wojtek_fajga Napisano 26 Maja 2012 Autor Share Napisano 26 Maja 2012 Panowie! Dziękuję bardzo za uwagi i czujność. Rzeczywiście koła wkleiłem odwrotnie, sugerując się pokazanym wyżej zdjęciem Krysi. A tu proszę, okazuje się, że to dekielki. Spoko, poszukam i poprawię, koła są wciśnięte, nie wklejane. No chyba, że ktoś z kolegów ma pod ręką odpowiednie obrazki pokazujące jak te dekielki w szczegółach wyglądały; byłbym wdzięczny. Czy w mk.IX były takie same koła i dekle? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
qalimar Napisano 26 Maja 2012 Share Napisano 26 Maja 2012 Myślę, że dobrym wyjaśnieniem zagadnienia będzie skan strony z " Supermarine Spitfire IX-XVI" Jana Hofmanna i Wojtka Matusiaka, AJ-Press 2000: Przy okazji kółko ogonowe: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
letalin Napisano 26 Maja 2012 Share Napisano 26 Maja 2012 Czy w mk.IX były takie same koła i dekle? Wszystkie Spitfire do końca roku 1944 (Matusiak podaje przełom 44/45) miały felgi z pięcioma otworami i "Krysia+Wojtek" powinna mieć właśnie takie. Te z czterema otworami były montowane na późnych Mk.IX i XVI i na remontowanych wcześniejszych. Żaden polski Spitfire nie miał felg z trzema otworami. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Banny Napisano 26 Maja 2012 Share Napisano 26 Maja 2012 A propos felg, to w tej skali można by nanieść drobny "smaczek" w postaci zaznaczenia wskaźnika przesunięcia... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
fiedotow Napisano 27 Maja 2012 Share Napisano 27 Maja 2012 Koła są dobrze przymocowane mam zdjęcia w gazecie ale nie mam skanera. Ale znalazłem zdjęcia w necie. Zobaczcie samolot na drugim planie. Płaskie dekle były demontowanie podczas eksploatacji - choćby wymiana gum. Później nie zawsze je zakładano - stąd te "szprychy. Na obwodzie "piątek" doskonale widać otwory mocowania. Jak znam Wojtka, to odklei, odwróci kółka i wytrawi dekle. A przy ich prostocie wystarczy płytka 0,2 mm, cyrkiel Olfy i wiertło... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
greatgonzo Napisano 27 Maja 2012 Share Napisano 27 Maja 2012 Gdyby kogoś interesowało, to owo tajemnicze zdjęcie nieznanego pochodzenia wstawiłem kiedyś do wątku modelarza robiącego ten sam model, by zwrócić uwagę na zabezpieczenie przeciwoblodzeniowe przed wlotem do gaźnika - stąd strzałka. Ważniejsze jest to, że zdjęcie pochodzi z artykułu Wojtka Matusiaka o Spitach Kołaczkowskiego w 'Model Hobby'. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Maciek_66 Napisano 27 Maja 2012 Share Napisano 27 Maja 2012 Przy okazji mam pytanie, bo zbliżam się do malowania mojego Spitfire. Jakich farb użyć na "rondle" z palety Xtracolor? Niebieski - Insignia Blue FS 15044 Xtracolor X122? Bo podają różne - BS 105 czyli X023 albo BS 110 czyli X30. Gdzie nie patrzę tam co innego... A jaki czerwony? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
greatgonzo Napisano 28 Maja 2012 Share Napisano 28 Maja 2012 Zgodnie z relacją i zdjęciami od koleżki, który miał okazję przykładać próbnik FS do oryginału. Zresztą to chyba pokrywa się z innymi źródłami Roundel Red Brown - FS 20109 Roundel Blue - FS 35048 Kwestia stopnia połysku do pominięcia. Ja to sobie mieszam, ale z emalii MM. A jeszcze w temacie kołpaków. Nie były do dekoracji. Wprowadzono je w kwietniu 1941 jako zabezpieczenie przed śniegiem po dającej się we znaki w tym aspekcie zimie. Później działały także jako zabezpieczenie przed błotem i piaskiem pustyni. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
