Skocz do zawartości

Arma Hobby - zapowiedzi i nowości lotnicze


Roland_Sebastian

Rekomendowane odpowiedzi

Na stronie Army są już profile dostępnych w pierwszym wydaniu malowań:

 

big_70070-profile-1.jpg?lm=1756720509

big_70070-profile-2.jpg?lm=1756720516

big_70070-profile-3.jpg?lm=1756720518

 

Srebrna "Krowa" Andersona była do tej pory właściwie niedostępna w kalkomaniach w 1/72, więc niezależnie od ich kontaktów z Andersonem to bardzo dobry wybór. Im bardziej będą się odróżniać malowaniami od wydań Edka, tym lepiej.

 

 

  • Like 5
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie odnośnie "Old Crow", może głupie, może nie (jako że sobie dłubię na boku przy Armie we wdzianku PKoJ i jest podobny motyw, chyba że internety kłamią).

 

Jeśli:

Samolot jednego z czołowych amerykańskich asów myśliwskich II wojny światowej. Pierwotnie pomalowany w brytyjskie kolory kamuflażu Dark Green i Sea Grey Medium, na życzenie pilota został oczyszczony z farby, pozostawiając naturalne powierzchnie metalowe. Jedynie panel przeciwodblaskowy przed kabiną zachował kolor Dark Green.

 

To rozumiem, że po ściągnięciu farby został ponownie poszpachlowany i posrebrzankowany?

W dniu 31.08.2025 o 10:21, letalin napisał:

Takie jest skrzydełko. 

FB_IMG_1756627108320.jpg

 

Edytowane przez ArtuRze
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, ArtuRze napisał:

Mam pytanie odnośnie "Old Crow", może głupie, może nie (jako że sobie dłubię na boku przy Armie we wdzianku PKoJ i jest podobny motyw, chyba że internety kłamią).

 

Jeśli:

Samolot jednego z czołowych amerykańskich asów myśliwskich II wojny światowej. Pierwotnie pomalowany w brytyjskie kolory kamuflażu Dark Green i Sea Grey Medium, na życzenie pilota został oczyszczony z farby, pozostawiając naturalne powierzchnie metalowe. Jedynie panel przeciwodblaskowy przed kabiną zachował kolor Dark Green.

 

To rozumiem, że po ściągnięciu farby został ponownie poszpachlowany i posrebrzankowany?

 

Albo po prostu pomalowano na srebrno na kamuflaż. Srebrzanka dobrze kryje.  Gotowe części produkowane przez kooperantów, np. stateczniki poziome wykończone w OD/NG, przemalowano w fabryce na srebrno po wprowadzeniu regulacji o zaprzestaniu malowania kamuflażu.

Edytowane przez letalin
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Skawinski napisał:

A tak z ciekawości zapytam - wyszło jakieś zdjęcie dokumentujące, że RF-M miał godło kościuszkowskie, czy malowanie bazuje na założeniu, że skoro innym samolotom domalowano (jakoś tak) pod koniec kwietnia 1945, to RF-M też je dostał?

Nie znam zdjęcia z kompletem oznaczeń.  Jest chyba tylko zdjęcie tej maszyny już jako PD-L z godłem i szachownicą. Chyba, bo mogłem coś zapomnieć:) 

  • Like 1
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, Qz9 napisał:

Malowanka RF M była w czerwonej książeczce Kagero z 3 malowaniami polskich kucyków w 3 skalach jeśli mnie pamięć nie myli. Tam też były w komplecie zdjęcia znane do niego. 

 

A jest tam coś ponad to, co było pokazane w Polish WIngs Stratusa o Mustangach z 303-go?

 

Michał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Maxy napisał:

z listwą przeciw odblaskową 

 

Co masz na myśli?

 

A jeśli chodzi o brak godła to przeróbka nie powinna być bardzo pracochłonna i zapewne mieści się w zakresie umiejętności nawet niezbyt doświadczonego modelarza :D😉  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Maxy napisał:

Jakoś mi sposób ujęcia RF M przez Model Makera lepiej pasuje. Bez godła i z listwą przeciw odblaskową 

Opracowanie AH ma prawidłowy krój liter, dokładniej dobrany ich kolor i precyzyjniej wyznaczone granice kolorów kamuflażu. Są plusy dodatnie.  

