Skocz do zawartości

Panther ausf. A - Italeri 1:35 - podstawy malowania i weatheringu


Stojkovic

Rekomendowane odpowiedzi

Co jakiś czas zdarza się, że na forum pojawia się ktos "młody modelarskim stażem" i zadaje sporo pytań o róze kwestie.

Pomyślałem sobie, że przy okazji renowacji mojej bardzo starej Pantery pokażę ze swojej strony - łopatologicznie co i jak robię - cały proces krok po kroku.

 

Uprzedzając pytania o zasoby warsztatowe pierwsza fotka, to farby i chemia której użyję:

61413663_2478241138873718_6081797429143797760_n.jpg.b5c35ecd53a091da84b0a511a2fae4b9.jpg

Będę malował jak to u mnie stylem modulacji kolorów - stąd gotowy zestaw, którego uzywam lekko od 2014 roku gdzieś.

Od lewej zatem mamy: podkład, filtr, washa (stosuje go od samego poczatku - 2009 roku), akrylowe farby AK i MIG, oleje i farby MRP do kamuflażu.

Pierwsza sprawa to po sklejeniu nałożenie surfracera, czyli podkładu - dla mnie obowiązkowo.

Następnie gdy model jest cały szary z aerografu, używając odcienia dunkelgelb shadow podreślam (rysuję) cienie na modelu wszedzie tam, gdzie powinny być - zakamarki, pod błotnikami itd.

Robimy tak, by już na wczesnym etapie zróżnicować kolorystykę całej bryły. Nie musi być ultradokładnie - co widać, musi to być widoczne, ale nie ostre (powinno być to lekko rozmyte)

61469515_2478240948873737_3229354908788457472_n.jpg.da432e285ec5a2908e92b08d2f6da076.jpg61443003_2478240795540419_4386492147134627840_n.jpg.4feda27d0ba4413dbb013c440d297c66.jpg61548986_2478240442207121_5097267328626720768_n.jpg.edb55864c0e20017153998cb964d53d2.jpg61756311_2478240698873762_8979532230766362624_n.jpg.aa5c5798c1408f0007e80b91f2c71090.jpg61882215_2478240572207108_5431341257983000576_n.jpg.8e41bce2cd41702679d4eb1f7c5f61d6.jpg

Jako, że jest to renowacja starego modelu na kołach macie stary odcień dla porównania, który jest nijaki w swoim wyrazie.

 

Edytowane przez Stojkovic
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Krok drugi to naniesienie na całość najciemniejszego koloru z zestawu, czyli dunkelgelb dark base.

Zauważcie, ze nadal widać cieniowanie ktore wykonałem poprzednio.

Teraz jasniejszymi tonami z zestawu bedziemy dalej rozjaśniać Pantere.

 

2004457936_61502524_2478241262207039_7481901156403249152_nkopia.jpg.ad59a25f1ed03843f72bb950d233264a.jpg

2003967429_61788562_2478241642207001_5644405514566631424_nkopia.jpg.6d4462db0b63c0fcfb0ccd2ab0a45c14.jpg

61632632_2478241378873694_833751876271865856_n — kopia.jpg

61913430_2478241532207012_8908640028859564032_n — kopia.jpg

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo fajnie , że pojawia się ten poradnik, chętnie podpatrzę coś niecoś . I od razu kilka pytań : Czy elementy wyposażenia malować przed przyklejeniem , czy najpierw sklejać całość , pomalować bryłę , a potem wyposażenie? ( tzn. liny, kanistry, narzędzia. części gąsienic). Tutaj widzę wszystko poprzyklejane , ale to renowacja, a jak w przypadku nowego modelu. Czy zastosować technikę mieszaną tzn. części Łatwo dostępne przykleić i pomalować , a jakieś trudne do pomalowania na bryle, pomalować a później przykleić . Ja mam ciągle obawy , że jak przykleję to będzie mi trudno dostać się w jakieś zakamarki , a jak pomaluje , to że później klej będzie widać , i tak" jak nie urok to s..czka" . 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za aktywność w wątku.

 

Narządzia zawssze przyklejam przed malowaniem prócz np. KM-ów na wieży.

Daje to po pierwsze czystość roboty (klej) po drugie trzyma się wszystko w miejscu przy malowaniu pędzlem detali.

