Jump to content
Stojkovic

Panther ausf. A - Italeri 1:35 - podstawy malowania i weatheringu

Recommended Posts

Godzinę temu, Grumpy napisał:

:haha:

Dobrze że masz dystans do siebie i zrozumiałeś gdzie popełniłeś błąd w interpretacji :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

najsss, full łosza robilem tylko raz, w przypadku dot'a procedura ta sama rozumiem (satin/gloss , wycieranie white spiritem) , swoja droga zauwazacie jakas roznice pomiedzy white spiritem modelarskim a tym dostepnym w chemicznych sklepach? jest sens placic 3x :)? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie. To jest chyba jedyna chemia „nie modelarska” jakiej używam. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie ma większej róznicy jesli chodzi o white spirit.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Różnice są, ale nie warto dopłacać.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czyli taki white spirit od dragona sprawdziłby się na modelu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trzeba by jeszcze założyć temat "Jak modelować żeby nie splajtować" czyli jak zastąpić typową chemię modelarską tańszymi zamiennikami. Taka wiedza w jednym temacie to byłoby coś!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiedyś miałem taki plan. Z resztą coś tam było. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pamiętajcie tylko, że czase chytry dwa razy traci...

Dzisiaj rozpocząłem wstępne prace z olejnymi farbami. Od kilku lat używam Abteilungów (zaraz ktoś napisze, że można tanie chińskie oleje i będzie to samo...)

Zanim przejdziemy do weatheringu z użyciem olejnych farb trzeba nieco ujednolicić płaskie poierzchnie modelu bez zimmeritu dodając kilka odcieni. Dzięki temu pancerz będzie wyglądać na bardziej wypłowiały, uzywany itp.

Staram się dobrać zawsze kolory odpowiadające tym z kamuflażu tzn. zielony, brązowy i żółty.

Przygotowujemy kartonik (by odsączyć farby) i pędzel o ostrym końcu - chodzi o to by bardzo ostrożnie nakłaać farby olejne bo są bardzo wydajne.

67183453_2577414188956412_5962480428752306176_n.jpg.188945395a8c260435c6b5c475ec96b4.jpg67261876_2577414645623033_5622608791762632704_n.thumb.jpg.166858fb9818f775e30ef9621cb25531.jpg

Gdy wszystko przygotujemy robimy coś na kształt "biedronki"  czyli różnych plamek z farb olejnych. Pamiętamy jednak o tym, by jasne kolory jak biały czy buff nakładać na miejsca gdzie robiliśmy jasną modulację (kontynuacja logiczna rozświetleń). Ciemniejsze natomiast w obrębie neutralnym i przy zakamarkach. Pamiętajmy tez że farby olejne dodatkowo matowią nam model - nieznacznie, ale zawsze.

67378173_2577415128956318_8742850795130585088_n.jpg.70f2c9271163bda0878ced358af57726.jpg67384589_2577414878956343_4228145821146677248_n.jpg.a606e807a3089a131083c61ba8ef6229.jpg

Dodatkowo postanowiłem tez dać kilka kropeczek na same oznaczenia na wieży by stonowac białe obwódki i kontrast z czerwienią. Gdy skończyłem w dłoń wziąłem Odorless Thinner i dwa pędzle. Tu podkreślę jedną rzecz - kształt pędzli i ich rozmia są KLUCZOWE w całym procesie. To dokładnie takie pędzle jak na foto daja nam efekt o który się rozchodzi - czyli obszarowe blendowanie z naturalnym efektem końcowym. Kiedys robiłem to pędzlami o mniejszym włosiu i generalnie raz że straszna męka a dwa, że wychodziły maziaje. Dopiero z czasem doszedłem do tego w czym błąd - w złym doborze pędzli.67302036_2577416652289499_4783110068860092416_n.jpg.7ec4af8d831c27f206d2d4b9841682c5.jpg

BARDZO delikatnie nasączamy pędzel rozcieńczalnikiem i kolistymi ruchami zamiatamy olejne kolory w "kółeczko" wcierając je w model.

