madeira Napisano 5 Września 2012 Share Napisano 5 Września 2012 Szalom!! Po pozbyciu się stresu związanego z żywicznym modelem Merkavy 3D, z radościa przystąpiłem do plastikowej nowości Meng Model: Jak mówi tytuł wątku pojazd, który chcę zbudować będzie nosił oznaczenia z kompanii Ze'evim (wilki), która to jest częścią brygady Barak (błyskawica). Poniżej zdjęcie oryginału wraz z charakterystycznym oznaczeniem na panelu z tyłu wieży. Na trzecim zdjęciu mała ozdóbka umieszczona na obu wyrzutniach granatów dymnych z indywidualnym oznaczeniem pojazdu (litera Gimel): Wszystkie zdjęcia pochodzą z publikacji Desert Eagle -"Merkava Siman 3D in IDF service part 2" autorstwa Michaela Massa. Póki co nie wiem co oznacza ten napis na koszu, ale jak się dowiem (tzn jak Michael odpisze na maila ;)) to napisze. Egzamplarz, który będę męczył posiada kilka charakterystycznych cech. Pierwszą z nich są pokazane powyżej oznaczenia. Druga to częściowa modyfikacja do standartu LIC (Low Intensity Conflict). Stanowią ją osłony wlotów powietrza po lewej i prawej stronie płyty nadsilnikowej. Trzecia sprawa to komplet kół z gumowymi bandażami. Jest o tyle istotne, że Merkavy 3D jeżdżą najczęściej na kołach bez bandaży (chciało by się powiedzieć, że na samych felach ;)). Zdażają się też liczne egzemplaże z mieszanym układem. Może zatem kilka słów o samym modelu. Na rynek modelarski drobnymi krokami wchodzi firma Meng Model. I jeżeli przyjżeć się ich produktom, to widać że w kwestii pancerki wzięli się za ekstremalne pojazdy. Model Merkavy jest powszechnie zachwalany na różnych portalach internetowych. Istotnie na pierwszy rzut oka prezentuje się naprawdę świetnie. W pudełku dostajemy mnóstwo części, bardzo czytelną instrukcję (do której wstęp napisał Michael Mass, będący doradcą merytorycznym przy procesie tworzenia samego modelu) i ciekawe kalki. Poziom odwzorowania detali wraz ze szczegółowością wykonania stoją na wysokim poziomie (przykładowo koło jezdne budujemy z aż pięciu części, a napinające wykonane sa jako jeden element i maja nawiercone otwory -zdjęcie poniżej). I w zasadzie tyle jeśli chodzi o plusy. Model Menga nie jest niestety pozbawiony błędów okresu dojrzewania. Składalność bryły kadłuba i wieży nie leży na najwyższym poziomie. W kilku miejscach po złożeniu widać szpary, które wymagają użycia szpachli. Tragicznie jednak nie jest. Szpara w połączeniu górnej i dolnej części kadłuba. Szpara między tylną ścianą kadłuba, a wanną. Wielka szkoda, że w pudełku nie znajdziemy blach i wszystkie elementy, które wyglądałyby wspaniale jako fototrawionki (np gumy przednich i tylnych błotników, panele tylnych koszy), wykonane są z plastiku i wyglądają dość marnie -są za grube. Na ratunek przybywa w tej kwestii Voyager ze swoim zestawem, ale o nim później. ;) Kolejna sprawa, to zmora modelarzy wykonujących współczesne pojazdy, czyli powierzchnia antypoślizgowa. Wszystkie górne powierzchnie na Merkavach pokryte są żwirkiem mocowanym na specjalnym kleju do powierzchni pancerza. O ile Hobby Boss w swoim modelu Merkavy 3D i Academy w swojej Mk4 postarały się o odlanie tejże faktury, o tyle Meng "dał ciała" i podniósł poprzeczkę nam modelarzom. I na koniec kwestia niezrozumiale wykonanej wanny kadłuba. Wygląda to tak: Jak widać lewa burta przecina właz kierowcy. W oryginale oczywiście znajduje się obok włazu. Skora zatem wanna jest węższa, to układ jezdny musi być rozmieszony szerzej, tak by gąsienice znajdowały się pod błotnikami. I rzeczywiście tak jest. Piasty kół napędowych sa nienaturalnie szerokie, a wahacze kół jezdnych i mechanizmy napinające Meng wyposarzył w stosowne nadlewki: Nie mam pojęcia czemu tak to wygląda. NIe ukrywam, że na tym babolu model traci na wartości. Zobaczymy jak będzie się dalej ze składalnością. Na koniec jeszcze dwa zdjęcia poglądowe obecnego stanu prac: Mam nadzieję, że nie zanudziłem. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jo Napisano 5 Września 2012 Share Napisano 5 Września 2012 Jeden prawie ukończony model z wielkim nakładem pracy ,zamieniłeś na kolejny model do poprawki -dla czego ??? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
