Skocz do zawartości

Panther ausf. A - Italeri 1:35 - podstawy malowania i weatheringu


Stojkovic

Rekomendowane odpowiedzi

Pamiętajcie tylko, że czase chytry dwa razy traci...

Dzisiaj rozpocząłem wstępne prace z olejnymi farbami. Od kilku lat używam Abteilungów (zaraz ktoś napisze, że można tanie chińskie oleje i będzie to samo...)

Zanim przejdziemy do weatheringu z użyciem olejnych farb trzeba nieco ujednolicić płaskie poierzchnie modelu bez zimmeritu dodając kilka odcieni. Dzięki temu pancerz będzie wyglądać na bardziej wypłowiały, uzywany itp.

Staram się dobrać zawsze kolory odpowiadające tym z kamuflażu tzn. zielony, brązowy i żółty.

Przygotowujemy kartonik (by odsączyć farby) i pędzel o ostrym końcu - chodzi o to by bardzo ostrożnie nakłaać farby olejne bo są bardzo wydajne.

67183453_2577414188956412_5962480428752306176_n.jpg.188945395a8c260435c6b5c475ec96b4.jpg67261876_2577414645623033_5622608791762632704_n.thumb.jpg.166858fb9818f775e30ef9621cb25531.jpg

Gdy wszystko przygotujemy robimy coś na kształt "biedronki"  czyli różnych plamek z farb olejnych. Pamiętamy jednak o tym, by jasne kolory jak biały czy buff nakładać na miejsca gdzie robiliśmy jasną modulację (kontynuacja logiczna rozświetleń). Ciemniejsze natomiast w obrębie neutralnym i przy zakamarkach. Pamiętajmy tez że farby olejne dodatkowo matowią nam model - nieznacznie, ale zawsze.

67378173_2577415128956318_8742850795130585088_n.jpg.70f2c9271163bda0878ced358af57726.jpg67384589_2577414878956343_4228145821146677248_n.jpg.a606e807a3089a131083c61ba8ef6229.jpg

Dodatkowo postanowiłem tez dać kilka kropeczek na same oznaczenia na wieży by stonowac białe obwódki i kontrast z czerwienią. Gdy skończyłem w dłoń wziąłem Odorless Thinner i dwa pędzle. Tu podkreślę jedną rzecz - kształt pędzli i ich rozmia są KLUCZOWE w całym procesie. To dokładnie takie pędzle jak na foto daja nam efekt o który się rozchodzi - czyli obszarowe blendowanie z naturalnym efektem końcowym. Kiedys robiłem to pędzlami o mniejszym włosiu i generalnie raz że straszna męka a dwa, że wychodziły maziaje. Dopiero z czasem doszedłem do tego w czym błąd - w złym doborze pędzli.67302036_2577416652289499_4783110068860092416_n.jpg.7ec4af8d831c27f206d2d4b9841682c5.jpg

BARDZO delikatnie nasączamy pędzel rozcieńczalnikiem i kolistymi ruchami zamiatamy olejne kolory w "kółeczko" wcierając je w model.

67558905_2577417045622793_6329694261340012544_n.jpg.b515ba512a40dd19e86a280c2f3bae2b.jpg

Gdy wszystko zrobimy jak trzeba powinniśmy otrzymać poniższy efekt nieco zmienionej - dojżalszej struktury kolorystycznej pojazdu. Pamiętajmy, że to dopiero przygotowania do weatheringu.

67902017_2577417358956095_6903693705325051904_n.jpg.090f51db549586dea8a7c5ea4927486b.jpg

67207388_2577417782289386_323412441843105792_n.jpg.7821492ac7e6617b11be615c963f87b1.jpg

67151080_2577418178956013_6061489307644854272_n.jpg.6366b6fdb588750f8768ec26226c1ac4.jpg67476048_2577417975622700_6925435508382236672_n.jpg.12fc49b47e269787c43c18a868aa48c8.jpg

Gdyby ktoś się zastanawiał dlaczego Odorless thiner a nie white spirit - już tłumaczę. Kiedys leciałem wszystko white spiritem z góry na dół. Niestety wówczas miałem problemy ze "zdzieraniem" całego koloru i tworzeniem się maziaji zamiast blendowania na modelu. Okazało się po małych badaniach, że white spirit jest doskonały do emalii jesli chodzi o ścieranie. Do blendowania natomiast jest za agresywny i lepiej olejne farby współpracują z odorless thinnerem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie chce śmiecić ale podpinam sie pod zdanie mbrnnr.Najlepiej kupić EKO-1, za 100ml ustrojstwa od AK czy Miga płacimy prawie 24złote.Za pół litra EKO-1 płacimy niecałą dyche.Jak sie to przeliczy i rozłoży na dłuższy okres to po jakimś czasie sporo grosza zostaje w kieszeni.EKO-1 nadaje sie idealnie do blendowania

Gdzieś tam MIG wspominał o tym, że thinnery ze sklepu chemicznego nie nadają sie do blendowania np jego produktów do weatheringu... pfff to jest typowa gadka kolesia który chce urobić jak najwięcej kasy na naiwniakach.

