Jump to content
DeX

Zadajemy pytania, dostajemy odpowiedź

Recommended Posts

Czy ktoś z was ,Drodzy Przyjaciele, posiada link ,z którego można wydrukować zasady do grania modelami chodzi mi o OWWII w skali 1/72

Share this post


Link to post
Share on other sites

Proszę o pomoc.Który debonder kupić ten

 

http://www.jadarhobby.pl/wamod-rozklejacz-do-cyjanoakryli-debonder-zmywacz-plam-super-glue-20ml-p-27076.html

czy ten ?

 

http://www.exito.sklep.pl/pl/p/Debonder-P/8135

 

Z góry dzięki.

Edited by Guest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grzessiek ja mam ten czeski i sprawuje sie bardzo dobrze ale do zmywania szpachli używam zmywacza do paznokci efekt ten sam ale sporo taniej

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki Robert. Mnie chodzi głównie o zmywanie śladów po kleju CA.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki Robert .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mam pytanie: jaka farba OLEJNA będzie najlepiej odzwierciedlała polski khaki na samolotach z września '39?

 

Z góry dziękuję i pozdrawiam,

JK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mam problem z lakierem matowym HUMBROL położyłem już 2 warstwy ( pędzlem) a model cały czas błyszczy się jak psu j*ja , można coś z tym zrobić? Mieszałem lakier.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zainwestuj w lakier mat od Vallejo - sam go używam i nie narzekam (zrezygnowałem kiedyś z humbrola).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam szanowne grono

mam problem z malowaniem kamuflażu na samolocie Harrier GR3

pomalowałem go już farbą szarą, celowo nie podaję numeru farby bo nie o to mi chodzi. Teraz chcę zrobić zielone plamy i czym to można zamaskować? Próbowałem zamaskować miejsca masą BLU TACK ale odrywa powłokę z poprzedniego malowania.

Proszę o pomoc

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zainwestuj w lakier mat od Vallejo - sam go używam i nie narzekam (zrezygnowałem kiedyś z humbrola).

 

Hmm tylko to mi zostało? Będę musiał przez internet zamówić bo u mnie w sklepie tylko humbrol jest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czy ktoś z forumowiczów miał okazję robić wodę na dioramię za pomocą specyfików VALLEJO? Jak wygląda efekt? Inne firmy też takie coś robią?

 

Czytałem dużo odnoście robienia wody -> farby niebieskie itp i wpadłem na te specyfiki, które moim zdaniem są ciekawe, oszczędzają czas i efekt może być naprawdę dobry, zwłaszcza dla osób, które po raz pierwszy czyt. ja robią wodę...

 

będę wdzięczny, za "kopalnię" wiedzy na ten temat.

 

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam

Jakim produktem w sprayu (motip?) można zastąpić Surfacer w roli farby podkładowej na kadłubie okrętu?

 

 

Z góry dzięki za odpowiedź

Kami

Share this post


Link to post
Share on other sites
Czy ktoś z forumowiczów miał okazję robić wodę na dioramię za pomocą specyfików VALLEJO? Jak wygląda efekt? Inne firmy też takie coś robią?

 

Czytałem dużo odnoście robienia wody -> farby niebieskie itp i wpadłem na te specyfiki, które moim zdaniem są ciekawe, oszczędzają czas i efekt może być naprawdę dobry, zwłaszcza dla osób, które po raz pierwszy czyt. ja robią wodę...

 

będę wdzięczny, za "kopalnię" wiedzy na ten temat.

 

Pozdrawiam

 

 

Znalazłem jeszcze wodę Polak AQUAPLASTIC... Jest dużo tańszy od Vallejo. Czy ktoś wie coś na ich temat?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jakiego koloru powinny być wnęki podwozia w Mustangu P-51D?

Przy każdej niemal okazji ktoś się produkuje na ten temat, ja wybieram wersję greatgonza:

Wydaje mi się jednak, że wnęki powinny być pokryte zieloną farbą (w cześci wewnętrznej skrzydeł), a nie aluminium jak w modelu. Przynajmniej tak jest na większości zdjęć "walkaround".

 

Wiedziałem, że to kontrowersyjne, ale parę razy temat kolorystyki już gościł na forum:

ostatnio przy okazji Mustanga B., http://www.pwm.org.pl/viewtopic.php?f=238&t=14044&p=180057&hilit=+mustang#p180057

Przed rozpoczęciem produkcji Mustangów z Merlinami NA otrzymała, podobnie jak niektórzy inni producenci, zgodę na rezygnację z zabezpieczania powierzchni wewnętrznych. Zatem wnęki kół pozostawiano niemalowane. Jednak dźwigar pokrywano jedną warstwą podkładu ZCY by uniknąć korozji tego elementu i tworzenia się napięcia elektrostatycznego na nim, co było szczególnie istotne na tylnej jego ściance, która stykała się ze zbiornikami paliwa.

