Jump to content
Botan

Zapowiedzi/Nowości - First To Fight (kolekcja Wrzesień 1939)

Recommended Posts

Wypatrzyłem jednym z profili modelarskich na fejsie taką oto fotkę Oczywiście na stronie oficjalnej FtF cisza

22894136_1827118213995362_3198215857740832634_n.jpg?oh=db4d8938d9cb20b09e3cc675379ddc2f&oe=5AA5DB6E

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cooo???

Czy one naprawdę były w użyciu naszej armii???

 

Dobrze FLECZER że jesteś i śledzisz temat, dzięki. Prawde mówiąc, jeśli to prawda a nie żart to mamy kolejny niemiecki pojazd...czyli czekam dalej:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cooo???

Czy one naprawdę były w użyciu naszej armii???

w 10 Brygadzie Kawalerii - dokładniej 2 sztuki w dywizjonie rozpoznawczym 10 BK.

 

Najwięcej wozów tego typu (z tym osobowym nadwoziem) używali Węgrzy...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cooo???

Czy one naprawdę były w użyciu naszej armii???

 

Zdjęcia Kruppa L2H43 z 10 Bryg Kawalerii są w książce Tomasza Szczerbickiego, Pojazdy Wojska Polskiego 1914-1939, na str 282

 

Pozdrawiam

Jacek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki koledzy za oświecenie! Nie spotkałem o tym informacji dotychczas.

 

Nawiasem to nieco śmieszne że ftf robi pojazd, którego praktycznie w WP nie było (był tylko kłopot z częściami zapewne)..

A tymczasem o "nieco" bardziej licznych ciężarówkach wz 34 czy Ursusach, F621R czy 518 raczą nie pamiętać...Wiem że zapewne chodzi o profit (czemu szczerze im kibicuje i cierpliwie czekam dalej na pare polskich pojazdów).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nawiasem to nieco śmieszne że ftf robi pojazd, którego praktycznie w WP nie było (był tylko kłopot z częściami zapewne)..

Kłopotu z częściami zapewne nie było - trzy wozy (dwa w wariancie osobowym i jeden z typową zabudową ciężarową) zakupione zostały do testów w 1938 roku. Dostawca zapewne zabezpieczył ewentualne dostawy części zamiennych licząc na kontrakt z WP (podobnie jak było z Węgrami gdzie w rezultacie, o ile dobrze pamiętam, Niemcy sprzedali licencję...)

A w czasie wojny, źródło potencjalnych części zamiennych było na wyciągnięcie ręki, po drugiej stronie frontu (wariant ciężarowy tego Kruppa był przyjęty na wyposażenie Wehrmachtu jako Kfz.69 - i pewnie ten model zobaczymy w FtF niebawem jako "niemieckiego Kruppa")

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kłopotu z częściami zapewne nie było - trzy wozy (dwa w wariancie osobowym i jeden z typową zabudową ciężarową) zakupione zostały do testów w 1938 roku. Dostawca zapewne zabezpieczył ewentualne dostawy części zamiennych licząc na kontrakt z WP (podobnie jak było z Węgrami gdzie w rezultacie, o ile dobrze pamiętam, Niemcy sprzedali licencję...)

 

gajowy z wąsami masz rację. Przecież gdyby nie rewolta Becka i dalej współpracowalibyśmy z Niemcami to w COP miały być produkowane różne niemieckie samochody, na pewno od 1940 ciężarówki Opel Blitz , wiec może i Krupp. A co do zakupów w 1938 to kupiliśmy też trochę Mercedesów, Saurerów oraz SdKfz 6. Pojazdy niemieckie były rozważane jako alternatywne dla wyposażenia naszych Brygad Pancerno-Motorowych.

Share this post


Link to post
Share on other sites
... w COP miały być produkowane różne niemieckie samochody, na pewno od 1940 ciężarówki Opel Blitz , wiec może i Krupp. A co do zakupów w 1938 to kupiliśmy też trochę Mercedesów,

Latem 1939 rozpoczął się montaż pierwszych osobowych Mercedesów (170V) i BMW (326) w Łagiewnikach (obecnie dzielnica Bytomia), w Zakładach Samochodowych Wspólnoty Interesów - 28 sierpnia ewakuowano stamtąd pierwsze zmontowane 50 wozów.

