babcia131 Napisano 1 Czerwca 2012 Share Napisano 1 Czerwca 2012 Tylko bomby kulkowe są przenoszone w bombach kasetowych .Bo chyba te ostatnie nie przenoszą landrynek ? Grzegorz 5710 -ja wiem że Ty jesteś specem po uzbrojeniu , ale nie będziemy się czarować, ani to miejsce , ani pora .Skoro ZK-300 [ bomba kasetowa -zasobnik ] przenosi : LBOk-1 – polska bomba kulkowa małego wagomiaru. Przenoszona w bombach kasetowych ZK-300 (315 szt. LBOk-1) i LBKas-250 (120 szt. LBOk-1). LBOk-1 jest wzorowana na amerykańskiej BLU-3 Pineapple. Bomba ma kształt walca. Do jego górnej części przymocowane są cztery stateczniki. W pozycji złożonej przylegają one do bocznej ściany korpusu bomby. W ściance korpusu jest zatopionych 265-280 kulek. Promień rażenia bomby to 10-25 m To na pewno ZK-300 nie jest Świąteczną Paczką , jakby tego nie nazywał .No chyba ze w ramach humanitaryzmu , w Naszych ZK-300 są gumowe kulki -które też w pewnych sytuacjach mogą zabić . Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz 5710 Napisano 1 Czerwca 2012 Share Napisano 1 Czerwca 2012 Tylko bomby kulkowe są przenoszone w bombach kasetowych ............ Babciu nie denerwuj się aż tak mocno. Polska podpisała stosowne układy dotyczące bomb kulkowych a odmówiła ratyfikacji zakazu stosowania bomb kasetowych. To drugie z prostej przyczyny - do bomb kasetowych możesz załadować bombki przeciwpancerne PTAB czy też przeciw okrętom podwodnym PŁAB. Zgadzając się na takie rozwiązanie pozbawiono by się możliwości zwalczania sił pancernych jak i okrętów podwodnych a wiesz dobrze, że nasze maszyny nie miały precyzyjnych rakiet czy bomb do takich celów. Więc jest wszystko OK - do bomby kasetowej wcale nie musisz ładować bomb kulkowych a możesz ją użyć. Poza tym zasobnik ZR-8 wystrzeliwał bombki do tyłu ze swoich rur ( nie pamiętam ile się tam ich ładowało ) a nie był zrzucany - to też w pewnym sensie było odpowiedzią na stosowne układy rozbrojeniowe. Czarować się nie musimy bo wiadomo, że tonący brzytwy się chwyta ale co się nie robi dla publiki no nie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
babcia131 Napisano 2 Czerwca 2012 Share Napisano 2 Czerwca 2012 Ależ ja się nie denerwuję-a ostatnie Twoje zdanie elegancko pokazuje w czym rzecz . A wracając do kwestii 21- niestety temat chorwackich 21UMD pochodzących do końca nie wiadomo skąd , jest chyba tematem tabu. Nikt , ale dosłownie nikt nie jest w stanie udzielic odpowiedzi , wogóle pytania pomijane są milczeniem.Nawet Rosjanie na Forach , gdzie zajmują się tropieniem nb samolotów , wersji , na podstawie odnalezionych tabliczek znamionowych z urządzeń nie potrafią odpowiedziec czy istniały UM z podanymi numerami seryjnymi.Więc tak jak przypuszczałeś , albo te numery to lipa , albo hasło "Tsss-wróg czuwa " jeszcze w pewnych krainach jest głęboko zakorzenione .Nawet odwoływanie się do takich normalnych ludzkich odruchów -typu pamiatkowe zdjęcia [ jesli UM byłyby zPolski ], że przecież minęło ponad 10 lat od zakupu -dostarczenia tych samolotów do Chorawcji , nie wywołują żadnych reakcji. Nawet jakby samoloty pochodziły z ex-NRD , to też sa pasjonaci posiadający spis wszystkich byłych NRD-wskich 21 , z nb , seryjnymi i nic żadnego odezwu. Jakieś "zapowietrzone "te 21UMD jakby powiedzieli Przodkowie . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
