Skocz do zawartości

T-55 Polish Prod. - MiniArt 37068 (oraz Type 59 Hobbybos, T-54B, T-55AM i T-55AM2B Takom)


martinello

Rekomendowane odpowiedzi

32 minuty temu, Jarekk napisał:

Skoro zagadka nie została rozwiązana do tej poty to stawiam swój typ a właściwie pewniak.

Te elementy to rozłożone taśmy do mocowania beczek z paliwem. :)

 

I według mnie, to jest strzał w 10.  ? 

wQBWWGfh.jpg

GiXYDEEh.jpg

Foto by sil3nt - PoBitwie.pl

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, martinello napisał:

Wracam do tego dziwnego elementu -> jakby się komuś coś skojarzyło to wklejam fotę (raczej nie są to przewody paliwowe :) ) - Bulik, dzięki za fotkę

IMG-20200321-WA0000.thumb.jpg.802910569b8fe88988bded7638991d7c.jpg

Ostrogi przeciwpoślizgowe ?

Rozkładany grill ?

Oficjalna odpowiedz MWP Warszawa

 To co widać na załączonym przez Ciebie zdjęciu to obejmy do mocowania beczek BS-200. Gdy czołg był szykowany do walki beczki zdejmowano i coś trzeba było zrobić z tymi obejmami. Właśnie tam je montowano, ale tak to było rozwiązane w starszych wersjach czołgów. Wozy T-55A (AD-1, AD-2) miały miejsce na obejmy za skrzynką ZiP armaty - czyli na lewym błotniku, nie na prawym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Super - wielkie dzięki za informację i "wmieszanie" MWP w rozwiązanie problemu.

Można więc zakładać, że T-55A miały fabrycznie miejsce na obejmy na lewym błotniku, zaś T-55 i zapewne przebudowane do T-55A mogły mieć na prawym błotniku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zależy w którym modelu :)

Najbardziej zaawansowany jest Angolański T-55AM - ale jestem na etapie podkładowania poprawianych rzeczy - stosuję TS2 w sprayu do szybkiego, miejscowego podkładu.

Mniej więcej taki, ale jeszcze "na chodzie" - zgodnie z kalkami od Takoma

HHwocnvhvngstjWH4c-JJr83_eoG5Ev4pBnVyFSw

Czym to pomalować - jeszcze nie wiem. Wydaje mi się, że widzę na czołgu zielono - brązowy kamuflaż i brak osłony termicznej na lufie.

Inne zdjęcie, inny wóz - kolor zdecydowanie inny

8QjTWMYk9Ho2udKgbSyIPPiknToRXZzNOw6DQKos

Gruziński choć ładniejszy to niestety odpadł - bo najprawdopodobniej były to czeskie Klavdiva...

t-55am2_gruzie_342.jpg.b8888cec708849fdce6b68ed73925585.jpg

 

Edytowane przez martinello
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, robertmodelarz napisał:

Wozy T-55A (AD-1, AD-2) miały miejsce na obejmy za skrzynką ZiP armaty - czyli na lewym błotniku, nie na prawym.

W Instrukcji T-55A  już tych taśm nie ma,  jest za to "skrzynka z pompą do napełniania układów". Taśmy są tylko w instrukcja T-54A.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obejmy na beczki w T-55A były na lewym błotniku. Tam mocowało się długie i krótkie obejmy. Na zdjęciu poniżej zaznaczyłem uchwyty na obejmy długie do beczek uchwyty na krótkie obejmy są bliżej kadłuba tutaj niestety ich nie widać, a innego zdjęcia nie mam.

 

DSC05576.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Armorama informuje o nowych fotkach T-55A - model wykonany z zestawu  Miniart 37090 - wersja bałkańska czterokolorowa. Mam nadzieję, że zainspirują one forumowiczów do budowy czołgu w tym malowaniu.

https://www.armorama.com/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=35089

 

Edytowane przez robertmodelarz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

W ramach siedzenia w domu wpadł mi w ręce numer pisma „Wozy Bojowe Świata” autorstwa Jerzego Kajetanowicza i Andrzeja Gaja, poświęcony polskiej broni pancernej z lat 1945-1990, jest tam parę fotek czołgu T-54/55 oraz Meridy. 

 

Edytowane przez robertmodelarz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, robertmodelarz napisał:

W ramach siedzenia w domu wpadł mi w ręce numer pisma „Wozy Bojowe Świata” autorstwa Jerzego Kajetanowicza i Andrzeja Gaja, poświęcony polskiej broni pancernej z lat 1945-1990, jest tam parę fotek czołgu T-54/55 oraz Meridy. 

Hej,

A propos Meridy, to proponuję znaleźć taką książkę:

IMG_20200401_115340.jpg

Pozdrawiam, Przemek

Edytowane przez PrzemekW
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwszej książki nie znam, Robert mam nadzieję że dasz znać jeśli będzie tam jakaś bezcenna wiedza :)

Drugą książkę znam, jedyny minus - to że jest mało modelarska..., brakuje szczegółów przydatnych przy budowie modelu no i rysunków w skali.

Przy okazji - potwór powstaje w bólu...

IMG_20200401_130031.thumb.jpg.b68f67409ec12ea7716d486bd9ad5dbf.jpg

Dłuższy czas zajmowałem się modelami pojazdów drugiej strony (shermany, pattony) no i muszę powiedzieć, że w teciakach jest jakaś (cytując klasyka tego forum piszącego w samolotach) "plugawa" uroda, no i zupełnie inny sposób rozwiązywania pewnych problemów technicznych. No, ale cóż - spotkanie demokracji z dyktaturą na polu techniki.

