Teraz jest Wt sie 21 2018, 11:55

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


REGULAMIN FORUM




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 93 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Następna
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Problem z aerografem
PostNapisane: Pt kwi 13 2018, 13:49 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz maja 13 2010, 23:35
Posty: 6496
Lokalizacja: Siechnice/Wrocław
Ferret37 napisał(a):
Nie jestem za Maskolem, ale do identyfikacji problemu styknie.

Jakie rozwiązania lepsze niż te, które stosuje chociażby Gunze, Olympos czy Iwata, proponujesz?

Chodziło mi o to ze wosk albo specjalny klej są lepsze niż maskol.

_________________
Warsztaty: Spitfire Mk. VIII Su-33 Rafale M F-16D blk 52+ Ferrari California
Moje Portfolio
Mój profil scalemates
FB karambolismodels


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Problem z aerografem
PostNapisane: Pt kwi 13 2018, 14:44 
Offline

Dołączył(a): Wt mar 01 2011, 0:00
Posty: 2003
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle (prawie)
Ponieważ problem z tanimi aerografami wraca co chwilę pozwoliłem sobie zrobić szkice które być może pomogą początkującym kolegom z ich problemami.
Szkice oparłem o budowę większości tzw. pseudoiwat, czyli aerografów których konstrukcja naśladuje te markowe aerografy
Poniżej schemat działania głowicy typowego aero.
Obrazek
Kolor żółty - iglica,
różowy - dysza
niebieski - osłona dyszy (głowicy) wraz z osłaną iglicy.
szary - korpus aero
czarny - uszczelki

Dla prawidłowego działania niezbędne jest aby dysza wystawała przed osłonę - jak na szkicu.

Bąbelkowanie powietrza występuje wtedy gdy powietrze przedostanie się do kanału farby. Ja znam 3 przyczyny tego zjawiska.

1. Wada materiału, czyli pękniecie dyszy, kanału, gwintu itp.

Obrazek

2. Nieszczelność na połączeniu dysza - kanał farby

Obrazek

To chyba najczęstszy przypadek. Gwinty w tych aero są kiepskie, a uszczelki cieniutkie, lub wcale ich nie ma. Ja w swoim starym adlerze wkręciłem dyszę na maskol i kilka lat już tak działam. Dyszy nigdy nie wykręcam. Warto zauważyć, że naturalnym odruchem jest próba mocniejszego dokręcenia dyszy, co najczęściej kończy się zerwaniem gwintu. A jeśli nawet nie to trzeba pamiętać, że dysza podczas wkręcania cofa się i przestaje wystawać z osłony. Mamy wiec przypadek 3.

3. Cofnięcie dyszy do wewnątrz osłony

Obrazek

Jeśli dysza nie wystaje przed osłonę, to nadmiar powietrza szukając ujścia cofa się przez kanał farby do zbiornika. Jest to błąd złożenia aero lecz często działanie takie wywołujemy celowo, odkręcając trochę osłonę dyszy. Robimy to by wymieszać farbę w zbiorniku, lub wydmuchać zgęstniałą farbę z kanału farby do zbiornika.
Należy pamiętać, że nie wolno tego robić w aero H&S lub innych w których dysza "związana" jest z osłoną.

Obrazek
[Na rys. nie powinno być wyrażenia: "układ prawidłowy" - mój błąd, a nie mam już jak wymazać]

Jak widać na szkicu, w tych aero odkręcenie osłony spowoduje nieszczelność pomiędzy dyszą i kanałem. Farba zacznie grawitacyjnie wyciekać i może przedostać się do zaworu (spustu) powietrza, zaklejając go.

Chciałbym zwrócić uwagę kolegów na jeszcze jeden częsty przypadek w tanich aerografach - to skrzywienie dyszy.
Obrazek
Jeśli dysza będzie niecentrycznie względem otworu w osłonie, aero będzie miał tendencję do plucia. Na oslonie iglicy będzie zbierać się farba itp. Warto zwrócić na to uwagę.

_________________
Pozdrawiam
Marak
Ogłoszenie: Słońce, piasek, woda... zatrudnię do pracy przy betoniarce.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Problem z aerografem
PostNapisane: Pt kwi 13 2018, 14:45 
Offline

Dołączył(a): Pn sty 30 2017, 14:31
Posty: 319
Lokalizacja: Dublin/IRL
karambolis8 napisał(a):
Są lepsze rozwiązania jak wosk, czy średniej mocy klej do gwintów.