fiedotow Napisano 28 Maja 2012 Share Napisano 28 Maja 2012 Toczno, Tawariszcz, ale z CBF wychodziły z nimi... A toku eksploacji zanikały... I , Wybacz GG nie wprowadzono ich Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
greatgonzo Napisano 28 Maja 2012 Share Napisano 28 Maja 2012 . A toku eksploacji zanikały... Montowano je lub nie. Zanikanie nie było nieuchronne ani obowiązkowe. nie wprowadzono ich Ooo..., a skąd się wzięły ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
fiedotow Napisano 28 Maja 2012 Share Napisano 28 Maja 2012 Było od początku. Popatrzcie na pierwsze Spity z pierwszych serii. Już mają dekle albo otwory na wkręty... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
greatgonzo Napisano 29 Maja 2012 Share Napisano 29 Maja 2012 A. W pierwszej chwili chciałem odpowiedzieć obszerniej, ale pomyślałem sobie, że lepiej nie, bo możesz mnie zniszczyć jedną fotą Spitfire z kołami od Dunlopa z kołpakami sprzed okolic tego kwietnia '41. Ja takiej nie znam, ale może Ty (albo ktoś) owszem? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
fiedotow Napisano 30 Maja 2012 Share Napisano 30 Maja 2012 Cholercia. GG Masz rację... Przejrzałem tony zdjęć... Choć otwory na "piątkach" świadczą o nakładkach pełnych, to jeszcze nie znalazłem takiego zdjęcia... Buuu... Ale się nie poddaję Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
greatgonzo Napisano 30 Maja 2012 Share Napisano 30 Maja 2012 (edytowane) No właśnie. Prototyp zrobiony był z ręki i miał zupełnie inne koła. Pierwszy produkcyjny (może kilka, ale znam fotkę tylko pierwszego) też miał takie kółka. Dekle na tych kołach nie mają nic wspólnego z tym co znamy z późniejszych zdjęć. Nie wiem kiedy koła Dunlopa zaczęto montować na Spitfire, ale na pewno szybko. I teraz - nie ma żadnego zdjęcia z kołpakami aż do czasu zgranego z wydaną w kwietniu modyfikacją o wprowadzeniu ;) tego elementu. Ja podejrzewam, że otwory w felgach wynikają z założenia w momencie projektowania elementu o utrzymaniu kołpaków z prototypu. Ostatecznie zrezygnowano z niepraktycznych dekli, a po śnieżnej zimie 1941 powrócono do pomysłu i opracowano bardziej funkcjonalne elementy, choćby z dostępem do wentyla i osi. Edytowane 30 Maja 2012 przez Gość Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
fiedotow Napisano 30 Maja 2012 Share Napisano 30 Maja 2012 To mi przypomina wojsko gdy mówiono o tłumikach do AK. Nikt ich nie widział a gwint był (nawiasem mówiąc strzelałem z tym tłumikiem ;)) Otwory były na pewno przewidziane na dekle. Czemu nie ma ich na wczesnych seriach to chyba tylko QE wie i nasz Ulubiony Ciąg Dalszy (vide Marcin Wolski i 60 minut na godzinę ) Niemniej Wojtku, musisz coś z tym zrobić Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
greatgonzo Napisano 1 Czerwca 2012 Share Napisano 1 Czerwca 2012 Jakby były, to by były na jakimś zdjęciu,... raczej ;). Jeszcze jedno, masz pewność, że otwory na obwodzie felgi powstały jako montażowe dla kołpaków? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
fiedotow Napisano 1 Czerwca 2012 Share Napisano 1 Czerwca 2012 Co do tego - tak. Pytałem kuzyna z UK. Sprawdził i są gwintowane nawet w Mk. I Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
greatgonzo Napisano 1 Czerwca 2012 Share Napisano 1 Czerwca 2012 A ten Mk I to ma felgi z którego roku? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wojtek_fajga Napisano 5 Czerwca 2012 Autor Share Napisano 5 Czerwca 2012 Dekielki dorobione... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
