em Napisano 15 Lipca 2010 Share Napisano 15 Lipca 2010 Chcesz powiedziec że opony na 21 nie miały ograniczenia predkości ?Tak ,przy przekroczeniu predkosci albo działa ,,fuse,, bezpiecznik temperaturowy ,i azotto ucieka w atmosfere,lub opona pęka czyli przy predkosci eksploduje.Teraz ma sens ? Start bez klap to niezły wyczyn,nawet na mysliwcu.... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
babcia131 Napisano 16 Lipca 2010 Share Napisano 16 Lipca 2010 Dalej nie ma sensu, przy założeniu imt , że samolot w tej konfiguracji nie osiągnąłby dostatecznej prędkości oderwania. Więc logicznie nie mogłyby i strzelić opony z powodu przekroczenia warunków eksploatacyjnych.[prędkości ]Pewnie jakieś ograniczenia V-lądowania miały, przecież tego nie twierdziłem. Po drugie bezpiecznik topikowy wskazywał stopień przegrzania bębnów hamulcowych , tarcz, w wyniku zbyt intensywnego hamowania. I wtedy w zależności od ilości stopionych wskażników trzeba było wymienić tarcze, bęben hamulcowy , całe koło. W sytuacji naprawdę krytycznej przy intensywnym hamowaniu powinno zejść powietrze z opon[dętki ], ale nie powinno nastąpić rozerwanie opony.[teoretycznie ] I po trzecie skąd wziął się azot w oponach , jak świat stary tam przecież zawsze było powietrze. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
em Napisano 16 Lipca 2010 Share Napisano 16 Lipca 2010 Ograniczenia predkości dla opon ,jest taki parametr.Ważny. No w lotnictwie cywilnym odkąd ja pamietam w oponach jest azot. A bezpieczniki topikowe ,,fuse,, właśnie maja zapobiegać rozerwaniu opony na skutek rozszerzalności azotu pod wpływem ciepła .Wytapiają sie,i azot idzie w powietrze. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jarekk Napisano 16 Lipca 2010 Share Napisano 16 Lipca 2010 em - jeśli to co piszesz jest prawdą (a pewnie jest) to jednak w 21 azotu w kołach nie było! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
babcia131 Napisano 16 Lipca 2010 Share Napisano 16 Lipca 2010 em-mówimy cały czas o 21, nie mam pojęcia co ładują w opony "cywile ".Topiki w kołach 21 służyły do sygnalizacji stanu tarcz hamulcowych [ ewentualnego przegrzania przy gwałtownym hamowaniu ]Coś takiego pojawiło się od wejścia do użycia Bisów. Niżej 2 zdjęcia -pierwsze koło KT-92B-bez topików, drugie KT-92D-z 3 rozmieszczonymi co 120 stopmi topikami. W zależności od ilości 1, 2, 3 stopionych wskażników następowało sprawdzenie tarcz hamulców , wymiana bębna , całego koła. Uploaded with ImageShack.us Uploaded with ImageShack.us Odnośnie schowanych klap przy starcie poczekajmy co powie pilot. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
em Napisano 16 Lipca 2010 Share Napisano 16 Lipca 2010 Generalnie to pewnie wystartował... Taka pierwsza mysl, bez klap ,prędkość, długość startu /pasa/ czy wytrzymały by opony ...po starcie zadnego nawet minimalnego przechylenia ,bo... : No, ale on miał dopalacz. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
babcia131 Napisano 16 Lipca 2010 Share Napisano 16 Lipca 2010 em- błagam daj już spokój tym oponom, dopuszczalna predkość dla nich to 370 km/h. Prędkość oderwania s-tu od pasa w zależności od podwieszeń to 340-360km, a więc nawet dłuższy nieco rozbieg im nie szkodzi.W technice pilotowania nie ma nic o starcie s-tu bez użycia klap, nawet w wersji z ciężkimi podwieszeniami, dlatego jestem ciekaw co powie pilot. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
em Napisano 16 Lipca 2010 Share Napisano 16 Lipca 2010 Ha, i własnie oto chodzi.I dłuzszy rozbieg mógł zaszkodzic. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
babcia131 Napisano 17 Lipca 2010 Share Napisano 17 Lipca 2010 Jeśli był dłuższy , tzn .że s-lot, nie osiągnął prędkości oderwania wcześniej , a więc i nie mógł przekroczyć predkości przy jakiej mogło nastąpić uszkodzenie opon. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
em Napisano 17 Lipca 2010 Share Napisano 17 Lipca 2010 Dłuzszy rozbieg,dla osiągnięcia znacznie większej predkosci oderwania /startu/ więc zdecydowanie istniało ryzyko uszkodzenia opon. Dochodzi brak klap...pamiętajmy chyba w instrukcji pilotowania takiego przypadku nie ma . A tym bardziej nomogramu prędkości .Chyba że jest. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marek Świderski Napisano 17 Lipca 2010 Share Napisano 17 Lipca 2010 To nie wkładki topikowe a sworzeń/trzpień w bębnie hamulcowym sygnalizował zużycie się tarcz. Wkładki służyły do sygnalizacji przegrzania się bębna wraz z opona i nie upuszczały one powietrza z kola na MiG-21. Na "szybkich" było to niemożliwe z powodu opony klasycznej z dętką w środku. Miało to szersze zastosowanie ma samolotach od MiG-23, przez 29 i następne wersje. Te typy samolotów wyposażone były w opony bezdętkowe i cztery wkładki łatwotopliwe, trzy wytapiały się przy 135 st C, powietrze z koła [opony] wypuszczane było po wytopieniu się czwartej wkładki [temp. 142 st C]. Zapobiegało to rozerwaniu opony, instrukcja nakazywała zmianę opony na nową. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
babcia131 Napisano 17 Lipca 2010 Share Napisano 17 Lipca 2010 To nie wkładki topikowe a sworzeń/trzpień w bębnie hamulcowym sygnalizował zużycie się tarcz. Użyłem skrótu myślowego, w końcu część Forumowiczów pracowała na "ołówkach".Ale jesli topiki sie wytopiły , to i tak trzeba byłoby obejrzec tarcze. przecież przy normalnej dłuzszej eksploatacji wygladały czasami jak pofalowane, właśnie z powodu przegrzewania. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ludlego.mil Napisano 17 Lipca 2010 Share Napisano 17 Lipca 2010 Bzdety a wysię o to kłocicie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Leszek.Sz. Napisano 17 Lipca 2010 Share Napisano 17 Lipca 2010 Bzdety a wysię o to kłocicie Kłótni tu raczej nie ma, jest merytoryczna dyskusja na temat MiG-21. Dla jednego bzdety a dla drugiego ciekawe informacje. Pozdr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
qalimar Napisano 17 Lipca 2010 Share Napisano 17 Lipca 2010 Nie ludlego, to nie bzdety. To wiedza, która powoli odchodzi w zapomnienie wraz z żelazkami. A do tego nie można dopuścić. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ludlego.mil Napisano 17 Lipca 2010 Share Napisano 17 Lipca 2010 ok ja się nie wtrącam już bo mnie nie zbyt interesuj dane techniczne Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marek Świderski Napisano 18 Lipca 2010 Share Napisano 18 Lipca 2010 Użyłem skrótu myślowego Nie no spoko nie ma sprawy, tylko przez takie skróty myślowe można nieźle zamącić w głowach. To, o czym pisałem wcześniej, czyli wkładki łatwo topliwe i sworzeń/wskaźnik zużycia tarcz hamulcowych nie mają ze sobą nic wspólnego, ponieważ znajdują się w innych miejscach i służą do zupełnie odmiennych celów. Wkładki są na bębnie koła [feldze-tak będzie jaśniej] a wskaźnik zużycia tarcz na bębnie hamulcowym [piaście koła]. Zagłębiająć się w takie rzeczy jak przednia i głównie golenie podwozia na MiG-21, trzeba dodać, że koło przednie do wymiany opony zdejmowane było razem z bębnem hamulcowym. W kołach podwozia głównego bęben hamulcowy zostawał na goleni zdejmowane było tylko koło. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