madeira Napisano 5 Września 2012 Autor Share Napisano 5 Września 2012 No cześć. Szczerze powiem, że w pewnym momencie narodziło się we mnie ogromne NIE dla żywicznej Merkavy. Za wolno to wszystko szło i potem już nie udało się wzbudzić w sobie pociągu do tego modelu, mimo, że temat "Mighty 3D" kręcił mnie coraz bardziej. I tak wybór padł na menga, bo Hobby Bossowi nie ufam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Seb Napisano 5 Września 2012 Share Napisano 5 Września 2012 Mnie zastanawia czemu kolejny model Merkavy nie ma odwzorowanej powierzchni antypoślizgowej ? Czy to jest takie trudne do zrobienia ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
madeira Napisano 5 Września 2012 Autor Share Napisano 5 Września 2012 No Academy i HB pokazują że da się. Powierzchnia Academy jest bardziej zbliżona do oryginału niż HB. Nie wiem czemu Meng nie postarał się o jej wykonanie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
madeira Napisano 5 Września 2012 Autor Share Napisano 5 Września 2012 W sprawie wanny kadłuba: http://www.idf-modelling.com/forum/viewtopic.php?f=75&t=3049&start=60 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jo Napisano 5 Września 2012 Share Napisano 5 Września 2012 Ta węższa wanna to większa wpadka -niż przesunięte zawieszenie w IV-ce HB,tym bardziej ;że firma współpracowała z MM o cenie modelu nie wspominając. Jak na tym tle prezentuje się III -ka z HB ,ktoś robił szczegółowe porównanie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
madeira Napisano 5 Września 2012 Autor Share Napisano 5 Września 2012 Wiesz, model Legenda ma dokładnie taką samą lipę z wanną. Tak jest jakaś grubsza sprawa z którą firmy modelarskie nie mogą sobie poradzić. Współpraca z Michaelem dał im bardzo dużo. Detal jest naprawdę znakomity. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Is-7 Napisano 5 Września 2012 Share Napisano 5 Września 2012 Witam. Ooo Merkava i to jeszcze w mojej najukochańszej wersji Będę bacznie podglądał twoją relację i kibicował. Masz już pomysł na powierzchnię antypoślizgową ? ? ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
madeira Napisano 6 Września 2012 Autor Share Napisano 6 Września 2012 No to ponażekaliśmy sobie, a teraz czas na trochę pozytywnych wrażeń. Najpierw zawieszenie: Moim zdaniem zawieszenie jest bardzo dobrze odwzorowane. Owszem, propozycja Voyagera ze stalowymi sprężynami podnosi klasę modelu o kolejny poziom, uważam natomiast, że podstawę Meng dał w zupełności zadowalającą. W ramach ciekowastki dodam, że zawieszenie Merkav Siman 3 i 4 oparte jest na grawitacyjnie działającym (!!) wahaczu opartym o jednenie na wspomnianej spręzynie. Nie jest to standartowy w dzisiejszych czasach dążek skrętny. Amortyzajcę zapewniają tak naprawdę dwie sprężyny (jedna umieszczona jest wewnątrz drugiej). W przypadku gdy koło opada, wahacz wisi sobie niemal luźno. Dodoatkowo pierwszy i ostatni wahacz wsparty jest hydraulicznym ogranicznikiem. Jak widać na fimiku reklamowym Merkavy 4, która bez większego problemu przejeżdża po dość pokażnym głazie -zawieszenie sprawdza się w warunkach