Jump to content

Ił-2 - wersje, modyfikacje, modele


Grzes
 Share

Recommended Posts

No to jakby się zrobił osobny temat o Ile-2gim.

Może wydzielić jako nowy wątek.

Każdy cokolwiek wie na ten temat niech wrzuca, może uda się w końcu rozkminić co jest co w tym "Latającym czołgu"?

Link to comment
Share on other sites

  • jawkers changed the title to Ił-2 - wersje, modyfikacje, modele

Dzięki Koledze @jawkers mamy wydzielony temat.

Także dawajcie kto co ma o Iłach-2! (się zrymowało)

Jakoś wspólnie rozkminimy ten temat :lajkonik:

Link to comment
Share on other sites

Ił-2 to nie tylko problem skosu skrzydeł,ale też tego z czego były zrobione: drewno czy metal. Zależy to głównie od okresu produkcji. I dla ułatwienia: to samo dotyczy kadłuba, na dodatek jedno czy dwumiejscowy… temat rzeka😬

Link to comment
Share on other sites

W dniu 8.01.2022 o 11:23, qrpas napisał:

 to samo dotyczy kadłuba, na dodatek jedno czy dwumiejscowy… temat rzeka😬

No nie taka znowu rzeka :wink:

Dlatego zadałem pytanie

Cytat

Moglibyście mi wyjaśnić co Wy rozumiecie przez pojęcia ,,striełka'' i ,,deska'' ?

Padły wyjaśnienia ,ale ale nie do końca precyzyjne wink3

1) Ił 2 z początkowej serii produkcyjnej  z 1941 r (przed Barbarossą ) był tylko jednomiejscowy z poszyciem metalowym (tak tył kadłuba jak i całe skrzydła)

2) Po rozpoczęciu działań wojennych -ze względu na oszczędności surowców strategicznych- najpierw zmieniono porycie tyłu  kadłuba  na sklejkowy  ,tak poszycie jak i wewnętrzną   konstrukcję

3) Następnie to samo zrobiono ze skrzydłami ;dlatego nazwano je ,,deską'' w odróżnieniu od metalowych .

      Były to skrzydła pierwotnie zaprojektowane, o normalnym ,,prostym '' profilu . Te zmiany nastąpiły  około  końca 41 roku .

      Można przyjąć ( budując model) że w tym czasie inne jak ,, drewniane''  już nie latały  ,ze względu na olbrzymie straty ,oraz małą liczbę wyprodukowanych ,, aluminiowców"  

4)Połowa 42r ;pojawienie się wersji dwumiejscowej ( do końca wojny tylko taka ,jednomiejscowe zezłomowane przez Luftwaffe) ,i tu może być  mały ,, galimatias z .... kabiną .

     Potrzeba tylnego strzelca była sygnalizowana już na początku 42 r i  były dokonywane samoistne przeróbki w zakładach remontowych .

     Warto podkreślić,  że  nie występowały Iły dwumiejscowe o ,,prostym'' profilu skrzydła z metalowym pokryciem skrzydeł na zewnątrz  .

     Tył kadłuba też był kryty sklejką

5) Początek 43r to pojawienie się  wersji o ,,skośnych'' też ,,drewnianych '' (czyli co ?  dalej deska  heh :chytry: ) skrzydłach, do których przylgnęła nazwa ,,striełka'' .

     Modyfikacja wprowadzona dla ogólnej poprawy ,,lotności ''Ila 2 , a nie tylko dla skompensowania ciężaru stanowiska strzeleckiego .

     ,,Proste'' dwumiejscowe Iły dawały radę i bez tego, ale powiększenie o 15 stopni skosu natarcia skrzydeł ,wraz z mocniejszym silnikiem , dało bardzo zadowalające rezultaty.

     ,,Drewniane striełki '' wyparł szybciutko  te  ,,proste'' i 44r, to chyba (podkreślam chyba ) latały już tylko ,,drewniane striełki '' (skrzydła ,ogon )

      Rozróżnić je na zdjęciach ,chyba najszybciej patrząc nie na kąt natarcia skrzyła ,a na spływ -tam wyraźnie jest widać załamanie .

6) Przełom 44/45r to pojawienie się ,,skosnej striełki " z przywróconym  metalowym pokryciem ,,zewnętrznych ''skrzydeł  i tyłu kadłuba

      Ten typ według mnie się nie nawojował ,ale pewnie nie mam racji :wink:

Edited by zatras
Link to comment
Share on other sites

6 godzin temu, zatras napisał:

...

     Warto podkreślić,  że  nie występowały Iły dwumiejscowe o ,,prostym'' profilu skrzydła z metalowym pokryciem skrzydeł . ...