 

Prawdopodobnie mam coś z dyszą, bo co psiknięcie zbiera się farba na iglicy przy dobrze rozrzedzonej farbie.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Seb napisał:

Ale aero dalej masz nieogarnięte. Może dyszę masz pękniętą ?

A na którym zdjęciu modelu z tego wątku, można ten „błąd” dostrzec? Chętnie przeanalizuję, bo może sam robię takie błędy nie wiedząc o tym :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, mbrnnr napisał:

Pisałem do niego priwa. Beton. 

Nie przesadzasz trochę? Gdyby autor nie wskazał palcem, w życiu bym tego błędu nie zauważył... 

Pokazywania jak prawidłowo robić modele jest od cholery i trochę na sieci, ale już pokazywania jak ich NIE robić (czyli taki „wykaz błędów newbe”) nie uświadczysz nigdzie :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chłopaki ogarnijcie się!

Literówka w tytule wam przeszkadza? Serio to jest najważniejsze?

Zamiast skupić się na treści szukacie mankamentów...  macie coś do wniesienia do tematu w kwestii modelarskiej? Czy tylko przyczajka gramatyczna?

Nie wiem, gdzie po zmianie na nowe forum jest funkcja edycji, czy jest ona czasowa czy nie i ogranicza możliwość edycji np. do 24 h. Zmieniłbym to i po problemie.

 

Proszę zatem moderatorów o poprawę na Panther zamiast Pnther albo najlepiej na " Panzerkampfwagen V Panther (Sd.Kfz.171)" co by nikogo oczy nie bolały że niepełna nazwa, to jest chyba tak generalnie Ausf A i do tego wersja późna, fabryki nie znam...

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

27 minut temu, Stojkovic napisał:

.... to jest chyba tak generalnie Ausf A i do tego wersja późna, fabryki nie znam...

 

To jest Italeri....... Nie drąż tematu ?

 

Fajnie, że robisz coś dla ludzi!

Edytowane przez enten
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czas na kolejną część malowania.

Tym razem po ciemnym kolorze bazowym (dark base) nakładamy kolor bazowy (Base), która jest odcieniem neutralnym w gradiencie (ani ciemny, ani jasny).

W zasadzie ortodoksyczni modelarze na tym etapie powinni zakończyć, jako że dla nich rozjaśnienie dalsze bryły nie jest naturalne itp. itd. a potem te modele wyglądaja jak wyglądają...

 

To co jest istotne to restrykcyjne kontrolowanie wartsw farby, żeby nie było za grubo - bo potem przy piątej warstwie farby robi nam się naleśnik z modelu - przy tych farbach z których korzystam nie jest to łatwe i  na pewno dużo prościej jest kontrolowac farby Tamiya.

W zasadzie jak porównamy do ciemnej bazy już widzimy, że model jest jaśniejszy.61404180_2482247551806410_5976023620277764096_n.jpg.fafe56df3381361187331ba58546783a.jpg61705106_2482247815139717_5052169347384999936_n.jpg.3b0a800cc9aed921c482668bffed6b79.jpg61767870_2482247705139728_4833261336823595008_n.jpg.273c66ce5bb67c4e37682c6d8e322a6f.jpg61611148_2482247215139777_5384870154221912064_n.jpg.e0f62c1632a89bec53b4695318ff9b5a.jpg

61605172_2482247095139789_3633095290744995840_n.jpg.4f859eb77b88c2f70b9c6c613dde8317.jpg

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwszy etap poważnej modulacji kolorów to rozjaśnienie bazy (kolor Light base) i kontynuacja budowy gradientów.

Pamiętam, że na początku bardzo byłem zafiksowany na odpowiednim ułożeniu kierunku rozjaśnienia. Teraz po iluś tam modelach uważam, że najważniejsze jest logiczne ułożenie kierunku w zgodzie z tym jak pada światło słoneczne z tą jednak różnicą, by zawsze rozjaśnić płaskie powierzchnie.

Generalnie oczywista sprawa że na przedniej płycie tego czołgu na górze będzie jaśniej niż na dole. Jednak nie do końca oczywiste jest to, że tylną płytę za wieżą też rozjaśnię w kierunku tyłu pojazdu (tam gdzie są wentylatory i silnik). Najwazniejsze by rozjaśnić, by coś zaczęło się tam dziać optycznie.

