qalimar Napisano 18 Lutego 2013 Share Napisano 18 Lutego 2013 Dolne powierzchnie jeszcze nie są skończone to taki początek pracy nad podcieniowaniem powłoki. Jeśli chodzi o te pomarańczowo/żółtawe przebarwienia to może ktoś mi podpowie, od czego one mogły powstawać. Czy były to może pozostałości po smarze, oleju? Którym były jakoś zabezpieczane metalowe powierzchnie? To będzie dla mnie ważna wskazówka jak to zrobić dalej. Dolny tylny fragment kadłuba malowany jest ochronną srebrzanką żaroodporną (przynajmniej teoretycznie odporną), która na skutek wysokiej temperatury, bądź wycieków oleju (prace okresowe, obsługi bieżące) z czasem jednak się łuszczy (co ilustruje zdjęcie bojówki), wyciera na skutek uderzania cząsteczek powietrza ( to zdjęcie z airlines) itd, itp. Te żółtawe fragmenty, to barwa naturalnego metalu. W Twoim przypadku sugerowałbym się zdjęciem z airlines, a więc cienka warstwa srebrzanki, która uległa bardziej wytarciu niż złuszczeniu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
smialus Napisano 18 Lutego 2013 Share Napisano 18 Lutego 2013 To na to wygląda, że śruby. To jak najbardziej zostaw i nic nie rób z "patelnią" A z tymi żółtymi to wątpliwa sprawa żeby to były przepalenia. Na dolnej powierzchni skrzydeł, na tych aluminiowych częściach widać wzierniki takiego samego koloru, wydaje mi się, że zbliżony to jest kolor do Zinc Chromate z domieszką ALU. To chyba jest podkład jakiś? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
qalimar Napisano 18 Lutego 2013 Share Napisano 18 Lutego 2013 Śmialus- to stop tytanu, a nie podkład. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
smialus Napisano 18 Lutego 2013 Share Napisano 18 Lutego 2013 A widzisz, dzięki za wyjaśnienie, to ten stabilizator byłby z tytanu?? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
qalimar Napisano 18 Lutego 2013 Share Napisano 18 Lutego 2013 A w życiu pięknym. Elementy osłon, które płasko przylegają do silnika i są zbliżone do niego muszą być wykonane ze stopów odpornych na temperaturę. Natomiast stabilizator przymocowany jest pionowo, a więc posiada minimalną powierzchnię styku z blachą o podwyższonej temperaturze- dodatkowo chłodzony jest przez cząsteczki powietrza. Ponadto blachy poszycia nie rozgrzewają się przecież równomiernie. Nie pamiętam już, czy w stabilizatorze umieszczono anteny, ale znając życie tak- w MiGu-21 były tam umiejscowione anteny Lazura i prosta ARK-9. Tu zapewne jest podobnie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
GEM Napisano 19 Lutego 2013 Autor Share Napisano 19 Lutego 2013 Żebym wiedział, że walczysz z dyszą podesłałbym Ci gotowca. A skąd masz gotowca? Tak pytam, żebym wiedział na przyszłość. A wracając do dolnej powierzchni kadłuba, to temat trochę mi rozjaśnił moje wizje. Płetwa w moim przypadku jest malowana w tygryska. Jest zgodnie z pierwowzorem podzielona na trzy części. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
GEM Napisano 20 Lutego 2013 Autor Share Napisano 20 Lutego 2013 Nie ma lekko działamy dalej. Poeksperymentowałem trochę nad tym, o czym dyskutowaliśmy, czyli nad dolną częścią kadłuba i nad patelnią. To, co było zeszlifowałem, ponownie pomalowałem metalikiem, i na to trochę podcieniowałem farbą transparentną. Dalej trochę to przykopciłem. Oceńcie jak to teraz wygląda. Patelnię tak jak pisałem trochę przetarłem, ale chyba jeszcze trochę to poprawię. Dodam może jakieś podmalówki na nitach srebrzanką. I chyba jeszcze trochę to wyczyszczę. Dysza znalazła się na swoim miejscu, czyli w kadłubie. Zacząłem przygotowywać owiewki kabin. Na owiewce pierwszej kabiny jest taka charakterystyczna instalacja. Może ktoś wyjaśni, do czego to służy? Aby ją wykonać zamaskowałem wewnętrzną stronę taśmą maskującą. A następnie zamalowałem to lakierem matowym. Po zdjęciu maskowania, wyszedł taki efekt. Krawędzie tutaj są jeszcze trochę postrzępione, ale jak lakier doschnie to się to zapoleruje i będzie cacy. To tyle na dzisiaj. Wyników w konkursie typerów nie trafiłem. Trudno. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Piotr_P Napisano 20 Lutego 2013 Share Napisano 20 Lutego 2013 Czy to przypadkiem nie materiał pirotechniczny do kruszenia oszklenia przy katapultowaniu? Lub wersja druga mniej prawdopodobna- ogrzewanie niczym w autach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tytus Napisano 20 Lutego 2013 Share Napisano 20 Lutego 2013 Czy to przypadkiem nie materiał pirotechniczny do kruszenia oszklenia przy katapultowaniu?Lub wersja druga mniej prawdopodobna- ogrzewanie niczym w autach. 2x NIE Na owiewce pierwszej kabiny jest taka charakterystyczna instalacja. Może ktoś wyjaśni, do czego to służy? Jest to antena radiostacji. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
