Skocz do zawartości

MiG-21


emeryt

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

 

Miecznik z Academy właśnie wylądował u mnie. Niespodzianki wielkiej nie ma, w pudełku ten sam model co wcześniejszy MF (statecznik i garb niestety nie poprawione - pozostaje walorka). Dołożono małą blaszkę no i kalki zasługuja na oklaski - są rewelka! W końcu Cartograf. No i piękny, toczony pitot!

 

Ogólnie model wart tych pieniędzy, zwłaszcza, że to NASZ Miecznik

 

Pozdrawiam

 

OOO i "50" strzeliła w temacie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

A co tu taka cisza? Mamy mały jubileusz wątku więc trzeba rozruszać towarzystwo. MiG-21 US "230" stojący przy lotnisku w Peenemunde (czyli to co pozostało po Jagdfliegergeschwader 9 "Heinrich Rau"). Poza godłem pułku także, jak widać z godłem s-tu utrzymywanego w wzorowym stanie technicznym (babcia131 pamiętam, jednak potrzebuję czasu). Stan bardzo dobry, kompletna kabina załogi i silnik!

p1290664.jpg

p1290661.jpg

p1290621.jpg

p1290628.jpg

p1290641.jpg

 

Co mnie najbardziej zaciekawiło - po co szparce deflektory zapobiegające dostawaniu się gazów prochowych z działka, którego s-t nie ma

Przy okazji, czy może ktoś wytłumaczyć różnice pomiędzy wersją PFM a SPS dla lotnictwa DDR?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

SPS to system nadmuchu powietrza na klapy. Powietrze pobierane z silnika. Ten system wprowadzono w okresie funkcjonowania już wersji PF i PFM. W celu odróżnienia tych wersji (zmodyfikowanych) dodawano oznaczenie PF(SPS) lub PFS oraz PFM (SPS).

Nie było wersji MIG-21SPS.

Znak rozpoznawczy – osłona luku w kształcie łezki na kadłubie, przy połączenie ze skrzydłem (początek klapy).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jarekk czym jest sps to ja wiem ale wystarczy zajrzeć szybko do Gordona i spis maszyn gdzie widnieje informacja o wschodnio niemieckich maszynach " MiG-21PFMs (cannon-less - 'MiG-21SPS') " oraz drugi spis PFM (cannon-armed - 'MiG-21SPS-K'). Informację o wersji SPS znalazłem na Wikipedii, podobno miała to być wersja PFM dla lotnictwa NRD.

Dla zagmatwania sytuacji - nasze PFM nazywano też nieoficjalnie "sps" ale to dlatego, że jako pierwsze posiadały ten system.

Z tymi dyfuzorami, o dziwo znalazłem także zdjęcie szparki UM z takimi stabilizatorami. Po kiego licha to szparce?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szparki mogły pod kadłubem przenosić zasobnik z km 12,7 mm. Widziałem taki tylko w Oleśnicy na kursie. Nigdy w pułku. Zastosowania więc takie jak dla bojowych z działkami

 

Znalazłem w książce Kopenhagen-a (NRD-owski Magnuski) o lotnictwie NRD trochę na ten temat, ale niemiecki znam tylko z "Cztetrech pancernych"

 

Z tekstu wynika, że MiG-21SPS-K to PFM z systemem SPS i działkiem GP-9.

 

PS. Teks mogę wstawić.

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Deflektor (dosł. odchylacz) -Może chodzi nie tyle o zapobieganie dostawaniu sie gazów prochowych z działka [ czego całkowicie nie wykluczam ], ale o mozliwość dostania się drobinek nawierzchni spod przednigo kólka przy kołowaniu s-tu do dodatkowych wlotów powietrza. Ewentualnie ukierunkowanie strug powietrza opływającego k-ub i zapobieżenie niestatecznej pracy s-ka.[ oczywiscie oprócz klapek p.pompażowych] Najlepiej by to wytlumaczyli Panowie Mikojan i Gurewicz.

young

(babcia131 pamiętam, jednak potrzebuję czasu
)- nawet przez chwile nie wątpiłem , niestety ja tez im blizej konca , tym coraz mniej czasu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdjęcia znalezione na brazylijskim forum. Pierwsze Bis 9805 z okresu służby w 41 plm, w nietypowej dla Bisów konfiguracji. Dugie -"Tygrysia "szparka podczas startu. Ot takie ciekawostki. Zastanawia mnie dlaczego Bis przy starcie ma klapy w położeniu schowanym ? A startuje na pewno , bo ma włączony dopalacz.