Dopiero w kolejnym kroku używając jaśniejszego odcienia (Highlight) będziemy odcinać od siebie poszczególne płaszczyzny np. przednia płytę od górnej płyty przy włazach. Obie powierzchnie sa jasniejsze niż baza, ale nadal zlewaja się w jedną całość i to trzeba będzie zmienić (co i jak pokażę w kolejnym kroku).

Specjalnie dodałem foto bez wieży, by pokazać jak zgrywa się zacieniona powierzchnia z neutralna i jasną.

Już ten model zyskał na optycznej wyrazistości, a to dopiero początek.

Na ten moment mamy: zacienione, neutralne i rozjaśnione powierzchnie:

62221224_2482248095139689_9127368672996753408_n.jpg.cf0d2f857a0ba1f9daf890dd77704fa7.jpg61713421_2482248551806310_4226657541964169216_n.jpg.7ddd008049c2f402aa4babd1815043b5.jpg61630156_2482248385139660_6506156042122952704_n.jpg.b6ce4159a3757f3ac8da66a71ad1d29a.jpg61726666_2482248231806342_42555244638371840_n.jpg.e721389dd88a1625338fcd218d58c576.jpg62024942_2482247975139701_1505417021142073344_n.jpg.ad3cfa130338dc63315927604dec5f9f.jpg61582373_2482249121806253_7074800228825563136_n.jpg.1f5383b4dbcea037fbcc1a1862a6eecf.jpg

 

  • Like 2
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgodnie z zapowiedzią wykonujemy kolejny krok na płaszczyznach rozjasnionych uprzednio (light base) i teraz tylko odcinamy (różnicujemy) rozjasnione powierzchnie dalej jeszcze jasniejszym kolorem (Highlight). Dzięki temu uzyskamy logiczny gradient nadający całej bryle Pantery wyrazistości.

Jak widzicie kolorystyka bardzo mocno pojasniała. Dla potrzeb tego tutoriala specjalnie mocniej widac ciemniejsze kolory bazowe (normalnie zmodulowałbym jeszcze szerzej na płaszczyznach w taki sposób, że jasniejszy kolor zajmowałby 2/3 lub 3/4 danej powierzchni na tym etapie.

Jak widzicie przednia płyta czołgu jest u góry nacznie jasniejsza, niż pozioma płyta z wlazami za nią - o to nam chodziło!

Podobnie boczne fartuchy, boki wieży, jarzmo działa i błotniki. Tylna płyta jest także rozjaśniona. Pamiętajcie, że na tym etapie możemy kolorem (highlight) odcinac także lementy na poziomch płaszczyznach typu włazy, korki i osłony silnika.

61944060_2482511238446708_2403929810167398400_n.jpg.d39c0890feb083985fa431584ca36b6a.jpg62217875_2482513091779856_4398161899695374336_n.jpg.3509413bcaed8f048efd2adc87f4a8d2.jpg62055133_2482511385113360_4881990296302256128_n.jpg.ca079de09ea1b2b73e141f4c1a88193b.jpg61802399_2482512961779869_3108817751137845248_n.jpg.7a3f7aa4d4853e28c38481d7b935a6a9.jpg61644691_2482512705113228_6041281718445408256_n.jpg.db3cd33478cd64c8aa675a2cf39e6e64.jpg61972910_2482513245113174_1881476403300401152_n.jpg.664e351d13a2eb8c182a8178d5067667.jpg

Kolejnym krokiem będzie najjasniejszy kolor (Shine) - którego użyjemy tylko do skrajnie ukośnych powierzchni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dobry przykład, Jeżeli dobrze rozumuję , to w tym przypadku mamy słońce gdzieś lekko przed przodem pojazdu, ale używając tej techniki nic nie stoi na przezszkodzie , żeby zmodulować "odwrotnie" tzn. ustawić słońce za pojazdem i cienie pociągnąć troszkę inaczej. Można też bardziej równomiernie , dla słońca w zenicie. ( jest nawet taki zestaw do współczesnych pustynnych kolorów Zenith modulation set) . Czekam z niecierpliwością na ciąg dalszy .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przed ostatni etap malowania bazy czyli najmocniejsze rozjaśnienie odcieniem (Shine) na krawędziach płyt skierowanych pod mocnym kątem.

