Skocz do zawartości

TKS z nkm wz. 38 FK-A 20 mm / IBG 1:35


Jarekk

Rekomendowane odpowiedzi

Ten uchwyt ala wkm 12,7 się nie obroni. Podobnie umieszczenie magazynka z boku korpusu nie pasuje mi.

W testach prototypu (zdjęcia) używano celownika od ppanca Boforsa.

Robiąc lunetkę będę wzorował się na tej od ckm-u. Będzie jednak po prawej stronie działka.

Poza wymaganiami ze sprawozdania z testów nic nie wiadomi konkretnego o budowie tej części działka.

W wymaganiach jest, że działko w wersji czołgowej ma mieć kolbę oraz uchwyt pistoletowy spustu.

Będę kolbę i uchwyt dorabiał coś jak w działku samochodowym Puteaux.

Zobaczymy jak to wyjdzie.

 

http://wojsko18-39.3ap.net/wrzesien/artyleria/armataputeaux18/puteaux.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanawiałem się czy nie wzorować się na kolbie i mocowaniu lunety z działka Solothurh S18-1100

 

a2ORGrXl.jpg

 

Magazynek do nkm-u, planuje zrobić na bazie zdjęcia magazynku z nkm 20 mm Model D

 

b2xGgQRl.jpg

 

 

Pozdrawiam

Jacek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To druga, też dobra opcja. Zasada taka sama. Kolba i rączka. Też biorę ją pod uwagę.

 

Co do magazynków to jest mały problem. Czy były 4 czy 5 nabojowe. Były testy w PZInż 130 i chyba 4TP i była opcja aby zmniejszyć je do 4.

W zasadzie magazynek z testów i Twój są bardzo podobne. 5 (4)-nabojowy powinien mieć wysokość 183 mm.

 

A i jeszcze jedno ważne spostrzeżenie. Zwykle widać lewą stronę działka na zdjęciach. Twoje zdjęcie pokazuję prawą stronę.

To Twoje zdjęcie przekonuje mnie, że uchwyty do odciągania zamka były dwa, po obu stronach. Szerokość korpusu działka to 102 mm. A z rączkami 202 mm. Dwa razy w dokumencie jest użyta liczka mnoga - "rączki zamkowe". Jest też stwierdzenie, że zamek jest łatwy do odciągania i ... można to zrobić nawet jedną ręką.... - czyli to nie był standard.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

N na klawiaturze obok H.

 

Czas na silnik. Blok silnika i sprzęgło ze skrzynią biegów są w dwóch kawałkach i prawidłowe ich zmontowania może sprawić trudność.

Postanowiłem pomóc sobie w łączeniu poprzez wałek polistyrenu. Ale trzeba z tym uważać!

Patrząc z góry, oś symetrii bloku silnika nie odpowiada osi korbowodu. Oś korbowodu jest przesunięta w prawo od osi silnika i trzeba lekko przekosić blok silnika w lewą stronę, względem sprzęgła, aby silnik i sprzęgło ładnie się ułożyły na ramie.

 

VsBxFYq.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Materiałów sporo mi się zebrało o TKS-ie wiec niech i inni skorzystają.

Co niektórzy długo czekali na ten model.

 

Tył praktycznie zakończony.

 

mMx6FkX.jpg

 

Luk akumulatora zrobię otwarty, wiec lekko go podrasowałem. Zrobiłem półkę podstawy akumulatora i mocowanie do niej. Spróbowałem też zrobić coś co ma przypominać kable zasilania.

Po stronie chłodnicy są dwa elementy do dorobienia. Na przegrodzie mała skrzyneczka na zapalniki oraz na podłodze, przy wsporniku wentylatora, smarownica ręczna w uchwycie. Jeśli ktoś nie otwiera tego luku, to nie wiem czy warto uzupełniać te detale. Mój luk będzie zamknięty.

 

UpxpmkK.jpg

 

Zbiornik paliwa ma mocowanie. Przy okazji wypatrzyłem kolejny detal. Część C30. To wyprowadzenie pompy wodnej do chłodnicy. Jakoś tak trzeba ją zmodyfikować aby wchodziła w górny róg chłodnicy (czerwona linia).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolejny malutki krok do przodu.

Skrzynka na materiały wybuchowe. Ma wymiary 4 mm x 2,5 mm i 2,2 wysokości.

Mocowana jest tuż przy zbiorniku ("na ostatniej śrubie przed zbiornikiem").

 

eL5s4oG.jpg

 

Jeśli ktoś zdecydowałby się na umieszczeniu smarownicy w modelu, przy podsiewie wentylatora, to mam takie propozycje:

 

B1f65yz.jpg

 

1k8KtQl.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyszła pora na te brakujące magazynki i pojemniki na nie.

Pojemniki występują z wersji pojedynczy, podwójny i potrójny. Szablony do odlewania gotowe. zobaczymy jak to wyjdzie w żywicy.

 

 

KPIArvu.jpg

 

Czas na pokazanie gdzie i ile tych magazynków w pojemnikach było.

 

W czasopiśmie Militaria w 1993 roku ukazał się taki rysunek. Pomógł mi w kwestii tych magazynków.

 

DBQepdC.jpg

 

13 magazynków (czerwone prostokąty) jest w umieszczonych w pojemnikach blaszanych jak na rysunku. Trzy potrójny, dwa pojedyncze i jeden podwójny. Trzy magazynki (1,2,3) są umieszczone w innych uchwytach. Na nie przyjdzie jeszcze pora.

