jmx62 Posted January 7 Share Posted January 7 No to jakby się zrobił osobny temat o Ile-2gim. Może wydzielić jako nowy wątek. Każdy cokolwiek wie na ten temat niech wrzuca, może uda się w końcu rozkminić co jest co w tym "Latającym czołgu"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grzes Posted January 8 Author Share Posted January 8 Dzięki Koledze @jawkers mamy wydzielony temat. Także dawajcie kto co ma o Iłach-2! (się zrymowało) Jakoś wspólnie rozkminimy ten temat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kolekcjoner WP Posted January 8 Share Posted January 8 To ja podam ciekawostkę, że niektóre samoloty (L)WP były malowane Olive Drab oraz niebieskim jak Corsairy przy użyciu farb z UNNRy: (https://www.polot.net/pl/iliuszyn_il_2_1944r) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
qrpas Posted January 8 Share Posted January 8 Ił-2 to nie tylko problem skosu skrzydeł,ale też tego z czego były zrobione: drewno czy metal. Zależy to głównie od okresu produkcji. I dla ułatwienia: to samo dotyczy kadłuba, na dodatek jedno czy dwumiejscowy… temat rzeka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wymysl Posted January 8 Share Posted January 8 2 godziny temu, Kolekcjoner WP napisał: To ja podam ciekawostkę, że niektóre samoloty (L)WP były malowane Olive Drab oraz niebieskim jak Corsairy przy użyciu farb z UNNRy: (https://www.polot.net/pl/iliuszyn_il_2_1944r) Skąd taka informacja? Jakim niebieskim? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kolekcjoner WP Posted January 8 Share Posted January 8 34 minuty temu, Wymysl napisał: Skąd taka informacja? Jakim niebieskim? Malowano tym jasnym niebieskim z morskich corsairów Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
caughtinthemiddle Posted January 8 Share Posted January 8 W kontekście wariantów i ewolucji konstrukcji to chyba trochę chcecie wyważać otwarte drzwi: https://massimotessitori.altervista.org/sovietwarplanes/pages/il-2/il-2.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zatras Posted January 8 Share Posted January 8 (edited) W dniu 8.01.2022 o 11:23, qrpas napisał: to samo dotyczy kadłuba, na dodatek jedno czy dwumiejscowy… temat rzeka No nie taka znowu rzeka Dlatego zadałem pytanie Cytat Moglibyście mi wyjaśnić co Wy rozumiecie przez pojęcia ,,striełka'' i ,,deska'' ? Padły wyjaśnienia ,ale ale nie do końca precyzyjne 1) Ił 2 z początkowej serii produkcyjnej z 1941 r (przed Barbarossą ) był tylko jednomiejscowy z poszyciem metalowym (tak tył kadłuba jak i całe skrzydła) 2) Po rozpoczęciu działań wojennych -ze względu na oszczędności surowców strategicznych- najpierw zmieniono porycie tyłu kadłuba na sklejkowy ,tak poszycie jak i wewnętrzną konstrukcję 3) Następnie to samo zrobiono ze skrzydłami ;dlatego nazwano je ,,deską'' w odróżnieniu od metalowych . Były to skrzydła pierwotnie zaprojektowane, o normalnym ,,prostym '' profilu . Te zmiany nastąpiły około końca 41 roku . Można przyjąć ( budując model) że w tym czasie inne jak ,, drewniane'' już nie latały ,ze względu na olbrzymie straty ,oraz małą liczbę wyprodukowanych ,, aluminiowców" 4)Połowa 42r ;pojawienie się wersji dwumiejscowej ( do końca wojny tylko taka ,jednomiejscowe zezłomowane przez Luftwaffe) ,i tu może być mały ,, galimatias z .... kabiną . Potrzeba tylnego strzelca była sygnalizowana już na początku 42 r i były dokonywane samoistne przeróbki w zakładach remontowych . Warto podkreślić, że nie występowały Iły dwumiejscowe o ,,prostym'' profilu skrzydła z metalowym pokryciem skrzydeł na zewnątrz . Tył kadłuba też był kryty sklejką 5) Początek 43r to pojawienie się wersji