Zarówno do kroku z użyciem odcienia Highlight jak i Shine używam kawałka kartonika do szybkiego zamaskowania powierzchni, której nie chce pomalować.

Koloru shine używam na jarzmie działa, bokach wieży a w zasadzie tylko górnej ich krawędzi. Wszystko po to, by odciąć od siebie rozjaśnione powierzchnie.

62047481_2484228828274949_4902643823366111232_n.jpg.3722fd16f1cc9a1a2bfce1a3512ae462.jpg

Dzięki temu mogłem bez przeszkód uzyskac efekt o który mi chodziło.

61986983_2484227978275034_4784704880411410432_n.jpg.0cc29b02c7ac0d4959dcf73425c4d62f.jpg61986194_2484228464941652_5220974365415309312_n.jpg.fb1d611aaa04511ddcefc9ceaf3ed48b.jpg62197432_2484228351608330_3607391096889409536_n.jpg.4178643cff9b691ce106c7e5c8211854.jpg61729365_2484228658274966_4611228746144284672_n.jpg.6c27458e318f1a3e17a2ead9b55e76a5.jpg

Nikt nie zwrócił na to uwagi, ale mam wklejoną odwrotnie płytę nadsilnikową i czeka mnie jej przemalowanie w odwrotną stronę pod względem kierunku padania światła.

Bez obaw - zrobi się :)

Edytowane przez Stojkovic
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Stojkovic napisał:

Nikt nie zwrócił na to uwagi, ale mam wklejoną odwrotnie płytę nadsilnikową

Myślisz, że to ważne przy tym modelu?

Nie masz siatek na grille i wloty powietrza, zostawiłeś wypychacze na uchytach na zapasowe ogniwa, szwy na rurach wydechowych... To tylko w tej okolicy.

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Model pochodzi z mrocznych czasów gdy zaczynałem, więc posłuży jako demonstrator malowania.

Nie biczujcie za błędy młodości ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pora na ostatni etap modulacji bazy, czyli uzupełnienie odcieniem Shine drobnych elementów by je powyciągać czyli podkreslić ich obecność - ranty płyt, uchwyty, zawiasy itp.

W tym momencie model wygląda wręcz kreskówkowo, mocne kontrasty i rozjaśnienia. Wszystko to się pięknie stonuje na końcu. Moim zdaniem własnie tak wygląda prawidłowa modulacja kolorów jest mocna, ale nie przepalona.

 

61747731_2485995661431599_6636634837883027456_n.jpg

61753105_2485994264765072_5162967091166314496_n.jpg

61828357_2485994551431710_2021342502920912896_n.jpg

62032524_2485994814765017_4865215760361848832_n.jpg

62146322_2485994991431666_7792506753093992448_n.jpg

Edytowane przez Stojkovic
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podsumowanie malowania bazy:

Etap 1: szary podkład

Etap 2: nałożenie cieni kolorem Shadow

Etap 3: położenie ciemnej bazy - Dark Base

Etap 4: położenie Bazy

Etap 5: położenie jasnej bazy - Light Base

Etap 6: rozjaśnienie jasnej bazy (odcięcia powierzchni)- Highlight

Etap 7: podkręcenie najbardziej ekstremalnych krawędzi - Shine

Etap 8: malowanie z pędzla śrubek i wszelkich detali, które chcemy by nie zatraciły się na modelu61443003_2478240795540419_4386492147134627840_n.jpg.2c6203dfa55031481cac2acb7cc56a86.jpg

61705106_2482247815139717_5052169347384999936_n.jpg.5185211521e33c1a89957e31689e7526.jpg1390551021_61502524_2478241262207039_7481901156403249152_nkopia.jpg.83ce723923fff22a7eab655567282e2d.jpg61713421_2482248551806310_4226657541964169216_n.jpg.1ed9bcd2a645312fb06e35a70d30187a.jpg62217875_2482513091779856_4398161899695374336_n.jpg.e9762b5123b9577b1bd5266001f210bd.jpg61986194_2484228464941652_5220974365415309312_n.jpg.38681a311100f2168252f70d407b8824.jpg61828357_2485994551431710_2021342502920912896_n.jpg.2d9e772d8cd406ef357a0e2233819646.jpg

Teraz czas na kolory kamuflażu

 

Edytowane przez Stojkovic
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.