wzgórz Golan bardzo dobrze. Poniżej zdjęcie kół jezdnych: Jako, że nie robie pojazdu fabrycznie nowego, trochę poobgryzałem bandaże. No i na koniec drzwi do przedziału ładunkowego/desantu: Tu po raz kolejny widać pięknie odwzorowany detal. Drzwi umieszczone z tyłu, to kolejna charakterystyczna checha Merkav. Przy projektowaniu pierwszej serii założeniem było stworzeniem pojazdu łączącego w sobie zalety czołgu oraz transportera opancerzonego. Skutkiem tego "powerpack" umieszczony jest z przodu po prawej stronie. Po lewej stronie miejsce zajmuje kierowca. Umieszczenie jednostki napędowej w takim miejscu daje dodatkową osłonę czoła pojazdu. Podobne rozwiązanie zostało zastosowane w Argentyńskim czołgu TAM z lat siedemdziesiątych. Wracając do przedziału desantu -może on służyć do transportu kilku żołnieży piechoty jak również do przewozu rannych. Przedział jest oczywiście klimatyzowany oraz posiada zbiornik wody pitnej, co w warunkach w jakich operują te pojazdy, jest rozwiązaniem logicznym. Niestety jednak tylne drzwi są jednym z najsłabszych punktów Merkavy. Dotkliwie wykorzystuje to Hezbollah, gdy tylko nieosłonięty pojazd dostanie się w zasięg np. fugasa. No i na dziś tyle glendzenia. Faktycznie najlepsza powierzchnia, to ta wykonana samemu. Ja planuję ją zrobić z odsianego piasku. Dziś może nawet z Polibudy Krakowskiej dostanę trochę. Zapewne będę sypał go na lakier akrylowy, a potem wg rady jaką otrzymałem spryskam całość Surfacerem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mirek66 Napisano 6 Września 2012 Share Napisano 6 Września 2012 Hej Marcinie jak widzę żywiczka cię wykończyła . Ciekawy temat , ja planuję zakup Academy ,oczywiście będę podglądał twoje zmagania . Pozdrawiam Mirek. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kubisz Napisano 6 Września 2012 Share Napisano 6 Września 2012 Pooglądałem sobie in-boxy tego zestawu w sieci (nawiasem mówiąc samo pudełko jest świetne i zachęca do zakupu ) i bardzo efektownie model wygląda. Szkoda trochę tego babola z wanną (skąd? jak? dlaczego?)... Eleancko Ci to póki co wychodzi, nie zepsuj Fajnie, że podrzucasz trochę opisów, człowiek się dowie tego i owego przy okazji Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
madeira Napisano 6 Września 2012 Autor Share Napisano 6 Września 2012 Dzięki Kuba, staram się. Jak napisano -każdy model Merkavy posiada ten błąd. Nie mam jednak pojęcia czemu tak jest... :/ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jo Napisano 6 Września 2012 Share Napisano 6 Września 2012 Jak napisano -każdy model Merkavy posiada ten błąd. Nie mam jednak pojęcia czemu tak jest... :/ Prawdopodobnie dla tego ,że w oryginalnym wozie ściany boczne wanny są przyspawane pod kątem -rozszerzając się ku górze .W modelach są ustawione prosto ,że ułatwić sobie "życie"?,a może zabrakło wytrwałości projektantom.Ograniczenia technologiczne raczej nie wchodzą w grę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
madeira Napisano 6 Września 2012 Autor Share Napisano 6 Września 2012 Wezmę do ręki model jak wrócę do domu i może wymyślę gdzie jest błąd. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
madeira Napisano 6 Września 2012 Autor Share Napisano 6 Września 2012 Tak w ramach ciekawostki -facet robi 3D od podstaw. Zdjęcie w połowie strony pokazujące górna płytę z włazem: http://www.idf-modelling.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=1047&start=50 Nie wiem o co tam chodzi... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