em Napisano 2 Czerwca 2012 Share Napisano 2 Czerwca 2012 Oczywiście ze nikt tego nie rusza . Jęśli miało by się okazac że to ex NRD Umy ,to pojawi sie kilka pytań ,typu, skad sie tam wzieły w czasie embarga ? kto i na czyje polecenie to zrobił ... i sprawa sie dopiero nakreci .A tak wszyscy ,,wiedzą,, ze to ex Germance ale zgodnie z reguła poliszynela, jest dobra dla wszystkich cisza. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
babcia131 Napisano 2 Czerwca 2012 Share Napisano 2 Czerwca 2012 No własnie , nie mam pojęcia jak do końca jest -było z tym embargiem ? Przecież to był rok 2002 , skoro oficjalnie wiadomo że w 2003 Rumunia modyfikowała te samoloty , to chyba embargo już nie obowiązywało . Wszyscy wokół wiedzą że pierwsza partia BIS-ów była sprowadzona z Ukrainy [ ? ] poprzez Polskę [ w jakim celu ? ] i jakoś nikt nie czyni z tego tajemnicy , chociaż to była połowa lat 90 i wtedy to embargo mogło istnieć . Jestem ciekaw czy u Nas można się doliczyć wszystkich ex-Polskich UM ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
babcia131 Napisano 3 Czerwca 2012 Share Napisano 3 Czerwca 2012 Czepiłem się tych 21UMD jak rzep psiego ogona .No to ostatnia wieść niesie , że są to jakoby ex-rumuńskie 21UM. Tyle tylko ze nawet w wykazie Gordona figuruje od groma rumuńskich UM z numerami seryjnymi, a przy tych 4 akurat , mimo podania użytkowania "Chorwacja " poprzednik podany jest jako "nieznany " Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
smk_szkwal Napisano 3 Czerwca 2012 Share Napisano 3 Czerwca 2012 Czytam ten wątek od ok 2 lat, ale się nie udzielałem za bardzo bo i moja wiedza skromna. Przejrzałem wątek na mycity... i tak mi przyszło do głowy że "zakupiony w Polsce" (tak mi tłumaczy google) nie koniecznie musi być tożsame z Polskim pochodzeniem maszyn, wystarczy że Polski był pośrednik. A nabieranie wody w usta o ich rzeczywistym pochodzeniu może się brać z nie poprawności politycznej tej informacji, że tak to nazwę. Choć fajnie by było, jak by miały polskie korzenie bo jest w planach w 1:48 u mnie 165 Pozdrawiam Filip Szczególne pozdro dla starego kumpla ze Szczecina, Younga Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
babcia131 Napisano 3 Czerwca 2012 Share Napisano 3 Czerwca 2012 Ja się nie upieram że te Ich obecne 21UMD to są ex-polskie.Tyle tylko ze jeden z tamtejszych Forumowiczów mówi "w Polsce " kolejny -w Rumunii, u Nas pojawia sie opcja ex-NRD. Numery seryjne niby są, a nie można ich dopasować do poprzedniego użytkownika .My się możemy zastanawiać skąd są te samoloty, ale zeby w Chorwacji " nie wiedzieli "skąd mają samoloty ? I nagle przy okazji 4 UM wszyscy nabrali wody w usta, a przecież minęło już 10 lat , nie bądżmy śmieszni , to nie Gibraltar.Drązyłem temat bo miałem nadzieję na pamiątkowe fotki ex-polskich UM jeszcze latających , ale coś cięzko się wyciąga wieści i fakty.A teraz wychodzi jeszcze powoli podobno 10x przebicie ceny za podobno ex-ukraińskie [ z Kirgistanu ? ] BIS-y, to i nie ma się co dziwić że chętnych do rozwinięcia tematu nie ma .A to tylko 4 UM Ale jak by nie patrzył to historia Chorwackich 21 zasługuje na to aby nakręcić o nich sensacyjny film. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