Umowa polsko-niemiecka o współpracy w zakresie fabrykacji samochodów została podpisana wiosną 1937 roku, przy sprzeciwie części ówczesnych naszych fachowców motoryzacji uważających że "samochody niemieckie stanowią tandetę w porównaniu z wozami francuskimi czy angielskimi" (co jest nieco humorystyczne z dzisiejszego punktu widzenia )

 

W COP miała być przede wszystkim wytwórnia silników i nowa montownia Chevroleta oraz innych pojazdów ze stajni General Motors (zakłady Lilpop, Rau i Loewenstein) - do września 1939 roku zbudowano pierwsze hale, produkcja silników miała ruszyć od 1940 roku - po wojnie ruszyła jako Fabryka Samochodów Ciężarowych (Lublin, Żuk). Budowa fabryki samochodów Wspólnoty Interesów miała ruszyć pod Radomiem w 1940 roku.

 

Saurerów

Saurer - szwajcarski - to nieco wcześniejsza historia (licencję Polska kupiła w 1930 roku) i m.in dzięki tej współpracy powstał silnik do czołgów 7TP

Share this post


Link to post
Share on other sites

dzięki za doprecyzowanie. Blitza miał chyba robić Lilpop od 1940.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saurera "wybrano" w kontrowersyjnym tzw "przetargu" (co Jan Tarczyński, piłsudczyk, skrzętnie w swych publikacjach raczy pomijać) najprawdopodobniej w korupcyjnym mechanizmie (jakimi II rzepa stała) a wiązało się to z założeniem sanatorów (Pierwsza Brygada Gospodarcza) iż w kraju "ma być jeden typ samochodu i autobusu".

 

Ciekawie sprawę Saurera opisuje S.Suchodolski ("Jak sanacja budowała socjalizm" Warszawa 2015).

Za pieniądze podatnika zmontowano partię kosmicznie drogich (ok 80tys zł!) i b. ciężkich, kompletnie nie nadających się na nasze drogi Saurerów (większość mostów trzeba było przebudować),co było absurdalne bo zapotrzebowanie rynku polskiego w większości stanowiły pojazdy 2 tonowe. W efekcie ze zmontowanych 75 wozów sprzedano aż...jeden ("którego nabywcą był do celów badawczych państwowy Instytut Badań Inżynierii"), tzn nikt ich w kraju nie kupił z powodu zawrotnej ceny oraz masy. Autobusy poszły na zmarnowanie. Ten temat polskiej "motoryzacji" lat 30 jest bardzo ciekawy i na szczeblu państwowym ciągle mało poruszany.

W jeszcze bardziej dramatyczny sposób opisuje autor jak sanatorzy zrujnowali kwestię samochodów osobowych (np. sprawę monopolu marki Fiat), obudzili się niestety za późno.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Krupp jest już w Empikach. Szczerze mówiąc, w jubileuszowej, 50 części spodziewałem się czegoś bardziej znaczącego.

Share this post


Link to post
Share on other sites

RAV

...ja także, przede wszystkim czegoś polskiego, ale cóż tym przyjemniej będzie mi zobaczyć jakiś nasz pojazd w końcu.

Niech ftf zarobi pieniądze, jeśli zyskiem jest to podyktowane, ja mam składzik pełen więc mogę czekać.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Modelik wygląda całkiem dobrze. Jest to model specyficzny i trudno byłoby wymagać od niepolskich producentów wydania tego pojazdu. Pierwszy raz czekałem na gazetkę, żeby się o nim czegoś więcej dowiedzieć. Świetnie, że wreszcie w polskim pojeździe pojawiły się kalki z rejestracjami i figurant. I jak zwykle muszę kupić przynajmniej jeszcze jeden do przeróbki na wersję węgierską, co raczej taniej i łatwiej wyjdzie niż dłubanie żywicznego wytworu Hunora. Ja jestem zadowolony

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kalki z rejestracjami polskimi??? Super:)

Widać że jednak cos drgnęło i zaczynają robić coś dla modelarzy bo powinni się zdecydować czy robią szortrany tylko do gier czy dla modelarzy i bardzo dobrze robią:) Mogą nawet podnieść cenę ale żeby było porządnie.

