Skocz do zawartości
Jarekk

TKS z nkm wz. 38 FK-A 20 mm / IBG 1:35

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano (edytowane)

dmx7Pax.jpg

 

Czekaliśmy, czekaliśmy i wreszcie jest. Mój kupiony na Warszawskim Festiwalu Modelarskim BABARYBA.

Model robi wrażenie. Recenzje typu och, ach jak i krytyki już były. Spróbuję stanąć po środku i pokazać jak poprawić/przerobić/uzupełnić model, aby wyglądał bardzo podobny do oryginału.

Porównując go z wcześniejszymi modelami RPM i Mirage jest dalekim skokiem do przodu. Jednak pojawiły się w nim "błędy", które nie powinny się zdarzyć.

Aby nie psuć przyjemności sklejanie sobie i innym opiszę je, gdy przyjdzie czas na te detale w budowie.

Tempo budowy niestety nie będzie ekspresowe.

 

Na początek wanna od spodu:

 

M5Qh2cF.jpg

 

I moje poprawki do zrobienia:

 

poRpUR8.jpg

 

1) W wannie brakuje zaznaczonego otworu doprowadzającego od spodu powietrze do chłodnicy. Oczywiście wytrawny sklejacz wytnie tu dziurę, ale jeśli nie to co?

2) Spodnią blachę warto przeryć na dwie części.

3) Warto od spodu dorobić brakujące łby śrub.

4) Załoga posiadała przed siedzeniami otwory w podłodze do wyrzucanie nieczystości. Zasłonki były od środka.

5) Wzdłuż środka wanny rozmieszczone były 3 zaślepki serwisowe.

 

Spód poprawiony:

 

dVvPEzM.jpg

 

Dzięki czujności Andrzeja poprawiłem wygląd spodu.

1. Oczywiście płaskownik łączący blachy jest od zewnątrz.

2. Przy otworzy wlotu powietrza jest mały otwór do spuszczania wody z chłodnicy.

3. W modelu brak jest śrub przy obu bocznych krawędziach spodu.

4. Tylnej pochylej płycie brakuje po 1 śrubie.

5. Śruby mocujące ramę przez środek nie sięgają równo do tyłu. Te dolne ze zdjęcie sięgają do końca płyty a te górne tylko do połowy otworu wlotowego powietrza.

6. Odległość pomiędzy śrubami, zaproponowana w modelu, jest ok. 2.8 mm i tego się trzymałem w poprawkach.

Edytowane przez Gość

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Fajnie, może podasz na rysunku ile mam być nitów i szerokość i odległości w jakiej mają być, ułatwi to innym wprowadzanie poprawek...

będę oglądał, może kiedyś zrobię TK FT TK ;) na szynach

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Model ledwo co z linii produkcyjnej zjechał i już na dzień dobry popraweczki XD

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dobeze że robisz taki warsztat.

Będę pilnie śledził.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Kolejny projekt 'PROFESORSKI ' Ty pokazujesz jak to się robi reszta kolezenstwa patrzy, podziwia i próbuje naśladować. W każdym razie ja uważnie słucham Twoich lekcji,

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Fajnie, może podasz na rysunku ile mam być nitów i szerokość i odległości w jakiej mają być, ułatwi to innym wprowadzanie poprawek...

będę oglądał, może kiedyś zrobię TK FT TK ;) na szynach

 

Aby nie psuć fasonu będę odległości i rozmiary śrub dobierał do reszty.

 

Model ledwo co z linii produkcyjnej zjechał i już na dzień dobry popraweczki XD

Słabe detale spodu to klasyka wielu producentów. Spoko. Wyżej będzie lepiej.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W sensie jakiego rodzaju były te nieczystości, które ewentualnie mogły być wyrzucone?

 

Wszelkie.

 

6ettnFn.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jareczku, w/g moich papierów jest jeszcze listwa łącząca obie części spodu kadłuba na całą szerokość wanny..

Pozdro - Andrzej

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No dajesz Jarek , taki instruktażowy wątek warsztatowy jest jak najbardziej potrzebny

swoją drogą nie porównywałbym do RPM czy Mirage bo to jak porównywanie Poloneza do syrenki - zupełnie różne epoki zarówno pod względem konstrukcyjnym jak i wykonania.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W sensie jakiego rodzaju były te nieczystości, które ewentualnie mogły być wyrzucone?

 

Niedopałki papierosów, papierki po cukierkach .....

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
nie porównywałbym do RPM czy Mirage bo to jak porównywanie Poloneza do syrenki - zupełnie różne epoki zarówno pod względem konstrukcyjnym jak i wykonania.

 

 

Akurat porównanie delikatnie mówiąc słabe, obydwa były dziadostwem z tym że syrenka była arcydziełem improwizacji z błyskawicznym czasem projekt-produkcja z nadwoziem polskiego projektu i produkcji....a poldek to była niechciana we Włoszech bryła z przestarzałymi bebechami (lata50).

Podsumowując to względnie syrena była dużo lepszym osiągnięciem niż ten trup polonez. Porównywałbym raczej syrenę do czegoś nowego bo w istocie te dwa modele to inne światy (i nie powiem epoki, bo gdyby RPM/Mirage nie byli takimi leniami to mogliśmy taki model mieć dawno), IBG to po prostu DOBRA marka modelarska i możemy być dumni że mamy takiego znakomitego producenta.

 

Pozdro

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Jareczku, w/g moich papierów jest jeszcze listwa łącząca obie części spodu kadłuba na całą szerokość wanny..

Pozdro - Andrzej

 

Dziękuję za czujność.

Pamiętałem kiedyś o tej listwie i .... teraz zapomniałem o niej. Zaraz robię korektę zdjęcia.

 

Co do wcześniejszych modeli TKS to RPM-u i Mirage nie umieszczałbym w tym samym koszyku.

Mam na koncie 1,5 modelu z Mirage i jestem z nich zadowolony. Skończony to ten z prowadnicy TK. Dało się z niego zrobić dobrą tankietkę. Minusem były znikające nity. Waloryzujące elementy z blaszki przydadzą się teraz. Już je pasowałem. Bardzo dużym plusem nowego modelu jest wnętrze.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki czujności Andrzeja poprawiłem wygląd spodu.

Poprawiony opis wyedytowałem we wcześniejszym poście, aby wszystko było w jednym miejscu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Za mało trochę zwłaszcza z przodu i z tyłu, po bokach spodu są śruby sześciokątne czy spiczaste ?

Andrzej

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Śruby są dopasowane do rozstawów w modelu a nie do oryginału. Gdybym chciał poprawiać śruby do prawidłowych odstępów to trzeba, jak w Mirage, wszystko ryć. :(

Muszą pasować do reszty. Zielone śruby to "grzybki" jak reszta.

Przy lukach zrobiłem sześciokątne, ścięte i ... nie da się z 0,5 m zobaczyć różnic.

 

Środek wanny:

 

FZRzSvF.jpg

 

W zasadzie kilka detali jest ważnych a reszta według uznania.

 

1. Trzeba zaszpachlować miejsca do wklejenie stelaża na skrzynki amunicyjne, bo go tam nie ma. Ciekawostką jest, że w instrukcji modelu ten detal jest (C31) do zamontowania.

2. Po obu stronach bocznych ścian trzeba dorobić prostokątne płyty wzmacniajcie ze śrubami.

3. Za siedzeniem kierowcy dorobiłem podniesioną osłonę wloty powietrza.

4. Dorobię dwie boczne poprzeczki ramy silnika. Przednia będzie pewnie widoczna, druga już chyba nie.

5. Oczywiście, jak ktoś chce, może wykleić w środku cały szkielet. Tylko czy warto? Z przodu dokleiłem dwa takie elementy z blaszki, bo mi kawałek blaszki zbywał. Tylnego łączenia nie widać, więc go nie wklejałem.

 

Drobne detale wnętrza się zapewne pojawią, ale to przy wyposażaniu wnętrza.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Się głupio zapytam - blaszki masz skąd?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Blaszki (własny projekt), praktycznie do waloryzacji całego wnętrza, to upadły projekt 2-3 tankietek na bazie modelu Mirage. Poddałem się ze względu na poprawianie śrub na pancerzu. Kilka lat poleżały i teraz mam jak znalazł.

