Soris Napisano Niedziela o 02:58 Share Napisano Niedziela o 02:58 (edytowane) To jest model dla tych, co nie lubią nitów i innych "przerysowań"... Edytowane Niedziela o 03:08 przez Soris Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
letalin Napisano Niedziela o 08:21 Share Napisano Niedziela o 08:21 Takie jest skrzydełko. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Cypis Napisano Niedziela o 17:42 Share Napisano Niedziela o 17:42 trochę zdjęć 3 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
filipsg Napisano Poniedziałek o 12:48 Share Napisano Poniedziałek o 12:48 Na stronie Army są już profile dostępnych w pierwszym wydaniu malowań: Srebrna "Krowa" Andersona była do tej pory właściwie niedostępna w kalkomaniach w 1/72, więc niezależnie od ich kontaktów z Andersonem to bardzo dobry wybór. Im bardziej będą się odróżniać malowaniami od wydań Edka, tym lepiej. 5 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
martinello Napisano Poniedziałek o 14:08 Share Napisano Poniedziałek o 14:08 (edytowane) I artykuł: https://armahobbynews.pl/blog/2025/09/01/mustangi-nad-europa-malowania-p-51d-1-72-70070/#malowania Jest plus za polskie malowanie. Edytowane Poniedziałek o 14:08 przez martinello 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
krzy65siek Napisano Poniedziałek o 17:58 Share Napisano Poniedziałek o 17:58 Jak dla mnie RF*M jest wart każdej kasy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Skawinski Napisano Poniedziałek o 18:22 Share Napisano Poniedziałek o 18:22 A tak z ciekawości zapytam - wyszło jakieś zdjęcie dokumentujące, że RF-M miał godło kościuszkowskie, czy malowanie bazuje na założeniu, że skoro innym samolotom domalowano (jakoś tak) pod koniec kwietnia 1945, to RF-M też je dostał? 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ArtuRze Napisano Poniedziałek o 19:33 Share Napisano Poniedziałek o 19:33 (edytowane) Mam pytanie odnośnie "Old Crow", może głupie, może nie (jako że sobie dłubię na boku przy Armie we wdzianku PKoJ i jest podobny motyw, chyba że internety kłamią). Jeśli: Samolot jednego z czołowych amerykańskich asów myśliwskich II wojny światowej. Pierwotnie pomalowany w brytyjskie kolory kamuflażu Dark Green i Sea Grey Medium, na życzenie pilota został oczyszczony z farby, pozostawiając naturalne powierzchnie metalowe. Jedynie panel przeciwodblaskowy przed kabiną zachował kolor Dark Green. To rozumiem, że po ściągnięciu farby został ponownie poszpachlowany i posrebrzankowany? W dniu 31.08.2025 o 10:21, letalin napisał: Takie jest skrzydełko. Edytowane Poniedziałek o 19:34 przez ArtuRze Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
letalin Napisano Poniedziałek o 20:40 Share Napisano Poniedziałek o 20:40 (edytowane) Godzinę temu, ArtuRze napisał: Mam pytanie odnośnie "Old Crow", może głupie, może nie (jako że sobie dłubię na boku przy Armie we wdzianku PKoJ i jest podobny motyw, chyba że internety kłamią). Jeśli: Samolot jednego z czołowych amerykańskich asów myśliwskich II wojny światowej. Pierwotnie pomalowany w brytyjskie kolory kamuflażu Dark Green i Sea Grey Medium, na życzenie pilota został oczyszczony z farby, pozostawiając naturalne powierzchnie metalowe. Jedynie panel przeciwodblaskowy przed kabiną zachował kolor Dark Green. To rozumiem, że po ściągnięciu farby został ponownie poszpachlowany i posrebrzankowany? Albo po prostu pomalowano na srebrno na kamuflaż. Srebrzanka dobrze kryje. Gotowe części produkowane przez kooperantów, np. stateczniki poziome wykończone w OD/NG, przemalowano w fabryce na srebrno po wprowadzeniu regulacji o zaprzestaniu malowania kamuflażu. Edytowane Poniedziałek o 20:41 przez letalin Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