Jeśli MR jest wiarygodna, to wątpliwość chyba rozwiana. Wersja dwumiejscowa, skrzydła proste, metalowe. 

ił 2 opis.jpg

Link to comment
Share on other sites

W dniu 8.01.2022 o 13:49, zatras napisał:

...Następnie to samo zrobiono ze skrzydłami ;dlatego nazwano je ,,deską'' w odróżnieniu od metalowych .

To chyba jednak tak nie działa?

"deska" to nie dlatego że drewniane skrzydło tylko chodzi o kształt, w odróżnieniu od "striełki".

Deska to po prostu proste skrzydło jak deska a "so striełkoj" to znaczy ze skosem do tyłu.

 

Co do modeli "Latających czołgów" to w miniReplice nr 4(3/1998) przedstawiono porównanie modeli w skali 1:72 Śmer, Dako-Plast, chyba też Toko i Eduard?

Była taka tabelka przedstawiająca jaki typ skrzydła, z czego było zrobione i też typ kadłuba. 

Może jutro znajdę chwilę czasu to poszukam  i wrzucę.

 

Dzień później...

Niestety skleroza daje o sobie znać. Znalazłem ten numer mR ale nie o to mi chodziło. Owszem jest w tym numerze relacja z budowy i kilka zdjęć gotowych modeli ze Śmera i Dako ale to nie o ten artykuł mi chodziło. A i zapowiedziach dopiero jest Iłek z Eduarda.

Będę musiał wytężyć umysł to może przypomnę sobie gdzie to było?

Edited by jmx62
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

23 godziny temu, jmx62 napisał:

To chyba jednak tak nie działa?

"deska" to nie dlatego że drewniane skrzydło tylko chodzi o kształt, w odróżnieniu od "striełki".

Chyba jednak tak działa !

Masz słuszność ,że potocznie takie rozróżnienie się utarło ,aby zidentyfikować kształt skrzydła ( niezależnie; czy drewniane ,czy metalowe)

Wytłumacz mi zatem proszę ,dlaczego ,gdy jeszcze nie miano pojęcia (nie było w zamyśle/planach/produkcji) o ,,skośnej striełce" , 

,,proste'' skrzydła o pokryciu sklejkowym nazywano, ,,deską'' ??? :hmmm:

W 41r żadna  ,,deska'' się nikomu nie śniła w odniesieniu kształtu skrzydła Iła 2  (metalowego )

W dniu 8.01.2022 o 20:01, kopernik napisał:

Jeśli MR jest wiarygodna, to wątpliwość chyba rozwiana. Wersja dwumiejscowa, skrzydła proste, metalowe. 

No proszę :haha: chcesz zawierzyć jakimś kolorowankom ,podpisanym ( chyba wszystkie jak leci ;że met. ,,deska")  przez P. Sikorę -Twoja wola .

Te same barwne plansze w TopDrawings nr 13 opisano inaczej .

Całe zamieszanie z modelami  dwumiejscowych  Iłów 2  w wersji ,,metalowa deska'' wynika z ignorancji/oszczędności ?

Firmy wypuszczają kilka wersji iła 2,  i unifikują części/wypraski .

Jak się wypuszcza najpierw jednomiejscowego ,całkowicie ,,metalowego'' Iła o prostych (bo niby jakich ) skrzydłach , to przy wydaniu dwumiejscowej ,,deski ''używa się tych samych wyprasek o pokryciu ,,metalowym ''. Do kadłuba trzeba zrobić nowe formy  (wiadomo inny kształt-strzelec) ,ale skrzydła ? kto by w koszta wchodził ,kto to pozna ,że tam są linie podziału ,a być nie powinny ; ,,experten ? zwykłe sklejacze i tak nie zakumają że jest źle

Jedyna firma,  która to chyba rozróżniała to Dakoplast , później przepakowywana (chyba ) przez Eastern Exspress

      Ił2 M  ,,deska' od Zwiezdy to stare Toko który odziedziczył ,,złe zewnętrzne skrzydła z ,,metalowej '' jednomiejscowej  wersji model (można naprawić :wystarczy zaszpachlować linie podziału i już jest ,,prawdziwa deska'')      :wink:

       Eduard to późna wersja całkowicie ,,metalowej striełki"

Najlepszy z najlepszych :Tamija to też ,,striełka'' ....tylko tu ja mam zgryz . wink3 czy aby na pewno ,,metalowe skośne'' skrzydła były łączone z drewnianym tyłem kadłuba ? czy aby kadłub też nie powinien być kryty w całości duraluminium ,?

Można   skrzydła ,,metalowe '' (zaszpachlować ) i wtedy na pewno git -mamy wersję z  44r całą drewnianą.

Edited by zatras
Link to comment
Share on other sites

Ściągnąć z sieci 4+ ,sa fajne rysunki trochę objasnien.wybrac sobie malowanie i tak zrobić.To czy można zewnętrzne skrzydła zmieniać i kadłub,pewnie tak robili dopóki nie zaczął napływać że stanów alclad  wtedy mieli aluminium lotnicze i mogli budować w pełni metalowe samoloty. 

