Skocz do zawartości

Aerograf i surfacer1500


tlb

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Krótkie pytanie i krótka odpowiedź. Czym czyścić aerografu po użyciu sufracera 1500?

Wiem, ze pytanie dla 99% z Was banalne i może wywołać salwę śmiechu, ale nigdy nie używałem podkładu z aero i nie chcę zapchać.

Pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście, że porządnie.(No może nie aż tak oczywiste, ale porządnie)

Dzięki za odp.

Edytowane przez tlb
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Budżetowo i porządnie to "Płyn do mycia pędzli i narzędzi malarskich" - dostępny w każdym sklepie/stoisku z farbami. Kiedyś kupiłem "Iwata Medea airbrush cleaner" - leży do dziś prawie pełny, bo jest wyraźnie gorszy.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Surfacer 1500 jest od mr.hobby, więc ich produkty do czyszczenia - tu: mr.cleaner -  będą IMHO najlepsze. ?. Drogo, ale ja u siebie zapomniałem jak wygląda totalne rozkręcanie aerka do czyszczenia (procon boy): nalewanie, bąbelkowanie, „odpsikiwanie”, koniec roboty ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mr. Tool Cleaner, nie Mr. Cleaner.
Moje doświadczenie podpowiada mi że w przypadku czyszczenia aerografu po pracy, nieważne czy to Surfacer czy farby lub lakiery (Mr. Hobby, Tamiya, MRP, Alclady itp.), to zwykły aceton techniczny jest równie skuteczny jak Tool Cleaner, a kosztuje ułamek tego co ten ostatni.
Tool Cleaner warto stosować (podobno, bo nie miałem takiej sytuacji) gdy dojdzie do zaschnięcia farby w aerku, ponoć wtedy preparat Mr. Hobby jest skuteczniejszy.
Na co dzień zwykły aceton, albo tzw. ATC (Atlis Tool Clenar), czyli samoróbka, wystarczają w zupełności do codziennej higieny aerka.
Ja kupiłem po 5 litrów acetonu i octanu butylu i robię sobie z tego ACT (1:1) - tylko tym płuczę aerek w trakcie malowania i na koniec dnia pracy. Szczerze polecam, 10 litrów TC w cenie 100 zł (ta sama ilość markowego Mr. TC to ok. 1400 zł).

image.thumb.png.a7266627d452869d2fc99d6af6eb41c6.png

 

 

 

 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie aceton nie działa tak dobrze i pomimo, że po 3 bąbelkowaniach leci już czysty to MLT czy TLT-RT wyciągną jeszcze farbę. Może dlatego, że to nie aceton "techniczny"?

http://www.forever-products.com/nl/catalog-309/doe-het-zelf-357/aceton

W zakładce "informacje dodatkowe" napisano, że należy do produktów ekologicznych (jak wszystko na tym zakichanym zachodzie) co może mieć jakiś wpływ na skład i właściwości.

 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Problem w tym, że tutaj unia już dawno dociska do produktów eko, spróbuj znaleźć w markecie lakierobejcę nitro ^^ Czy w ogóle jakieś farby na nitro. Wszystko eko, a ten Forever w każdym markecie budowlanym. Aceton techniczny będę musiał kupić w Holandii, bo tam sprzedają, tak samo octan butylu, szkoda tylko, że ze 3x droższe niż w PL.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Super Moderator

Witam.

Miałem sobie jakiś czas temu zrobić płyn do czyszczenia aerografu, ale powstrzymał mnie wybór acetonu.

Bardzo proszę mi podpowiedzieć, czym różnią się od siebie te dwa pojemniki acetonu? To znaczy czym różni się aceton w szklanej butelce, od acetonu w plastikowym pojemniku?

Aceton w plastikowej bańce 5L koszt to 26,99zł.

H8JfIyb.jpg

n2bjZoQ.jpg

Aceton w szklanej butelce 1L cena to 17zł.

OoUEVjg.jpg

8qTmML7.jpg

Dlaczego jest taka różnica w cenie?

Czy chodzi o jakość acetonu i rodzaj pojemnika?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już zamówiłem mr. tool'a, ale ten aceton techniczny brzmi dobrze?

Dzięki za odpowiedzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodzi  o stopień czystości acetonu. Ten w butelce jest 99%  opisany jako PURE, powyżej niego jest jeszce czysty do analiz, który kosztuje z 5 albo i więcej razy więcej. Techniczny zawiera pewnie z 5% domieszek - alkohole, inne aromatyczne np toluen itp. To sie po prostu przekłada na cenę, bo jesli go uzywasz jako składnika chemicznego to potrzebujesz czysty a jako  środek do czyszczenia to inna bajka. W czyszczeniu aero  nie ma to znaczenia ale jakbyś czyscił jakieś wrażliwe instrumenty to wtedy jest róznica ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, jawkers napisał:

Witam.

Miałem sobie jakiś czas temu zrobić płyn do czyszczenia aerografu, ale powstrzymał mnie wybór acetonu.

Bardzo proszę mi podpowiedzieć, czym różnią się od siebie te dwa pojemniki acetonu? To znaczy czym różni się aceton w szklanej butelce, od acetonu w plastikowym pojemniku?