letalin Napisano Poniedziałek o 21:17 Share Napisano Poniedziałek o 21:17 2 godziny temu, Skawinski napisał: A tak z ciekawości zapytam - wyszło jakieś zdjęcie dokumentujące, że RF-M miał godło kościuszkowskie, czy malowanie bazuje na założeniu, że skoro innym samolotom domalowano (jakoś tak) pod koniec kwietnia 1945, to RF-M też je dostał? Nie znam zdjęcia z kompletem oznaczeń. Jest chyba tylko zdjęcie tej maszyny już jako PD-L z godłem i szachownicą. Chyba, bo mogłem coś zapomnieć:) 1 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Qz9 Napisano Poniedziałek o 22:50 Share Napisano Poniedziałek o 22:50 Malowanka RF M była w czerwonej książeczce Kagero z 3 malowaniami polskich kucyków w 3 skalach jeśli mnie pamięć nie myli. Tam też były w komplecie zdjęcia znane do niego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Maxy Napisano 21 godzin temu Share Napisano 21 godzin temu Jakoś mi sposób ujęcia RF M przez Model Makera lepiej pasuje. Bez godła i z listwą przeciw odblaskową Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Skawinski Napisano 19 godzin temu Share Napisano 19 godzin temu 8 godzin temu, Qz9 napisał: Malowanka RF M była w czerwonej książeczce Kagero z 3 malowaniami polskich kucyków w 3 skalach jeśli mnie pamięć nie myli. Tam też były w komplecie zdjęcia znane do niego. A jest tam coś ponad to, co było pokazane w Polish WIngs Stratusa o Mustangach z 303-go? Michał Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Skawinski Napisano 19 godzin temu Share Napisano 19 godzin temu 1 godzinę temu, Maxy napisał: z listwą przeciw odblaskową Co masz na myśli? A jeśli chodzi o brak godła to przeróbka nie powinna być bardzo pracochłonna i zapewne mieści się w zakresie umiejętności nawet niezbyt doświadczonego modelarza Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
letalin Napisano 18 godzin temu Share Napisano 18 godzin temu 2 godziny temu, Maxy napisał: Jakoś mi sposób ujęcia RF M przez Model Makera lepiej pasuje. Bez godła i z listwą przeciw odblaskową Opracowanie AH ma prawidłowy krój liter, dokładniej dobrany ich kolor i precyzyjniej wyznaczone granice kolorów kamuflażu. Są plusy dodatnie. Ten ekran przeciwodblaskowy przetrwał b.krótko, być może żaden lot operacyjny nie był wykonany przed demontażem. No i chyba na wyprasce nie ma tego elementu. Na pewno jest to coś co może model odróżniać, czynić oryginalnym i w istocie zgodnym z tym co widać na zdjęciu. Jeśli będę budował kiedyś RF-M, to będę się zastanawiał nad wystruganiem tego elementu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