 

Hunor?? To chyba ze dwie stówki wezmą za taką żywiczną pchełkę ci chciwcy,niedługo będą ządać za 1/72 pincet złoty... zdecydowanie lepiej pracować na polskim plastiku i taniej!

 

pozdro

Share this post


Link to post
Share on other sites
Widać że jednak cos drgnęło i zaczynają robić coś dla modelarzy bo powinni się zdecydować czy robią szortrany tylko do gier czy dla modelarzy

Zdecydowali przecież na samym początku - robią easy kity (nie szortrany !!!) jako pionki dla graczy.

To jest ich główny cel i podstawowy odbiorca.

Modelarze mogą się niejako "pożywić przy okazji"...

 

Przecież First to Fight to ludzie którzy stworzyli system bitewny "Wrzesień 1939", to ludzie którzy prowadzą trzy modelarnie wargame'ingowe w Warszawie, no i przy okazji to też ludzie którzy w innej (też swojej firmie) produkują typowe modele do sklejania.

Po co więc dublować pewne poczynania czy też tematy...

Share this post


Link to post
Share on other sites

a ha, rozumiem, prawdę mówiąc myślałem że po zawirowaniach zw z publikacją całego systemu temat jego jest niepewny.

Mimo wszystko moje narzekania nie tyczą się ilości detali, bo te mogę sobie dorobić sam, ale były bardziej przyjazne także modelarzom, którzy chyba także są rynkiem zbytu./ Nie bez przyczyny chyba chwalą się najładniejszymi modelami na swojej stronce:)

Kalki jakoś drukują w techmodzie tzn stawiają na ich jakość, dla gracza oznaczenia są kwestią symboliczną.

Share this post


Link to post
Share on other sites
także modelarzom, którzy chyba także są rynkiem zbytu.

owszem, ale to niewielki rynek - modelarz kupi po jednej, dwie sztuki danego pojazdu, a gracz od razu piętnaście aby zbudować sobie jednostkę i grać...

 

Kalki jakoś drukują w techmodzie tzn stawiają na ich jakość, dla gracza oznaczenia są kwestią symboliczną.

Wbrew pozorom kalki dla graczy nie są kwestią symboliczną czy pomijalną...

A drukują w Techmodzie, bo tam drukują też i inni krajowi producenci (w tym ich "wspólnik" od modeli plastikowych) więc łatwiej skorzystać z przetartego szlaku niż kombinować "bo gdzieś może będzie coś taniej"...

Share this post


Link to post
Share on other sites

W numerze 51 - niemiecki ciągnik artyleryjski Krupp Kfz 69.

Share this post


Link to post
Share on other sites

jerzype dzięki za informację! Codziennie jadąc do pracy mijam miejsce tego spotkania, jak się uda to wstąpię.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kiedy będzie wydany Ursus WZ.29?????

No właśnie - kiedy?Toć bardziej wrześniowy niż Protze.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Była okazja spytać osobiście na imprezie 16go...czy ktoś był?

 

...nie tylko 29, ale także wz34, 621R powinny być priorytetowe, zapewne chodzi o czynniki wyższe i pozostaje nam jedynie czekać...

Share this post


Link to post
Share on other sites

W nr 52 będzie wczesna wersja polskiej haubicy wz.14/19.

Informacja od "First to Fight" pojawiła się na FB.

 

25587710_1998971126785473_2227060707921136376_o.jpg?oh=762205e18d744f38966842bec05679c9&oe=5ABCC644

 

Można się domyślać że jest to obraz który zobaczymy na pudełkach.

 

Brawo "First to Fight".

Z Okazji 2018 Roku Życzenia sukcesów wydawniczych dla Firmy, graczy i modelarzy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.