Skocz do zawartości

Airco DH9A, KP 1/72


Sampo

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich,

 

Postanowiłem założyć warsztat, mój pierwszy na forum licząc na uwagi i porady kolegów. A na stole ląduję Airco DH9A wypustu Kovozavody od południowych sąsiadów.  Wybór padł na model w służbie brytyjskiej z połowy lat 20-stych kiedy latały w srebrnym malowaniu.

Chciałbym na nim potrenować dwie rzeczy, które wcześniej wychodziły mi słabo, mianowicie fakturę drewna (spróbuję farb olejnych Van Gogha) i ładne "sreberko" na płatowcu (w tym celu zakupiłem metalizery od AK). No i żeby powstała miła dla oka miniaturka klasycznego dwupłata🙂. Dlatego chętnie wsłucham się we wszelkie uwagi.

 

Trzy zdjęcia po rozpakowaniu. Model dość prosty, standard KP, jedna ramka z przyjemnym do obróbki plastikiem, praktycznie bez nadlewek. Kalkomanie też wyglądają ładnie, co tu dużo mówić, nie wygląda na nic przesadnie trudnego do złożenia. Dostępne są trzy opcje malowania, skłaniam się do egzemplarza stacjonującego w Egipcie.

 

IMG_20230829_181018.jpg

IMG_20230829_180655.jpg

IMG_20230829_180640.jpg

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poćwicz fakturę drewna na kawałku plastiku. Wypróbuj różne pędzle (niekoniecznie nowe). Wrzuć zdjęcie, jaki rodzaj drewna chcesz odtworzyć i gdzie ono było (tutaj to chyba tylko w kokpicie). Będę zaglądał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niedawno skończyłem Sopwitha Dolphin z KP, więc będę zaglądać jak Ci się będzie pracować z materią Kovozavody Prostejov, a temat interesujący i mało popularny w Polsce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, BRAVO112 napisał:

da sie z tego zestawu zrobic naszego DH-9?

 

 

Obawiam się, że nie. Tzn w modelarskim świecie nie ma rzeczy nie możliwych🙂, ale przerasta to na pewno moje zdolności i chyba nie ma sensu. Wersja DH-9 używana w naszym lotnictwie miała zupełnie inny dziób płatowca, otwarty silnik,  około metr krótsze skrzydła, inne wymiary kadłuba...

 

7 godzin temu, zaruk napisał:

Poćwicz fakturę drewna na kawałku plastiku. Wypróbuj różne pędzle (niekoniecznie nowe). Wrzuć zdjęcie, jaki rodzaj drewna chcesz odtworzyć i gdzie ono było (tutaj to chyba tylko w kokpicie). Będę zaglądał.

 

Taki jest plan, żeby poćwiczyć na boku. Tutaj tylko kokpit, ale po spasowaniu połówek wygląda, że będzie dużo widać. W instrukcji jest też kolor drewna pod silnikiem, który ma być od dołu otwarty.

Co do zdjęć wnętrza, jest tego sporo w necie, jeszcze nie zdecydowałem się na nic konkretnego. Generalnie to z taśmy zeszło jakieś 2 tys egzemplarzy tej maszyny i z tego co popatrzyłem to jest cała gama kolorów wnętrza, od bardzo jasnego ala sosna, do mahoniowego. W jednej maszynie potrafi być kilka kolorów i typów drewna np. ciemna deska tablicy z przyrządami i fotele, a obicia kadłuba jasne. Jest pole do popisu i eksperymentów. Zacznę od różnych testów i zobaczę co mi wpadnie w oko🙂

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, greatgonzo napisał:

Tak w kwestii formalnej, dla zainteresowanych. Dzioby to domena ornitologii i szkutnictwa. W lotnictwie mamy do czynienia z nosami.

To nie wydaje mi się zbyt logiczne, może wiesz dlaczego takie nazewnictwo się przyjęło?

Jeśli zdecydowano się stosować nomenklaturę odwołującą się do anatomii, to najłatwiej (i najbardziej logicznie) było wykorzystać nazwy dotyczące organizmów będących pierwowzorem lub źródłem dla danej grupy maszyn. W przypadku samolotów naturalnym wzorcem wydają się być ptaki. Stąd zapewne lotki, czy skrzydła. A tu nagle nos... Pasuje jak pięść.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przez weekend wyżywałem się na kawałkach plastiku starając się w sposób mniej lub bardziej przypadkowy osiągnąć coś co przypominałoby fakturę drewna. Ostatecznie zebrałem to co miałem pod ręką i zrobiłem sobie "tabele" kolorów (nie wiem czemu mi na forum zdjęcie wrzuca obrócone o 180st, u mnie na pulpicie otwiera się prawidłowo...),

 

IMG_20.thumb.jpg.5489b3fd3828be0d3fac72404b71c012.jpg

 

a potem na różne strony i sposoby smarowałem je olejnymi farbami (zdjęcie słabo oddaje różnice pomiędzy kolorami, ale na żywo są dużo bardziej wyraźne.). |Od lewej Raw Umber, Burnt Umber i Burnt Sienna

 

IMG_20230903_201900.thumb.jpg.44a3ed31a22a21899f1591d8f62f5ad7.jpg

 

Jak już poeksperymentowałem to zdecydowałem się mix FS33275 (Matt Leather/Matt Brown), przecierany kolorem "Burnt Sienna" :

 

IMG_20230831_195931.thumb.jpg.24cb4bd5c73af5ce735d20765ee647ee.jpg

 

Podkreśliłem wewnętrzny szkielet i jeszcze trochę suchym pędzlem przejechałem całość:

 

IMG_20230904_191350.thumb.jpg.8bfa9a6e2739b7bc351074e180297f09.jpg

 

I na razie tyle, Wszystko poszło do pudełka i poczeka do kolejnego weekendu.

