Jump to content
GEM

Su-22 UM3-K Eduard/Ciro 1:48

Recommended Posts

Może kogoś zaskoczyć ten warsztat, ale obiecałem sobie już dawno, że zmierzę się z tym tematem.

Nie wiem czy coś z tego wyjdzie. Mam obawy, bo jednym z warunków przystąpienia do tego tematu jest malowanie.

Zamarzyłem sobie, że to będzie tygrysek 707.

Zestaw wyjściowy to wypust Eduarda.

img4946j.jpg

Zestaw znany, ale dla formalności przedstawię, co tam będzie do ewentualnego wykorzystania.

img4934gs.jpg

img4935b.jpg

img4936wn.jpg

img4937v.jpg

Do spełnienia mojego zamiaru potrzebowałem jeszcze zestaw do przerobienia tego na wersję szkolną.

Zamówiłem zestaw z Ciro. Oto co po pewnych przygodach do mnie dotarło.

img4926a.jpg

img4927y.jpg

img4932gw.jpg

img4933ql.jpg

img4928t.jpg

Muszę przyznać że za tą cenę spodziewałem się czegoś lepszego. Jakość detali zaproponowanych przez Ciro nie jest najlepsza. Moim zdaniem poszczególne elementy są słabo odlane, jest wiele zagłębień po pęcherzykach powietrza. Nawet po zgrubnej analizie wynika że za bardzo to, to do siebie nie będzie pasowało. Ale przynajmniej zestaw do waloryzacji nie odbiega od zestawu podstawowego.

Muszę dokładnie się zastanowić jak do tego się zabrać.

Jeśli ktoś z was miał już tym do czynienia to wszelkie sugestie mile widziane.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Będę podglądał, tym bardziej, że w mam w planach tę "suczkę" z Eduarda. 707 jak rozumiem z 40 elt ze Świdwina?

Share this post


Link to post
Share on other sites

O również podglądam. Będzie ciekawy temat, zwłaszcza Grześ w Twoim wykonaniu

Share this post


Link to post
Share on other sites

W Aeroplanie 01/2004 jest 4-stronicowy tekst autorstwa Roberta Gurzędy poświecony temu egzemplarzowi, ze sporą ilością zdjęć detali malowania.

 

Będę z ciekawością zaglądał do warsztatu, bo sam dłubię "suczkę" choć w innej skali.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie wiem czy coś z tego wyjdzie.

 

 

tak dla odkurzenia swojej pamięci.....hmmm....Mig-23 czy A7 Corsair....no tak nic nie wyszło

 

Mnie się wydaje ,że Siły Powietrzne otrzymają niespodziewany dodatkowy egzemplarz...trzeba nadać nowy numer seryjny.

Share this post


Link to post
Share on other sites

czekałem GEM na ten warsztat w Twoim wykonaniu, ten sam zestaw czeka w poczekalni u mnie. Jestem pewien, że z Twoją pomocą podołam temu wyzwaniu w przyszłości

 

takie dwie fotki, które moga być pomocne:

 

ciromarkingcuts.jpg

 

cirooveralltestfit.jpg

 

na drugiej widać, gdzie trzeba uważać przy cieciu bazowej suczki (lepiej trochę zeszlifować niż uzupełniać ubytki

Edited by Guest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolejny polski samolot!!! Super. Będę zaglądał. Ja bardzo chętnie strzeliłbym Su-22M4 w malowaniu, któregoś z Mirosławieckich dzików.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No to teraz wpadłem. Przed taką publiką będę miał tremę.

Mam pierwszą prośbę. Czy ma ktoś może schemat malowania plam. Mam kilkadziesiąt fotek, ale wszystkie z boku. Chodzi mi głównie i widok na górę skrzydła.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yummie!:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zapowiada się warsztatowy hit! Trzymam kciuki i zasiadam na widowni.

Share this post


Link to post
Share on other sites
na drugiej widać, gdzie trzeba uważać przy cieciu bazowej suczki (lepiej trochę zeszlifować niż uzupełniać ubytki

Myślę, że wystarczyłoby ten element z garbem włożyć na chwilę do gorącej wody i potem delikatnie odpowiednio go wygiąć aby przybrał prawidłowy kształt i będzie pasować bez szlifowania.