babcia131 Napisano 18 Lipca 2010 Share Napisano 18 Lipca 2010 ok ja się nie wtrącam już bo mnie nie zbyt interesuj dane techniczne No to może młodego Kolegę zinteresuje coś z historii 21-parę zdjęć z ostatniego w Polsce lotu MiG-21. Oficjalne zakończenie kariery 21 w Siłach Powietrznych połączone z ostatnim wylotem w dn. 19.XII.2003. Uploaded with ImageShack.us Oto główny bohater wydarzenia MiG-21UM nb.9323.To jedno zdjęcie akurat pochodzi z wczesniejszych lotów [ to tak gwoli prawdy ] Uploaded with ImageShack.us Uploaded with ImageShack.us Wykołowanie na start : w kabinie I-płk Gardas , w II płk Rajchel, technik s-tu chor. Jacek Fal Uploaded with ImageShack.us Start Uploaded with ImageShack.us Uploaded with ImageShack.us Po wylądowaniu. Uploaded with ImageShack.us Uroczyste pożegnanie 21 przez weteranów lotnictwa-byłych pilotów latających na "ołówkach". Wzruszający moment dla Tych ludzi. Niestety zakończony tragicznie. Chwilę po złożeniu wiązanki kwiatów,po pamiatkowym zdjęciu , jeden z Tych weteranów zasłabł i niestety serce nie wytrzymało. Smutne zakończenie dla ludzi związanych z lotnictwem. A teraz parę zdjęć , smutnych w pewnym sensie dla miłośników lotnictwa. Szparka odpływa w siną dal ,kupił ją kolekcjoner z Australii, z myślą o przywróceniu do stanu lotnego. Samolot niemal kompletny z silnikiem , odpływa z kraju bo u Nas pies z kulawą nogą i osoby wydające zgodę nie zainteresowały się co to w ogóle za samolot. I tak pozbywamy się kawałka historii Naszego lotnictwa . Uploaded with ImageShack.us Rozbiórka i przygotowanie do transportu.Zdjęcie dzięki czujności Younga Uploaded with ImageShack.us Uploaded with ImageShack.us Uploaded with ImageShack.us Uploaded with ImageShack.us Nie wiem czy się cieszyc , że tam będzie latał, czy kręcić głową nad głupotą "naszych " decydentów.Trochę jednak żal. marek _1101 przecież możesz wykorzystac te 2 zdjecia kół parę postów wyżej. Nie chciałbym Ci sie naprzykrzać na pw, a zresztą nie podałeś adresu poczty Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marek Świderski Napisano 18 Lipca 2010 Share Napisano 18 Lipca 2010 A proszę bardzo, sorry babcia131 nie popatrzyłem na fotki wyżej. Kolor niebieski - wkładki łatwotopliwe kolor zielony - sygnalizator zużycia tarcz hamulcowych kolor żółty - dajnik bezwładnościowy [ABS] kolor fioletowy - ucho, którym goleń utrzymywana była w zamku po schowaniu podwozia, dopiero po zablokowaniu się zamka w kabinie na tabliczce sygnalizacji położenia podwozia zapalała się czerwona lampka. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
young Napisano 20 Lipca 2010 Share Napisano 20 Lipca 2010 Rozbiórka i przygotowanie do transportu.Zdjęcie dzięki czujności Younga Very Happy Babcia131 czy chodzi o pewien post na innym forum? Cóż, nasi decydenci pokazali jak należy nie dbać o kawał historii. Pierwszy F-13 stoi w Niemczech, teraz opuszcza nas "ostatni" szybki. Łezka się w oku kręci Swoją drogą, świetne zdjęcia! A jeśli chodzi o to co napisał kolega ludlego.mil może faktycznie jeśli nie interesuje cię coś, nie "wtrącaj się". Wątkowi temu stukneła właśnie 40stka i uważam to za fenomen tego forum. W czasie gdy istnieje bardzo ograniczony dostęp do dokumentacji MiG-21, wspomnienia kolegów (którym dedykuję poniższe zdjęcie) jest bezcenne. Próżno szukać drugiego tak obszernego tematu o jednej konstrukcji na naszych forach modelarskich. Świetna robota Panowie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