o ,,skośnych'' też ,,drewnianych '' (czyli co ? dalej deska heh ) skrzydłach, do których przylgnęła nazwa ,,striełka'' . Modyfikacja wprowadzona dla ogólnej poprawy ,,lotności ''Ila 2 , a nie tylko dla skompensowania ciężaru stanowiska strzeleckiego . ,,Proste'' dwumiejscowe Iły dawały radę i bez tego, ale powiększenie o 15 stopni skosu natarcia skrzydeł ,wraz z mocniejszym silnikiem , dało bardzo zadowalające rezultaty. ,,Drewniane striełki '' wyparł szybciutko te ,,proste'' i 44r, to chyba (podkreślam chyba ) latały już tylko ,,drewniane striełki '' (skrzydła ,ogon ) Rozróżnić je na zdjęciach ,chyba najszybciej patrząc nie na kąt natarcia skrzyła ,a na spływ -tam wyraźnie jest widać załamanie . 6) Przełom 44/45r to pojawienie się ,,skosnej striełki " z przywróconym metalowym pokryciem ,,zewnętrznych ''skrzydeł i tyłu kadłuba Ten typ według mnie się nie nawojował ,ale pewnie nie mam racji Edited January 9 by zatras Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kopernik Posted January 8 Share Posted January 8 6 godzin temu, zatras napisał: ... Warto podkreślić, że nie występowały Iły dwumiejscowe o ,,prostym'' profilu skrzydła z metalowym pokryciem skrzydeł . ... Jeśli MR jest wiarygodna, to wątpliwość chyba rozwiana. Wersja dwumiejscowa, skrzydła proste, metalowe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmx62 Posted January 8 Share Posted January 8 (edited) W dniu 8.01.2022 o 13:49, zatras napisał: ...Następnie to samo zrobiono ze skrzydłami ;dlatego nazwano je ,,deską'' w odróżnieniu od metalowych . To chyba jednak tak nie działa? "deska" to nie dlatego że drewniane skrzydło tylko chodzi o kształt, w odróżnieniu od "striełki". Deska to po prostu proste skrzydło jak deska a "so striełkoj" to znaczy ze skosem do tyłu. Co do modeli "Latających czołgów" to w miniReplice nr 4(3/1998) przedstawiono porównanie modeli w skali 1:72 Śmer, Dako-Plast, chyba też Toko i Eduard? Była taka tabelka przedstawiająca jaki typ skrzydła, z czego było zrobione i też typ kadłuba. Może jutro znajdę chwilę czasu to poszukam i wrzucę. Dzień później... Niestety skleroza daje o sobie znać. Znalazłem ten numer mR ale nie o to mi chodziło. Owszem jest w tym numerze relacja z budowy i kilka zdjęć gotowych modeli ze Śmera i Dako ale to nie o ten artykuł mi chodziło. A i zapowiedziach dopiero jest Iłek z Eduarda. Będę musiał wytężyć umysł to może przypomnę sobie gdzie to było? Edited January 9 by jmx62 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BRAVO112 Posted January 9 Share Posted January 9 wlasnie przegladalem tego Ila 2m3 od Edka - profi pack z blaszkami ( strzalka ) Cienkie wglebne linie podzialu, zywiczne kola i karabin strzelca - wyglada dobrze Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
myszaty Posted January 9 Share Posted January 9 Szkoda że ,,discontinued"... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zatras Posted January 9 Share Posted January 9 (edited) 23 godziny temu, jmx62 napisał: To chyba jednak tak nie działa? "deska" to nie dlatego że drewniane skrzydło tylko chodzi o kształt, w odróżnieniu od "striełki". Chyba jednak tak działa ! Masz słuszność ,że potocznie takie rozróżnienie się utarło ,aby zidentyfikować kształt skrzydła ( niezależnie; czy drewniane ,czy metalowe) Wytłumacz mi zatem proszę ,dlaczego ,gdy jeszcze nie miano pojęcia (nie było w zamyśle/planach/produkcji) o ,,skośnej striełce" , ,,proste'' skrzydła o pokryciu sklejkowym nazywano, ,,deską'' ??? W 41r żadna ,,deska'' się nikomu nie śniła w odniesieniu kształtu skrzydła Iła 2 (metalowego ) W dniu 8.01.2022 o 20:01, kopernik napisał: Jeśli