Share this post


Link to post
Share on other sites
na drugiej widać, gdzie trzeba uważać przy cieciu bazowej suczki (lepiej trochę zeszlifować niż uzupełniać ubytki

Myślę, że wystarczyłoby ten element z garbem włożyć na chwilę do gorącej wody i potem delikatnie odpowiednio go wygiąć aby przybrał prawidłowy kształt i będzie pasować bez szlifowania.

 

Właśnie walczyłem z dopasowaniem tego garbu. Wygląda na to, że mają złą formę, bo u mnie był ten sam problem. Ten garb jest po prostu wygięty po łuku, a ten węższy fragment powinien górną krawędź mieć w poziomie. Początkowo zacząłem z jednej strony szlifować. Ale potem mnie olśniło, że to nie może tak być. Przyłożyłem jeszcze raz do planów, i już byłem w domu. Ja wybrałem inne rozwiązanie. Ja to na przejściu w węższy fragment przeciąłem. I wtedy obie połówki można prawidłowo ustawić. Jak to jakoś "zetknę" To puszczę fotkę.

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://lotnictwo.net.pl/10-lotnictwo_wojskowe/64-spis_statkow_powietrznych_wojska_polskiego/73-su_22/6426-su_22um3k_17532369707_707_a.html

 

http://eskadra.net/galeria/styczniowe_loty_7elt.htm

 

Poszperaj na tej stronce, jest tam masa zdjęć może się coś się znajdzie.

http://eskadra.net/

 

Gdzieś miałem na karcie zdjęcia. Postaram Ci się zdobyć zdjęcia najświeższe, może nawet w przyszłym tygodniu o ile będzie w jednostce

 

Edit:

 

Znalazłem coś takiego, może się przyda:

 

http://forum.krzesiny.org.pl/viewtopic.php?f=7&t=2653

 

Owego Aeroplana posiadam, jak chcesz skana mogę Ci zrobić.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Podstawowa sprawa - nie tnij kadłuba!!!!

Masz zestaw Ciro, który jest schrzaniony - sam sie na to naciąłem, Ta ciemna żywica to jest drugi wypust z żywicy o paskudnym skurczu. Jak potniesz kadłub to koniec, tego g_wna nie da się skleić. oryginalny wypust był w jasnej, żółtawej żywicy i jak porównałem je ze sobą to różnica na dłogości wstawki kabiny wynosi kilka milimetrów, kształtu i przekroju też to nie trzyma

Kadłub, wymaga tylko lekkiej modyfikacji i nacięcia nowych lini+ wycięcia miejsca na drugą kabinę i dopasowania garbu bez cięcia wielkiej dziury na kadłub. Na tym koniec.

Wnętrze jest zrobione nawet całkiem całkiem, jak odetniesz wnętrze kabiny od reszty to nie ma problemu, żeby je wpasować do kadłuba modelu, da radę.

 

No i pamiętaj o kształcie ogona, pammiętasz zdjęcia ?

Patent na wstawienie tylko żywicznego wnętrza kabin do plastikowego kadłuba brzmi rozsądnie. Co masz jednak na myśli pisząc ?

Te same uwagi dotyczą tego kawałka, który masz wkleić do skrzydłą, wystarczy zalać CA i po krzyku.
O który element Ci chodzi co zalać CA?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Podstawowa sprawa - nie tnij kadłuba!!!!

Stało się. Wczoraj po południu zabrałem się z zapałem do pracy. Nie tak całkowicie bezmyślnie. Jeszcze przed rozpoczęciem pracy oglądałem relacje do których linki podał smialus .

Oglądałem dokładnie te gnioty które kupiłem , i zastanawiałem się jak to ugryźć

Miałem zamiar wycieniować zewnętrzne ścianki żywicy, i wewnętrzne ścianki kadłuba. Tak, aby wpasować jedno w drugie. Obawiałem się jednak, że może dojść do zbyt cienkich ścianek, zwłaszcza na bokach kadłuba, i że mogą być niespodzianki po sklejeniu. Obawiałem się, że klej może mi zrobić jakieś pofałdowania, i tego typu podobne niespodzianki.