Edytowane przez wiesiek_2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, Stojkovic napisał:

Pamiętajcie tylko, że czase chytry dwa razy traci...

I głupi trzy razy płaci. 

Skład chemii modelarskiej nie jest od lat żadną tajemnicą. Wystarczy być przeciętnie wykształconą małpą uzbrojoną w Google by się zorientować na czym firmy modelarskie ostro przycinają. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

36 minut temu, mbrnnr napisał:

I głupi trzy razy płaci. 

To kolejny 'howto' moze niech ktos zrobi model 'po taniosci' :) zamiast rozcieczalnikow , łoszy, filtrów, microsoli/setów, pigmentów etc odpowiedniki 'po taniosci' , ciekaw jestem jak wyjdzie takowy model :) a i najlepiej obok 2gi taki sam robiony juz 'dedykowana' chemia. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To już jak tam sobie kto chce. Ja pokazuję jak ja to robię i to trochę jak z gotowaniem, zawsze znajdzie się tańszy zamiennik - czy smaczniejszy?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Super Moderator
W dniu 25.07.2019 o 14:56, Stojkovic napisał:

Tu podkreślę jedną rzecz - kształt pędzli i ich rozmia są KLUCZOWE w całym procesie.

To może podaj rozmiary pędzli, skoro są tak kluczowe?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ze względu na fakt, że pojawiły się wątpliwości co do tego czy nie działam na zlecenie jakiejś marki podkreślam raz jeszcze, że używam tego co mam w warsztacie i mam sprawdzone. Jeśli toś chce taniej/inaczej proszę bardzo - ale moją intencją jest pokazać cały proces jak ja go robię i czym robię. Mam gdzieś czy to AK, MIG czy Lifecolor czy coś tam jeszcze innego - stawiam na powtarzalność i pewność efektu.

Jesli jestes czytelniku początkujący, to zakładam, że chcesz wydać skromny budżet z głową a nie jak najtaniej, bo idąc tą droga to po co pigmenty kupować jak można maziać błotem z kałuży?

 

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak obiecałem dziś nico o przygotowaniach przed pigmentami z wykorzystaniem farb olejnych.

Postanowiłem nieco nadać syfnego wyglądu przy ich pomocy wokół pierścienia wieży by pokazać o co dokładnie chodzi.

Intencja jest stworzenie przebarwień wyglądających jak kurz i zaschnięte błoto zanim użyjemy pigmentów, by już na tym etapie zróżnicować kolorystykę i nadać głębi.

 

Przygotowanie trzech odcieni olejnych: light dust, basic earth i dark mud.

67498239_2588610831170081_1405303064344133632_n.jpg.ea2cf0b3e716c107e04e44fe1844e08c.jpg

Aplikujemy zaczynając od najjasniejszego, którego jest najwięcej i ma stworzyć najszersszy obszar ubrudzenia

67695878_2588611011170063_6329516544183238656_n.jpg.8c6481e39fb30fbad9adfab4370b84ab.jpg

Blendujemy przy użyciu odorless thinner sprawiając że przejścia są płynne. Teraz czas na odcień basic earth - mniej i w znacznie mniejszym zakresie.

67530726_2588611324503365_2572235409400528896_n.jpg.902711facf4b99e3256d93eb74816b19.jpg

Na koniec najciemniejszy odcień i podobna procedura (najciemniejszy praktycznie tylko pod samym kołnierzem pierścienia)

Efekt subtelny, ale w poączeniu z pigmentami będzie bardzo ciekawie.

right.jpg.197f93e3ea3a55b88921a5db099b20c1.jpg

67432021_2588611664503331_8306529160633778176_n.jpg

Edytowane przez Stojkovic
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jako uzupełnienie pracy wstępnej z tymi trzema odcieniami błota wrzucam dzisiejsze działania na błotnikach i wieży oraz przy włazach kierowcy i strzelca KM-u.

Błotniki:

- przy krawędzi styku błotnika z płytą pancerną dodany najjasniejszy odcień olejnej farby light dust + blend, potem kilka kropek z basic earth + blend i na koniec w kilku dosłownie miejscach dark mud + blend. Ruchy pędzla od płyty pancernej w dół w kierunku końca błotnika.

67641559_2590225814341916_1430024977704288256_n.jpg.f237c3d7d8f90ddabaebdec5c5c39f5a.jpg

p.jpg.ea13e54f49134efb6c314b26f7194b44.jpg

Brudzenie bardzo subtelne, ale o to chodzi.

