Skocz do zawartości

MiG-21


emeryt

Rekomendowane odpowiedzi

Z tymi różnicami pomiędzy "szparką" US i UM to nie do końca jest tak jak napisane jest w literaturze.

W Sochaczewie na 6 "szparek" w wersji UM (za moich czasów) dwie nie miały anten na grzbiecie (5710 i 0856).

Lepszym wyróżnikiem dla UM-a jest posiadania nadajnika DUAS.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No niestety , coraz częściej zostaje nam podpieranie się literaturą, a tu wychodzą ciagle jakieś niedomówienia .Ważne że są jeszcze ludzie troche pamiętający i darzący sentymentem 21 .Gorące ukłony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam Serdecznie po bardzo długiej przerwie

 

Mam do wstawienia kilka zdjęć z prywatnych zbiorów . Z czasów istnienia Jednostki i Pułku w Zegrzu Pomorskim . Tak o to technicy spędzali wolny czas podczas służby . Sami powiedzcie czy to nie robi większego wrażenia niż TOP-GUN ?

 

6c371f6e7c.jpg

 

27ed3c6282.jpg

 

827cba7161.jpg

 

257eec2da2.jpg

 

93ad170c81.jpg

 

Dobranoc - Pozdrawiam Piotr Wawer

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale zimą nic lepiej nie chroniło przed mrozem , jak gumofilce wyłożone przydziałową literaturą w postaci " Żołnierza Wolności " , plus oczywiście herbatka z pradem . Jak tam szkolenie lotnicze w Grudziądzu PiotrzePilocie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To co odróznia wczesniejsze wersje szkolne od UM a to brak po lewej stronie wlotu, nadajnika DUA /Datczik Ugła Attaka/ .

DUAS to te skrzydełka na OCP i one dawały sygnał pochylenia i przechylenia do ASP-21.

Obydwa systemy sa bardzo często ze sobą mylone.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A teraz tak na dobranoc , zeby trochę namieszać. Podpisany jako 21UM, a nia ma skrzydełek DUAS-a, nie ma peryskopu w II kabinie jak 21U, za to ma spadochron hamujący jak US i UM, no i nie ma anteny mieczowej tak jak US. I jak tu wierzyc na 100% zdjęciom.Chociaż statecznik pionowy wskazywałby na 21 US.

 

Migacz na tym zdjęciu to MiG-21U typ 66-600. Pierwszy wariant dwustera Fishbeda był produkowany w dwóch modyfikacjach: wcześniejszej typ 66-400 i póżniejszej 66-600. W 400 statecznik pionowy był taki sam jak w F-13 typ 74, a w 600 wzięto go z PFM. Zmiana ta spowodowała też usunięcie zasobnika spadochronu hamującego z dolnej części tylnej sekcji kadłuba. Jak się dokładniej przyjrzeć zdjęciu to w kabinie widać fotele SK-1.

 

Co do DUA i US. Jest to znak rozpoznawczy dla US ale tylko eksportowych ponieważ znaczna część radzieckich US została zmodernizowana w trakcie służby i dajnik DUA był na nich zamontowany. Najpewniejszy sposób na rozróżnienie to zajrzenie do kabiny, inne celowniki, inny układ przyrządów. Zewnętrznie jedynie antena na zbiorniku grzbietowym, jednak to też może być mylące ponieważ widziałem zdjęcia radzieckich UM ze zdemontowaną rzeczoną anteną.

 

Rysunki kabin obydwu wariantów z instrukcji pilota:

US pierwsza kabina

us1be.th.jpgus11z.th.jpgus12.th.jpg

 

US druga kabina

us2w.th.jpgus21.th.jpgus22.th.jpg

 

UM pierwsza kabina

um1x.th.jpgum11.th.jpgum12.th.jpg

 

UM druga kabina

um2o.th.jpgum21.th.jpgum22.th.jpg

 

Do tego dochodziły inne celowniki: dla US ASP-5ND, a dla UM ASP-PF-21 lub póżniej ASP-PFD-21, oraz duże różnice w wyposażeniu np. inne autopiloty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj babcia131

Twoje fotki naruszaja regulamin forum. Wstaw w kolejnym poscie takie o odpowiednich wymiarach (lub jako miniatury) to je podmienie. W przeciwnym wypadku bede zmuszony skasowac Twoj post.

9. Na forum Modelwork.pl użytkownicy w postach wstawiają widoczne zdjęcia (o maksymalnym rozmiarze w poziomie 800 pikseli) lub miniatury do zdjęć umieszczonych na stronach komercyjnych lub prywatnych.

 

Wiecej: viewtopic.php?t=21118

Regulamin forum: viewtopic.php?t=40

 

Pozdr.

Pawel

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzień dobry wszystkim forumowiczom i fanatykom 21-go.

