Skocz do zawartości

Zadajemy pytania... Dostajemy odpowiedzi i pomoc...


krzychu-onisk

Rekomendowane odpowiedzi

W dniu 14.03.2025 o 22:59, PrzemekW napisał:

Nieprawda.

Sam widziałem modele malowane farbami "nitro", przy pomocy plujki "Made in USSR".

Zrobione jakieś trzydzieści, może dwadzieścia pięć lat temu. 

I dzisiaj swą jakością wykonania, dawałyby radę np. na konkursach.

Niestety, ich Wykonawca już nie żyje.

Pozdrawiam, Przemek

 

IMG_20250327_101731_436.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, jmx62 napisał:

Но это для покраски металлических поверхностей, а не пластиковых.

Pochodzę z Mińska, malowaliśmy tym samoloty w ZSRR. :) Na zdjęciu (jest stare i kiepskiej jakości) 30-40% samolotów jest pomalowanych tymi emaliami nitro.

photo_2025-03-27_10-16-56 (2).jpg

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, Syph3r napisał:

Czy możesz udostępnić link do tego sklepu?

wpisz w google po prostu Aviation Megastore Amsterdam i wejdziesz

Musisz pamietac, ze przy wysylce za granice doliczaja podatek ( 18 % ? )

a sklep, choc raz w zyciu trzeba odwiedzic !

  • Like 1
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, zatras napisał:

I co , to byłby jeden z Avangerów który ulokował celnie torpedę ???

Przeczytaj, ile samolotów wzięło udział w ataku na Yamato. Nie ma dokładnego potwierdzenia, który samolot wystrzelił torpedy (a trafień było co najmniej dziesięć).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Proszę o podpowiedź, który z Fokkerów Valom jest najbardziej polski ? Zestaw 72037 zawiera polskie kalki, ale czy model odpowiada polskiej maszynie ?

1.jpg

Edytowane przez kopernik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)
W dniu 27.03.2025 o 07:41, BRAVO112 napisał:

wpisz w google po prostu Aviation Megastore Amsterdam i wejdziesz

Musisz pamietac, ze przy wysylce za granice doliczaja podatek ( 18 % ? )

a sklep, choc raz w zyciu trzeba odwiedzic !

Za granicę, zależy też jaką, bo jeśli wysyłka poza EU to… odliczają VAT. 
Jeśli ogląda się stronę z kraju Unii to VAT jest już w cenie.

Ponieważ mieszkam poza EU i nie mam akurat włączonego VPNa z EU to widzę ceny bez VATu. 
Wysyłka poza kraje EU jest kosztowna, nie wiem jak do PL.

A ceny niektórych modeli są nawet konkurencyjne do tych w Polsce.

Dobrze że tak co 2-3 miesiące mogę tam zajrzeć osobiście, ale portfel niezbyt to lubi 😉

 

Edytowane przez Bedrzich
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytania do znawców tematu :

1.Czy samoloty Bf-110 C6  używane w Afryce północnej  były fabrycznie malowane w kamuflaż 78/79?

2.Jeżeli były przemalowywane w Afryce czy mogły mieć standardowy zestaw napisów eksploatacyjnych czy tylko wybrane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

50 minut temu, Xmen napisał:

Pytania do znawców tematu :

1.Czy samoloty Bf-110 C6  używane w Afryce północnej  były fabrycznie malowane w kamuflaż 78/79?

2.Jeżeli były przemalowywane w Afryce czy mogły mieć standardowy zestaw napisów eksploatacyjnych czy tylko wybrane.