Jedyne planowane dodatki w tym modelu to metalowa lufa i koła miniarta. No, myślę jeszcze o ruchomych gąsienicach...

Edytowane przez martinello
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, martinello napisał:

Pierwszej książki nie znam, Robert mam nadzieję że dasz znać jeśli będzie tam jakaś bezcenna wiedza :)

Drugą książkę znam, jedyny minus - to że jest mało modelarska..., brakuje szczegółów przydatnych przy budowie modelu no i rysunków w skali.

Przy okazji - potwór powstaje w bólu...

Hej,

Budujesz w wątku "teciaki" w oparciu o modele różnych firm.

Sprawdź, proszę, jak przedstawiane jest mocowanie błotników względem kadłuba. Chodzi mi o to, że w skali 1:72, w modelach Trumpka błotniki są umieszczone mniej więcej poziomo, równolegle do płaszczyzny górnych płyt kadłuba. W modelu T-54B firmowanym przez Ammo Mig (produkcja podobno TAKOM), błotnik jest wyżej z przodu i znacząco niżej z tyłu.

Jak to wygląda w Twoich modelach?

I jak powinno być?

Pozdrawiam, Przemek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak powinno być - nie wiem, może odezwie się jakiś specjalista :)

Zaś co do modeli - w każdym z moich (Miniart, Takom, Hobbybos) błotniki opadają w dół w kierunku do tyłu. Przeciętną różnica "zawieszenia" błotnika względem górnego pancerza wynosi 2 mm ma długości górnego pancerza (oczywiście w skali 1/35). Najbardziej ufam Miniartowi - ich model wygląda jakby był opracowany na podstawie dokumentacji fabrycznej z Charkowa :)

Mam nadzieję że pomogłem ?

Edytowane przez martinello
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej Martinello,

Pomogłeś, dziękuję.

Czekamy na jakiegoś eksperta teraz.

Pozdrawiam, Przemek

P.S.

A dokończyłeś M4A1 76(W) z 1. Dywizji?

Nie kojarzę kontynuacji warsztatu.

Edytowane przez PrzemekW
Literówka
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Modelarsko utknąłem na kilka dni w gąsienicach Miniartu...

W modelu Takoma są ogniwkowe gąsienice RMSh, ale wymyśliłem sobie, że aby ładnie ułożyły się na górnym biegu to dokupię ruchome Miniarta z zestawu 37050, o takie -> https://www.mojehobby.pl/products/T-55-RMSh-Workable-Track-links-Early-Type.html a następnie połączę z dolnym biegiem wykonanym z nieruchomych, zestawowych. Niestety ogniwa nie pasują do siebie - takomowe są węższe. Zestawowe u mnie mają uszkodzone 15 ogniw, więc nie wykorzystam ich w modelu.

Poza tym - T-55AM ma boczne fartuchy, a więc i tak górnych biegów raczej nie będzie widać :)

Zacząłem więc składać Miniarty.

IMG_20200408_141433.jpg.4b387903a38415ef5c6c0ea044d6647f.jpg

Przy montażu pierwszych dwóch ogniw ośka natrafiła na opór i po lekkim dociśnięciu "klikneła" i umocowała się w ogniwie w sposób wydaje się nierozłączny. Pomyślałem - super to przynajmniej to się udało producentowi, ale niestety, ośki są rożne i większość (ponad 90%) trzeba kleić, żeby nie wypadły.

Moja rekomendacja- dopłacić i kupić Friule. Szkoda czasu na żmudne opiłowywanie grubaśnych kanałów wlewowych x 3 sztuki na każdym ogniwie. Poza tym są nie najmądrzej zaprojektowane - np. ośki osadzone są w ramkach po dwie obok siebie - ale w takiej odległości, że nie można wsadzić od razu dwóch - trzeba pojedynczo.

Mam ogniwa Modelkasten do shermanów sprzed 20 lat - japończycy doskonale rozwiązali (już wtedy) problem kanałów wlewowych. W zasadzie wystarczy uważnie odciąć ostrym nożykiem części od ramki i nic nie trzeba szlifować. Tak więc chłopaki z Miniartu zapał i chęci mają ogromne, ale technologia ciagle jeszcze nie taka...

 

Edytowane przez martinello
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdrada u Takoma !!!

Po sklejeniu kół okazało się, że koła napinające są umieszczone o 1 mm za szeroko z każdej strony. Powodowałoby to dziwne odgięcie gąsienicy pomiędzy kołem napinającym a pierwszym kołem nośnym.

Spotkał się ktoś z takim felerem w tym modelu ? - bo jakoś analizuję sprawę i wszystko pokleiłem prawidłowo. Koła nośne i napędowe mają rozstaw osi gąsienic po 76 mm a napędowe - 78...

Na szybko odkleiłem części A9 w napinaczach i będę szlifował korpusy napinaczy po ten 1 mm z każdej strony.

image.png.612a9bb3d86b929e187171d2e97df84b.png

Słabe jest to, że kadłub już mam z grubsza poklejony i w podkładzie, obym nie odłamał czegoś ważnego...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pocieńkowałem osłony napinacza. Nałożyłem po 90 ogniw na stronę - brakuje jednego. które dokleję lada moment.

IMG_20200411_204029.thumb.jpg.c4987402e88b078963256ef77aebda25.jpg

Wanna pod błotnikami oraz wieża pod "brwiami breżniewa" pomalowana podkładem w sprayu od Ammo a w zasadzie od Titana, o takim -> https://www.mojehobby.pl/products/A.MIG-TTH108-MILITARY-GREEN-MATT-PRIMER-SPRAY.html

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.