 

Kolejna porcja poprawiania i uzupełniania. Doszedłem już chyba do momentu w którym trzeba położyć kolor wnętrza i montować pomalowane detale.

 

sxSe3Ax.jpg

Co to widać?

 

1. Nie ma już wnęk po stelażu skrzynek amunicyjnych do ckmu.

2. Dorobiłem z tyłu nową rurę, bo oryginalna była za krótka.

3. Siedziska - podniosłem je w wysokość. Wg dokumentacji powinny mieć 105 mm z tyłu i 145 mm z przodu. Dodatkowo w wersji z nkm siedzenie strzelca powinno być podniesione jeszcze o 2 cm (0,6 mm w modelu - można to sobie odpuścić?)

4. Po obu stronach wanny pojawiły się płyty wzmacniające mocowanie resora.

5. "V" - ta V to pierwsze mocowanie zapasowego magazynka.

 

I tu pojawia się NAJWIĘKSZA wpadka modelu! Brak jest 15 magazynków do nkm wraz z uchwytami!

Dwa są mało widoczne, ale reszta 13 to ....

 

85XsfAZ.jpg

 

Z lewej strony kolejny duży błąd. Brak skrzynki narzędziowej w modelu.

Dorobiłem jeszcze uchwyt do mocowanie reflektora we wnętrzu oraz kawałki czegoś co będzie dźwignią otwierania tylnej żaluzji.

Przed kierownicą na podłodze wanny powinna być podłoga z desek, dla osłony cięgien. Dorobię ją po zmontowaniu kierownicy i pedałów.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Kurczę, a tak liczyłem że wreszcie taki żuczek jak ja będzie mógł sobie skleić TKS-a z pudełka. A tu jakieś rycie, jakieś śruby, magazynków nie ma... :(

 

Powodzenia, będę śledził.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Spokojnie.

Taki model, materiał, wielkość, ma swoje ograniczenia. Zaraz pewnie pojawi się blaszka i da się kilka rzeczy zwaloryzować.

Staram się pokazać co jest do grubej poprawy a co do upiększania. Każdy może sobie dobrać zakres. Na koniec zrobi się podsumowanie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Kurczę, a tak liczyłem że wreszcie taki żuczek jak ja będzie mógł sobie skleić TKS-a z pudełka. A tu jakieś rycie, jakieś śruby, magazynków nie ma... :(

Zacznijmy od tego że nie ma modeli idealnych i w każdym trzeba coś ryć albo dorabiać/przerabiać jeśli chce się mieć model dokładny.

Ilość doróbek nie jest w tym przypadku aż tak przerażająca ani trudna. Istotą jest tylko to aby wiedzieć co dorobić, gdzie to powinno być i jak powinno wyglądać. Ten wątek da ku temu odpowiedź, więc każdy "żuczek" będzie mógł sobie skleić bardzo dokładny model z najlepszego zestawu jaki jest teraz na rynku.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Wanna kadłuba sobie odpoczywa, więc czas na górę kadłuba. Hmm ... mamy tu kolejny błąd który nie powinien się pojawić.

Podczas przebudowy tankietki na nkm 20 mm wymianie uległy płyty pancerne strzelca. Zamiast 4 płyt wstawiono tylko 3.

W modelu są 3 płyty jednak o nieprawidłowych szerokościach:

 

42yAqKQ.jpg

 

Plusem tego zdjęcia z rysunkiem jest to, że widać na nim jak ładnie góra kudłana leży w rysunku.

 

Propozycje do przebudowy:

A - na płycie brak otworu z tulejką

B - Ta płyta jest za wąska. Ma szerokość pasującą do TKS z ckm Hotchkiss. Trzeba dokleić płytkę polistyrenu grubości 0,75 mm i szerokości 2 mm.

C - Część L1 powinna być węższa

D - należy dorobić otwór w płycie B

E - peryskop należy lekko przesunąć

Edytowane przez Gość

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No to mejgo z Mirage trzeba przerobić na spalonego skwarka albo dać dziecku do zabawy.

 

Super temat, dobry warsztat, ogólnie - ku chwale Ojczyzny!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.