9805mkmig21bis.jpg

 

Wracając do tematu tego zdjęcia.

Takie starty bez klap się zdarzają ... gdy pilot zapomni je wypuścić!

Jest to możliwe w zimie (na zdjęciu jest śnieg). W lato zabrakłoby pasa!

Koledze zdążyło się raz gdy startował w parze dyżurnej (nie ma wówczas kontroli startowej). Prowadzony już był w powietrzu a on nadal się rozpędzał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niezwykły wariant podwieszeń 3 x PTB-490.

Bardzo rzadko stosowany na MiG-21, szczególnie na myśliwcach.

W 32.plrt do lotów na "dalekie rozpoznanie fotograficzne" z zasobnikiem SATURN stosowano taki wariant.

Pamiętam, ze wykonałem kilka lotów w takim wariancie podwieszeń.

 

Start z pełnymi 3 x PTB-490 bez klap to może się udać tylko zimą.

Oczywiście MiG-21bis daje "komfort" większego ciągu, ale latem mogły być problemy.

MiG-21R latem z podwieszeniami zasobnik rozpoznawczy (D lub R) + 2 x PTB-490 + 2 x UB-16 odrywał się pod koniec DS.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z mojej ,,ankiety,, wyniki przedstawiają się nastepująco;

 

-wystartuje na pewno 1

- nie jestem pewien 1

-zdecydowanie nie wystartuje 1

 

Dwóch ankietowanych Mig-21bis, jeden Mig-21 M,MF .Sami widzicie ,jak to jest

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czart może jakieś fajne fotki

 

Coś się znajdzie

 

Ten ze zdjęcia wystartuje na pewno.

MiG-21 bis miał, szczególnie na II stopniu dopalania, taką moc, że po starcie trzeba było szybko chować podwozie żeby nie przekroczyć ograniczeń na podwozie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam miłośników "ołówków" i osób związanych z Zegrzem Pomorskim. Nikt chyba się jeszcze z tym nie wychylił, więc pozwólcie, że obwieszczę, iż do Rosnowa powrócił 21-y .

 

linki do fotek:

http://www.rosnowo.pl/pomnik-miga/image56.html

http://www.rosnowo.pl/pomnik-miga/image92.html

http://www.rosnowo.pl/pomnik-miga/image93.html

http://www.rosnowo.pl/pomnik-miga/image113.html

 

oraz filmik z montażu

 

wszystko pochodzi ze strony www.rosnowo.pl. Z okazji święta lotnictwa uroczyste odsłonięcie pomnika i tablicy pamiątkowej.

Naprawdę ludzie mają zacięcie - tak trzymać!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla każdej osoby związanej z tą jednostką i osiedlem wojskowym w Rosnowie ten Mig-21M to chociaż kawałek historii tego co tam było , i wiele dla nas znaczy. Jeśli chodzi o numer burtowy 52 to rok w którym powstała jednostka a 02 to w którym została rozformowana i zlikwidowana. Jeśli chodzi o sam samolot to bardzo dużo on przeszedł za nim stanął na cokole w Rosnowie.

 

Pozdrawiam Piotr Wawer

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piotrze, dla zorientowanych w temacie wiadomo co oznacza 5202, ale na boga można to było rozwiązać np. za pomocą stosownej tabliczki. Bo trafi się przyjezdny, który nie będzie wiedział o tej magicznej kombinacji. A można było na takiej tabliczce napisać "w latach tych i tych stacjonował 26 plm, a od roku tego do tego z nowym numerem 9plm). Jak dla mnie (choć wiem ile dla wielu ludzi znaczy fakt, że ten MiG tam trafił) jest to kolejna, za przeproszeniem masakra - trzecia już w tym roku. Po MiG-23 w Miro i LiMie w Malborku.

Jeśli chodzi o sam samolot to bardzo dużo on przeszedł za nim stanął na cokole w Rosnowie.