MR jest wiarygodna, to wątpliwość chyba rozwiana. Wersja dwumiejscowa, skrzydła proste, metalowe. No proszę chcesz zawierzyć jakimś kolorowankom ,podpisanym ( chyba wszystkie jak leci ;że met. ,,deska") przez P. Sikorę -Twoja wola . Te same barwne plansze w TopDrawings nr 13 opisano inaczej . Całe zamieszanie z modelami dwumiejscowych Iłów 2 w wersji ,,metalowa deska'' wynika z ignorancji/oszczędności ? Firmy wypuszczają kilka wersji iła 2, i unifikują części/wypraski . Jak się wypuszcza najpierw jednomiejscowego ,całkowicie ,,metalowego'' Iła o prostych (bo niby jakich ) skrzydłach , to przy wydaniu dwumiejscowej ,,deski ''używa się tych samych wyprasek o pokryciu ,,metalowym ''. Do kadłuba trzeba zrobić nowe formy (wiadomo inny kształt-strzelec) ,ale skrzydła ? kto by w koszta wchodził ,kto to pozna ,że tam są linie podziału ,a być nie powinny ; ,,experten ? zwykłe sklejacze i tak nie zakumają że jest źle Jedyna firma, która to chyba rozróżniała to Dakoplast , później przepakowywana (chyba ) przez Eastern Exspress Ił2 M ,,deska' od Zwiezdy to stare Toko który odziedziczył ,,złe zewnętrzne skrzydła z ,,metalowej '' jednomiejscowej wersji model (można naprawić :wystarczy zaszpachlować linie podziału i już jest ,,prawdziwa deska'') Eduard to późna wersja całkowicie ,,metalowej striełki" Najlepszy z najlepszych :Tamija to też ,,striełka'' ....tylko tu ja mam zgryz . czy aby na pewno ,,metalowe skośne'' skrzydła były łączone z drewnianym tyłem kadłuba ? czy aby kadłub też nie powinien być kryty w całości duraluminium ,? Można skrzydła ,,metalowe '' (zaszpachlować ) i wtedy na pewno git -mamy wersję z 44r całą drewnianą. Edited January 9 by zatras Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
em Posted January 9 Share Posted January 9 Ściągnąć z sieci 4+ ,sa fajne rysunki trochę objasnien.wybrac sobie malowanie i tak zrobić.To czy można zewnętrzne skrzydła zmieniać i kadłub,pewnie tak robili dopóki nie zaczął napływać że stanów alclad wtedy mieli aluminium lotnicze i mogli budować w pełni metalowe samoloty. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BRAVO112 Posted January 9 Share Posted January 9 drewniany kadlub i metalowe skrzydla ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zatras Posted January 9 Share Posted January 9 55 minut temu, em napisał: Ściągnąć z sieci 4+ ,sa fajne rysunki trochę objasnien.wybrac sobie malowanie i tak zrobić. Ale rada -hmhmh - i co tam jest w tej czeskiej publikacji ? Z rysunków to ja widzę tylko wersje ,,skośne- so striełkoj" Godzinę temu, em napisał: dopóki nie zaczął napływać że stanów alclad wtedy mieli aluminium lotnicze i mogli budować w pełni metalowe samoloty. No tak jak napisałem :od stycznia 45r Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KRUK Posted January 9 Share Posted January 9 Obecnie najlepszym źródłem informacji o Iłach 2 jest stronka https://massimotessitori.altervista.org/sovietwarplanes/pages/index.html Prawie wszystkie inne monografie to błądzenie we mgle, pomieszanie z poplątaniem i szukanie chronologicznie następujących po sobie serii , a prawda jest taka ,że jeden zakład produkował drewniane skrzydła , a drugi metalowe i to w tym samym okresie. Podobnie z kadłubem . Modele Tamiyji i DAKO ( obecnie Eastern Express) to najlepsze modele Iła 2 prosto z pudełka, pozostałe wymagają mniejszych lub większych przeróbek. Model Eduarda , ma niewłaściwe kalkomanie . Prawdopodobnie całkowicie metalowych dwumiejscowych Iłów nie użyto w II wojnie . Stalin albo przerzucił je na Daleki Wschód , lub szykował na Aliantów , lub nie było potrzeby ich użycia , bo straty malały