smk_szkwal Napisano 4 Czerwca 2012 Share Napisano 4 Czerwca 2012 Kolejny przykład "wiernej" rekonstrukcji w naszym wspaniałym wojsku. M-y jeszcze nie tak dawno temu służyły w 1PLM, a teraz mamy "TO" Sczerze mówiąc nie wiem co otym myśleć. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz 5710 Napisano 4 Czerwca 2012 Share Napisano 4 Czerwca 2012 Ale jak by nie patrzył to historia Chorwackich 21 zasługuje na to aby nakręcić o nich sensacyjny film. Babciu - chcesz rozpętać kolejną wojnę - nie baw się we Franka D Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
babcia131 Napisano 5 Czerwca 2012 Share Napisano 5 Czerwca 2012 (edytowane) Nie będzie tak żle Ale ciekawe wersje i wypowiedzi w tym temacie .Ostatnia wersja jest taka, że to ex-rumuńskie UM.Tylko dziwne jest to że nawet Gordon podając te numery seryjne -pisze "poprzedni użytkownik nieznany" ,a pozostałe ns są podane łącznie z dalszymi losami samolotu.Nawet kwesia dostarczenia tych pierwszych ok 40 BIS-ów jakoby z Ukrainy też ma swoje różne wersje. Ostatnie jest taka ,że zostały przetransportowane IŁ-76 , AN-124 , jako "różne materiały i wyrzucone na płytę lotniska " Była Polska, demontaż , transport samochodowy itd , teraz są samoloty które wiadomo kto używa . Dobra , niech będzie że Indie . Trudno , jakoś to przeżyjemy . Ale chciałem mieć po prostu pamiątkowe zdjęcia , ewentualnych ex-Naszych manas -też pomyślałem o tych "dziełach " To ja napisze scenariusz , a Ty z Grzegorzem5710 zagracie główne role Pozdrawiam PS. Do rekonstrukcji Minskiego 21 nie bedę się wiele odnosił.Wygląda na to że zatrudnili ekipę "artystów " z Dęblina Ale trochę wstyd Panowie z MM , zapomnieliście już że tyle lat używaliscie wiernie służące Wam 21.Z jednej strony pokazujecie naprawdę piękne i godne malowanie 29, a 21 pomalowaliście jak odpustową zabawkę. Edytowane 5 Czerwca 2012 przez Gość Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
manas Napisano 5 Czerwca 2012 Share Napisano 5 Czerwca 2012 Już był film o tym a nazywał się Psy 2 Ostatnia krew ;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Javorek_7411 Napisano 5 Czerwca 2012 Share Napisano 5 Czerwca 2012 Co do ołówka z Mińska i formy jego "rekonstrukcji" jest to rodzaj protestu, ale więcej na pw. Podobno są środki, aby go odrestaurować na oryginał. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz 5710 Napisano 5 Czerwca 2012 Share Napisano 5 Czerwca 2012 Ja się nie upieram że te Ich obecne 21UMD to są ex-polskie.......... DDR-owskie też one nie są - inne numery i wszystkie są zagospodarowane. Problem będzie większy bo tak na dobrą sprawę każde źródło podaje inne numery seryjne maszyn np węgierski UM 0158 raz jest wykazywany jako 51690158 a raz jako 01695158 czy też kolejny z brzegu UM 0258 raz jako 51690258 a raz jako 02516958. Takich klocków jest więcej Na RAMBO się nie piszę Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
babcia131 Napisano 5 Czerwca 2012 Share Napisano 5 Czerwca 2012 W sumie przeciez minęło już ponad 10 lat od transakcji, Ci co mieli zrobic ineres dawno go zrobili, przecież mnie to nawet nie interesuje. 4 samoloty z ubiegłej epoki , a tajemnica jakby chodziło o osrodek z bronią nuklearną-przecież to jest śmieszne. Ale dajmy spokój chorwackim 21UMD -niech będzie że mają najbardziej tajemnicze 21 w XXI wieku . Niestety na fora rumuńskie nie wejdę. Moje "zdolnosci lingwistyczne "osiągnęły szczyt. A na odkrycie talentu artystycznego nigdy nie jest za pózno Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