W dniu 1.09.2023 o 22:04, djack napisał:

A jak z dopasowaniem połówek kadłuba? Bo u KP/AZ różnie z tym bywa.

 

Spasowanie na sucho wydaje się dobre, nie widzę przesunięć.

  • Like 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolor wydaje się być dobry. Nie zapomnij o lakierze. Tamiya robi lakiery w odcieniach żółtym, pomarańczowym i czerwonym. Można nimi dodatkowo skorygować ostateczny efekt. Po lakierze też oczywiście można, robiąc filtr z farb olejnych w celu uzyskania ciemniejszych barw.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Miałem wyciągnąć model w kolejny weekend i półtora miesiąca poszło.. No, ale w ostatnią niedzielę Airco wytoczył się z pudełka, dokończyłem wnętrze (od razu przepraszam za jakość zdjęć, ale mam bardzo polowe warunki warsztatowe):

IMG_20230903_224710.thumb.jpg.f5c28b19c71a769703ff4c8baea82b5a.jpg

 

Następnie zabrałem się za próby spasowania. Wyszło nieźle a nawet całkiem dobrze. Szpachla w minimalnej ilości poszła jedynie na łączenia połówek kadłuba. Natomiast łączenie dolnego płata z kadłubem zaprojektowane jest wg mnie słabo. Wgłębienia w płacie są minimalne, przez co spasowanie obu dolnych skrzydeł i zachowanie symetrii jest wyzwaniem. Poradziłem w ten sposób, że nawierciłem kadłub i skrzydła i wzmocniłem łączenie drucikami, co też pomogło w złapaniu symetrii.

 

IMG_20231017_224533.thumb.jpg.74a6cf7b9765bfc1f7c3ff3c32003fc4.jpg

 

Potem poszedł podkład, szlifowanie, kolejny podkład i szlifowanie...

 

IMG_20231018_211126.thumb.jpg.0993ddefc35a66469ae69cc8c06a25a5.jpg

 

Przy okazji robienia zdjęć zauważyłem, że krzywo skleiłem ogon, więc poszedł do poprawki...

IMG_20231018_190301.thumb.jpg.d4b032e6f0abdb4c65b40257afadca35.jpg

 

Poszło więcej podkładu, szlifowanie papierem o gradacji 1500. I kiedy już myślałem, że jest gładko położyłem pierwszą warstwę srebrnego.. wyszło, że nadal widać łączenie. Więc następny weekend stoi pod znakiem dalszego szlifowania🙂 Chętnie przyjmę wszelkie dobre rady przyspieszające ten proces😂

IMG_20231018_232527.thumb.jpg.596ce35641ea87d69606df7519d034af.jpg

 

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 1.09.2023 o 15:50, BRAVO112 napisał:

da sie z tego zestawu zrobic naszego DH-9?

 

Ciężko ... Ja ( wraz z kolegami ) ze 30 lat temu zrobiliśmy kopię jakiegoś vacu i wysysaliśmy wytłoczki aż miło. Wiem,  ukradliśmy komuś jego pracę. Na usprawiedliwienie mam tylko to, że w tamtych czasach zdobycie czegoś takiego było cudem . "Formę" mam do dziś.

vacuforma (1).jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Korzystając z pierwszego od dłuższego czasu wolnego weekendu zasiadłem do Airco, zerknąłem na ostatni wpis jaki zrobiłem na forum..2 miesiące zleciało w sekundę..

 

W dniu 20.10.2023 o 17:04, mig napisał:

Po szlifowaniu przemyj syf rozcieńczalnikiem a następnie pomaluj srebrnym wyciągnie wszystkie niedoróbki.

 

Idąc za dobrą radą przemyłem powierzchnię, następnie kilka razy walczyłem z uzyskaniem w miarę gładkiej warstwy lakieru. Średnio mi to wychodziło, więc kilka razy szlifowałem płaty skrzydła, aż doszedłem do wniosku, że chyba lepiej nie będzie.  Metalizer AK nie wybacza błędów (chyba, że coś źle robię..) pod warstwą aluminium widać każdy paproch, nierówność itp..