babcia131 Napisano 21 Lipca 2010 Share Napisano 21 Lipca 2010 Po kombinezonach widać od razu specjalność, tak mogli być utytłani tylko "nafciarze " tzn . specjaliści płatowca i silnika. Dzięki za zdjęcie, atmosferę i "zapach "nafty czuć nawet na monitorze. Odnośnie sprzedaży 21, zostały jeszce 2 szparki .Podobno jest już sfinalizowana transakcja, obym nie zapeszył.Według nieoficjalnych wieści ma na nie ochotę facet od odrestaurowanego Limka i TS-a.Czyżby była szansa że ujrzymy jeszcze w Kraju latające 21 ? Mam nadzieję. Może być nawet owocowe , aby było zimne. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Cinekf1 Napisano 21 Lipca 2010 Share Napisano 21 Lipca 2010 Odrestaurowany Limek należy do Niemczyckiego i jego fundacji "Polskie Orły", co do iskry nie mam pojęcia. Napewno kolejną maszynką, która wzbije sie w powietrze będzie Lim-5 (wiem to z dobrego źródełka). Fundacja ma w zasobach MiGusia 21 "szparkę" ale raczej w powietrze już się nie wzbije, wojsko skutecznie go uziemiło na amen (poprzecinane jakieś węzły silnika). Jeśli to co pisze babcia jest prawdą to miód na serce, Dałbym się pociąć za widok 21 na polskim niebie mimo, że upłynęło tak niewiele czasu od odtatniego lotu Fishbeda. Powiem Wam koledzy tylko tyle, że w jednej z większych kolekcji w centralnej Polsce stoi w hangarze w pełni sprawna PFM-ka, która aż się prosi o przywrócenie do stanu lotnego! Oby cokolwiek z tego wątku się spełniło, będzie pięknie!!! Pozdrawiam (miłośnik fishbeda w każdej wersji) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lukasz.tur Napisano 21 Lipca 2010 Share Napisano 21 Lipca 2010 Rzeczywiście Niemczycki posiada szparkę 21oraz iskrę biało niebieską ale w planach ma również MiG 17 i Lim2 jednomiejscowy. Ostatnio Niemczycki siedzi w WZL3 całe dwa tygodnie. Mam nadzieję, że organizuję kolejny remont kolejnego podniebnego Polskiego myśliwca. "miłośnik fishbeda w każdej wersji"- nie Ty jeden! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
babcia131 Napisano 21 Lipca 2010 Share Napisano 21 Lipca 2010 Specjalnie nie podawałem nazwiska własciciela Limka .Szparki stojace na lotnisku , są w pełni sprawne , w sensie fizycznym.Tzn nikt nie przecinał węzłów siłowych itp. rzeczy .Są , stoją potulnie czekają aż jakaś dobra dusza z nadmiarem gotówki przygarnie je i pozwoli jescze trochę polatać na polskim niebie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
babcia131 Napisano 21 Lipca 2010 Share Napisano 21 Lipca 2010 (edytowane) young-znowu w nawiązaniu do watpliwości i zdjęcia na pewnym forum odnośnie szparki US czy UM wg wykazu samolotów to jest UM : Mikojan Gurewicz MiG-21UM numer ser .03695175 nb.7503 A tu róznice wizualne między US a UM Uploaded with ImageShack.us Co do braku anteny mieczowej na kadłubie US nie jestem pewien , czy w pózniejszym okresie jej nie montowali , ale UM posiadał z llewej strony k-ba za wlotem skrzydełka dajnika kątów natarcia [ DUAS ] , i to powinno pozwolic odróżnić US od UM. [jeśli zdjęcie będzie z tej strony k-ba ] Uploaded with ImageShack.us Tu trochę wyrazniejsze , choć to od BISA Tu znajdowalo sie zdjecie o nieregulaminowych wymiarach Uploaded with ImageShack.us A tu od szparki : Tu znajdowalo sie zdjecie o nieregulaminowych wymiarach Uploaded with ImageShack.us Nie wiem czy się nie rozpędziłem z wielkością zdjęć .Sorry. Męczyła mnie ta natena mieczowa , ale chyba US jednak jej nie miał . Rumuński US bo ma peryskop ,[ 21U go nie miały.] no i nie ma skrzydełek DUAS-a. Tu znajdowalo sie zdjecie o nieregulaminowych wymiarach Uploaded with ImageShack.us A teraz tak na dobranoc , zeby trochę namieszać. Podpisany jako 21UM, a nia ma skrzydełek DUAS-a, nie ma peryskopu w II kabinie jak 21U, za to ma spadochron hamujący jak US i UM, no i nie ma anteny mieczowej tak jak US. I jak tu wierzyc na 100% zdjęciom.Chociaż statecznik pionowy wskazywałby na 21 US. Tu znajdowalo sie zdjecie o nieregulaminowych wymiarach Uploaded with ImageShack.us Edytowane 21 Lipca 2010 przez Gość Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.