Link to comment
Share on other sites

55 minut temu, em napisał:

Ściągnąć z sieci 4+ ,sa fajne rysunki trochę objasnien.wybrac sobie malowanie i tak zrobić.

Ale rada -hmhmh:nauka2: - i co tam jest w tej czeskiej publikacji  ? Z rysunków to ja widzę tylko wersje ,,skośne- so striełkoj"

Godzinę temu, em napisał:

dopóki nie zaczął napływać że stanów alclad  wtedy mieli aluminium lotnicze i mogli budować w pełni metalowe samoloty. 

No tak jak napisałem :od stycznia 45r

Link to comment
Share on other sites

Obecnie najlepszym źródłem informacji o Iłach 2 jest stronka  https://massimotessitori.altervista.org/sovietwarplanes/pages/index.html

Prawie wszystkie inne monografie to błądzenie we mgle,  pomieszanie z poplątaniem i szukanie chronologicznie następujących po sobie serii , a prawda jest taka ,że jeden zakład produkował drewniane skrzydła , a drugi metalowe i to w tym samym okresie. Podobnie z kadłubem .

Modele  Tamiyji i DAKO ( obecnie Eastern Express) to najlepsze  modele Iła  2 prosto z pudełka, pozostałe wymagają mniejszych lub większych przeróbek.

Model Eduarda , ma niewłaściwe kalkomanie . Prawdopodobnie całkowicie metalowych dwumiejscowych Iłów  nie użyto w II wojnie .  Stalin albo przerzucił je na Daleki Wschód , lub szykował na Aliantów , lub nie było potrzeby ich użycia , bo straty malały wraz z utratą przewagi Luftwafe i możliwością zapewnienia silnej osłony myśliwców.

Historia Ił 2 cz,1                        czerwiec 1940 - grudzień 1941

Pierwsze wersje Ił2 były jednomiejscowe , z płatami metalowymi prostymi później nazywanymi deską . Działka umieszczone bliżej kadłuba ,a ShKAS 7.62 mm  w dalszej odległości .Kadłub ,a właściwie jego tylna część była , albo metalowa ,albo drewniana . Zakład nr. 18 produkował okresowo obie wersje , a od czerwca 1941 do końca roku był jedynym , który produkował Iła.

Cecha charakterystyczną wersji z tego okresu oprócz układu działek /karabinów w płacie był brak dodatkowego opancerzenia nad głową pilota i z tyłu owiewki .

W skali 1:72  nie ma modeli tej wersji prosto z pudełka .

Wersja z metalowym kadłubem : Academy  - drogi i niedostępny, ale najlepszy do przeróbki

                                                                          Zwiezda (jednomiejscowy) - tani też dobry , wydech do wymiany  nie był stosowany w tym okresie,

                                                                          Oba wymagają  usunięcia dodatkowego opancerzenia z owiewki i przeróbki skrzydeł.

Wersja z drewnianym kadłubem  - Smer  , przeróbki jak wyżej

 

CDN

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

11 godzin temu, zatras napisał:

Ale rada -hmhmh:nauka2: - i co tam jest w tej czeskiej publikacji  ? Z rysunków to ja widzę tylko wersje ,,skośne- so striełkoj"

No tak jak napisałem :od stycznia 45r

Czyli co polecasz?

Link to comment
Share on other sites

W dniu 10.01.2022 o 09:16, em napisał:

Czyli co polecasz?

1. Książkę  Jasona Moora po angielsku

2. Stronkę Massimo Tessitori link podałem powyżej ( kopiuj /wklej)

3. Monografie Lotnicze nr 22  AJ PRESS

Po zapoznaniu się z poz. 2 i 3 pewnie powstanie w głowie galimatias , ale dalej i tak będziesz musiał sam decydować kto ma rację .

 

Historia Ił 2 cz,2                 model      1942  nadal tylko jednomiejscowy

Na przełomie 1941/1942 zaczęto dodatkowo opancerzać owiewkę kabiny , od góry nad głową pilota i z tyłu. Jedyny udokumentowany (jaki znalazłem) egzemplarz w konfiguracji jak z 1941 r z dodatkowym opancerzeniem można znaleźć na stromie Massimo ,  zdjęcia zrobiono w fabryce , możliwe że dodatkowe opancerzenie montowano dopiero na modelu 1942, a takie jak na zdjęciach nigdy nie trafiły do jednostek bojowych.

Płat metalowy prosty jak w 1941, kadłub drewniany  - na przeróbkę nadaje się Smer , poprawki płata i kolejny model Iła 2  do kolekcji.

 

Piszę o Ił 2 model 1942 ponieważ nie jest dokładnie wiadomo kiedy modyfikacji dokonano , Jedne źródła podają , że było to w drugiej połowie 1941 inne ,że na początku 1942.

