Skocz do zawartości

AFV Club M42A1 Duster


pmroczko

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 216
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Witam!

 

W dalszym ciągu prac postanowiłem się skoncentrować na zamknięciu kadłuba, po to, żeby porządnie móc ruszyć z dalszą robotą. Kierowca już prawie jest, więc pozostaje przygotować dla niego choćby częściowe miejsce pracy. Zacząłem od siedzenia:

 

hull17.jpg

 

Gdybym chciał naprawdę włożyć tu pracę, siedzenie musiało by jeszcze mieć oparcie i dźwigienki do przesuwania go w pionie i przód-tył. Ale ponieważ i tak prawie wcale nie będzie go widać, zostaje tak jak jest.

 

Jak siedzenie już było wklejone, posadziłem na nim kierowcę:

 

hull18.jpg

 

Kierowca od razu wspiera się o kierownicę. Po próbnym przymierzeniu górnej i przedniej płyty pancernej okazało się, że wnętrze jest jeszcze trochę zbyt puste, dlatego zdecydowałem ie na budowę tablicy przyrządów od podstaw. Przyklejona do przedniej płyty pancernej ta tablica wygląda tak:

 

hull19.jpg

 

To już załatwiło sprawę. Można było zamknąć kadłub. Widok przez luk kierowcy jest teraz mniej wiecej taki:

 

hull20.jpg

 

A dodatkowo przyglądając się planom zauważyłem, że nadal mam źle przyklejone mocowania uchwytów holowniczych na tylnej płycie kadłuba - okazuje się, że nie tylko instrukcja, ale też errata do niej zawiera błąd. Uchwyty nie powinny "pokazywać w dół", ale "pokazywać do tyłu" - w końcu w tym kierunku będą pracowały:

 

hull21.jpg

 

Przy okazji założyłem w końcu hak. Zostaje jeszcze tylko "tanker bar".

 

I to tyle na ten weekend - dziękuję za uwagę, pozdrawiam i życzę miłego dnia

 

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wojtas - nie, ja też to robię Dzięki za komplementy!

 

Lipstein - cieszę się, że mogłem pomóc - po co kupować coś co można zrobić samemu, nie?

 

Bardzo dziękuję za komentarze, proszę o więcej! Pozdrawiam i życzę miłego dnia

 

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bazylms - dziękuję za komentarz i miłe słowa - jednak ja też używam elementów fototrawionych, tylk onie rzucaja się one w oczy, bo są pomalowane szarym podkładem - wiekszość z nich zdejmuję ze starego modelu, który tak właśnie był pomalowany.

 

A ja trochę pracowałem nad tym tunelem do wyrzucania zużytych łusek - bardzo dobrze, że AFV Club umieścił ten detal w swoim modelu (w Tamiyi w ogóle tego nie było), ale AFV Club zapomniał o jednym detalu, który według instrukcji obsługi do M42 nazywa się "slip ring assembly" - pierścienie ślizgowe, które doprowadzają energię elektryczną do wieży (potrzebną do działania mechanizmów ustawiania dział i celownika). No więc musiałem to uzupełnić. Detal wykonałem z polistyrenowego wieszaka na ubrania (bardzo grube pręty z plastiku), metodą kształtowania na gorąco (wygięcie i spłaszczenie), a potem piłowałem pilnikiem:

 

slipring1.jpg

 

Potem wkleiłem go do tunelu, używając wzornika, żeby pierścień ślizgowy był dokładnie w osi wieży i pomalowałem na biało:

 

slipring2.jpg

 

I ten podzespół będzie pasowany jednocześnie do wieży i kadłuba, a ja właśnie wziąłem się za kadłub - przykleiłem do niego wyposażone błotniki, a jak to było gotowe, mogłem się wziąć za takie rzeczy jak filtry powietrza, wsporniki błotników itp. W tej chwili kadłub wygląda tak:

 

hull22.jpg

 

hull23.jpg

 

hull24.jpg

 

Na powyższej fotografii widać przyklejony wspornik błotnika, przegródkę na amunicję do karabinu maszynowego zrobioną z blachy miedzianej i trzymak na kanister z wodą, wzięty z zestawu części fototrawionych.

 

hull25.jpg

 

Na tej z kolei focie, oprócz kierowcy bez głowy widać też drugą przegródkę na skrzynkę amunicyjną do karabinu maszynowego wykonaną jak wyżej i poprawiony uchwyt do gaśnicy pokładowej (to ta mała rączka w kształcie litery T przy pierścieniu wieży. Kierowca dostanie głowę po malowaniu całości.