madeira Napisano 13 Września 2012 Autor Share Napisano 13 Września 2012 Witam. Jak widać założyłem gąsienice Friula. Pasują idealnie. Warto nadmienić, że Friul produkuje wczesną wersję gąsienic, natomiast Meng w swoim modelu dał późniejszą. Różnica jest drobna i polega na innym kształcie ogniwa na bokach. Postanowiłem nie kombinować oraz nie wzbudzać sensacji i obie taśmy zostały zamontowane zgodnie z kierunkiem. We wspomnianej wcześniej książce, jest zdjęcie pojazdu z gąsienicami założonymi przeciwbieżnie. Mechanicy IDF-u są czasem mocno wyluzowani. Wygląd bandaży na kołach uległ zmianie. Troszkę je podrasowałem. Tyle obecnie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bazylms Napisano 17 Września 2012 Share Napisano 17 Września 2012 Bulik, czemu nazywasz Madeira Mariobą? To dwóch różnych modelarzy, he, he. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
madeira Napisano 17 Września 2012 Autor Share Napisano 17 Września 2012 Witam. Po pierwsze nie Marioba tylko madeira Panie bulik58. Co do kosza, to czekam, aż chinczyki wyślą mi upgrade Voyagera: tam kosze są fajnie zdetalowane. Płachty dorobię we własnym zakresie. Nie musisz zakładać gąsienic HB, możesz kupić produkt Spade Ace: http://www.ebay.pl/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=180836508778 Ja będę je montował u siebie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
DARTH Napisano 17 Września 2012 Share Napisano 17 Września 2012 Zestawik megaciekawy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mirek66 Napisano 17 Września 2012 Share Napisano 17 Września 2012 Marcinie piękne blaszki ja stosowałem do swojej 4 tego producenta są świetne chociaż mocno rozdrobnione . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marioba Napisano 17 Września 2012 Share Napisano 17 Września 2012 Hi! To ja, marioba! Siedzę cicho i podziwiam. Mam rozgrzebany warsztat z Merkawą II. Wena twórcza odeszła... Popatrzę, poczytam, może natchnienie wróci.... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
madeira Napisano 21 Września 2012 Autor Share Napisano 21 Września 2012 W oczekiwaniu na blachy Voyagera: Pokrywę silnika już mam zrobioną, tylko aparat w mojej komórce nie może uchwycić ostrości na antyposlizgu i nie widać faktury. Przez weekend powinno mi się udać zrobić porządne zdjęcia. Tym razem zrezygnowałem z Rust Oleum. Wydaje mi się, że jego "uziarnienie" nie jest odpowiednio gęste. Doradzono mi, żeby powierzchnię wykonać z sody. Na początku wątpiłem, ale po serii prób z różnymi "posypkami" w końcu wybrałem sodę. Dokładny opis zamieszczę jak już będą odpowiednie zdjęcia. ;) Marioba, coś własnie mi chodziło po głowie, że na MW był warsztat dobrze zapowiadającej się Merkavy. Zachęcam do powrotu do dłubania. Wiadomo -IDF nie jest ławym tematem, ale przyznasz, że ichniejsze czołgi są niepowtarzalne!! Bulik58 -wybaczone masz, hehe Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
madeira Napisano 23 Września 2012 Autor Share Napisano 23 Września 2012 Gratuluje!! Wspaniały wybór!! Co to za seria AFV? Mówisz o Desert Eagle Publishing? Możesz podesłać jakiś link do tego co kupiłeś? Kiedy zaczynasz relację? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
madeira Napisano 23 Września 2012 Autor Share Napisano 23 Września 2012 No to trochę tego się nazbierało!! Jesteś fanem IDF-u i nic się nie chwalisz? Proszę jakąś fotkę M51!! Czytałem o Namerze. Żeby tylko im nie przyszło do głowy robić tam antyslipu, bo ich wykonaniu jest moim zdaniem słabiutki. Plotka, którą gdzieś przeczytałem mówi o Merkavie 2D w plastiku. Byłby szał znowu jak z Siman Szalosz. Pożyjemy -zobaczymy. A tak btw -nie chcesz złożonych gąsienic friula do Mk.3?? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.