 

PS. Mam nadzieję, że po pokazaniu tego rysunku kolejni budowniczowie zaprzestaną wklejać za siedzeniem strzelca stelaża na skrzynki do ckm-u. Amunicją 7,92 mm nie da się strzelać z działka 20 mm. To duży błąd, nawet jeśli model jest pięknie pomalowany i ma perfekcyjny wash.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Choć to nie moja bajka, obserwuję z wypiekami na twarzy. Nie do wiary, jak wiele można poprawić w tak wychwalanym modelu. Wzorcowa robota.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie do wiary, jak wiele można poprawić w tak wychwalanym modelu. Wzorcowa robota.
w KAŻDYM modelu (nawet tych najlepszych firm) jest wiele do poprawiania, wszystko zależy od tego jak bardzo wierny oryginałowi chce się mieć efekt końcowy.

Trzeba nieć świadomość że ten TKS jest najlepszym jaki istnieje obecnie na rynku i stanowi milowy krok w krajowej produkcji modeli po niedokładnych i technologicznie tkwiących jeszcze w poprzednim wieku modelach RPM czy Mirage oraz długiej przerwie w tym temacie wśród producentów. Nalezy to docenić i tym bardziej się cieszyć że krajowy producent podjął się wydania modelu krajowego.

Jarekk swoim warsztatem obok pokazu świetnego modelarstwa ukazuje nam wszystkim że poza doskonałym klejeniem i malowaniem jest jeszcze wiedza o tym jak powinno być. Żal że ta wiedza jest niestety mało rozpowszechniona wśród modelarzy, a szkoda bo po wysypie popularnych modeli FtF można by się spodziewać większego modelarskiego zainteresowania naszym sprzętem i tym jak powinien wyglądać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Super się patrzy na twój warsztat.

 

A teraz trochę o samym modelu. Ja osobiście jestem trochę zawiedziony. Dlaczego? Bo rozumiem gdyby to był model np. Trumpetera, Dragona czy jakiegoś innego producenta z krajów Azjatyckich. Wtedy można by powiedzieć że jest dobry. Natomiast jako nasz krajowy producent to uważam że IBG mógł to zrobić dużo lepiej. Dziś nie można zwalać na technologię, bo w erze komputerów i urządzeń cyfrowych to nie problem. Natomiast taka ilość błędów merytorycznych nie świadczy za dobrze o ich podejściu. Skoro Jarek mógł dotrzeć do tych informacji to producent z pewnością też. A jeżeli nie to przecież można było skonsultować się ze znawcami tematu, a jak widać w świecie modelarskim ich nie brakuje. Niestety tego nie uczyniono, a szkoda.

Zastanawiam się czy powodem była tajemnica, aby ktoś przypadkiem pomysłu nie podkradł?

Ostatnio pojawił się zestaw korekcyjny dla modelu Miniart Pz. III B. Jest on wysyłany przez producenta do ludzi którzy zakupili oryginalny model za darmo. Wystarczy napisać. Thunder Model zrobił podobnie w Scammell. Mam nadzieję że to stanie się wkrótce normalnością, ale przecież lepiej unikać błędów niż je robić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szanowni Koledzy "pudełkowcy" i "detaliści"

 

Nie jest celem mojego warsztatu dołowanie tej pięknej inicjatywy IBG. Chciałbym aby był to przystępny przewodnik jak łatwo i szybko zrobić poprawy model TKS-a z działkiem 20 mm.

Zauważcie, że model zwykłego TKSa nie ma tych błędów.

Gdyby poszedł na pierwszy ogień i pojawiła się blaszka uzupełniająca to pielibyśmy z zachwytu. Producent się starał, z racji pokazania ładnie wnętrza, model jest aż za cienki.

Przy projektowaniu konwersji do TKS-a 20 mm ktoś technicznie nie odrobił swojej pracy. Trudno, mleko się wylało. Jeszcze kilka poprawek i finisz. Zapewniam, że dużej części tych poprawek ogólny widz nie dostrzeże.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jarekk robi dobrą robotę: i ogólnie "ku chwale ojczyzny" i jej opancerzonych wynalazków, i dla IBG - z takim warsztatem nie jeden kupi i elegancko zwaloryzuje wedle wytycznych z tego warszatu.

Jarekk, tak trzymaj.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeden ze klepów internetowych zwykle z ramkami pokazuje całą instrukcję ale tym razem instrukcji brak.

 

Pewnie pokazanie instrukcji na początku byłoby dobrym pomysłem, ale już koniec blisko. Chyba nie warto.

Zdaję sobie sprawę, że niektóre wykonane modele, pokazane w internecie, mają coś "nie teges" względem instrukcji.

Nie oceniam innych modeli. Robię swoje.

 

Miałem uzupełniać obszar strzelca, ale muszę wrócić do silnika, co by strat nie było przy piłowaniu.

 

eEQ73pz.jpg

 

Mocowanie silnika do poprawy.

Na zdjęciu widać filtr powietrza (zielona puszka) . Szukałem na ramce.

Gaźnik. Niby w silniku zwykle bywa. Jeśli ktoś zastosuje osłonę silnika nie będzie widać jego braku pod osłoną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Skrzynki magazynków gotowe do przymiarki.

 

NZwaYWW.jpg

 

HlA6HEM.jpg

 

Jest ich 13. Brakuje jeszcze 2, ale one są mocowane w górnej części kadłuba.

16 magazynek jest w nkm-ie.

Po stronie strzelca brakuje jeszcze pedału hamulca blokowania nkm-u.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.