Włazy: chodzi o to by bardzo delikatnie pokazać ubrudzenie powierzchni w której dużo się działo - wchodzący i wychodzący wojacy.

Proces podobny jak wyżej, z tym, że skupiamy się na krawędzi przy otworze włazu.

67643146_2590226011008563_8431068291501391872_n.jpg.98f13efb1302ab42eb8fcfebd3c7fc2b.jpg

Na koniec zająłem się bardzo lekko tylną płytą wieży z włazem amunicyjnym oraz stropem wieży - szczególnie wokół kopułki dowódcy, krawędzi boków wieży oraz poręczy z tyłu.

Chodzi o symulację zmian kolorystycznych w miejscach często uczęszczanych przez załogę.

67660449_2590226651008499_5830940045925679104_n.jpg.bd9c20e53259428662f181f2237923cf.jpg67495434_2590226344341863_3403374334943690752_n.jpg.6933dc49edf73bdbc462ec0d4cc4719a.jpg

Teraz powoli będziemy przechodzić do pigmentów.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli jeśli dobrze rozumuję to chcesz w ten sposób pokazać odrębność tej pokrywy od reszty? Bo jak się tak przyjrzałem to środkowa płyta nadsilnikowa też różni się kolorem od bocznych co jak się spodziewam ma też zobrazować jej odrębność.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Na jakim lakierze brudzisz go olejami? I w jakich odstępach czasu nakładasz kolejne kolory na poprzednio zblendowane? Czy po każdym etapie wearheringu tzn. wash - biedronka - brudzenie miejscowe - ewentualne zacieki zabezpieczasz ten efekt przed przystąpieniem do następnego. Sam tak robię w obawie przed zepsuciem tego co już zrobiłem co jest dosyć problematyczne (wyciągnie sprzętu do aero i mycie) stąd moje pytanie czy po jakimś czasie schnięcia efekty utrzymują się permanentnie i są już nie do ruszenia thinnerem?

Edytowane przez TAW
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko jest kwestia wyczucia.

Jak już pisałem używam lakieru satynowego tylko raz - po nałożeniu kalek na model.

Wówczas zarówno między zabiegami poszczególnymi jak i po skończeniu modelu nie pokrywam go już lakierem.

Wash podkreśla detale, biedronka matowi i urealnia powierzchnię a olejne brudzenie nadaje interesującego wyglądu pod względem odcieni poszczególnych miejsc przed pigmentami.

Zacieki robię na samym końcu. Zazwyczaj poszczególne procesy robię w kolejnych dniach - nie jadę z koksem od razu jeden po drugim. Nie chodzi tu o samo schnięcie ale bardziej pogląd sytuacji - wolę popatrzyć na te miejsca z wczoraj na drugi dzień i zanim rusze dalej mieć pewność że nic nie chcę poprawić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie po działaniu olejami tam gdzie używałem odourless thinnera powstają wypłowienia np przy blendowaniu zacieków w srodku jest zaciek a wokół niego wypłowiały ślad. Coś takiego mi się utrzymuje dopuki nie nałożę kolejnej warstwy bezbarwnego. Po użyciu czy to matowego czy błysku przebarwienia znikają i kolory wracają do normy i są znów wyraźne. Czy spotkałeś się lub którykolwiek z forumowiczów z czymś takim? Czy wiecie co może być przyczyną?

Edytowane przez TAW
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, TAW napisał:

U mnie po działaniu olejami tam gdzie używałem odourless thinnera powstają wypłowienia

Miałem to samo, przy robieniu dot filtra dedykowanym cudem od AK przy próbie korygowania White spiritem miałem wypłowienia, po prostu White spirit zdjoł wcześniejszy filtr który nie był zabezpieczony żadnym lakierem, też zastanawiam jak robisz nie stosując po poszczególnych weatheringach zabezpieczeń wcześniejszych powierzchni weatheringu jeśli co rodzaj weatgeru jedziesz White spiritem etc, nie zdejmuje Ci wcześniejszych warstw? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Stojkovic napisał:

Napisz jeszcze jakich farb olejnych używasz i czym robisz zacieki i w jakim odstępie czasu?

Streaking grime od miga. Blenduję ok. 10 minut od ich nałożenia enamel odourless thinnerem. Lakier vallejo ale to samo miałem przy lakierze Tamiya w sprayu. Po ponownym zapryskaniu lakierem kolor wraca do normy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po wstępnym weatheringu farbami olejnymi przechodzimy do pigmentów. Ja osobiście używam tych odcieni - sprawdzają się u mnie od lat.

Gama starego MIG'a:

- Europe Dust

- African Earth

- Beach Sand

- Light Dust

- Gulf War

- Brick Dust

Dodatkowo model delikatnie będę urozmaicał emaliami teksturowymi - podkreślam słowo DELIKATNIE.

67879783_2607933769237787_4419739377303814144_n.thumb.jpg.da6351d4b6fed3dedb82d8f90b18b35e.jpg

Teraz po kolei.

Staram się wybrać z gamy powyższych pigmentów takie odcienie które najlepiej pasują do danego teatru działań. W tym przypadku mówimy o Europie.

Następnie powoli buduję brudzenie poprzez nakładanie niewielkich ilości pigmentu w miejscach gdzie mogły się kumulować tego typu zabrudzenia:

- w pierwszej kolejności okolice włazów na płycie pod wieżą oraz włazu z tyłu samej wieży przestrzeń pod wieżą i tylna płyta nadsilnikowa oraz dach wieży obok kopułki.

68238532_2607936565904174_8954314630935609344_n.jpg.acbf18c350fa27ca4b25ea07544b4cb5.jpg67888568_2607937839237380_2576855892267892736_n.jpg.2666bf92af3c6a595a106b0827189dd8.jpg68731024_2607936332570864_5266214531549364224_n.jpg.41e7ce80cc2cbe8554ee6b71694bb104.jpg

- następnie błotniki w miejscu styku z płyta pancerną, koła i gąsienice, ekrany boczne i boki wieży oraz dolną część płyty czołowej z przodu.

67905021_2607935905904240_8688816262551175168_n.jpg.59af0b5701be829a3a492177f1aa82d3.jpg68721651_2607936102570887_1870883192882331648_n.jpg.e5033d074ae76c5be413d12ba0c4eb04.jpg68416039_2607935682570929_8522795216552329216_n.jpg.8598ef94d1f240db8fc85b2d201f3b80.jpg68728388_2607935499237614_4447098181540380672_n.jpg.74bcb61865af11e23a119411b047f898.jpg

Pigmenty utrwalam na ten moment White Spiritem (na zdjęciach widać gdzieniegdzie jeszcze plamy i schnący white spirit właśnie)

Teraz pozostały emalie teksturowe o których użyciu napisze i pokażę więcej w kolejnej odsłonie.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To już w zasadzie koniec przygody z Panterą w tym wątku.

Użyłem emalii teksturowych w zasadzie jedynie marginalnie dla uzupełnienia pigmentów (dwa z trzech słoików mi się zwarzyły i poszły do kosza).

Generalnie zasada jest prosta, chcemy stworzyc kilka rozbryzgów błota na podwoziu. Ja wykorzystałem to jedynie z tyłu pojazdu.

Odwróciłem go do góry kołami i po zamoczeniu starszego pędzla w słoiku psiknąłem w pędzel z aerografu tworząc kilka plam na tylnej płycie pojazdu i zasobnikach. Wszystko z umiarem.

68836006_2381723315431176_2804921000737636352_n.thumb.jpg.188709610c74774aef36720d406121ab.jpg

Teraz pozostało jedynie uzupełnienie gąsienic o metaliczny pigment i przetarcie gąsienic, dodanie drugiej liny holowniczej, korby z boku kadłuba i zapasowych ogniw na stelażu.

Dodatkowo pigmentem o odcieniu czarnym przydymiłem wydechy, wyloty wentylacyjne i lufę.

Na koniec specyfikiem z gamy Vallejo zrobiłem kilka kropel po benzynie i oleju na tylnej płycie nadsilnikowej.

68756706_2381722675431240_294902560601407488_n.jpg.61486b5a7a02cb4ffc80fe6679294eda.jpg

Nie zapomniałem tez o użyciu trzech odcieni rdzawych pigmentów na zapasowych ogniwach po bokach czołgu.

Po przejściu tego całego proesu malowania i brudzenia na półce stoi coś takiego. Mylę, że nie będzie wstydu na żadnej imprezie modelarskiej gdy opanujemy budowę i malowwanie jak poniżej. Pamiętajmy, że to jedynie podstawy i starałem się nie odlecieć z efektami, smaczkami itp. bo to juz kady w swoim zakresie sobie rozwinie.

68290562_2618603741504123_81419815289356288_n.jpg.bf1de6882164f85cb35ee0525b07d75a.jpg68543892_2618603588170805_959865735423721472_n.jpg.821e31ab324739314b7c6674eb043457.jpg68656441_2618603954837435_6573778597096456192_n.jpg.7a41a63b70ead1851ae6fe692e819a82.jpg68890229_2618604184837412_1470895761938972672_n.jpg.da9486cacb4fd8ada17d14e0fdf28fe5.jpg68979453_2381723092097865_644593777024958464_n.jpg.464194ca0c58b6c6fadf16a083501d08.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.