Bf 110 C-6 zbudowano raptem kilkanaście sztuk (jeden rabin mówi 12, drugi - 17 sztuk), wszystkie w okresie maj-lipiec 1940 roku, zatem na fabryczną aplikację kamuflażu afrykańskiego najzwyczajniej nie mały szans. Można by się w sumie zastanawiać, czy tym trzem, które trafiły do Afryki, spody przemalowali w RLM 78 czy zostawili w 65; raczej na pewno górne i boczne powierzchnie pomalowano w RLM 79 i na to przynajmniej na 3U+XS i 3U+YS poszły maziaje w RLM 80.
Co do napisów eksplo: większość rzeczonych na 110-tce jest z lewej burty, a pod ręką sensowne zdjęcia mam niemal tylko prawoburtowe i tu jest ciekawie, bo zarówno na +YS jak i +XS oznakowania gniazd tlenu i prądu zostały ewidentnie zamaskowane przed naniesieniem kamuflażu afrykańskiego i znajdują się na plackach RLM 70. 3U+YS ma jeszcze dodatkowo w podobny sposób potraktowany napis dot. miejsca do podnoszenia ogona (znajdujący się akurat na białym pasie ogonowym) - co jest w ogóle nietypowe, bo ten napis zazwyczaj występuje tylko z lewej strony;  w 3U+XS tego nie ma ani z prawej, ani z lewej, za to wygląda na to, że jest z lewej strony też pozostawiony na placku zieleni napis Isolierlack gespritzt oraz symbol z informacją o ciśnieniu powietrza dla podwozia głównego (na boku kadłuba poniżej wiatrochronu) - jedyne 'lewostronne' zdjęcie, które mam pod ręką, pokazuje samolot w locie, przechylony w prawo, także wielu rzeczy nie ma szans dostrzec. Ogółem wychodziłoby na to, że najważniejsze symbole/napisy zamaskowali przed przemalowaniem, a odtwarzaniem pozostałych nie zawracali sobie głowy.
Pozostałe aspekty, które mogą być godne uwagi:
- 3U+XS ma opancerzony wiatrochron, +YS chyba też
- oba mają filtry tropikalne
- 3U+XS ma te powiększone chłodnice charakterystyczne dla 110 trop, zapewne oba miały
- w 3U+XS nosowe MG 17 są schowane w tuby mające zapobiegać zapiaszczeniu (to też taki typowy tropikalny mod, więc pewnie oba miały)
- oba nie mają anten FuBl 2 (to te dwa zestawy maszcików na tylnej części kadłuba, za anteną pętlową)

 

  • Like 1
  • Thanks 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie do fachowców od P-40: jak wyglądało wyposażenie prawej burty kokpitu w Kittyhawkach Mk. Ia (najlepiej serii AK9xx). Muzealne egzemplarze znalazłem trzy, ale po pierwsze każdy inny, po drugie - właśnie muzealne (a jeden to chyba nawet latający...). Z góry dziękuję za wszelką pomoc!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, caughtinthemiddle napisał:


Bf 110 C-6 zbudowano raptem kilkanaście sztuk (jeden rabin mówi 12, drugi - 17 sztuk), wszystkie w okresie maj-lipiec 1940 roku, zatem na fabryczną aplikację kamuflażu afrykańskiego najzwyczajniej nie mały szans. Można by się w sumie zastanawiać, czy tym trzem, które trafiły do Afryki, spody przemalowali w RLM 78 czy zostawili w 65; raczej na pewno górne i boczne powierzchnie pomalowano w RLM 79 i na to przynajmniej na 3U+XS i 3U+YS poszły maziaje w RLM 80.
Co do napisów eksplo: większość rzeczonych na 110-tce jest z lewej burty, a pod ręką sensowne zdjęcia mam niemal tylko prawoburtowe i tu jest ciekawie, bo zarówno na +YS jak i +XS oznakowania gniazd tlenu i prądu zostały ewidentnie zamaskowane przed naniesieniem kamuflażu afrykańskiego i znajdują się na plackach RLM 70. 3U+YS ma jeszcze dodatkowo w podobny sposób potraktowany napis dot. miejsca do podnoszenia ogona (znajdujący się akurat na białym pasie ogonowym) - co jest w ogóle nietypowe, bo ten napis zazwyczaj występuje tylko z lewej strony;  w 3U+XS tego nie ma ani z prawej, ani z lewej, za to wygląda na to, że jest z lewej strony też pozostawiony na placku zieleni napis Isolierlack gespritzt oraz symbol z informacją o ciśnieniu powietrza dla podwozia głównego (na boku kadłuba poniżej wiatrochronu) - jedyne 'lewostronne' zdjęcie, które mam pod ręką, pokazuje samolot w locie, przechylony w prawo, także wielu rzeczy nie ma szans dostrzec. Ogółem wychodziłoby na to, że najważniejsze symbole/napisy zamaskowali przed przemalowaniem, a odtwarzaniem pozostałych nie zawracali sobie głowy.
Pozostałe aspekty, które mogą być godne uwagi:
- 3U+XS ma opancerzony wiatrochron, +YS chyba też
- oba mają filtry tropikalne
- 3U+XS ma te powiększone chłodnice charakterystyczne dla 110 trop, zapewne oba miały
- w 3U+XS nosowe MG 17 są schowane w tuby mające zapobiegać zapiaszczeniu (to też taki typowy tropikalny mod, więc pewnie oba miały)
- oba nie mają anten FuBl 2 (to te dwa zestawy maszcików na tylnej części kadłuba, za anteną pętlową)