Po raz kolejny chciałbym ukazać dwa zdjęcia ,z Zegrza Pomorskiego ,z własnych zbiorów . Po zostało cieszyć nasze oczy tylko zdjęciami ,oraz wymiana informacjami ,lub dokumentacjami ,z innymi osobami lub fanatykami. Pozdrawiam - Piotr Wawer

 

Tu znajdowaly sie zdjecia o nieregulaminowych wymiarach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj PiotrPilot

Twoje fotki naruszaja regulamin forum. Wstaw w kolejnym poscie takie o odpowiednich wymiarach (lub jako miniatury) to je podmienie. W przeciwnym wypadku bede zmuszony skasowac Twoj post.

9. Na forum Modelwork.pl użytkownicy w postach wstawiają widoczne zdjęcia (o maksymalnym rozmiarze w poziomie 800 pikseli) lub miniatury do zdjęć umieszczonych na stronach komercyjnych lub prywatnych.

 

Wiecej: viewtopic.php?t=21118

Regulamin forum: viewtopic.php?t=40

 

Pozdr.

Pawel

 

P.S.

Normalnie, formalnie wszyscy mnie tu olewaja.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"PKD4GA"]9. Na forum Modelwork.pl użytkownicy w postach wstawiają widoczne zdjęcia (o maksymalnym rozmiarze w poziomie 800 pikseli) lub miniatury do zdjęć umieszczonych na stronach komercyjnych lub prywatnych.
Pozdr.

Pawel

P.S.

Normalnie, formalnie wszyscy mnie tu olewaja.

To chyba przez ten upał.Obiecujemy poprawę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jest obiecujemy poprawę. Bo nie chciałbym by moje lub znajomych zdjęcia zostały usuwane . Ale rozumiem to regulamin.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

MiG 21 to najliczniejszy polski samolot bojowy. Ile było pułków, ile baz wojskowych, ilu pilotów, nawigatorów i instruktorów na nich latało tyle zwolenników i sceptyków ołówka!

Osobiście uwielbiam tą konstrukcję i to wcale nie ze względu na parametry czy kształt ale za to że jest zasłużona, nostalgiczna i przypomina o wcale nie najgorszych czasach. Czasach dobrych dla Lotnictwa Polskiego.

Niebo było pełne samolotów, ciągle coś się działo. A teraz na nic nie ma pieniędzy i komercjalizacja. To ostatnie nie takie straszne ale trzeba wziąć pod uwagę ile personelu w tym i cywilnego trzeba było by wszystko było sprawne. Miejsca pracy (z remontów w WZL schodziły 4 MiGi miesięcznie) i przede wszystkim ludzie chyba byli bardziej uśmiechnięci.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

lukasz.tur dobrze mówi. To symbol pewnych czasów. Niestety wiele jest miejsc gdzie poprostu w porównaniu z tym co było, teraz wieje nudą... Tak jak choćby w Goleniowie... Kto pamięta czasy gdy na loty wystawiano 14-15 maszyn na raz

 

0045l.jpg

0049s.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadzam się z waszymi odpowiedziami. Brakuje tego lotnictwa które było wcześniej . Zupełnie inna atmosfera , więcej w powietrzu. Chodź bywały czasy kiedy o wstępie na lotnisko wojskowe mowy nie było tylko marzenia pozostawały. Ale jakoś nikomu według mnie to nie przeszkadzało bo można było zadowolić się tym ,że nad głowami wykonywali loty w strefie itp. a nawet starczał sam ryk silnika. Czasami nie starczało i szło się nad podejście .

O to zdjęcia z Babich Dołów - Zbiory prywatne

 

migbab.th.jpg

 

migi213bab.th.jpg

 

migi21bab2.th.jpg

 

A tego najbardziej brakuje Gdy na niebie czasami można było zauważyć TAKIE CUDEŃKA wyprawiane przez naszych PILOTÓW

 

przel.th.jpg

 

POZDRAWIAM - Piotr Wawer

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

em dzięki, myślałem że zapomniałeś. Chyba jednak zakupię dwie zwiezdy docelowo do przerobienia na dwa MF-y z garbami QB. Widzę że trzeba będzie podpiłować garb od strony kabiny i przesunąć do przodu.

Pozdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadzam się z waszymi odpowiedziami. Brakuje tego lotnictwa które było wcześniej . Zupełnie inna atmosfera , więcej w powietrzu. Chodź bywały czasy kiedy o wstępie na lotnisko wojskowe mowy nie było tylko marzenia pozostawały. Ale jakoś nikomu według mnie to nie przeszkadzało bo można było zadowolić się tym ,że nad głowami wykonywali loty w strefie itp. a nawet starczał sam ryk silnika. Czasami nie starczało i szło się nad podejście .

 

Jak byłem mały to znałem zawsze kilka miejsc gdzie nie było ochrony lotniska więc się wchodziło i z za krzaków można było popatrzeć. Przypominają mi się epizody dotyczące rutynowych kontroli i pytań oficera dyżurnego haha. Teraz się z tego śmieję ale jako dziecko, rodzice się ze mną mieli...