em Napisano 21 Lutego 2013 Share Napisano 21 Lutego 2013 Czy to przypadkiem nie materiał pirotechniczny do kruszenia oszklenia przy katapultowaniu?Lub wersja druga mniej prawdopodobna- ogrzewanie niczym w autach. 2x NIE Na owiewce pierwszej kabiny jest taka charakterystyczna instalacja. Może ktoś wyjaśni, do czego to służy? Jest to antena radiostacji. Trzeci raz nie . To antena radiokompasu dzieki niej mozna słuchac Warszawy 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tytus Napisano 21 Lutego 2013 Share Napisano 21 Lutego 2013 Trzeci raz nie . Obawiam się jednak że trzeci raz tak Radiostacja jest urządzeniem służącym do odbioru lub nadawania sygnałów radiowych. Radiokompas sygnały te odbiera więc, jakby nie patrzeć zalicza się do grupy urządzeń opisywanych/charakteryzowanych słowem "radiostacja". Celowo nie podałem konkretnej nazwy urządzenia, ponieważ nie pamiętałem czy chodzi o pokładową czy radiokompas. Dzięki za przypomnienie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
em Napisano 21 Lutego 2013 Share Napisano 21 Lutego 2013 No czwarty raz nie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
qalimar Napisano 21 Lutego 2013 Share Napisano 21 Lutego 2013 Radiokompas jest tylko urządzeniem odbiorczym sygnałów z radiolatarni , a nigdy radiostacją:-) Jego zadaniem jest pokazywanie KKR. Funkcja przesłuchu jest tylko opcjonalna:-) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tytus Napisano 21 Lutego 2013 Share Napisano 21 Lutego 2013 (edytowane) Radiokompas jest tylko urządzeniem odbiorczym sygnałów z radiolatarni , a nigdy radiostacją:-) Jego zadaniem jest pokazywanie KKR. Funkcja przesłuchu jest tylko opcjonalna:-) Mariusz co to jest ARK i do czego służy nie musisz mi tłumaczyć Radiokompas odbiera sygnały radiowe za pomocą anten bezkierunkowej i kierunkowej lub za pomocą kierunkowej anteny fazowej, a więc jest z której strony byś go nie oglądał jest radiostacją odbiorczą. Mylicie ogólne pojęcie radiostacji z urządzeniem radiofonicznym. Radiolatarnia NDB czy VOR też jest radiostacją ( w tym przypadku nadawczą) pomimo tego, że docelowo nie służy do przekazywania fonii (no może oprócz nadawania swojego identyfikatora alfabetem Morse'a). EDIT. Napisałem: "Mylicie ogólne pojęcie radiostacji z urządzeniem radiofonicznym." Może "mylicie" to trochę niefortunne sformułowanie. Chodzi mi o to, że zawężacie pojęcie "radiostacja" tylko do urządzeń radiofonicznych. Edytowane 21 Lutego 2013 przez Gość Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
qalimar Napisano 21 Lutego 2013 Share Napisano 21 Lutego 2013 Uuuuu Tytus, a niech i będzie, ultrasem nie jestem jeśli chodzi o definicje. W świetle tej suki, wystarczy powiedzieć, że w osłonę kabiny wtopiona jest antena prosta radiokompasu średniofalowego ARK-22 i bedzie. To samo ma miejsce w TS-11, tylko radiokompas ciut inny. Jeśli chodzi natomiast o tylnią spodnią część mdelu, myślę, że suchy pędzel byłby tu jak najbardziej na miejscu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
em Napisano 21 Lutego 2013 Share Napisano 21 Lutego 2013 No daj ze pokoj. Załoze ze jest Ci znana klasyfikacja urzadzen w/g ATA-100 ,dla przypomnienia urzadzenia komunikacji to rozdział ATA-23 , radiokompas zas nalezy do grupy ATA-34 nawigacja . Tytus, a ULB to tez radiostacja ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tytus Napisano 21 Lutego 2013 Share Napisano 21 Lutego 2013 Co ma ATA-100 do ogólnego pojęcia "radiostacja"? ATA klasyfikuje urządzenia znajdujące się na SP i przyporządkowuje je do konkretnych rozdziałów. Fakt wykorzystania ARK do nawigacji, a urządzeń radiofonicznych, do komunikacji i takiego ich sklasyfikowania w ATA-100 nie zmienia ich sposobu działania, a więc nadawania i odbierania sygnałów radiowych, co jest domeną radiostacji. ULB z tego co mi wiadomo działa na zasadzie emisji fal ultradźwiękowych, a nie radiowych, więc odpowiedź jest prosta - nie nie jest radiostacją. Proponuję zakończyć ten O/T krótkim stwierdzeniem qalimara, które daje GEMowi jednoznaczną odpowiedź na pytanie czym są paski na osłonie kabiny: W świetle tej suki, wystarczy powiedzieć, że w osłonę kabiny wtopiona jest antena prosta radiokompasu średniofalowego ARK-22... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