 

Ten ekran przeciwodblaskowy przetrwał b.krótko, być może żaden lot operacyjny nie był wykonany przed demontażem. No i chyba na wyprasce nie ma tego elementu. Na pewno jest to coś co może model odróżniać, czynić oryginalnym i w istocie zgodnym z tym co widać na zdjęciu.  Jeśli będę budował kiedyś RF-M, to  będę się zastanawiał nad wystruganiem tego elementu. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, letalin napisał:

Albo po prostu pomalowano na srebrno na kamuflaż. Srebrzanka dobrze kryje.  Gotowe części produkowane przez kooperantów, np. stateczniki poziome wykończone w OD/NG, przemalowano w fabryce na srebrno po wprowadzeniu regulacji o zaprzestaniu malowania kamuflażu.

Na pewno nie. Anderson w swoich wspomnieniach twierdzi że mechanicy obdarli mu samolot z farby w ciągu jednej nocy. Na zdjęciach srebrnej Krowy widać charakterystyczną różnicę w odcieniu blach przy wydechu, na zdjęciu Andersona siedzącego na skrzydle też chyba widać, że kadłub to goła blacha:
OC-D-2-1.jpg

Bud-on-the-wing-of-P-51D-OC-scaled.jpg

 

Na tym samym zdjęciu widać też jednak, że na krawędzi skrzydła przy jego bucie z farbą dzieje się coś dziwnego - resztki zielonej farby? 

 

Zdjęcie z widoczną górną częścią skrzydeł jest tylko jedno, i wyróżnia się tam przynajmniej jedna linia łączenia blach biegnąca przez gwiazdę, równolegle do kadłuba, która powinna być poszpachlowana:
OC-D1-1.jpg

 

Kadłub samolotu to zdecydowanie goła blacha, do tego wyczyszczona z farby bardzo starannie. Co do skrzydeł, stawiałbym że też są w gołym metalu i przynajmniej częściowo poszpachlowane (bo nie zakładam, że zajmowaliby się dziubaniem szpachli spomiędzy blach wykałaczkami) - skrzydło się błyszczy i nie widać tam żadnych istotnych różnic w odcieniach, z kolei gwiazda wygląda "czysto". Trzeba wziąć pod uwagę, że ten wygląd samolotu nie powstał z dnia na dzień (kwestia np. domalowania czarnych liter kodowych i nowych oznaczeń zestrzeleń, nie tylko w większej liczbie ale też w innym stylu).  Ciekawe czy będzie jakiś nowy wpis na blogu Army na ten temat, bo jestem ciekaw jak oni to interpretują.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, letalin napisał:

Gotowe części produkowane przez kooperantów, np. stateczniki poziome wykończone w OD/NG, przemalowano w fabryce na srebrno po wprowadzeniu regulacji o zaprzestaniu malowania kamuflażu

Co wiemy skąd?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, filipsg napisał:

Na pewno nie. 

Bud-on-the-wing-of-P-51D-OC-scaled.jpg

 

Na tym samym zdjęciu widać też jednak, że na krawędzi skrzydła przy jego bucie z farbą dzieje się coś dziwnego - resztki zielonej farby? 

 

Są rzeczy definintywnie rozstrzygnięte i wtedy stwierdzenie "na pewno nie" jest na miejscu. Ja jednak nie potrafię tu z całą pewnością wykluczyć tego, że skrzydło było pomalowane na srebrno. Nie wiem, ale nie wykluczam. To co widzisz przy bucie pilota może być właśnie potwierdzeniem mojego założenia, bo można na to spojrzeć jak na odprysk, odrapanie srebrnej farby odsłaniającej wcześniejszy kamuflaż. Również po drugiej stronie pilota widać błyszczącą blachę na kadłubie i trochę bardziej matowy fragment skrzydła tuż obok i ciemne zadrapania, które przecież na gołym metalu by nie wystąpiły. 

 

 

 

2 godziny temu, greatgonzo napisał:

Co wiemy skąd?

Nie wiem skąd, ale mam niezachwianą pewność, że to nie jest wytwór mojej fantazji:) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

57 minut temu, letalin napisał:

Są rzeczy definintywnie rozstrzygnięte i wtedy stwierdzenie "na pewno nie" jest na miejscu. Ja jednak nie potrafię tu z całą pewnością wykluczyć tego, że skrzydło było pomalowane na srebrno.