Taki ładny był... goleniowski

Szparki mogły pod kadłubem przenosić zasobnik z km 12,7 mm. Widziałem taki tylko w Oleśnicy na kursie. Nigdy w pułku. Zastosowania więc takie jak dla bojowych z działkami

Tak, tylko nasze też (jak sam mówisz teoretycznie) mogły ten zasobnik przenosić. Mimo to, na żadnej naszej szparce deflektorów nie ma. Są też niemieckie, które ich nie miały. Dlatego ciekawi mnie czy to modyfikacja wprowadzona podczas produkcji czy lokalne usprawnienie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PiotrPilot napisał:

Jeśli chodzi o sam samolot to bardzo dużo on przeszedł za nim stanął na cokole w Rosnowie.

Taki ładny był... goleniowski

A potem miński, malborski, skąd nie został przyjęty do Łasku z powodu defektu. To i tak dobrze że trafił w miejsce związane z 21 , a nie marniał na koszalińskiej uczelni.. Tylko dlaczego nie można było załatwić s-tu związanego naprawdę z Zegrzem, np .Bisa ? A co się dzieje z Bisami ? A były takie nadzieje i deklaracje związane z uruchomieniem chociaż jednego latającego Bisa.Chętni do wyłożenia kasy, tym razem odkupienia 21 z rak prywatnej firmy mile widziani.Znowu ktoś zrobił dobry interes.

 

MiG-21 na sprzedaz

Aero Kos ul. Lotników 20 województwo podkarpackie. Firma Aero Kos oferuje sprzedaż samolotów wycofanych z Sił Powietrznych. Informacja o stanie kolekcji aktualna na dzień 5.10.2009

MiG-21UM - 9294 / 516999294 MiG-21UM - 9297 / 516999297 MiG-21UM - 9306 / 516999306 MiG-21UM - 9309 / 516999309 MiG-21UM - 9312 / 516999312 MiG-21UM - 9316 / 516999316 MiG-21UM - 9324 / 516999324 MiG-21UM - 9344 / 516999344 MiG-21UM - 9347 / 516999347 MiG-21bis - 8649 / 75078649 MiG-21bis - 8971 / 75088971 MiG-21bis - s 9320 / 75089320 MiG-21bis - 9334 / 75089334 MiG-21bis - 9381 / 75089381 MiG-21bis - 9407 / 75089407 MiG-21bis - 9444 / 75089444 MiG-21bis - 9545 / 75089545 MiG-21bis - 9700 / 75089700 MiG-21bis - 9735 / 75089735 MiG-21bis - 9805 / 75089805 MiG-21bis - 9809 / 75089809 MiG-21bis - 9975 / 75089975

Żal 4 litery ściska .

Ale wielkie brawa dla fascynatów lotnictwa z Rosnowa.

 

young napisał

jest to kolejna, za przeproszeniem masakra - trzecia już w tym roku. Po MiG-23 w Miro i LiMie w Malborku.

Może się trochę poprawi. Limek z M-ka do poprawy.Przybył własciwy D-ca, zobaczył to cudo, Myślę że moje pismo obrazkowe odzwierciedla dokładnie to co pomyśał i w miarę delikatnie powiedział co sądzi o pomysłodawcach tego dzieła.

I samolot idzie do przemalowania , łącznie z nb. Ma być srebrny.[ s-lot oczywiście a nie numer ] Może zdążę jeszcze narobić sobie trochę pamiątkowych zdjęć

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W nawiązaniu do tematu MiGów 21, które po wycofaniu nie trafiły na żyletki, znalazłem w necie takie oto ciekawe zestawienie. Myślę że warto prześledzić los niektórych MiGów-21

 

http://www.militarnepodroze.net/mig21.html

 

pozdrawiam

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie jestem aż tak głębokim znawcą 21, ale wydaje mi się iż Polska nie posiadała 21F, a tymczasem w Szprotawie na pomniku marnieje chyba jeden z niewielu s-tów tej wersji. I chyba jeden z nielicznych pozostałych egzemplarzy na swiecie. Gdzieś wyczytałem że wyprodukowano ok.80 sztuk, a ten w Szprotawie jest podobno jedyny na świecie znajdujący się poza granicami bylego ZSRR .Czy naprawdę nie mozna tego inaczej "zagospodarować" ? Czyżby w gre wchodziła jakaś umowa z Rosjanami dotycząca pomników ? Wydaje mi się iż coś takiego dotyczy miejsc pochówku żołnierzy, a nie pomników -pamiątek po miejscach stacjonowania żołnierzy Armii Czerwonej. W końcu to też mozna ,jeśli ktoś ma ochotę upamiętnic w inny sposób, a nie dopuścic do dewastacji naprawde cennego samolotu.