wraz z utratą przewagi Luftwafe i możliwością zapewnienia silnej osłony myśliwców. Historia Ił 2 cz,1 czerwiec 1940 - grudzień 1941 Pierwsze wersje Ił2 były jednomiejscowe , z płatami metalowymi prostymi później nazywanymi deską . Działka umieszczone bliżej kadłuba ,a ShKAS 7.62 mm w dalszej odległości .Kadłub ,a właściwie jego tylna część była , albo metalowa ,albo drewniana . Zakład nr. 18 produkował okresowo obie wersje , a od czerwca 1941 do końca roku był jedynym , który produkował Iła. Cecha charakterystyczną wersji z tego okresu oprócz układu działek /karabinów w płacie był brak dodatkowego opancerzenia nad głową pilota i z tyłu owiewki . W skali 1:72 nie ma modeli tej wersji prosto z pudełka . Wersja z metalowym kadłubem : Academy - drogi i niedostępny, ale najlepszy do przeróbki Zwiezda (jednomiejscowy) - tani też dobry , wydech do wymiany nie był stosowany w tym okresie, Oba wymagają usunięcia dodatkowego opancerzenia z owiewki i przeróbki skrzydeł. Wersja z drewnianym kadłubem - Smer , przeróbki jak wyżej CDN 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
em Posted January 10 Share Posted January 10 11 godzin temu, zatras napisał: Ale rada -hmhmh - i co tam jest w tej czeskiej publikacji ? Z rysunków to ja widzę tylko wersje ,,skośne- so striełkoj" No tak jak napisałem :od stycznia 45r Czyli co polecasz? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KRUK Posted January 11 Share Posted January 11 W dniu 10.01.2022 o 09:16, em napisał: Czyli co polecasz? 1. Książkę Jasona Moora po angielsku 2. Stronkę Massimo Tessitori link podałem powyżej ( kopiuj /wklej) 3. Monografie Lotnicze nr 22 AJ PRESS Po zapoznaniu się z poz. 2 i 3 pewnie powstanie w głowie galimatias , ale dalej i tak będziesz musiał sam decydować kto ma rację . Historia Ił 2 cz,2 model 1942 nadal tylko jednomiejscowy Na przełomie 1941/1942 zaczęto dodatkowo opancerzać owiewkę kabiny , od góry nad głową pilota i z tyłu. Jedyny udokumentowany (jaki znalazłem) egzemplarz w konfiguracji jak z 1941 r z dodatkowym opancerzeniem można znaleźć na stromie Massimo , zdjęcia zrobiono w fabryce , możliwe że dodatkowe opancerzenie montowano dopiero na modelu 1942, a takie jak na zdjęciach nigdy nie trafiły do jednostek bojowych. Płat metalowy prosty jak w 1941, kadłub drewniany - na przeróbkę nadaje się Smer , poprawki płata i kolejny model Iła 2 do kolekcji. Piszę o Ił 2 model 1942 ponieważ nie jest dokładnie wiadomo kiedy modyfikacji dokonano , Jedne źródła podają , że było to w drugiej połowie 1941 inne ,że na początku 1942. Modyfikacji poddano konstrukcję płata chociaż nadal był to płat prosty typu deska . Działka zmieniono na VYa-23 i odsunięto dalej od kadłuba ,a karabiny były pomiędzy działkami i podwoziem. Zmieniły się panele inspekcyjne i oczywiście pokrywy uzbrojenia. Na wszystkich egzemplarzach Ił 2 z tego okresu montowano dodatkowe opancerzenie kabiny. Na niektórych egzemplarzach montowano dodatkowe listwy usztywniające tył kadłuba. Od 1942 Ił a 2 produkowano tylko w 3 zakładach 1, 18 i 30 . W zakładzie 18 montowano tylko metalowe płaty , a w 1 i 30 tylko drewniane. Modele 1:72 - Zakład 18 - płat metalowy - Smer - płat do przeróbki , tylko przerycie brakujących i szpachlowanie niepotrzebnych linii podziału - Zakłady 1 i 30 - płat drewniany - Dako / Eastern Ekspress (jednomiejscowy) - z pudełka. - Zakład 1 po wznowieniu produkcji na przełomie 1941/1942 przez jakiś czas montował na Iłach wydechy z Mig 3 - płat i tył kadłuba drewniany - Dako plus wydech Kory D7270 ( prawie tyle co sam model) Ani Smer ,ani Dako nie ma dodatkowych listew usztywniających ,jeżeli ktoś chce takiego z listwami trzeba je sobie samemu wykonać . CDN 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