Zgadza się Twoja opinia o tym zestawie. Jakością to to nie grzeszy.

Ale musiałem od czegoś zacząć. Zacząłem wstępnie obrabiać żywice i dopasowywać je ze sobą. Po oszlifowaniu i wstępnym połączeniu, nie wyglądało to tragicznie. Z pewnym przymrużeniem oka oczywiście.

Pomyślałem, raz kozie śmierć. Pozaznaczałem na kadłubie miejsca cięcia i zabrałem się za sekcję.

img4969q.jpg

 

Po wklejeniu elementów żywicy w kadłub nie wyglądało to źle.

 

img4971f.jpg

 

Widać poprawiony garb, o tym pisałem wczoraj. I po tych operacjach wskoczyłem na komputer i przeczytałem Twój post.

 

Ale było już za późno. Teraz niestety, ale będzie to relacja z gatunku tych - TAK NIE ROBIĆ !

Ale skoro już się wkopałem to muszę z tego jakoś wybrnąć. Nie jest to sprawa nie do wyjścia, ale na pewno będzie więcej zabawy. A to chyba o to na chodzi Prawda?

A teraz jeszcze jedno pytanie.

jak porównałem je ze sobą to różnica na dłogości wstawki kabiny wynosi kilka milimetrów, kształtu i przekroju też to nie trzyma

K

Jak widać na moim zdjęciu przedział kabiny pokrywa się z planami. O jakiej różnicy kilku milimetrów pisałeś?

I teraz jeszcze wyjaśnienie dla niewtajemniczonych, o czym pisał arek.

No i pamiętaj o kształcie ogona, pamiętasz zdjęcia ?

Tutaj można porównać kształt góry dyszy. Jak to jest w odlewie i jak to powinno wyglądać wg. planów.

img4972.jpg

Ta końcówka jest do poprawki. Przy okazji wygląda na to, że dwa ostatnie pierścienie trzeba będzie odciąć i zrobić wstawkę ok. 2 mm, bo jest w tym miejscu za krótka.

Zastanawiam się jeszcze, w jakiej konfiguracji zrobić model. Chyba zrobię go w wersji pokazowej. Rozłożone skrzydła, wychylone klapy, otwarte hamulce. Co wy na to?

Smialus, jeśli nie będzie to wielki problem to poprosiłbym o te skany artykułu o 707

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grzegorz z garbem rozumiem dokonałeś takiego cięcia?

 

beztytuubgw.jpg

 

Pozostałe cięcia robiłeś zgodnie z instrukcją?

Share this post


Link to post
Share on other sites

He, he, Grzegorz - czy naprawdę spodziewasz się, że ktoś napisze: "no co Ty, złóż skrzydła, schowaj klapy, zamknij hamulce"?

Jedno na co chciałbym zwrócić uwagę, to zaplanowanie konfiguracji w związku z wybranym malowaniem. Wydaje mi się, że samoloty w malowaniach "specjalnych" zwłaszcza bardzo zróżnicowanych (jak ten tygrys) obciążone są bardzo dużym ryzykiem przeładowania "efektami specjalnymi". Skrzydła, klapy i hamulce, a także otwarte kabiny mieszczą się wg mnie w dopuszczalnym ryzyku, inne sprawy jak otwarte dalsze panele, uzbrojenie itp. wymagają starannego rozważenia.

Co nie zmienia mojego przekonania, że masz to wszystko już przemyślane

Pozdrawiam - Mikołaj

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ta końcówka jest do poprawki. Przy okazji wygląda na to, że dwa ostatnie pierścienie trzeba będzie odciąć i zrobić wstawkę ok. 2 mm, bo jest w tym miejscu za krótka.
Planom niezbyt można wierzyć, porównywałem 3 plany z różnych wydawnictw i różnice są ewidentne. Oczywiście, jak chcesz się narobić i dopasować model do jakiegoś konkretnego, wybranego planu, to żaden problem, ale trzeba mieć świadomość że zgodność z rysunkiem niekoniecznie musi oznaczać zgodność z oryginałem. Edited by Guest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cinekf1 Tak linia cięcia garbu jest w tym miejscu.