67558905_2577417045622793_6329694261340012544_n.jpg.b515ba512a40dd19e86a280c2f3bae2b.jpg

Gdy wszystko zrobimy jak trzeba powinniśmy otrzymać poniższy efekt nieco zmienionej - dojżalszej struktury kolorystycznej pojazdu. Pamiętajmy, że to dopiero przygotowania do weatheringu.

67902017_2577417358956095_6903693705325051904_n.jpg.090f51db549586dea8a7c5ea4927486b.jpg

67207388_2577417782289386_323412441843105792_n.jpg.7821492ac7e6617b11be615c963f87b1.jpg

67151080_2577418178956013_6061489307644854272_n.jpg.6366b6fdb588750f8768ec26226c1ac4.jpg67476048_2577417975622700_6925435508382236672_n.jpg.12fc49b47e269787c43c18a868aa48c8.jpg

Gdyby ktoś się zastanawiał dlaczego Odorless thiner a nie white spirit - już tłumaczę. Kiedys leciałem wszystko white spiritem z góry na dół. Niestety wówczas miałem problemy ze "zdzieraniem" całego koloru i tworzeniem się maziaji zamiast blendowania na modelu. Okazało się po małych badaniach, że white spirit jest doskonały do emalii jesli chodzi o ścieranie. Do blendowania natomiast jest za agresywny i lepiej olejne farby współpracują z odorless thinnerem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Nie chce śmiecić ale podpinam sie pod zdanie mbrnnr.Najlepiej kupić EKO-1, za 100ml ustrojstwa od AK czy Miga płacimy prawie 24złote.Za pół litra EKO-1 płacimy niecałą dyche.Jak sie to przeliczy i rozłoży na dłuższy okres to po jakimś czasie sporo grosza zostaje w kieszeni.EKO-1 nadaje sie idealnie do blendowania

Gdzieś tam MIG wspominał o tym, że thinnery ze sklepu chemicznego nie nadają sie do blendowania np jego produktów do weatheringu... pfff to jest typowa gadka kolesia który chce urobić jak najwięcej kasy na naiwniakach.

Edited by wiesiek_2

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 godzin temu, Stojkovic napisał:

Pamiętajcie tylko, że czase chytry dwa razy traci...

I głupi trzy razy płaci. 

Skład chemii modelarskiej nie jest od lat żadną tajemnicą. Wystarczy być przeciętnie wykształconą małpą uzbrojoną w Google by się zorientować na czym firmy modelarskie ostro przycinają. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
36 minut temu, mbrnnr napisał:

I głupi trzy razy płaci. 

To kolejny 'howto' moze niech ktos zrobi model 'po taniosci' :) zamiast rozcieczalnikow , łoszy, filtrów, microsoli/setów, pigmentów etc odpowiedniki 'po taniosci' , ciekaw jestem jak wyjdzie takowy model :) a i najlepiej obok 2gi taki sam robiony juz 'dedykowana' chemia. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Praktycznie wszystkie modele są tak robione. I robi tak mäsa innych modelarzy. Nie jest to nic specjalnego. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

To już jak tam sobie kto chce. Ja pokazuję jak ja to robię i to trochę jak z gotowaniem, zawsze znajdzie się tańszy zamiennik - czy smaczniejszy?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 25.07.2019 o 14:56, Stojkovic napisał:

Tu podkreślę jedną rzecz - kształt pędzli i ich rozmia są KLUCZOWE w całym procesie.

To może podaj rozmiary pędzli, skoro są tak kluczowe?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze względu na fakt, że pojawiły się wątpliwości co do tego czy nie działam na zlecenie jakiejś marki podkreślam raz jeszcze, że używam tego co mam w warsztacie i mam sprawdzone. Jeśli toś chce taniej/inaczej proszę bardzo - ale moją intencją jest pokazać cały proces jak ja go robię i czym robię. Mam gdzieś czy to AK, MIG czy Lifecolor czy coś tam jeszcze innego - stawiam na powtarzalność i pewność efektu.

Jesli jestes czytelniku początkujący, to zakładam, że chcesz wydać skromny budżet z głową a nie jak najtaniej, bo idąc tą droga to po co pigmenty kupować jak można maziać błotem z kałuży?

 

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Tak jak obiecałem dziś nico o przygotowaniach przed pigmentami z wykorzystaniem farb olejnych.