em Posted January 11 Share Posted January 11 (edited) Dzięki, stronę massimo znam,ML mieszane odczucia,no i oryginalne opisy konstrukcji.Istotnie nieźle pomieszane. Edited January 11 by em Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
caughtinthemiddle Posted January 11 Share Posted January 11 Godzinę temu, KRUK napisał: CDN Być może wykazuję się tu niecierpliwością, ale zapytam: jedno- i dwumiejscowemu z Academy do produkcji którego zakładu i z jakiego okresu najbliżej? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mirage3 Posted January 11 Share Posted January 11 (edited) Tak czytam i czytam i dochodzę do wniosku "nie idźcie tą drogą..." Za dużo tu ubierania opinii w garniak faktu. Do tego totalne pominięcie rosyjskojęzycznych pozycji czy nawet angielskojęzycznych monografii pisanych przez Rosjan zakrawa o totalnie nie fachowe podejście do tematu. Iła wyprodukowano ponad 36000 sztuk w pizdu zakładach i teraz tak w pigułce można streścić i uporządkować jakby była mowa o P-47.... Tematów do obgadania jest full czemu iły miały obkładane kadłuby skórą ? Wprowadzenie wzmocnień na tylnych częściach drewnianych kadłubów, "klocki" trzymające lufy działek, typy działek, wprowadzenie filtrów powietrza, szyby pancerne za pilotem itp itd.... Jak już wspomniano temat rzeka. Edited January 11 by mirage3 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BRAVO112 Posted January 11 Share Posted January 11 a duzo pisza na airwar.ru Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KRUK Posted January 11 Share Posted January 11 Godzinę temu, caughtinthemiddle napisał: Być może wykazuję się tu niecierpliwością, ale zapytam: jedno- i dwumiejscowemu z Academy do produkcji którego zakładu i z jakiego okresu najbliżej? Jednomiejscowy Academy - całkowicie metalowy ,a więc z okresu 1940-1941 z zakładu 18 , ten na pewno produkował całkowicie metalowe Iły, oczywiście płat do poprawy , trzeba przesunąć działka i przerobić linie podziału na płacie , oraz usunąć dodatkowe opancerzenie z osłony kabiny . Nie miałem tego modelu w rekach więc nie wiem ,czy wystarczy odpowiednie malowanie , czy trzeba jeszcze osłonę szlifować i polerować . Od 1942 nie budowano iła z metalowym kadłubem więc nie warto szpachlować Academy jak jest tańszy Smer i EE/Dako. Dwumiejscowy Academy - nie ma lepszego na model Iła z 1943 roku z metalowym prostym płatem czyli z zakładu 18 . Doskonałe oszklenie w tym dwie wersje osłony kabiny strzelca . Prawidłowe kalkomanie do 3 wersji , potwierdzone na stronie Massimo. Można tylko dokonać drobnej korekty położenia pokryw uzbrojenia i otworów rewizyjnych , ale osobiście odradzam bezkrytyczne rycie płata , w niektórych monografiach jest pokazywany taki układ paneli jak w Academy. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zatras Posted January 15 Share Posted January 15 W dniu 11.01.2022 o 22:42, KRUK napisał: Dwumiejscowy Academy - nie ma lepszego na model Iła z 1943 roku z metalowym prostym płatem czyli z zakładu 18 . Jakoś trudno mi się zgodzić z opinią że w 43 r produkowali jeszcze dwumiejscowego Iła2 z metalowym prostym płatem (czyli deskę) Po analizach rożnych lektur wychodzi mi ,że dwumiejscowy Ił 2 ,,deska''(czyli proste skrzydło) ,użytkowany był tylko ze sklejkowym pokryciem (tak skrzydeł ,,zewnętrznych'', jak i oczywiście tyłu kadłuba ) Zakład 18 może i produkował metalowe skrzydła ,ale chyba tylko do wcześniejszych (jednomiejscowych wersji) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.