filipsg Napisano 14 godzin temu Share Napisano 14 godzin temu 15 godzin temu, letalin napisał: Albo po prostu pomalowano na srebrno na kamuflaż. Srebrzanka dobrze kryje. Gotowe części produkowane przez kooperantów, np. stateczniki poziome wykończone w OD/NG, przemalowano w fabryce na srebrno po wprowadzeniu regulacji o zaprzestaniu malowania kamuflażu. Na pewno nie. Anderson w swoich wspomnieniach twierdzi że mechanicy obdarli mu samolot z farby w ciągu jednej nocy. Na zdjęciach srebrnej Krowy widać charakterystyczną różnicę w odcieniu blach przy wydechu, na zdjęciu Andersona siedzącego na skrzydle też chyba widać, że kadłub to goła blacha: Na tym samym zdjęciu widać też jednak, że na krawędzi skrzydła przy jego bucie z farbą dzieje się coś dziwnego - resztki zielonej farby? Zdjęcie z widoczną górną częścią skrzydeł jest tylko jedno, i wyróżnia się tam przynajmniej jedna linia łączenia blach biegnąca przez gwiazdę, równolegle do kadłuba, która powinna być poszpachlowana: Kadłub samolotu to zdecydowanie goła blacha, do tego wyczyszczona z farby bardzo starannie. Co do skrzydeł, stawiałbym że też są w gołym metalu i przynajmniej częściowo poszpachlowane (bo nie zakładam, że zajmowaliby się dziubaniem szpachli spomiędzy blach wykałaczkami) - skrzydło się błyszczy i nie widać tam żadnych istotnych różnic w odcieniach, z kolei gwiazda wygląda "czysto". Trzeba wziąć pod uwagę, że ten wygląd samolotu nie powstał z dnia na dzień (kwestia np. domalowania czarnych liter kodowych i nowych oznaczeń zestrzeleń, nie tylko w większej liczbie ale też w innym stylu). Ciekawe czy będzie jakiś nowy wpis na blogu Army na ten temat, bo jestem ciekaw jak oni to interpretują. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
greatgonzo Napisano 14 godzin temu Share Napisano 14 godzin temu 15 godzin temu, letalin napisał: Gotowe części produkowane przez kooperantów, np. stateczniki poziome wykończone w OD/NG, przemalowano w fabryce na srebrno po wprowadzeniu regulacji o zaprzestaniu malowania kamuflażu Co wiemy skąd? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
letalin Napisano 11 godzin temu Share Napisano 11 godzin temu 2 godziny temu, filipsg napisał: Na pewno nie. Na tym samym zdjęciu widać też jednak, że na krawędzi skrzydła przy jego bucie z farbą dzieje się coś dziwnego - resztki zielonej farby? Są rzeczy definintywnie rozstrzygnięte i wtedy stwierdzenie "na pewno nie" jest na miejscu. Ja jednak nie potrafię tu z całą pewnością wykluczyć tego, że skrzydło było pomalowane na srebrno. Nie wiem, ale nie wykluczam. To co widzisz przy bucie pilota może być właśnie potwierdzeniem mojego założenia, bo można na to spojrzeć jak na odprysk, odrapanie srebrnej farby odsłaniającej wcześniejszy kamuflaż. Również po drugiej stronie pilota widać błyszczącą blachę na kadłubie i trochę bardziej matowy fragment skrzydła tuż obok i ciemne zadrapania, które przecież na gołym metalu by nie wystąpiły. 2 godziny temu, greatgonzo napisał: Co wiemy skąd? Nie wiem skąd, ale mam niezachwianą pewność, że to nie jest wytwór mojej fantazji:) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
filipsg Napisano 9 godzin temu Share Napisano 9 godzin temu 57 minut temu, letalin napisał: Są rzeczy definintywnie rozstrzygnięte i wtedy stwierdzenie "na pewno nie" jest na miejscu. Ja jednak nie potrafię tu z całą pewnością wykluczyć tego, że skrzydło było pomalowane na srebrno. Ja swoją pewność odnosiłem tylko do sugestii, że kładli srebrzankę na oryginalny kamuflaż temu przeczą i wspomnienia Andersona, i zdjęcia na których wyraźnie widać ciemniejsze panele przy wydechach. A może kamuflaż zszedł dość gładko i odsłonił fabryczną srebrzankę na skrzydłach? To by wyjaśniało różnicę między skrzydłem a kadłubem za jego plecami. Co do jasnego fragmentu i obić przed butem, porównałem to sobie ze zdjęciem jeszcze-zielonej Krowy z podobnego kąta: Moim zdaniem to co widać przy nodze Andersona to resztki białego pasa szybkiej identyfikacji i bardzo mały fragment farby OD, spod których przebija fabryczna srebrzanka: taka sama na całej długości skrzydła, wyraźnie jaśniejsza od OD, ale ciemniejsza niż biel i NMF. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