Ach, w takim razie chyba czegoś zabrakło w tym zdaniu, bo wydźwięk jest inny. ;)

@Marak szalejesz :super:

_________________
Klasa 1 - samoloty i śmigłowce
ObrazekHs 123B-1, A. Galland zwiedza Polskę


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Problem z aerografem
PostNapisane: Pt kwi 13 2018, 14:51 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt cze 18 2013, 12:27
Posty: 8863
Jak w takim razie wyjaśnić bulgotanie farby w zbiorniczku, gdy wylot dyszy jest zatkany/zasłonięty (jak na przykład przy robieniu tzw. back flowu)?
Wylot dyszy jest całkowicie zatkany, więc powietrze z kanału powietrza nie ma prawa dostać się do dyszy i kanałem farby wracać do zbiorniczka.

_________________
Warsztat: F-16C Block 52+ Jastrząb // 1:72


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Problem z aerografem
PostNapisane: Pt kwi 13 2018, 14:58 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt lis 03 2017, 11:36
Posty: 512
Dlatego to nie jest dobry nawyk, bo powietrze dostaje się wtedy do zbiorniczka deformując uszczelkę i rozszczelniając w ten sposób dyszę. Co w efekcie z czasem doprowadza do zwalenia uszczelki, prędzej czy później.

_________________
Obrazek Moje drugie imię, a właściwie pierwsze - Prokrastynacja. Wyjaśnię później.
[size=85]Na warsztacie: B-25J Mitchell 1:72F4U-1A Corsair 1:48


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Problem z aerografem
PostNapisane: Pt kwi 13 2018, 15:00 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt cze 18 2013, 12:27
Posty: 8863
Ale ten nawyk jest polecany nawet chyba przez producentów aerografów.
Nie wyobrażam sobie jak sprawnie wyczyścić aerograf bez back flowu.

_________________
Warsztat: F-16C Block 52+ Jastrząb // 1:72


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Problem z aerografem
PostNapisane: Pt kwi 13 2018, 15:03 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt lis 03 2017, 11:36
Posty: 512
Producent mojego aerografu zaleca zupełnie inny sposób, o którym wspomniałem wcześniej. Wystarczy o pół, jeden obrót, wykręcić dużą osłonę dyszy.

_________________
Obrazek Moje drugie imię, a właściwie pierwsze - Prokrastynacja. Wyjaśnię później.
[size=85]Na warsztacie: B-25J Mitchell 1:72F4U-1A Corsair 1:48


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Problem z aerografem
PostNapisane: Pt kwi 13 2018, 15:05 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt cze 18 2013, 12:27
Posty: 8863
Aaa, zrozumiałem że w ogóle back flow nie jest polecany, a Ty piszesz o tym jak konkretnie go wykonać.

_________________
Warsztat: F-16C Block 52+ Jastrząb // 1:72


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Problem z aerografem
PostNapisane: Pt kwi 13 2018, 15:11 
Offline

Dołączył(a): Pn sty 30 2017, 14:31
Posty: 319
Lokalizacja: Dublin/IRL
Uszczelkę zdeformować backflowem? Musiałbyś dmuchać 6 barów od rana do wieczora... A nawet jeśli tak, to wolę zdeformowaną uszczelkę po kilku latach użytkowania za kilka groszy niż zjechany gwint od ciąglego odkręcania/przykęcania i w najgorszym wypadku wymianę całej głowicy w cenie prawie całego aerografu. Dilemat na poziomie parkowania na zaciągniętym ręcznym albo na wrzuconym biegu. Bo skrzynia biegów tańsza od klocków hamulcowych, prawda?

_________________
Klasa 1 - samoloty i śmigłowce
ObrazekHs 123B-1, A. Galland zwiedza Polskę


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Problem z aerografem
PostNapisane: Pt kwi 13 2018, 15:16 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt lis 03 2017, 11:36
Posty: 512
Ferret37, Ty naprawdę masz jakiś problem. To nie jest MÓJ sposób, tylko zalecany przez producenta mojego Procona. Nie chodzi o odkręcanie, tylko poluzowanie, o pół obrotu.
Tak, uszczelka się deformuje, można o tym dowiedzieć się czytając opinie ludzi, którzy się na tym znają. Ja ich słucham i Tobie też polecam, to lepsze i łatwiejsze od tworzenia własnych teorii ze swojego "widzi mi się".