 

Następnie przystąpiłem do spasowania skrzydeł, jest to w produkcie KP wyzwanie. Górny płat opiera się w cienkich pionowych belkach, które należy zamontować wysunięte pod kątem do przodu, instrukcja nie precyzuje pod jakim kątem, generalnie na oko. Powoduje to, że całość jest bardzo chybotliwa, delikatna i wali się "na nos". W miarę poprawne ustawienie dało mi zajęcie na resztę wieczoru. Po pierwszym spasowaniu zajrzałem do instrukcji, zewnętrzne belki pionowe w żaden sposób nie chciały się stykać z górnym płatem, już myślałem, że coś źle dociąłem, ale okazuje się, że tak po prostu zostało to zaprojektowane. Górny płat należy docisnąć mocno do belek, co przy całej delikatności konstrukcji powoduje, że kolebie się to na wszystkie strony. 

 

Wyszło w miarę, zostawiłem na noc do wyschnięcia, prezentuje się to tak;

IMG_20231203_201545.thumb.jpg.41765fbd6de53f7608b5337ee4ed35a1.jpg

 

IMG_20231203_201528.thumb.jpg.2e2dc44bd7c1e94f1e6efbcbc4327b89.jpg

 

I tutaj zwracam się z prośbą o pomoc:)

 

Pierwsza sprawa, że całość na razie wygląda dość monotonnie, myślę na pokryciem niektórych powierzchni np. lotek innym odcieniem, czy w tego typu konstrukcji (płótno malowane srebrną farbą) to miało sens? Zrobiłem tak testowo dolne lotki, trochę się odróżniają.. ale nie mam wiedzy czy taki zabieg artystyczny to nie sci-fi?

 

Druga sprawa, przed nałożeniem kalek i jakiegoś delikatnego washa należy się lakier bezbarwny - błyszczący, czy satyna?

  • Like 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po pierwsze gratuluję pierwszego spasowania płatów. Nie wiem do czego to porównać...

Gratuluję więc pierwszego razu, następne pewnie będą łatwiejsze, ale chyba nigdy łatwe (przynajmniej dla mnie nie są).

Niestety, w kwestii postępowania z metalizowaną powierzchnią nie pomogę, żadnego doświadczenia nie posiadam.

Próbowałem kiedyś lakierować metalizery, ale traciły wówczas to coś, nawet przy błyszczących lakierach.

Podpatruję dalej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, Sampo napisał:

 

 

Pierwsza sprawa, że całość na razie wygląda dość monotonnie, myślę na pokryciem niektórych powierzchni np. lotek innym odcieniem, czy w tego typu konstrukcji (płótno malowane srebrną farbą) to miało sens? Zrobiłem tak testowo dolne lotki, trochę się odróżniają.. ale nie mam wiedzy czy taki zabieg artystyczny to nie sci-fi?

 

 

Sugeruje nie tyle lotki , ile raczej pokrycie sklejkowe kadłuba pomalować ciut innym odcieniem "sreberka" - czyli zasadniczo cały przód kadłuba.

BTW: bedziesz robił naciągi - może Ci sie przydać( co prawda to DH 9 ( - ale w tym przypadku róznice są praktycznie żadne)obraz_2023-12-04_165745577.thumb.png.154cfaf42ba5e5be1515337457bfd359.png

Edytowane przez boberm1
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki @boberm1 za podpowiedź. Kupiłem metalizery w hurtowej ilości więc będę testował. 

Naciągi będą. No jak dwupłat bez naciągów?🙂 Grafika się przyda, chociaż KP w instrukcji poświęcił im nawet dwie osobne strony i wszystko jest ładnie wyrysowane.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

26 minut temu, Sampo napisał:

Dzięki @boberm1 za podpowiedź. Kupiłem metalizery w hurtowej ilości więc będę testował. 

Naciągi będą. No jak dwupłat bez naciągów?🙂 Grafika się przyda, chociaż KP w instrukcji poświęcił im nawet dwie osobne strony i wszystko jest ładnie wyrysowane.

Z odciagami do DH9 to będziesz miał kupę "radochy" . 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 4.12.2023 o 00:50, zaruk napisał:

Po pierwsze gratuluję pierwszego spasowania płatów. Nie wiem do czego to porównać...

Dziękuję🙂DH9 nie jest moją inicjacją, ale dawno się tak nie gimnastykowałem 😀

 

Idąc za radą kolegi @boberm1 spróbowałem zróżnicować kadłub.  Jak już się zabrałem za maskowanie, to postanowiłem trochę poeksperymentować i poszczególne sekcje kadłuba pokryłem różnymi odcieniami srebrnych metalizerów. Nie wszędzie widać na zdjęciach różnicę, odbiór odcieni zależy pod jakim kątem patrzy się na model. Idąc od nosa/dziobu maszyny są to - dark aluminium, potem gun metal (pod skrzydłem) i polished aluminium na wysokości kokpitu. Skrzydła dla porównania to aluminum z AK. Górną część pokrywy silnika psiknąłem kolorem o nazwie steel, ale w ogóle nie widzę różnicy z aluminium.. Prezentuje się to tak:

 

IMG_20231208_102536.thumb.jpg.3aed451b0f99d44d438d0cef68b5733c.jpg

 

IMG_20231208_102548.thumb.jpg.0786517c52237b8aa39e4bf3d29a8247.jpg

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.