Modyfikacji poddano konstrukcję płata chociaż nadal był to płat prosty typu deska . Działka zmieniono na VYa-23 i odsunięto dalej od kadłuba ,a karabiny były pomiędzy działkami i podwoziem. Zmieniły się  panele inspekcyjne i oczywiście pokrywy uzbrojenia. Na wszystkich egzemplarzach Ił 2 z tego okresu montowano dodatkowe opancerzenie  kabiny.  Na niektórych egzemplarzach montowano dodatkowe listwy usztywniające tył kadłuba.

Od 1942 Ił a 2 produkowano tylko w 3 zakładach 1, 18 i 30 . 

W zakładzie 18 montowano tylko metalowe płaty , a w 1 i 30  tylko drewniane.

Modele 1:72

- Zakład 18 - płat metalowy - Smer  - płat do przeróbki , tylko przerycie brakujących  i szpachlowanie niepotrzebnych linii podziału

- Zakłady 1 i 30 - płat drewniany - Dako / Eastern Ekspress (jednomiejscowy) - z pudełka.

- Zakład 1 po wznowieniu produkcji na przełomie 1941/1942 przez jakiś czas  montował na Iłach wydechy z Mig 3  - płat i tył kadłuba drewniany - Dako  plus wydech Kory D7270 ( prawie tyle co sam model)

Ani Smer ,ani  Dako nie ma dodatkowych listew usztywniających ,jeżeli ktoś chce takiego z listwami  trzeba je sobie  samemu wykonać .

 

CDN 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tak  czytam i czytam i dochodzę do wniosku "nie idźcie tą drogą..." Za dużo tu ubierania opinii w garniak faktu. Do tego totalne pominięcie rosyjskojęzycznych pozycji czy nawet angielskojęzycznych monografii pisanych przez Rosjan zakrawa o totalnie nie fachowe podejście do tematu. Iła wyprodukowano ponad 36000 sztuk w pizdu zakładach i teraz tak w pigułce można streścić i uporządkować jakby była mowa o P-47.... Tematów do obgadania jest full czemu iły miały obkładane kadłuby skórą ? Wprowadzenie wzmocnień na tylnych częściach drewnianych kadłubów, "klocki" trzymające lufy działek, typy działek, wprowadzenie filtrów powietrza, szyby pancerne za pilotem itp itd.... Jak już wspomniano temat rzeka.

Edited by mirage3
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, caughtinthemiddle napisał:


Być może wykazuję się tu niecierpliwością, ale zapytam: jedno- i dwumiejscowemu z Academy do produkcji którego zakładu i z jakiego okresu najbliżej?

Jednomiejscowy Academy - całkowicie metalowy ,a więc z okresu 1940-1941 z  zakładu 18 , ten na pewno  produkował  całkowicie metalowe Iły, oczywiście  płat do poprawy , trzeba  przesunąć działka i przerobić linie podziału na płacie , oraz usunąć dodatkowe opancerzenie z osłony kabiny . Nie miałem tego modelu w rekach więc nie wiem ,czy wystarczy odpowiednie malowanie , czy trzeba jeszcze osłonę szlifować i polerować . Od 1942 nie budowano iła z metalowym kadłubem więc nie warto szpachlować Academy jak jest tańszy Smer i  EE/Dako.

Dwumiejscowy Academy - nie ma lepszego  na model Iła z 1943 roku z metalowym prostym  płatem  czyli z zakładu 18  . Doskonałe oszklenie w tym dwie wersje osłony kabiny strzelca . Prawidłowe  kalkomanie  do 3 wersji , potwierdzone na stronie Massimo. Można  tylko dokonać drobnej korekty położenia pokryw uzbrojenia i otworów rewizyjnych , ale osobiście odradzam bezkrytyczne rycie płata , w niektórych monografiach  jest pokazywany taki układ paneli  jak  w  Academy. 

Link to comment
Share on other sites

W dniu 11.01.2022 o 22:42, KRUK napisał:

Dwumiejscowy Academy - nie ma lepszego  na model Iła z 1943 roku z metalowym prostym  płatem  czyli z zakładu 18  .

Jakoś trudno mi się zgodzić z opinią że w 43 r produkowali jeszcze dwumiejscowego Iła2 z metalowym prostym  płatem  (czyli deskę) :chytry:

Po analizach rożnych lektur wychodzi mi ,że dwumiejscowy Ił 2  ,,deska''(czyli proste skrzydło)  ,użytkowany był tylko ze sklejkowym pokryciem (tak skrzydeł ,,zewnętrznych'', jak i oczywiście tyłu kadłuba ) 

Zakład 18 może i produkował metalowe skrzydła ,ale chyba tylko do wcześniejszych (jednomiejscowych wersji) wink3

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.