 

Dziękuję ślicznie za odpowiedź.:super:

Niestety mój będzie miał standardowe chłodnice .Nie mam tych tropikalnych a chyba nikt ich nie produkuje.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, Helmut napisał:

Pytanie do fachowców od P-40: jak wyglądało wyposażenie prawej burty kokpitu w Kittyhawkach Mk. Ia (najlepiej serii AK9xx). Muzealne egzemplarze znalazłem trzy, ale po pierwsze każdy inny, po drugie - właśnie muzealne (a jeden to chyba nawet latający...). Z góry dziękuję za wszelką pomoc!

 

Tu masz dość dobrze widoczną prawą burtę kokpitu Kittyhawka Mk.Ia. Na IWM jest jeszcze jedno zdjęcie tej maszyny, seriala niestety nie widać:

006.thumb.JPG.8a1e6816315ba536c574265f9c386778.JPG

Zdjęcie z zasobów IWM

image.png

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Samolot jest pewnie przed, albo w trakcie brytyjskich zmian. A może w trakcie jakiegoś serwisu? Na  pierwszy rzut oka widać brak radia, a przynajmniej jego sterownika. Celownik z zasady powinien ulegać podmianie, ale te P-40ki nie są jednak normalne i specyficzne mocowanie celownika mogło sprawić, że nie ruszano go i męczono się z N-3. Wprawdzie Amerykanie sami to uprościli, ale jednak później. Nie znam się na durnych Curtissach i nie wiem, czy królewscy inżynierowie zajęli się tym problemem.

Warto zwrócić uwagę na charakterystyczny fotel eksportowy.

Jak zawsze w przypadkach związanych z wyposażeniem trzeba wychodzić od tego gdzie i kiedy służył samolot. Wyposażenie było z tym związane, w znacznie mniejszym stopniu z serią, modelem czy datą produkcji.

Edytowane przez greatgonzo
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)
2 godziny temu, greatgonzo napisał:

Samolot jest pewnie przed, albo w trakcie brytyjskich zmian. A może w trakcie jakiegoś serwisu?

 

To jeden z pierwszych egzemplarzy w RAF, robił za demonstratora. Instalację radiową posiadał:

005.thumb.JPG.6502dcf361f8969ddc3dcea985667097.JPG

 

049.JPG.aee784342bc926449ece3806233fb92e.JPG

 

050.JPG.7217d3a0b350c95136345459a9a019d1.JPG

Zdjęcia z zasobów IWM

Edytowane przez barszczo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, barszczo napisał:

 

Tu masz dość dobrze widoczną prawą burtę kokpitu Kittyhawka Mk.Ia. Na IWM jest jeszcze jedno zdjęcie tej maszyny, seriala niestety nie widać:image.png

Dzięki, nie wiem, jak mogłem to przeoczyć, łażąc po zbiorach IWM... 😕

Z informacji na ich stronie to jest kokpit AK753

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 minut temu, Helmut napisał:

Dzięki, nie wiem, jak mogłem to przeoczyć, łażąc po zbiorach IWM... 😕

Nic się nie przejmuj, ja ciągle coś nowego wygrzebuję. Dzisiaj znowu parę zdjęć i klatek z kroniki wpadło, oczywiście z P-40 w roli głównej. Wyłapałem 112 Sq już we Włoszech i jakichś Kangurów jeszcze w Afryce.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, greatgonzo napisał:

Celownik z zasady powinien ulegać podmianie, ale te P-40ki nie są jednak normalne i specyficzne mocowanie celownika mogło sprawić, że nie ruszano go i męczono się z N-3.

Buduję AK913 ze 112 Sq; na zdjęciach innych maszyn z tej jednostki i okresu  widać, że celowników rzeczywiście używali amerykańskich.

 

4 godziny temu, greatgonzo napisał:

Jak zawsze w przypadkach związanych z wyposażeniem trzeba wychodzić od tego gdzie i kiedy służył samolot. Wyposażenie było z tym związane, w znacznie mniejszym stopniu z serią, modelem czy datą produkcji.

Afryka Północna, marzec 1942. 

Czy masz pomysł albo sugestie, co mogło docelowo być zamontowane w tych pustych miejscach przy prawej krawędzi zdjęcia? Bo to są ewidentnie uchwyty na coś.