fiedotow Napisano 8 Czerwca 2012 Share Napisano 8 Czerwca 2012 Ja wiedziałem, że tak będzie. Tak to sobie wyobrażałem. GG... Nie wiem z którego roku, przy okazji zapytam kuzyna... Trafiłem na zdjęcie wczesnego Spita Mk. I z pełnymi tarczami, ale to raczej prototyp w malowaniu. Jak tylko stanę na nogi (leżakowanie pooperacyjne)zeskanuję i wkleję. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
robert p Napisano 8 Czerwca 2012 Share Napisano 8 Czerwca 2012 Te kuleczki to są kulki BGA, czy może coś lepszego? Na zdjęciu nie wygląda jak cyna. I jakiej są średnicy? Jak na moje oko to chyba przy tej skali to około 0,5-0,6mm. I mam jeszcze takie pytanie: do imitacji nitów wypukłych w samolotach dla skali 48, to dla dobrego efektu wizualnego (aby nie były za małe, ani za bardzo rażące), to o jakiej średnicy kulki były by odpowiednie? Nie mam jak tego ocenić bez przymiarki, bo i kulek nie mam. Poza tym nie wiem jakiej średnicy były nity w rzeczywistości, to i nie mam z czego przeskalować. Domyślam się, że były o różnych średnicach dla różnych maszyn, ale chyba nie odbiegały zbytnio wymiarowo od siebie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wojtek_fajga Napisano 10 Czerwca 2012 Autor Share Napisano 10 Czerwca 2012 Te kuleczki to są kulki BGA ... I jakiej są średnicy? Jak na moje oko to chyba przy tej skali to około 0,5-0,6mm. Tak, to kuleczki BGA, na opakowaniu jest średnica 0,3mm, ale w rzeczywistości są nieco większe, tak około 0,4mm wypadają. Z tego co pamiętam z rozmowy z Krzyśkiem Traczykiem to jemu z kolei trafiła się przy tych kuleczkach odchyłka w drugą stronę - na podełku było cos w okolicy 0,5mm, a wrzeczywistości były mniejsze. I mam jeszcze takie pytanie: do imitacji nitów wypukłych w samolotach dla skali 48, to dla dobrego efektu wizualnego (aby nie były za małe, ani za bardzo rażące), to o jakiej średnicy kulki były by odpowiednie? Nie mam jak tego ocenić bez przymiarki, bo i kulek nie mam. Poza tym nie wiem jakiej średnicy były nity w rzeczywistości, to i nie mam z czego przeskalować. Domyślam się, że były o różnych średnicach dla różnych maszyn, ale chyba nie odbiegały zbytnio wymiarowo od siebie? Nity w Spitfire miały wymiar 5 - 6 mm (w zależności od miejsca nitowania) na kadłubie i 6 - 7 mm odpowiednio na skrzydle. To daje w skali 1:48 około 0,1 - 0,14 mm. Trochę mało moim zdaniem. Uważam, że powinny być na modelu nieco większe niż wynika to wprost ze skali, podobnie jak nieco przeskalowane są linie podziału blach. Robiąc P.11 zrobiłem nity o wymiarze ok 0,2 - 0,25 mm. Wygląda to tak: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
gulus Napisano 10 Czerwca 2012 Share Napisano 10 Czerwca 2012 Tak szczerze pisząc: chromolić wymiarówki, wygląd rządzi - bardzo ładnie to wygląda. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
K.Y.Czart Napisano 10 Czerwca 2012 Share Napisano 10 Czerwca 2012 Ja w swoim Spicie (1:32) użyłem kulek 0,25 mm. Wojtek w pejedenastce (1:48) zrobił podobny wymiar. Znaczy - trzeba samemu spróbować. O kulkach więcej: http://www.modelarstworedukcyjne.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=188:imitowanie-wypukego-nitowania&catid=37:techniki-modelarskie&Itemid=60 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
robert p Napisano 11 Czerwca 2012 Share Napisano 11 Czerwca 2012 Dziękuję. Właśnie o to mi chodziło. Tylko czy te kulki to nie pstrykają z pęsety? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.