Postanowiłem nieco nadać syfnego wyglądu przy ich pomocy wokół pierścienia wieży by pokazać o co dokładnie chodzi.

Intencja jest stworzenie przebarwień wyglądających jak kurz i zaschnięte błoto zanim użyjemy pigmentów, by już na tym etapie zróżnicować kolorystykę i nadać głębi.

 

Przygotowanie trzech odcieni olejnych: light dust, basic earth i dark mud.

67498239_2588610831170081_1405303064344133632_n.jpg.ea2cf0b3e716c107e04e44fe1844e08c.jpg

Aplikujemy zaczynając od najjasniejszego, którego jest najwięcej i ma stworzyć najszersszy obszar ubrudzenia

67695878_2588611011170063_6329516544183238656_n.jpg.8c6481e39fb30fbad9adfab4370b84ab.jpg

Blendujemy przy użyciu odorless thinner sprawiając że przejścia są płynne. Teraz czas na odcień basic earth - mniej i w znacznie mniejszym zakresie.

67530726_2588611324503365_2572235409400528896_n.jpg.902711facf4b99e3256d93eb74816b19.jpg

Na koniec najciemniejszy odcień i podobna procedura (najciemniejszy praktycznie tylko pod samym kołnierzem pierścienia)

Efekt subtelny, ale w poączeniu z pigmentami będzie bardzo ciekawie.

right.jpg.197f93e3ea3a55b88921a5db099b20c1.jpg

67432021_2588611664503331_8306529160633778176_n.jpg

Edited by Stojkovic

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jako uzupełnienie pracy wstępnej z tymi trzema odcieniami błota wrzucam dzisiejsze działania na błotnikach i wieży oraz przy włazach kierowcy i strzelca KM-u.

Błotniki:

- przy krawędzi styku błotnika z płytą pancerną dodany najjasniejszy odcień olejnej farby light dust + blend, potem kilka kropek z basic earth + blend i na koniec w kilku dosłownie miejscach dark mud + blend. Ruchy pędzla od płyty pancernej w dół w kierunku końca błotnika.

67641559_2590225814341916_1430024977704288256_n.jpg.f237c3d7d8f90ddabaebdec5c5c39f5a.jpg

p.jpg.ea13e54f49134efb6c314b26f7194b44.jpg

Brudzenie bardzo subtelne, ale o to chodzi.

Włazy: chodzi o to by bardzo delikatnie pokazać ubrudzenie powierzchni w której dużo się działo - wchodzący i wychodzący wojacy.

Proces podobny jak wyżej, z tym, że skupiamy się na krawędzi przy otworze włazu.

67643146_2590226011008563_8431068291501391872_n.jpg.98f13efb1302ab42eb8fcfebd3c7fc2b.jpg

Na koniec zająłem się bardzo lekko tylną płytą wieży z włazem amunicyjnym oraz stropem wieży - szczególnie wokół kopułki dowódcy, krawędzi boków wieży oraz poręczy z tyłu.

Chodzi o symulację zmian kolorystycznych w miejscach często uczęszczanych przez załogę.

67660449_2590226651008499_5830940045925679104_n.jpg.bd9c20e53259428662f181f2237923cf.jpg67495434_2590226344341863_3403374334943690752_n.jpg.6933dc49edf73bdbc462ec0d4cc4719a.jpg

Teraz powoli będziemy przechodzić do pigmentów.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

To ja może zadam głupie pytanie bo wcześniej myślałem, że będziesz tam działał olejami: czemu pokrywa silnika tak mocno odstaje kolorystycznie od reszty?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bo jeszcze się za nią nie wziąłem, ale nawet jak z nią skończę to i tak ma lekko odstawać.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czyli jeśli dobrze rozumuję to chcesz w ten sposób pokazać odrębność tej pokrywy od reszty? Bo jak się tak przyjrzałem to środkowa płyta nadsilnikowa też różni się kolorem od bocznych co jak się spodziewam ma też zobrazować jej odrębność.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dokładnie tak. Pamiętajmy, że tu jeszcze się dużo zmieni z tyłu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Było o zimmericie - tu taka fotka. 

DSCF9739.thumb.JPG.53edfc9e7a5d69056768eb59dd52b964.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.