21fszprotawa.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

babcia131 eMek, najpierw był jeszcze debrzeński ;) A czemu nie mógł być ten, który służył w Rosnowie? Heh, w Goleniowie jest szparka która tam też nie służyła (sam chętnie bym zamienił za tego eMa ). Teraz nie liczy się to co to za s-t, gdzie i kiedy służył. Ważne jest, że są ludzie pamiętający o wspaniałych czasach tego miejsca i pomnik jako symbol tego co było.

Te z listy, to oczywiście s-ty z Malboro. Kompletne, więc szans żeby trafiły na pomnik mimo faktu służby tam, nie było najmniejszych. Chyba, że ktoś miałby tyle pieniędzy, aby s-t z szansami (jakimiś teoretycznie) na przywrócenie do życia, ustawić na pomnik.

To naprawdę dobra wiadomość z tym LiM-kiem

W Szprotawie jest faktycznie F, wersja nigdy nie eksploatowana u nas. Gdzieś o nim czytałem, tylko gdzie... Trafił tam z jednostki radzieckiej w latach 70? 80?

Cinekf1 najlepszą listę pomników w Polsce masz do pobrania tutaj. Co najważniejsze, jest ona rokrocznie aktualizowana.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja tez uważam, że najważniejsza jest idea tego pomnika i sam fakt, że teraz to POMNIK, a nie samolot czyli maszyna, konkretna z oznaczeniami itd. Rozumiem, że jako fascynaci lotnictwa możecie traktowac to jako swego rodzaju profanację ale ja to widzę tak, że ten samolot znalazł godne miejsce, gdzie ludzie będą go szanować i traktować jako symbol lotniczej tradycji. Przecież chyba o to w tym chodzi? Dziś jest Święto Lotnictwa (w zasadzie za 10 minut) i uważam, że pomimo gaf z malowaniem, zmian numerów itp. każdy przypadek zachowania takiej maszyny w stanie oryginalnym czy jako pomnik jest godny naśladowania. Jest wiele miejsc, gdzie na cokole dogorywa jak najbardziej oryginalny i zgodny z prawdą historyczną samolot czy czołg ale wszyscy mają go za pozostałość po zamieszchłych czasach i generalnie nic to nikogo nie obchodzi. Dlatego pomijając szczegóły, jeszcze raz gratuluję osobom, które zaangażowały się w stworzenie tego rodzaju pomnika, stworzyły symbol i miejsce do upamiętnienia kawałka dobrej lotniczej historii. Chwała wam za to ludziska.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie , ależ ja nie mam nic przeciwko tej naprawdę wspanialej inicjatywie.To wszystko zrobili naprawdę zapaleńcy, w większości emeryci , byli żołnierze 26plm. A znając życie musieli to robić wzystko sami.I za to CZEŚC IM I CHWAŁA.Mam jeszcze 2 zdjęcia 21F:

 

mig21f2xnr30bezrakietpp.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

To z byłej radzieckiej bazy, ale ukazuje prawidłowe uzbrojenie tego typu samolotu, czyli 2xNR-30 plus 2x UB-16-57, bez rakiet p-p.

Teraz mała prosba, mam króciutką historię tego 21F ze Szprotawy, różnice między 21F a 21F-13, i zdjęcie 21F najprawdopodobniej z muzeum.Niestety zapisałem to w wordzie i za chiny nie mogę wlkeić na Forum.Próbowałem za pomocą imageshacka i ......blada .Zainteresowanych proszę o pomoc .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kliknij w wordzie na fotke, tak żeby ją zaznaczyć, naciśnij Ctrl+C (tak tak, kopiowanie), otwórz Painta i naciśnij w nim Ctrl-V (wklejanie), tekst, obrazki, tabela są "przeklejalne" w obrębie niemal wszystkich składników office-a, aa no i na koniec zapisz jako .jpg , i wtedy jako normalny obrazek który możesz wrzucać na imageshacka czy co tam, no i dalej na forum.

 

pozdrawiam!

 

p.s. nie polecam print-screen bo stracisz na wymiarze i jakości

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.