 

hull26.jpg

 

A ostatnia fotka pokazuje filtr powietrza z przewodami do niego dochodzącymi i rurę wydechową od silnika pomocniczego (APU). W miejscu gdzie ta rura wychodzi z kadłuba powinna jeszcze być zamontowana taka osłonka, ale na zdjęciu jeszcze jej brakuje. Dla porównania filtr powietrza ze starego zestawu firmy Tamiya (żeby zobaczyć jaki postęp się dokonał przez ostatnie 30 lat):

 

tamiya01.jpg

 

W tym momencie kadłub deklaruję jako tymczasowo zbudowany. Zaczynam teraz prace na wieży, a potem biorę się za malowanie całości. Na koniec jak zwykle dziękuję za uwagę, życzę miłego dnia i pozdrawiam

 

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Witam ponownie - tydzień minął, pora na mały update. Jednak wróciłem jeszcze na kadłub, dodałem osłonę tego miejsca w którym rura wydechowa od agregatu prądotwórczego wychodzi z kadłuba:

 

hull27.jpg

 

Do budowy tej części używa się jednej z trzech części fototrawionych dostarczonych z zestawem. Nawet wygląda to dobrze, a ta część nie występuje w zestawie blaszek Eduarda, więc to się doskonale składa.

 

Ale teraz już przechodzimy do wieży - jej dolna część to naprawdę spory kawałek plastiku, skomplikowany odlew z całą masą detali, śladów po wypychaczach i jamek skurczowych:

 

mount01.jpg

 

mount02.jpg

 

Na dolnej focie w dolnym lewym rogu widać ośkę - to część mechanizmu spustowego - na górnej, widocznej stronie jest ona do niczego nie podłączona, za to jest tam spora jamka skurczowa (którą już wypełniłem). Ale ta ośka i tak będzie pożyteczna, pozwoli oznaczyć właściwe miejsce do uzupełnienia mechanizmu. Na górnej focie, w środku wieży widać górną część pierścieni ślizgowych - z tego miejsca wychodzić będą kable, które zasilają różne mechanizmy wokół dział.

 

Następnymi częściami wieży, którymi się zająłem, są napędy (ang. oil gear). Napędy te to szczyt techniki lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku - jeden z nich odpowiada za obrót, drugi za podniesienie dział. W każdym z napędów pracuje pompa hydrauliczna (o stałym wydatku), napędzana silnikiem prądu zmiennego, sprzężona z silnikiem hydraulicznym o zmiennej prędkości obrotowej. Po wycięciu z ramki te części wyglądają tak:

 

oilgear01.jpg

 

Ale z drugiej strony już zaczyna się dramat:

 

oilgear02.jpg

 

Te puste miejsca będą dość widoczne, jeśli podniesie się działa. A pokazane strzałką złącza elektryczne powinny być po dwa na napęd, a w modelu są odlane tylko po jednym. Muszę powiedzieć, że jak na razie jest to najsłabszy element tego zestawu. Co było robić, wziąłem się za poprawianie tego:

 

oilgear03.jpg

 

Pustkę wypełniałem arkuszem polistyrenowym 0,5mm, za złącza jeszcze się wezmę.

 

Na koniec jeszcze małe porównanie:

 

tamiya02.jpg

 

Po lewej stronie stojak, na którym będą opierały się działa wzięty ze starego zestawu Tamiyi. Po prawej odpowiedni detal z nowego zestawu AFV Club. Noc a dzień, zgadza się?

 

Dziękuję za uwagę, pozdrawiam i życzę miłego dnia

 

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Krzysiek - dzięki, już miałem pisać, że jesteś jedynym aktywnym czytelnikiem w tym wątku!

 

Tomek - wielkie dzięki! Niby licznik pokazuje, że ktoś to czyta, ale zawsze to miło jak ktoś się wpisze.

 

Pozdrawiam i życzę miłego dnia

 

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

koledzy, brak komentarzy nie oznacza braku zainteresowania. jeden z wariantów tego pojazdu widziałem w Heeres cośtam Museum w Wiedniu, w Arsenale; po prostu dech zapiera, jak można zwaloryzować model. ja zawsze komentuję raz, tylko po to, żeby codziennie ma meilu czekało powiadomienie o aktywności w wątku

dajesz, Pmroczko

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Konrad, Lipstein - bardzo dziękuję za komentarze, nawet krótkie, wszystkie są dla mnie wartościowe. Pozdrawiam i życzę miłego dnia

 

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

A oto następny, trochę spóźniony update.

 

Wziąłem się za działa. Trochę zmieniłem sposób ich składania w stosunku do instrukcji - instrukcja przewiduje składanie obydwu dział jako zespołu, ja postanowiłem złożyć każde działo osobno, a potem je ze sobą ożenić - ze względu na sporą ilość szpachlowania, którą trzeba włożyć w ten podzespół.