Muszę jednak powiedzieć że nad miastem jest korytarz powietrzny więc zawsze przelatujące maszyny na wysokości 50m wszelakiego typu skłaniały do rozmyślań i marzeń o lotnictwie oraz modelarstwie.

A jak był air show w 96 to wszyscy siedzieli na strychach i dachach z lornetkami a pokaz Kvoczura i jego kobra przyprawiał o zachwyt.

Powracając do 21, to zawsze przylatywały po 3 trzy sztuki. To było niezapomniane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak właśnie gdy było się małym brzdącem który próbował wszystkiego by dostać się na teren Jednostki co było zabronione . To i tak człowiek się nie bał. Chodź pewnie każdy z nas miał do czynienia z oficerem dyżurnym lub innym żołnierzem podczas tzw "MISJI". A bardziej bałem się tego ,że Oficer straszył mnie tym ,że za wiezie mnie do rodziców , lub im wszystko przekażę. A ,że tato mój pracował w KTS-ie gdzie mieścił się SZTAB to czasami człowiek się bał by tacie nie narobić kłopotów. Ale każdy taki wypad był wcześniej omawiany z kolegami itp. I pozostał w pamięci jako jedne z lepszych chwil w życiu. A czasami trzeba było nawet uciekać po lesie. Gdy się coś słyszało. A siły na ucieczkę to nie wiem skąd się wzięły.

O to kilka widoków z Zegrza Pomorskiego - Zbiory prywatne

 

Mig-21bis 9483

zegrze61.th.jpg

 

Szparka 9344

 

zegrze70.th.jpg

 

Kołująca Szparka 9308 na Kontrolę Przedstartową

 

zegrze73.th.jpg

 

Pozdrawiam Piotr Wawer

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie,

złamaliście mnie zrobię jakąś dwumiejscówkę. I w związku z tym dwie prośby o pomoc:

1) Jakiego? Nie mam pojęcia którego wybrać, zdaję się na podpowiedź zacnych kolegów, ale warunek jest jeden - nusi byc na nim fajne godło. Dam rade zrobić od zera więc nie ogarniczam sie do propozycji istniejących w postaci kalkomanii.

Z góry dziękuję zapomoc

Wyboru to za dużo nie ma , częściej chyba bojowe "upiększano " na różne czasami dziwne sposoby. Tak na szybko parę wybranych szparek z moim skromnym komentarzem , bez żadnych sugestii:

92941.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

Chyba najbardziej stonowane malowanie:

na przodzie "mewka ", póżniej godło Dywizjonu , na stateczniku "chińczyk"

Jeśli chodzi o malowania 21 z Babich Dołów [ zresztą nie tylko 21 a wszystkiego co latało w BD ] polecam stronkę lokalnej społeczności lotniczej : www.Babie Doły -moje osiedle , i tam na jednym z podforum można znależć setki zdjęc

 

ostatni21wbd.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

W sumie samolot legenda -to on wykonał ostatni lot 21 w Babich Dołach

Propozycja druga :

9349.th.jpg

Moim skromnym zdaniem najładniejsze malowanie tygrysie'

Trzecia szpareczka:

1137611830kmig21um93511.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

Rzecz gustu, ale za chiny mi to nie pasuje. Umiejscowienie głowy tego zwierzaka sprawia wrażenie jakby wyłaził z d....y. Sorry , ale takie mam odczucia, albo łeb za mały , albo szyja za długa.

I ostania propozycja -łaski 9311, szaro -siwy, herb z przodu , na ogonie pułkowy smok , bardzo ładny , nietypowy.

9311um.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

um931121.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

um931111.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

Oczywiscie wziąłem pod uwagę tylko polskie malowania. Obawiam się że Czesi w tym rzemiośle są bezkonkurencyjnii.

Tyle odnośnie malowania , a teraz kolejna zagadka. To jest muzealny wymysł , czy rzeczywiście 21 PF mógł przenosić pod skrzydłami zb.490 ?Ta belka przejsciowa to jeszcze pół biedy , ale czy 21pf miał dostosowaną instalację wypracowania podskrzydłowych zb, podwieszanych.

21pfzezbpodsk490.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnie że sie spodobają- jak dołożymy do tych co są na tym Forum-samoloty i smigłowce -1:1- strona 3 - pozycja ok,13. Nawet nb się zgadza Ale gratuluję wyboru i dzięki za zdjęcia, jeszcze trochę i będzie kompletna szparka .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Albo to jakiś Czeski zasobnik rozpoznawczy ,choć ten z 4 aparatami wyglądał inaczej ,albo jakiś kontener dla techników ? W kazdym razie to nie zbiornik . Pf ka nie mogła nosić pod skrzydłami zbiorników .Jutro postaram sie wrzucić skan róznic skrzydeł pomiędzy 94A i 94R. Jest tam opis wszystkiego co je rózni .Dobre dla modelarzy i nie tylko.;)

 

10949776.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

 

Fajne rysunki wersji szkolnych są w publikacji Mig-21 vs F-4 wydawnictwa KR. Co na to mod?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.