_________________
Obrazek Moje drugie imię, a właściwie pierwsze - Prokrastynacja. Wyjaśnię później.
[size=85]Na warsztacie: B-25J Mitchell 1:72F4U-1A Corsair 1:48


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Problem z aerografem
PostNapisane: Pt kwi 13 2018, 15:20 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt cze 18 2013, 12:27
Posty: 8863
Od kilku lat robię back flowa w ten niszczący uszczelkę sposób.
Jak mam rozpoznać czy jest już zniszczona?

_________________
Warsztat: F-16C Block 52+ Jastrząb // 1:72


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Problem z aerografem
PostNapisane: Pt kwi 13 2018, 16:13 
Offline

Dołączył(a): Wt mar 01 2011, 0:00
Posty: 2003
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle (prawie)
Solo napisał(a):
Jak w takim razie wyjaśnić bulgotanie farby w zbiorniczku, gdy wylot dyszy jest zatkany/zasłonięty (jak na przykład przy robieniu tzw. back flowu)?
Wylot dyszy jest całkowicie zatkany, więc powietrze z kanału powietrza nie ma prawa dostać się do dyszy i kanałem farby wracać do zbiorniczka.

Moim zdaniem, gdy wylot dyszy jest zatkany nie ma mowy o żadnym bąblowaniu. Gdyby ciśnienie powietrza miało uszkodzić uszczelkę to mielibyśmy już permanentne bąblowanie i jak pisze Ferret jest to raczej niemożlwe.
Solo, czy piszesz o zatkaniu dyszy, czy o zatkaniu osłony iglicy czyli tak jak pokazuje na kolejnym szkicu.
Obrazek
To jest kolejny sposób na bąblowanie celowe. Niemożliwe jest, aby czemukolwiek szkodziło. Według mnie sposób nawet mniej szkodliwy niż odkręcanie osłony dyszy, bo nie cierpi uszczelka osłony. Poza tym jak pisałem, odkręcania osłony nie można stosować w H&S.
Zatykanie osłony iglicy jest proste, gdy ta osłona jest pełna. Gdy ma otwory po bokach, prościej jest poluzować nakrętkę (osłonę dyszy). Najgorzej jest znów w H&S, bo aircap ma otwory, a nakrętki poluzować nie wolno. Na forum koledzy pisali, że owijają całą osłonę szmatką. Ja wykorzystuję nakrętkę po kleju Magic która pasuje i da się nałożyć szczelnie na aircap.

_________________
Pozdrawiam
Marak
Ogłoszenie: Słońce, piasek, woda... zatrudnię do pracy przy betoniarce.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Problem z aerografem
PostNapisane: Pt kwi 13 2018, 16:14 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): N cze 13 2010, 16:09
Posty: 1043
Lokalizacja: Giżycko
Na serio komuś udało się rozpierdzielić skrzynię biegów przez nieużywanie postojowego?

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Problem z aerografem
PostNapisane: Pt kwi 13 2018, 16:21 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt cze 18 2013, 12:27
Posty: 8863
Chodzi mi o sytuację gdy palcami zatykam air capa, czyli jak mniemam także wylot dyszy.
Możliwe jednak że wylot dyszy nie jest wtedy całkiem zatkany, stąd bulgotanie.
W przypadku H&S są air capy które można zatkać dwoma palcami bez problemu.

_________________
Warsztat: F-16C Block 52+ Jastrząb // 1:72


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Problem z aerografem
PostNapisane: Pt kwi 13 2018, 16:26 
Offline

Dołączył(a): Cz sie 30 2012, 17:02
Posty: 395
Spójrz jeszcze raz na schemat aero. Jeżeli palcem zatkana ujście aero, to jedyną drogą dla powietrza będzie właśnie przez dyszę z iglicą. Dyszy w której jest iglica nie zatykasz, bo byś musiał sobie iglicę wbić w palec.

Druga sprawa jak backflow ma wpływać na uszczelki skoro ciśnienie przed wylotem z dyszy powietrznej jest takie samo? Dodatkoo mowa tutaj o ciśnieniu w porywach 2 barach.

Ps. Posiadam oryginalną Iwate hp-ch plus i obie dysze wraz z kapturkiem osłaniającym nie mają żadnych uszczelek. Może kiedyś były ale się zdezintegrowały, najważniejsze, że samo spasowanie w pełni uszczelnia konstrukcję. To samo Procon ps-290, posiada jedynie teflonową uszczelkę iglicy.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 93 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Następna

REGULAMIN FORUM


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL