Skocz do zawartości

Aerografy - podstawy, modele, konserwacja


reggy

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Mam problem , chciałem dzisiaj malować , po dosyć długiej przewie ( i czyszczeniu aerografu) odpaliłem pistolet a ku mojemu zdziwieniu powietrze samo leci -.-" czy to wina tego , że nie zapodałem kropli oleju pod spust? Da się to naprawić? Jakie smarowidło jest najlepsze i dostępne w markecie budowlanym typu castorama?

I jeszcze jedno pytanie, nalewam farbę to zbiorniczka i chce malowac , leci troche farby a potem nic , wina gestej farby?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Nigdy w życiu nie dawałem nic pod spust. Rozbierz spust, zaworek na doprowadzeniu powietrza, pewnie się coś przycięło. Na drugie pytanie odpowiedź jest podobna, jeśli nic nie grzebałeś w uszczelkach, dokręceniu dyszy, to powodem tego, że farba raz leci a raz nie jest grudka w farbie albo coś ci pozostało w dyszy z poprzedniego malowania. Zatkaj wylot z aero i naciśnij jakbyś chciał malować, przepłuka ci się aero że tak powiem zwrotnie i jak był grudka to może ją wypchać do tyłu, u mnie to z reguły pomaga.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks later...
  • 6 months later...

koledzy jestem początkującym modelarzem i zastanawia, się na aerografem tak do 100 zł co myślicie o tych 2 http://allegro.pl/aerograf-tg180-pistolet-lakierniczy-tg-180-tg-180-i3248136101.html albo http://allegro.pl/aerograf-203-zestaw-do-malowania-2dysze-prezent-i3231404254.html czy macie lepsze propozycje z góry dziękuje za odpisanie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Używałem jakiś czas EW-770, który jest do nich bardzo podobny. Całkiem dobrze się spisywał ale dopiero po pewnych modyfikacjach osłony dyszy. Bez modyfikacji aero potrafił pluć farbą zbierającą się na osłonie.

Lepszą osłonę mają np te modele:

K-130 http://allegro.pl/uniwersalny-aerograf-0-3mm-double-action-k130-i3280751114.html

AD-7790 http://allegro.pl/aerograf-ad-7790-dysza-0-2mm-dysza-0-3mm-i3255852137.html

Intrygującym modelem ze względu na potencjalnie solidniejszą dyszę jest:

http://allegro.pl/aerograf-z-profesjonalna-dysza-0-3mm-i3305390719.html

Nie ma w nim natomiast regulacji minimalnego skoku igły (śruba z tyłu aerografu).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W zestawie są trzy dysze więc w razie uszkodzenia jednej będzie można korzystać z pozostałych.

Przydatne uwagi odnośnie obsługi:

1) Dokręcanie dyszy kluczykiem jest dość ryzykowne - łatwo można zerwać gwint.

W zupełności wystarczające powinno być dokręcenie dyszy palcami.

2) Kolejność demontażu w celu dokładnego oczyszczenia: odkręcić tylną część, odkręcić nakrętkę trzymającą iglicę i wyjąć iglicę, odkręcić osłonę dyszy, odkręcić dyszę.

3) Kolejność składania odwrotna do demontażu, dobrze jest uważać by nie wypadł spust.

Przy wkładaniu iglicy zachować dużą czujność by o nic nie zawadzić czubkiem i go nie skrzywić/nie złamać. Nie wciskać na siłę tylko delikatnie z umiarem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już wybrałem myślę ze będzie dobry na naukę i dziękuje za odpowiedz http://allegro.pl/show_item.php?item=3291347689

Może jestem zbyt ortodoksyjny, ale ja bym nie kupił aero, który nie ma regulacji wydajności powietrza. Malować na pół przycisku spustu bym nie potrafił i chyba mało kto tak maluje, więc aby zmniejszyć wydajność pozostaje obniżyć ciśnienie na kompresorze. Jednak regulacja ciśnienia to nie to samo co regulacja wydajności.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[...] ja bym nie kupił aero, który nie ma regulacji wydajności powietrza. [...]

Ja natomiast nie jestem przekonany co do potrzeby posiadania takiej regulacji w aero.

Kiedyś kilka razy próbowałem w moim EW-770 regulacji tą śrubą ale jakoś nie działało to zbyt wygodnie.

Lepiej mi odpowiadała możliwość regulacji w kompresorze, zwłaszcza jeśli kompresor posiada manometr.

Regulując śrubą w aero tak na prawdę brak informacji jakim ciśnieniem pracujemy.

Ustawione ciśnienie w kompresorze manometr pokazuje wprost - dla mnie tak jest łatwiej zapanować nad powtarzalnością procesu malowania.

Tak na prawdę spora część profesjonalnych aerografów nie ma takiej regulacji - tylko kilka modeli Iwat z najwyższej półki i chińskie podróbki (piwaty) mają takie regulacje.

Być może jest to kwestia gustu i przyzwyczajenia - ja wolę bez

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...Lepiej mi odpowiadała możliwość regulacji w kompresorze, zwłaszcza jeśli kompresor posiada manometr.

Regulując śrubą w aero tak na prawdę brak informacji jakim ciśnieniem pracujemy.

Ustawione ciśnienie w kompresorze manometr pokazuje wprost - dla mnie tak jest łatwiej zapanować nad powtarzalnością procesu malowania...

Oczywiście, że każdy ma swoje przyzwyczajenia i nikomu nie chcę ich zmieniać, ale z lekka prostując.

Nieprawda, że regulując śrubą w aero nie wiesz z jakim ciśnieniem pracujesz. Ciśnienie pokazuje Ci kompresor (pomijając spadek ciśnienia na przewodach). W aero regulujesz tylko wydatek (przepływ). Jeśli odkręcisz tę śrubę i zwiększysz przepływ to spadek ciśnienia bedzie tylko chwilowy. Ponieważ w kompresorze masz ustawione np. 2 bary, to regulator ciśnienia natychmiast zareaguje i podniesie w układzie ciśnienie na 2 bary. Tak więc, czy malujesz duże powierzchnie, czy drobne wnęki malujesz zawsze 2 barami.

Natomiast gdy nie masz tej regulacji musisz cały czas dostosowywać ciśnienie do tego co malujesz.

Obserując w Bytomiu warsztaty Kamila FS., też zauważyłem, że ciśnienie ma ustawione na stałe, a w zależności od operacji reguluje przepływ na aero.

I tak na zakończenie: regulacja przepływu (w najprostszej postaci) to regulacja wprost - śrubą przymykasz otwór.

Regulacja ciśnienia to przymykanie otworu poprzez sprężynę która ma siłę docisku zależną od jej ściśnięcia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Maluję akrylami i zwykle do czyszczenia używam zmywacza wamodu.

Najczęściej przy zmianie koloru wystarcza mi solidne przepłukanie aerografu ale co pewien czas rozbieram i czyszczę sprzęt dokładnie. Dokładne czyszczenie robię zawsze po skończonej sesji malarskiej - może jestem przewrażliwiony ale staram się dbać o sprzęt tak by jak najdłużej służył mi bezawaryjnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wamod jest drogi ,aceton kosztuje kilka złotych i myje doskonale aero

Czy aceton nie jest zbyt agresywny dla gumowych uszczelek (nie każdy aero ma teflonowe) ?

Po acetonie przepłukujesz jeszcze czymś bardziej neutralnym lub wycierasz do sucha ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Czy ktoś miał styczność z aerografami Adlera . Mam jeden na oku (ADLER Aerograf AD-7704 [dysza 0,2 oraz 0,3 mm ] ). Jest łudząco podobny do tej bardzo polecanej psełdo iłaty , ale czy to ta sama jakość i czy nada się na pierwszy aerograf ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To wszystko jest to samo. Nada się na pierwszy jak nie chcesz wydać więcej pieniędzy. Nie chce mi się szukać ile ten konkretny kosztuje, ale nie warto kupować droższego niż 100zł. Powyżej tej ceny płacisz za bajery, których w 99% przypadków nie będziesz używał, a w 1% i tak byś sobie bez nich poradził.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

A właściwie to kiedy warto jest chwycić za aerograf. Szczerze to malowanie pędzlem mnie trochę wkurza bo to bardzo czasochłonne . Oczywiście warto uwzględnić że sklejanie modeli jest już na takim poziomie że model się nie rozlatuje i jest całkiem czysto sklejony. (no może z paroma wpadkami.)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A właściwie to kiedy warto jest chwycić za aerograf. Szczerze to malowanie pędzlem mnie trochę wkurza bo to bardzo czasochłonne . Oczywiście warto uwzględnić że sklejanie modeli jest już na takim poziomie że model się nie rozlatuje i jest całkiem czysto sklejony. (no może z paroma wpadkami.)

Jeśli kierujesz się czasochłonnością, to nigdy nie przechodź na aero. Kup sobie większy pędzel, albo puszki ze spreyem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może trochę źle mnie zrozumiałeś. Malowanie pędzlem wymaga nakładania wielu warstw co jest dość żmudne, natomiast aerografem da się szybciej uzyskać zadowalającą powierzchnię. Aerograf jest trudnym narzędziem i niewątpliwie trzeba mu poświęcić trochę czasu, jednak chodziło mi oto czy po paru modelach lepiej go kupić czy trenować pędzelkowanie .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może trochę źle mnie zrozumiałeś. Malowanie pędzlem wymaga nakładania wielu warstw co jest dość żmudne, natomiast aerografem da się szybciej uzyskać zadowalającą powierzchnię. Aerograf jest trudnym narzędziem i niewątpliwie trzeba mu poświęcić trochę czasu, jednak chodziło mi oto czy po paru modelach lepiej go kupić czy trenować pędzelkowanie .

Możesz być pewny, że na położenie dwóch warstw aerografem stracisz więcej czasu, niż na 4-5 warstw pędzlem. Dlatego, Ci napisałem, że jeśli chodzi o pracochłonność to nie kupuj aero. Poza tym, co jak pamiętam, było dla mnie niemiłym zaskoczeniem, koszty malowania znacznie Ci wzrosną (znacznie więcej rozpuszczalnika i to markowego, farby na pół przyschnięte trzeba wyrzucać itd.). Poza tym im wolniej malujesz aero tym lepsza powierzchnia.

Więc pod względem szybkości malowania na pierwszym miejscu niewątpliwie są puszki z farbą w sprayu, potem pędzle, na koniec aero.

Pod względem kosztów: najtaniej pędzle, drożej znacznie puszki i aero. Co na pierwszym miejscu - zależy ile malujesz.

Pod względem jakości: najgorzej pędzle, potem puszki i najlepiej aero.

Teraz zdecyduj co jest dla Ciebie ważniejsze: szybkość czy jakość. Jeśli chcesz naprawdę porządnie malować* musisz wcześniej czy później kupić aero.

* Przepraszam tych kilka osób, które mają taki talent, że potrafią lepiej malować pędzlem niż ja aero, ale to nie do Was ten wpis.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.