Trudno mówić o cięciu zgodnie z instrukcją. Tam są tylko podane mniej więcej miejsca, w które mają wchodzić nowe elementy. Jak widzisz bazuję na rysunkach. Podstawą dla mnie było umiejscowienie kabiny. Linie cięcia wyznaczają krawędzie żywic. Do planów przyłożyłem żywicę z bokami kabiny, wypozycjonowałem i na planie zaznaczyłem sobie kreski na krawędziach żywicy. Potem przyłożyłem kadłub, wypozycjonowałem i według znaczków na planie przykleiłem taśmą miejsce cięcia. Tniemy po stronie odpadu.

Jeśli chodzi o konfigurację to nie zamierzam otwierać żadnych paneli. Tak jak pisałem, plus jakaś podstawka na niej słupki, biało czerwone tasiemki. Dzień otwartych koszar.

Grzegorz, opanuj się. Jeszcze dobrze nie zacząłeś, a już gości prosisz

Edited by Guest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prace ruszyły od wnętrza kabiny.

Po pomalowaniu całości kolorem bazowym, przyszedł czas na pomalowanie wszystkich przewodów, dźwigni, prowadnic, itp. Nie przyklejałem jeszcze wszystkich drobnych części, na to przyjdzie czas później. Teraz na pewno by się pogubiły.

Wygląda to na razie tak.

img5138v.jpg

img5140z.jpg

img5141eo.jpg

Po zrobieniu fotek okazało się, że w kilku miejscach trzeba jeszcze trochę poprawić podretuszować. Nie zawsze wszystko wychodzi dobrze od pierwszego razu.

W kadłubie powycinałem otwory pod hamulce aerodynamiczne. A następnie wkleiłem przygotowane wnęki wykonane z blach Parta. Tutaj trzeba zwrócić uwagę na rozstaw pomiędzy wnękami. Jeśli nie zrobimy tego dokładnie to potem spotka nas niespodzianka przy nakładaniu kalkomanii. Tutaj będzie szachownica, która powinna zmieścić się pomiędzy wnęki. Rozstaw pomiędzy hamulcami w modelu powinien wynosić ok. 10 mm.

img5180pt.jpg

Zacząłem robić przymiarki do połączenia kadłuba w rejonie kabiny. Tutaj przed sklejeniem należy dopasować i przygotować wnękę przedniej goleni. Niestety jest tutaj również trochę wymiarowych niezgodności pomiędzy zestawem Eduarda a żywicami Ciro. Trzeba bardzo dokładnie to dopasować, a w efekcie chyba nie do końca wyjdzie to tak jak powinno być. Trzeba iść na pewien kompromis. Górną część zestawowej wnęki należy bardzo mocno zeszlifować, tak, aby zmieścić to pod podłogą kabiny. Mnie po przymiarkach wychodzi to tak.

img5181t.jpg

 

Jak widać, za co by tu się nie zabrać to same niespodzianki.

 

Jeszcze przykład na porównanie, jakości żywic. Po prawej stronie fotel oferowany przez Eduarda a po lewej ten z Ciro. Wnioski wyciągnijcie sami.

img5159x.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

No fotele rzuciły się od razu w oczy, że są kołkowate A co do kabiny czy kolor jest oby na pewno odpowiedni. Z tego co mi wiadomo to kabiny były malowane Medium Grey. A tak po za tą barwą Wiesz chyba to nie jedyna firma z żywicami która ma problem ze spasowaniem. Ja walczyłem z żywicami NeOmega, paranoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wiesz, że na temat kolorów, i odcieni można długo dyskutować. Tutaj na fotkach jest to trochę rozjaśnione. Wyczytałem, że wg. FS. To powinno być FS 36 373.

Ja malowałem farbą Gunze 308 z dodaniem kilku kropel jasno niebieskiej. Czy trafiłem dobrze?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.