 

Ja swoją pewność odnosiłem tylko do sugestii, że kładli srebrzankę na oryginalny kamuflaż :) temu przeczą i wspomnienia Andersona, i zdjęcia na których wyraźnie widać ciemniejsze panele przy wydechach.

 

A może kamuflaż zszedł dość gładko i odsłonił fabryczną srebrzankę na skrzydłach? To by wyjaśniało różnicę między skrzydłem a kadłubem za jego plecami. 

 

Co do jasnego fragmentu i obić przed butem, porównałem to sobie ze zdjęciem jeszcze-zielonej Krowy z podobnego kąta:

 

image.png.7552cf76b50bfc49a7ff6126a2c0560b.png

image.png.4ece328527ad9e5af2fb5b9ef93a6366.png

 

Moim zdaniem to co widać przy nodze Andersona to resztki białego pasa szybkiej identyfikacji i bardzo mały fragment farby OD, spod których przebija fabryczna srebrzanka: taka sama na całej długości skrzydła, wyraźnie jaśniejsza od OD, ale ciemniejsza niż biel i NMF.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

1 godzinę temu, letalin napisał:

Nie wiem skąd, ale mam niezachwianą pewność, że to nie jest wytwór mojej fantazji:) 

 

Szkoda, bo wziąwszy pod uwagę, że nie jest to w zgodzie z rozporządzeniem NAA, to przydałoby się coś więcej niż Twoja pewność, która niezachwiana jest raczej tylko dla Ciebie.

Wszystkich rozporządzeń nie znam i w ogóle niewiele, więc nie przesądzam, ale i tak  dwa razy sprawdzałem, czy nie jest tu aby mowa o sterach.

 

Ja zawsze uważałem, że Anderson siedzi na zielonym skrzydle. Z białymi pasami ETO na srebrnym płacie trochę trudno mi się pogodzić.

Zresztą zmywanie farby etapami, oddzielnie kadłub, oddzielnie skrzydła ma praktyczny sens i odzwierciedlenie w tych rozporządzeniach. Z kadłuba można zmywać dowolnym zajzajerem i faktycznie idzie szubko to ogarnąć. Ze skrzydła z natryśniętą  szpachlą to trochę inna bajka.

  • Like 1
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, greatgonzo napisał:

Ja zawsze uważałem, że Anderson siedzi na zielonym skrzydle. Z białymi pasami ETO na srebrnym płacie trochę trudno mi się pogodzić.

Ale na zdjęciu wykonanym z boku i od góry widać, że ta hipotetyczna resztka białego pasa sięga może 1/5 szerokości skrzydła, więc to nie jest tak, że ktoś chciał zostawić na srebrnym samolocie komplet białych pasów.

 

Nijak mi nie pasuje, że skrzydło zostało zielone, bo przy bucie widzimy minimum trzy barwy. Najjaśniejszy fragment znajduje się dokładnie tam, gdzie na zielonym samolocie był biały pas szybkiej identyfikacji. Obok jest ostro odcięty, najciemniejszy fragment, który musi być OD, bo na zielonej Krowie nie było przecież pasów inwazyjnych. A skoro to jest OD, to jaśniejszy kolor pod nim i pod bielą to...?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem skąd się wzięło OD.

Ciemny kolor to wg mnie oryginalny czarny pas ETO.  Ja w oświetleniu na tym zdjęciu nie widzę usprawiedliwienia tak jednorodnej prezentacji srebrnego skrzydła 'na ciemno'. Nie wiem też dlaczego wszystkie zdjęcia Old Crow miałyby pokazywać tak samo wyglądające skrzydło. To jest jedna sesja fotograficzna?

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, greatgonzo napisał:

 

Szkoda, bo wziąwszy pod uwagę, że nie jest to w zgodzie z rozporządzeniem NAA, to przydałoby się coś więcej niż Twoja pewność, która niezachwiana jest raczej tylko dla Ciebie.

 

Teraz już mniej niezachwiana. Jeśli coś gdzieś, kiedyś przeczytałem i zapamiętałem, to na pewno nie z rozporządzeń NAA, a jakiegoś źródła wtórnego. 

Nie wiem, bo nie opracowywałem akurat tego malowania, czy schemat AH uwzględnia zielone skrzydło, które dobrze tłumaczy to co na zdjęciu, czy tylko srebrne? Zielone wydaje się mi atrakcyjniejsze. 

Edytowane przez letalin
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.