babcia131 Napisano 7 Czerwca 2012 Share Napisano 7 Czerwca 2012 Koledzy wrzucam link do zdjęć z elementami dyszy , zwieracza , pierścienia , segmentów s-ka , wnętrza kadłuba itd. Mała prośba do zainteresowanych- prosze ew. pobierać , katalogować , przechowywać -i udostępniać na Forum dla potrzebujących . https://hotfile.com/dl/159032646/5c060f4/elementy_dyszy_-zwieracza.zip.html Muszę niestety zrobić porządek w "magazynie wymiany plików " i cześc rzeczy będę zmuszony usunąć. Zresztą , a nuż znowu zadziała Szacowna Amerykańska Instytucja , i tak jak na MEGAUPLOAD z całego zbioru plików zostało mi tylko "Chińskie otrzeżenie" Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zbychm Napisano 7 Czerwca 2012 Share Napisano 7 Czerwca 2012 Dziękujemy, pobieramy i archiwizujemy Wielkie dzięki za wspaniałą pomoc Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
em Napisano 7 Czerwca 2012 Share Napisano 7 Czerwca 2012 Dwa tematy modelarskie . Szary 21 ma rycerza przed numerem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
young Napisano 7 Czerwca 2012 Share Napisano 7 Czerwca 2012 Rycerz zazwyczaj był na prawo od numeru, niezależnie od strony kadłuba ;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
babcia131 Napisano 7 Czerwca 2012 Share Napisano 7 Czerwca 2012 Tak jak widać na załączonych zdjęciach-zawsze i na wszystkich samolotach Oczywiście oprócz nieszczęsnych samolotów poddanych "rewitalizacji " bo już nie wiem jak nazwać takie odświeżanie "pod publiczke z okazji......" Ale jak co niektórzy "ćwierkają " w Dęblinie szykują się Nam kolejne "rarytasy " Mam nadzieje że nie. Mam nadzieję ze to jest ciekawe . https://hotfile.com/dl/159073687/0b0b482/Podwieszanie_A_SU-7_.zip.html Tak musiała wyglądac bomba A pod 21 .Filmik nie najlepszej jakości przedstawia podwieszanie i kołowanie SU-7 , ale z bombą [ imitatorem IAB-500 ]tą samą co dla 21. Pokazuje wielkość ładunku i dlaczego na 21 trzeba było , aby to podwiesić zdjąc osłony kół. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
babcia131 Napisano 7 Czerwca 2012 Share Napisano 7 Czerwca 2012 (edytowane) Jarekk Kontakty z Bałkanami się przydają. Gośc ma chyba cały silnik rozebrany w domu Wrzucił zdjęcia pierścienia zwieracza dyszy i mechanizmu sterowania , może jeszcze ma dokładne fotki segmentów dyszy -poprosiłem może coś wrzuci. Dobry Gościu Na pewno ma silnik link do strony -ładne zbliżenia pojedyńczych segmentów zwieracza http://www.mycity-military.com/Avioni/MIG-21-Fishbed_264.html Edytowane 7 Czerwca 2012 przez Gość Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
em Napisano 7 Czerwca 2012 Share Napisano 7 Czerwca 2012 Na pewno ? ... na 21 numer 1901 był po lewej stronie numeru , na pewno na TS-11 nr 2010 był po lewej stronie numeru . Mniej kategorycznych stwierdzeń ,panowie ;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
manas Napisano 7 Czerwca 2012 Share Napisano 7 Czerwca 2012 Wybaczcie Panowie ignorancję laika i odpowiedzcie proszę: 1. w przypadku lotów bez podwieszeń pod skrzydłami, to, czy lot odbywał się z wyrzutniami czy bez, było uwarunkowane jakąs obiektywną przesłanką czy po uważaniu? 2. na PFMie 7101 wzdłuż krawędzi spływu klap i lotek jest coś, co przypomina kolorem i strukturą uszczelki stosowane w osłonie kabiny - co to jest? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