W porównaniu do tego, co jest i w modelu (Hase, 1:48) i na zdjęciach muzealnych, dodatkowo widzę obicie podłogi gołą blachą.  to chyba też standard w brytyjskich i pokrewnych, bo taką samą blachę znalazłem w Kanadzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

28 minut temu, barszczo napisał:

Nic się nie przejmuj,

To jest kwestia osobistej ambicji 😉

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, Xmen napisał:

Dziękuję ślicznie za odpowiedź.:super:

Niestety mój będzie miał standardowe chłodnice .Nie mam tych tropikalnych a chyba nikt ich nie produkuje.

 


W Airfixie są*, w postaci nakładek na standardowe. W sumie ciekawe, jak bardzo uciążliwe byłoby dopasowanie do Edka.

* Tylko w wydaniach 110 E, na małej ramce wraz z filtrami tropikalnymi i nosowym uzbrojeniem w tubach dla Tropów, tudzież detalami typowymi dla wersji E (koła, nos). Teoretycznie ktoś, kto zamierzałby z tych modeli zrobić zwykłe E albo już zrobił i zostały mu zbędne części, mógłby się podzielić, może warto popytać.
 

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)
8 godzin temu, caughtinthemiddle napisał:

W Airfixie są*, w postaci nakładek na standardowe. W sumie ciekawe, jak bardzo uciążliwe byłoby dopasowanie do Edka.

Myślałem nad tym i już zamówiłem model Airfixa .Będę próbował je dopasować.

Na odpowiedź czy ktoś ma na zbycie te części za długo nie mógłbym czekać bo być może kolekcja 5 Bf-110 będzie pokazana na konkursie w Gnieźnie.

Miałem w tym roku odpuścić udział w konkursach ale chyba mnie rozsadzi jak nigdzie nie pojadę .

Edytowane przez Xmen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 godzin temu, Helmut napisał:

Bo to są ewidentnie uchwyty na coś.

Określenie na coś jest bardzo trafne, bo na tych burtach montowano przeróżne cosie w zależności od potrzeb. Przejrzałem kupkę monografii i zgodnie z oczekiwaniem, nic nie znalazłem poza typowymi dla monografii ogólnikami.

Pooglądałem też trochę zdjęć. W tym okresie Kittyhawki 112 sq wydają się mieć rozpiętą antenę drutową. Trudno powiedzieć, ale na podstawie jednego zdjęcia wygląda, że w układzie lewe skrzydło - statecznik pionowy - kadłub. Nie dostrzegłem anten IFF. Jedyny przypadek, gdzie je zauważyłem to Francuzy z Lafayette, ale to świeżo dostarczone samoloty, z cholera wie jakim wyposażeniem. Nie sposób też dostrzec masztów anteny VHF (pojawiają się dopiero w okolicach przeniesienia kampanii na północne rejony Morza Śródziemnego).

W samolotach amerykańskich wyposażenie radiowe montowano na prawej burcie. W brytyjskich wolano lewą. Przyjęte przez RAF samoloty amerykańskie zachowywały oryginalną konfigurację, ale to było później, gdy sama instalacja radiowa niczym się nie różniła. W tym afrykańskim Curtissie to diabli wiedzą, ale pewnie podobnie, bo jednak brytyjski sterownik był odwracalny i można go było zamontować na prawą rękę.

 

Jeśli wnioskować po antenach to samolot miał radiostację HF TR9 (pewnie D, ale to bez różnicy). Na prawej burcie musiałby pojawić się sterownik radiostacji i całkiem możliwe, że panel peep squeeka. IFF ze zdjęcia Barszcza by wyleciał.

Amerykanie w tym czasie wysyłali na MTO myśliwce z dwoma pakietami radiostacji (HF i VHF) i z odpowiednikiem IFF Mk II. Jak to się przekładało na ich użycie - nie wiem, ale  wpisuje się to w możliwość stosowania radia HF.

Ogólnie wyposażenie radiowe z MTO jest dla  mnie tajemnicze i nie spotkałem się z jakimś sensownym materiałem to klarującym. Możliwe też, że stosowano jeszcze jakieś inne radia, jak to działo się na Dalekim Wschodzie.

Nie potrafię powiedzieć nic mądrego, poza spekulacjami jak wyżej.  Tyle mojego, że rozpoznałem nieco lepiej instalację radia w Spitfire z wczesnego okresu 1940, co zajęło mi większość czasu poświęconego na szukanie odpowiedzi na pytanie :).

 

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.