Aceton w plastikowej bańce 5L koszt to 26,99zł.

Dlaczego jest taka różnica w cenie?

Czy chodzi o jakość acetonu i rodzaj pojemnika?

Gdy ostatnio kupowałem sobie aceton, sprzedawca przekonał mnie do zakupu bańki 5l - nie pamiętam już - bodajże za 60-70 zł, zamiast 5 butelek po 7 zł, bo „lepsza jakość”. W praktyce nie widzę kompletnie żadnej różnicy w czyszczeniu tym drogim acetonem, w porównaniu do tego taniego, jakim czyściłem aerki przez ostatnie lata. Moim zdaniem nie warto przepłacać, bo różnicy i tak nie odczujesz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywicie, że przy czyszczeniu aero różnicy między acetonem technicznym a czystym, nie będzie. Wystrzegałbym się "kosmetycznego", bo nie zawsze wiadomo jakie dodatki zawiera (tłuszcze, aromaty itp). Chociaż w UK kupowałem aceton w hurtowni kosmetycznej i żadnych dodatków nie miał.

14 godzin temu, Tap-chan napisał:

Problem w tym, że tutaj unia już dawno dociska do produktów eko

Nie rozpowszechniaj mitów proszę. Unia może wydać regulacje, ale wtedy obowiązują wszystkich członków i to za ich zgodą. Ludzie po prostu coraz częściej wybierają produkty "eko" (sensownie czy nie, to inna sprawa) a producenci i sprzedawcy muszą się dostosować.
Przykładem z naszego podwórka są farby akrylowe "wodne", które przez dłuższy czas były na topie, bo nieśmierdzące i "nieszkodliwe". Akurat szkodliwość jakichkolwiek farb modelarskich używanych w małych ilościach i sporadycznie jest dyskusyjna. Poza tym pod tym względem akryle nie mają jakiejś przewagi, bo głównym czynnikiem szkodzącym jest wdychanie rozpylonego pigmentu a nie rozpuszczalników. Tak, czy inaczej, rynek zalały farby akrylowe bo takie było zapotrzebowanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tak nawiasem, ja nie jestem wielkim entuzjastą acetonu, choć też go używam, zmieszanego z IPA. Może powinienem spróbować mieszać z octanem butylu, ale wolę coś mniej ostrego w zapachu. Natomiast zauważyłem, że o ile moja mieszanka dobrze radzi sobie z rozpuszczaniem farb, to ich dokładne zmycie z wnętrza aero, już nie jest takie łatwe. Wydaje się że aero czyste, ale resztki rozpuszczonej farby zalegają w okolicy uszczelnienia. W efekcie, po wyschnięciu igła klei się do uszczelki. Wydaje mi się, że MLT pod tym względem jest lepszy i łatwiej wszystko wypłukuje. Ale szkoda go do płukania, więc po zakończeniu pracy i płukaniu, ruszam igłą żeby resztki spłynęły z wnętrza, po czym przedmu:bip:ę jeszcze raz i na koniec przecieram igłę. Dopiero wtedy mam pewność, że nic się nie sklei.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, HKK napisał:

A tak nawiasem, ja nie jestem wielkim entuzjastą acetonu, choć też go używam, zmieszanego z IPA. Może powinienem spróbować mieszać z octanem butylu, ale wolę coś mniej ostrego w zapachu. Natomiast zauważyłem, że o ile moja mieszanka dobrze radzi sobie z rozpuszczaniem farb, to ich dokładne zmycie z wnętrza aero, już nie jest takie łatwe. Wydaje się że aero czyste, ale resztki rozpuszczonej farby zalegają w okolicy uszczelnienia. W efekcie, po wyschnięciu igła klei się do uszczelki. Wydaje mi się, że MLT pod tym względem jest lepszy i łatwiej wszystko wypłukuje. Ale szkoda go do płukania, więc po zakończeniu pracy i płukaniu, ruszam igłą żeby resztki spłynęły z wnętrza, po czym przedmu:bip:ę jeszcze raz i na koniec przecieram igłę. Dopiero wtedy mam pewność, że nic się nie sklei.

Ja używam  WAMODu do akrylków i nic już się nie klei .Także przepłukanie na sam koniec małą ilością tego specyfiku daje najlepszy efekt.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

28 minut temu, push-up78 napisał:

Ja używam  WAMODu do akrylków i nic już się nie klei .Także przepłukanie na sam koniec małą ilością tego specyfiku daje najlepszy efekt.

A ja używam cały czas ATC i nic mi się nie klei, nie muszę stosować żadnych kombinacji i różnych płynów. Po prostu dobre, agresywne środki rozpuszczają wszystkie resztki farb i wypłukują je skutecznie. Szczerze polecam to co pisałem wcześniej, plus dobre, dokładne płukanie aerków, bez oszczędzania na ilości płynu. Kilkoma kroplami aerografu nie umyjesz, do tego potrzeba kilku centymetrów sześciennych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Witam,

Nie chce zakładać nowego tematu więc napisze tutaj bo trochę podobny. Czy akryle Tamiya mogę rozcieńczać Mr. Color Thinner i myć aero MR. Tool Cleaner  czy muszę mieć te specyfiki z Tamiya do akryli?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.