greatgonzo Napisano 9 godzin temu Share Napisano 9 godzin temu 1 godzinę temu, letalin napisał: Nie wiem skąd, ale mam niezachwianą pewność, że to nie jest wytwór mojej fantazji:) Szkoda, bo wziąwszy pod uwagę, że nie jest to w zgodzie z rozporządzeniem NAA, to przydałoby się coś więcej niż Twoja pewność, która niezachwiana jest raczej tylko dla Ciebie. Wszystkich rozporządzeń nie znam i w ogóle niewiele, więc nie przesądzam, ale i tak dwa razy sprawdzałem, czy nie jest tu aby mowa o sterach. Ja zawsze uważałem, że Anderson siedzi na zielonym skrzydle. Z białymi pasami ETO na srebrnym płacie trochę trudno mi się pogodzić. Zresztą zmywanie farby etapami, oddzielnie kadłub, oddzielnie skrzydła ma praktyczny sens i odzwierciedlenie w tych rozporządzeniach. Z kadłuba można zmywać dowolnym zajzajerem i faktycznie idzie szubko to ogarnąć. Ze skrzydła z natryśniętą szpachlą to trochę inna bajka. 1 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
filipsg Napisano 9 godzin temu Share Napisano 9 godzin temu 1 minutę temu, greatgonzo napisał: Ja zawsze uważałem, że Anderson siedzi na zielonym skrzydle. Z białymi pasami ETO na srebrnym płacie trochę trudno mi się pogodzić. Ale na zdjęciu wykonanym z boku i od góry widać, że ta hipotetyczna resztka białego pasa sięga może 1/5 szerokości skrzydła, więc to nie jest tak, że ktoś chciał zostawić na srebrnym samolocie komplet białych pasów. Nijak mi nie pasuje, że skrzydło zostało zielone, bo przy bucie widzimy minimum trzy barwy. Najjaśniejszy fragment znajduje się dokładnie tam, gdzie na zielonym samolocie był biały pas szybkiej identyfikacji. Obok jest ostro odcięty, najciemniejszy fragment, który musi być OD, bo na zielonej Krowie nie było przecież pasów inwazyjnych. A skoro to jest OD, to jaśniejszy kolor pod nim i pod bielą to...? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
greatgonzo Napisano 8 godzin temu Share Napisano 8 godzin temu Nie wiem skąd się wzięło OD. Ciemny kolor to wg mnie oryginalny czarny pas ETO. Ja w oświetleniu na tym zdjęciu nie widzę usprawiedliwienia tak jednorodnej prezentacji srebrnego skrzydła 'na ciemno'. Nie wiem też dlaczego wszystkie zdjęcia Old Crow miałyby pokazywać tak samo wyglądające skrzydło. To jest jedna sesja fotograficzna? 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
letalin Napisano 7 godzin temu Share Napisano 7 godzin temu (edytowane) 1 godzinę temu, greatgonzo napisał: Szkoda, bo wziąwszy pod uwagę, że nie jest to w zgodzie z rozporządzeniem NAA, to przydałoby się coś więcej niż Twoja pewność, która niezachwiana jest raczej tylko dla Ciebie. Teraz już mniej niezachwiana. Jeśli coś gdzieś, kiedyś przeczytałem i zapamiętałem, to na pewno nie z rozporządzeń NAA, a jakiegoś źródła wtórnego. Nie wiem, bo nie opracowywałem akurat tego malowania, czy schemat AH uwzględnia zielone skrzydło, które dobrze tłumaczy to co na zdjęciu, czy tylko srebrne? Zielone wydaje się mi atrakcyjniejsze. Edytowane 7 godzin temu przez letalin Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.