GEM Napisano 21 Lutego 2013 Autor Share Napisano 21 Lutego 2013 Dziękuję bardzo za wyjaśnienie tematu. Pytanie zadałem tak z ciekawości, bo już przy moim pierwszym modelu Su zastanawiałem się co to jest. Teraz dzięki Wam już wiem że jest to antena. Dziękuję Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
em Napisano 21 Lutego 2013 Share Napisano 21 Lutego 2013 Po prostu nie pisz wiecej i nie upieraj sie ze ARK/NDB/VOR to radiostacja ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
qalimar Napisano 21 Lutego 2013 Share Napisano 21 Lutego 2013 Nie było. W tego typu samolotach występuje chroniczny jego brak. Natomiast dlugość anteny jakakolwiek by nie była musi być proporcjonalna do długości fali (połowy długości, ćwiartki itd- ponadto, czym bardziej ją skracamy tym jej skuteczność maleje), co wymusza określone wymiary. Jak zwykle wszystko jest kompromisem. Natomiast kwestia zakłóceń w tym akurat systemie (w powiązaniu z radiolatarnią naziemną tak to należy nazwać) jest pomijalna. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
manas Napisano 21 Lutego 2013 Share Napisano 21 Lutego 2013 Ja zamist transparentnej pomaranczowej użyłbym alcladowej sepii. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
qalimar Napisano 21 Lutego 2013 Share Napisano 21 Lutego 2013 Kto mówi o kłębku druta? Popatrz na zwykły dipol pół, albo ćwierćfalowy- może mieć kształt prostego "druta", a jednocześnie równie dobrze może być ukształtowany w formie zagiętej. Zysk ten sam, straty identyczne. Długość anteny nie mierzy się po prostej, a po części "efektywnej" z której zbiera się sygnał. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tytus Napisano 21 Lutego 2013 Share Napisano 21 Lutego 2013 Po prostu nie pisz wiecej i nie upieraj sie ze ARK/NDB/VOR to radiostacja ... ...OK nie napiszę więcej Napiszę, że transponder to też radiostacja. Za chwilę napiszesz, mi żebym nie pisał takich rzeczy. To może napiszę Ci co to jest radiostacja: Radiostacja - zespół urządzeń umożliwiających nadawanie, odbieranie sygnałów przenoszonych za pomocą fal elektromagnetycznych Zawężasz pojęcie radiostacji do urządzeń o nazwanych symbolami R-XXX i RS-XXXX, jak widzisz pojęcie radiostacji ma dużo szersze znaczenie. Wracając natomiast do klasyfikacji ATA-100, to nie bardzo wiem dlaczego powołujesz się na ten system i czego to ma dowieść. Jeżeli fakt, że radiostacje pokładowe figurują w rozdziale 23 a ARK w 34 ma świadczyć o tym, że ARK nie jest radiostacją (bo to służy do komunikacji a tamto do nawigacji), to idąc tym samym tokiem rozumowania można stwierdzić, że kamery video (rozdz. 23) są radiostacjami, a ARK można zaliczyć do termometrów (rozdz. 34). Żeby powołać się na jakiś dokument trzeba wiedzieć w jakim celu i wg jakich wytycznych został stworzony. Czy termopara przestanie być termoparą jeżeli umieścimy ją w dwóch różnych rozdziałach ATA-100, przecież jest takich przypadków sporo. Tak samo radiostacja nie przestanie być radiostacją z powodu wykorzystania jej do różnych celów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
qalimar Napisano 21 Lutego 2013 Share Napisano 21 Lutego 2013 Panowie, jedna prośba. Nie rozbijamy g...a na atomy. Jak dla mnie może to być działo laserowe z anteną prostą. Skupiamy się od tej pory na modelu, a wszelkie niuanse najlepiej sobie na privie wyklarować, ok? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jacko Napisano 21 Lutego 2013 Share Napisano 21 Lutego 2013 Ale ta długość anteny ma być chyba mierzona po prostej? Kilkumetrowa antena w formie "kłębka druta" to przecież nie to samo, co prosty pręt, prawda? A to już zależy od typu anteny. Są np. anteny fraktalne, śrubowe czy rombowe. Co do nazewnictwa, to moim zdaniem radiolatarnia jest radiostacją nadawczą, a radiokompas radiostacją odbiorczą ;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.