Skocz do zawartości

Mitsubishi F1M2 PETE 1:48 Hasegawa


zaruk

Rekomendowane odpowiedzi

Dziękuję Koledzy. To bardzo motywujące, gdy tacy doświadczeni modelarze oglądają i jeszcze piszą, że ładnie...

M.A.V. - ponieważ jesteś fundamentalistą w kwestiach marynistycznych mogę rozważyć - w osobnym wątku - zrobienie dla Ciebie samych pływaków.

 

  • Haha 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, hlystek napisał:

Chciałbym tak umieć.

 

Dzięki, ale to chyba nie jest kwestia umiejętności, co raczej pewnej drobiazgowości i braku napinki na czas.

Musisz mieć optykę, dobry mały pędzelek i spokój w sobie. To powinno wystarczyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bez zdjęć, bo nie było czego uwieczniać. Chciałem trochę ponitować kadłub. W pionie (krótkie odcinki) wyszło znośnie, ale wzdłuż - raczej się rozjechało (dwie długie równoległe linie nitów, a kadłub pokręcony jakiś, nijak nie mogłem złapać punktów odniesienia). Kiedyś czytałem książkę o graniu na giełdzie (na szczęście tylko czytałem) i tam była ciekawa rada: gdy trend się odwraca nie licz, że się odegrasz. Sprzedawaj, nawet ze stratą, ale minimalizuj szkody i uciekaj. Tak też zrobiłem. Zamiast poprawiać, czy zabierać się za drugą stronę w nadziei, że jakoś to będzie - szpachla, szmergiel w dłoń i minimalizujemy straty. Zostaną tylko pionowe linie nitów, ale za to będę spać spokojnie tej nocy. Dobranoc.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

44 minuty temu, zaruk napisał:

Zamiast poprawiać, czy zabierać się za drugą stronę w nadziei, że jakoś to będzie - szpachla, szmergiel w dłoń i minimalizujemy straty. 

Sam niebawem zakupię riveter - także dzięki za radę :)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Przybyły pasy bezpieczeństwa. I tu enigmat ciemny jak grób... Jak je mocować i w jakiej ilości. Mój Piotruś stacjonował w swojej jednostce na początku 1943 roku.

Ilustracje z dobrze poinformowanego magazynu japońskiego pokazują takie mocowanie:

fotel pilota

 

Fotel_1.jpg.fd899670fc027fec67cfd72fb8743c0b.jpg

 

fotel strzelca

 

Fotel_2.jpg.d3dca7f8d49b312fc940f5ceed78c60d.jpg

 

Natomiast nasz znajomy - Edzio - ma takie pomysły:

 

Fotel_ED.jpg.121dab07c96c820796eeb206980a4855.jpg

 

Jeśli nawet przyjąć, że styczeń 1943 roku to jeszcze nie nie koniec wojny, to czy przyczepiać dwa (szerokie) pasy czy inną konstelację budować? Jeśli chodzi o miejsce mocowania to wierzyłbym Maru Mechanic.

Edytowane przez zaruk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Także sądzę że Mechanic Maru to na tyle dobre i rzetelne opracowania że to na nich warto się wzorować. Edek dał ogólne i bardzo powierzchowne info odnośnie mocowań pasów dla różnych producentów samolotów a nie konkretnych typów. Najlepiej byłoby mieć jakieś foto z epoki Pete ale to tak niszowy temat jak ogólnie lotnictwo cesarstwa w modelarstwie wink3

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odzew.

Baas ArK - pasy czteropunktowe Yahu 7215 to najpewniej układ stosowany w późnym okresie wojny. Ja robię model wcześniejszy, ze stycznia 1943. Co więcej - mam pasy Eduarda, pokrywające się zawartością z obydwoma propozycjami Yahu.  Mniejsza z tym, że pasy Yahu są do 1/72.

Kapsel - też tak sądzę zastanawiam się jednak, które przyklejać. Do mnie najbardziej przemawiają 6 i 7.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też dałbym te grube dziurkowane dwurzędowo.  Pas 4 wykluczyłbym już na starcie, bo z tego co się orientuję występował on ( a w zasadzie winny być 2 pasy- tyle że piloci kazali jeden zdemontować by mieć większą swobodę w rozglądaniu się podczas walki ) w maszynach typowo myśliwskich. 

Jutro po pracy mógłbym przejrzeć w swoich zbiorach czy mam jakąś przydatną dokumentację.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajnie dzięki. Szukając jakichś informacji natknąłem się na wypowiedź Davida Aikena, nieżyjącego już guru japońskiego lotnictwa. Pisze on:

"It would have been dumb, as some suggest, for the Japanese to use only lap belts...on the Zero....they HAD to use a shoulder belt. I don't have the width measurement yet it had many grommets for the belt buckle. The shoulder belt came across the left shoulder as seen in the attached blue print and illustration. The connections to hard points within the cockpit is poorly defined. Japanese sensei H. Sugiyama added more about the seat and the Type 97 Zabuton/parachute seat pack with the attached published illustration." (tutaj adres: https://www.tapatalk.com/groups/hyperscale/viewtopic.php?p=2490229#p2490229)

Jednak wypowiedź ta dotyczy myśliwca, gdzie zabezpieczenie pilota w czasie silnych przeciążeń było szczególnie ważne. Nie wiadomo, jak wyglądała sytuacja w samolotach obserwacyjnych. Zastanawia mnie też, jak zapinano te pasy z tak wysokiego przyczepu. Chyba nie w poprzek klatki piersiowej?