 

Tak to wygląda u mnie:

 

guns01.jpg

 

Zanim to zrobiłem miałem taką część:

 

guns02.jpg

 

Są to górne pokrywy skrzyni zamkowej - rozciąłem ją na dwie części i każde działo dostało swoją. Podobnie postąpiłem z dolnymi pokrywami. Dużej uwagi wymaga przyklejenie mechanizmów podawania amunicji (C39 i C40) - jeśli one nie będą bardzo precyzyjnie wklejone, działa się "nie ożenią". Najlepiej jest je przykleić je np. rozpuszczalnikiem nitro, a potem próbnie złożyć działa ze sobą, korygując położenie części, które są jeszcze "miękkie".

 

W ogóle żeby działą do siebie pasowały, trzeba je starannie oszlifować, a także obciąć około 1mm z pręta który łączy zębatkę podniesienia działa z zaczepem na drugim dziale.

 

Po przyklejeniu pokryw i podajników wziąłem się za szpachlowanie dział - do tego celu używałem kleju cyjanoakrylowego i mr. Surfacera. Teraz działa wyglądają tak:

 

guns03.jpg

 

guns04.jpg

 

Dużo roboty, a mało do pokazania - może w weekend będzie lepiej. Dziękuję za uwagę, pozdrawiam i życzę miłego dnia

 

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i przyszedł weekend i trochę zrobiłem. Połączyłem działa ze sobą i dodałem trochę detali, zwłaszcza prowadnice do wyrzucanych łusek z tyłu działa:

 

guns05.jpg

 

guns06.jpg

 

Popracowałem też nad podstawą wieży - wkleiłem inne prowadnice łusek i wyczyściłem pierścienie ślizgowe tak, żeby można było później poprowadzić od nich przewody:

 

mount03.jpg

 

Na próbę dopasowałem też do siebie elementy, żeby zobaczyć jak to wszystko razem pracuje. Wyszło coś takiego:

 

mount04.jpg

 

Nieźle ciasno, nie? Żałuję, że nie mam doktoratu z ginekologii, tu by się przydał! Dziękuję za uwagę, pozdrawiam i życzę miłego dnia

 

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem ciekaw jak będzie wyglądało to po podkładzie - czy będzie widać twój wkład w model. Ale nawet jeśli nie to teraz wygląda to rewelacyjnie i podziwiam twoją precyzję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki koledzy - cieszę się, że się podoba. W ogóle wygląda na to, że tych Dusterów jakoś mało się buduje, mimo, ze taki gorący zestaw wyszedł. Pewnie wszyscy czekają na specjalny zestaw blaszek od Eduarda . I nie martw się Grzesiek - podkład będę kładł cienką warstwą! Pozdrawiam i życzę miłego dnia

 

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Adams M1A1 - dzięki, miło że się zgłaszasz! Tylko nie kompleksy!

 

A ja, trochę powoli ostatnio, ale jadę dalej. Zacząłem powolutku składać wieżę. Jak to mówił Maciej Kuroń, nie byłbym sobą, gdybym - nie dodał kilku kabelków:

 

mount05.jpg

 

Ta skrzyneczka w środku do przetwornica wysokiego napiecia, która z 24V robiła 115V dla silników obracających wieżę i podnoszących działa.

 

Zrobiłem też komputer celownika:

 

mount06.jpg

 

Był to mechaniczny komputer, który obliczał wyprzedzenie dla dział, na podstawie informacji o prędkości, kursie i położeniu celu. Podobny mechanizm (tylko prostszy chyba) jest ZU-23 - zgrywa się pręt z pozycją samolotu do zestrzelenia na niebie. Ale i tak w Wietnamie cały ten sprzęt nigdy nie był używany - działa nastawiało się ręcznie. Kółko do obracania całego komputera zbudowałem od podstaw jeszcze dla mojego starego modelu - podobało mi się bardziej niż to z zestawu.

 

No i zacząłem pasowanie części na górę wieży:

 

mount06.jpg

 

Nie jest źle, ale nie bez problemów. Trzeba będzie dużo czasu i pracy, żeby ograniczyć zużycie szpachli i przekleństw na dalszych etapach budowy.

 

Na teraz to tyle - dziękuję za uwagę, pozdrawiam i życzę miłego dnia

 

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć Piotr! Dziękuję za komplementy! Niestety widzę, że nie ustrzegłem się błędów - już za późno, żeby zmienić poprzedni post. Ostatnia fotografia w poprzednim poście miała wyglądać tak:

 

mount07.jpg

 

Pozdrawiam i życzę miłego dnia

 

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.