babcia131 Napisano 7 Czerwca 2012 Share Napisano 7 Czerwca 2012 Na pewno ? ... na 21 numer 1901 był po lewej stronie numeru , na pewno na TS-11 nr 2010 był po lewej stronie numeru .Mniej kategorycznych stwierdzeń ,panowie ;) Nie za bardzo rozumiem o co chodzi z tym położeniem numeru "po lewej stronie numeru " -Nie opieraj swojej wiedzy i tak stanowczych stwierdzen na podstawie tego jednego przykładu [ poniżej wytłumaczę dlaczego ] -Po drugie piszac "wszystkie samoloty' miałem na mysli 21 [ bo tego tyczy temat od 100 kilkudziesięciu stron ] a nie TS-y .Bo to całkiem odrębna historia malowanie i rózne znaczki na TS-ie Wracając do 1901 -jak masz taką wiedzę i pewnośc to zobacz dobrze ze tenże samolot ma pozostawioną SYRENKĘ z MM , to gdzie mieli "KRZYŻAKA" namalowac -na wiatrochronie ? I sprawa najwazniejsza -dlaczego wyglądał tak a nie inaczej , a Ty na podstawie jego wyglądu budujesz swoje stwierdzenia ? Poniewaz ten samolot [ jak i jeszcze jeden -chyba 1905 ? ] po przylocie do Malborka nie latał -usterki , awarie , wymiana agregatów ,resursy itp .pierdoły techniczne praktycznie wyelominowały go z lotów , to i stał tak z tą SYRENKĄ .Nawet nie jestem pewien czy Krzyżaka pomalowali mu w M-ku, czy też pózniej , jako pamiątkowy element manas - na 100% nie jestem pewien o co chodziło z tymi wyrzutniami , ale to wymysł Pilotów .Ktoś wpadł na pomysł ,ze zdejmując wyrzutnię zmniejsza się opór czołowy samolotu , zwiększa się tym samym zasięg i czas lotu .Efekt taki sam jak za pomocą omawianych tu kiedyś "wkładek "aerodynamicznych zakładanych w prehistorycznych czasach między belkę a wyrzutnię na 21F-13 . I w koncu , raz ściągali , raz latały z wyrzutniami, a najbardziej cieszyli sie uzbrojeńcy przy ściąganiu , bo mieli po parę gram spirytusu na kążdą sćiąganą wyrzutnię .W sumie drobnostka, ale posumowując to chyba wiekszośc wylotów odbywała sie z wyrzutniami [ mi to też było na rękę , bo wygodniej wchodziło sie na skrzydło do tankowania ] 2. na PFMie 7101 wzdłuż krawędzi spływu klap i lotek jest coś, co przypomina kolorem i strukturą uszczelki stosowane w osłonie kabiny - co to jest? Ale to chyba nie tylko na PFM.Nie chce mi się grzebac w instrukcji i szukac opisu , ale wydaje mi sie że jest to element zabezpieczający łączenie klapy , lotki własciwej z krawędziami spływu. Zauważ ze na tych obydwu elementach skrzydła -częśc właściwa przechodzi w listwy. Nie pamietam czy było to zgrzewane , ale raczej nitowane i ta masa miała uszczelnic i zabezpieczyć łaczenia tych elementów. W starych samolotach [ muzeach itp ] stojących na powietrzu ten element skrzydła najszybciej ulega utlenianiu . W czasie normalnej eksploatacji nie zwracało się na to uwagi , ponieważ było to dobrze zabezpieczone lakierem , tak jak cały płatowiec . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz 5710 Napisano 7 Czerwca 2012 Share Napisano 7 Czerwca 2012 .....I w koncu , raz ściągali , raz latały z wyrzutniami, a najbardziej cieszyli sie uzbrojeńcy przy ściąganiu , bo mieli po parę gram spirytusu na kążdą sćiąganą wyrzutnię .W sumie drobnostka, ale posumowując to chyba wiekszośc wylotów odbywała sie z wyrzutniami [ mi to też było na rękę , bo wygodniej wchodziło sie na skrzydło do tankowania Rzeczywiście w lotach na pułap czy na rozgon niektórzy sobie życzyli zdejmować wyrzutnie ale i był też "fachowiec", który kazał zdjąć belki - niestety jak zobaczył ile to zajmuje czasu zrezygnował. Spirytusu niestety na złącza wyrzutni w normach nie było a przynajmniej na eskadrze lotnej Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.