 

EDIT. Tutaj zdjęcie fotela z A6M5:

 

915374575_A6M5fotel.thumb.jpg.ea6c5250286d5493bb2fd5110ffaf9e7.jpg

 

Również dość wysokie mocowanie pasów tłumaczone tym, że pilot siedział na spadochronie.

Edytowane przez zaruk
  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdecydowanie opierałbym się na japońskich źródłach typu wskazane już Maru Mechanic, a nie widzi-mi-się Edka. Jeżeli chodzi o rok 1943, to oczywiście wczesne wersje pasów, a nie war end. Płatowiec został wyprodukowany najpewniej w 1942 roku, czyli może nawet jeszcze nie trzeba mu malować żółtych pasów szybkiej identyfikacji, a co dopiero przypinać pasy z końcówki konfliktu 😉 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, tenzan napisał:

 może nawet jeszcze nie trzeba mu malować żółtych pasów szybkiej identyfikacji

 

Nie trzeba, ale czy można? Zielony z tym żólto-pomarańczowym bardzo mi się podoba i smutny byłbym nie mogąc ich namalować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 godziny temu, zaruk napisał:

Baas ArK - pasy czteropunktowe Yahu 7215 to najpewniej układ stosowany w późnym okresie wojny. Ja robię model wcześniejszy, ze stycznia 1943. Co więcej - mam pasy Eduarda, pokrywające się zawartością z obydwoma propozycjami Yahu.  Mniejsza z tym, że pasy Yahu są do 1/72.

Tak to jest jak się siedzi po nocy przed komputerem zamiast iść grzecznie spać :glupek:.

Sorki za bałagan.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 17.02.2022 o 22:10, zaruk napisał:

Nie trzeba, ale czy można? Zielony z tym żólto-pomarańczowym bardzo mi się podoba i smutny byłbym nie mogąc ich namalować.

 

Maszyna ma być z wiosny 1943? Trudno powiedzieć jednoznacznie - malować, czy nie malować. Ja bym namalował z czystym sumieniem - są informacje, że żółte pasy stosowano od końca 1942 roku, a Pete z Kunikawa Maru miały od stycznia 1943 roku. Więcej: https://j-aircraft.com/faq/japanese_id_yellow.htm . Malując te pasy raczej nie robisz błędu, a bez wątpienia Pete z pasami będzie ładniejszym Petem niż Pete bez pasów. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kopałem za tymi pasami i lekko nie jest.

 

1. tak sprawę interpretuje Fine Molds:

Instructions and color suggestions

 

radiooperator/gunner mieliby mieć tylko biodrowe. i to by się zgadzało z obrazkami:

 

pete1.thumb.jpg.34d45f3c316a03b00c3a583dff21b2b3.jpg

 

pete2.thumb.jpg.ad8ba2ab3dd659c8a7a839d46f7669f4.jpg

 

pete3.thumb.jpg.3fa0384e0aea6b92608cf479b3b4262c.jpg

pete4.thumb.jpg.efd9fee693748b4876a55b7a475fbe88.jpg

 

czyli, że fotel pilota bez otworów i bez tego pasa idącego od góry

 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Tenzan. Właśnie dziś przeczytałem w tej relacji o tekście z Model Art, bardzo się ucieszyłem. Przy okazji - jeśli wierzyć temu magazynowi - Hasegawa zrobiła błąd proponując malowanie Piotrusia z października 1942 (tego, co to miał staranować i zniszczyć B-17) z pasami.

Pulemiot - ogromnie dziękuję za pomoc i materiały. Pasy już przyklejone, dokładnie tak, jak proponujesz. Obecnie zaczynam sklejać wnętrze w jedną całość, jest ono dość rozbudowane i mam tylko nadzieję, że na koniec uda się to wszystko spasować.  Poniżej - specjalnie dla Was -  fotki z montażu, marnej jakości bo cykane z ręki, już mi się nie chciało rozstawiać statywu, przepraszam.

 

IMG_4046.thumb.jpg.a06209ec126fe40407aa15fb1b2154be.jpg

 

IMG_4048.thumb.jpg.27c071cb030bf4f7bf676f972493870e.jpg

 

IMG_4050.thumb.jpg.c259f455e4fba2ef1f147ee9ad8fb0bf.jpg

 

IMG_4051.thumb.jpg.28af83dd23c9ec9a941f4a0d11593597.jpg

 

  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, zaruk napisał:

Poniżej - specjalnie dla Was -  fotki z montażu, marnej jakości bo cykane z ręki, już mi się nie chciało rozstawiać statywu, przepraszam.

Fotki lepsze niż w niejednej galerii także przeprosiny przyjęte. :D

Będziesz coś robił z pasami jeszcze? Strasznie się wyróżniają na tle całego kokpitu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, zaruk napisał:

marnej jakości bo cykane z ręki, już mi się nie chciało rozstawiać statywu, przepraszam.

Wnętrze bardzo ładne :super:. Fotki też ok, osobiście rozstawiam lepsze sprzęty i statyw tylko do obcykania galerii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.