W trakcie eksploatacji stwierdzono, że na styku różnych rodzajów stopów powstają ogniska korozji. Zareagowano ponownie malując wnętrza ZCY. Z tym, że malowano konstrukcje kadłuba, albo wewnętrzną powierzchnię pokrycia, bo na styku tych elementów przede wszystkim występował wspomniany problem korozji. Istnieje niedatowne zdjęcie z linii produkcyjnej P-51D lub K z całą wnęką ZCY. Nastąpiło to w czasie produkcji P-51D, choć nie wiadomo dokładnie kiedy. Jeżeli, choć nie ma na to kwitów, kładziono drugą warstwę primera to byłby to IG.

 

To na podstawie odkryć Dana Bella.

 

Nie mam jakiejś przeogromnej galerii zdjęć Mustangów, ale ani jednego, które stałoby w sprzeczności z tym twierdzeniem. Za to stadko na poparcie teorii jak najbardziej. Także P-51D, więc zmiana nastąpiła raczej późno, Dana Bell sugeruje, że być może nawet po wojnie, choć sygnały o korozji pojawiały się już w 1944.

 

Trzeba pamiętać, że z korozją personel jednostek mógł walczyć we własnym zakresie. Przy przeglądach, czy remontach mogły pojawić się malowane wnęki, czy klapy podwozia. Dodatkowo jest np. zdjęcie znanego P-51 Dona Gentile z otwartą pokrywą uzbrojenia w skrzydle, która jest ZCY, choć podwozie wygląda zgodnie z zasadą.

Ale bardzo chętnie zobaczę fotkę P-51B z zielonymi, czy żółtymi elementami wnęk podwozia. Znam tylko taką z blachą wzmacniającą pokrywę w ZCY.

Jeśli chodzi o samoloty restaurowane, to tu jest prosta sprawa: 'Maluję sobie samolot jak chcę, bo jest mój'. Restauratorzy często podchodzą do kwestii zgodności historycznej kolorów jeszcze swobodniej niż modelarze. Zresztą, jakbym miał takiego warbirda w garażu to też raczej nie chciałbym, żeby mi tam go rdza zżerała w imię historycznego puryzmu.

 

I podsumowując - dowodu na wygląd wnęki podwozia konkretnego P-51 się tu nie znajdzie. Na ogół, kiedy korci mnie by wygłosić jakąś definitywną tezę, przypominam sobie opowieść typka, który zajmował się restauracją pewnego P-38 i wspominał, że wnętrza belek jednego samolotu były różne i dodawał jeszcze gamę kolorów podkładów jakie znalazł w tym, nietkniętym od wojny płatowcu.

wcześniej tu: http://modelwork.pl/posting.php?mode=quote&p=354180

 

pod koniec wojny, w ostatnich partiach Mustangów, które przybyły na front, oszczędzano na farbie, zarówno we wnękach podwozia i ich osłonach, osłonach komór uzbrojenia oraz w takich miejscach jak ta przestrzeń przy klapach.

 

W szczegółach wyglądało to trochę inaczej. W 1942 roku kilku producentów otrzymało zgodę od AAF na odejście od zabezpieczania powierzchni wewnętrznych samolotów. Wśród nich (był w tym towarzystwie też np. Boeing ze swoimi B-17) znalazł się i NA. Odstąpiono wtedy od zasad malowania, jakie dotyczyły Mustangów do tej pory. Można dość bezpiecznie przyjąć, że samoloty z Alisonami wszystkie produkowano wg starego schematu. Od B w górę wdrożono ową 'oszczędność', przy czym jej przyczyną była możliwość przyspieszenia produkcji w obliczu narastającego wysiłku wojennego. Dodatkowo występowały problemy z niektórymi materiałami niezbędnymi do produkcji farb zabezpieczających. Niektóre elementy konstrukcji zabezpieczano jednak chromianem cynku (ZCY).

W 1944 roku zaczęły napływać z frontu informacje o problemach z pojawiającą się korozją płatowców, szczególnie w miejscach, gdzie stykały się różne materiały, co w zasadzie sprowadzało się do łączenia konstrukcji i pokrycia. Firmy radziły sobie z tym zabezpieczając elementy konstrukcji, lub spodnią stronę poszycia. Nie do końca wiadomo, jak poradził sobie z tym fantem North American, ale znane jest zdjęcie z linii produkcyjnej P-51D lub K z wnękami podwozia i wnętrzem pokryw całkowicie pomalowanymi ZCY. Nie wiadomo dokładnie kiedy to nastąpiło. Znane są zdjęcia frontowych Bubbletopów z niemalowanymi pokrywami. Można więc spokojnie przyjąć, że właśnie pod koniec wojny przestano 'oszczędzać' na farbie i ostatnie partie Mustangów przybyłe na front miały ponownie malowane wnęki, choć inaczej niż kiedyś.

Trudno na tej podstawie jednoznacznie określić wygląd dowolnego egzemplarza, ale jest to niezła podstawa do tzw 'educated guess'. Nie ma tu za wiele miejsca na możliwość występowania koloru IG na dowolnym Mustangu z Merlinem, poza kabiną pilota. Chyba, że zaprzęgniemy do pracy wyobraźnię i zrzucimy wszystko na mechaników w Grupie, którzy mogli pomalować wszystko i wszystkim...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Do poprzedniego pytania podpinam także: Czy jest możliwość zakupu wojskowych pilotów śmigłowca (potrzebuje dwóch) w skali 1:72 w pozycji siedzącej z okresu współczesności???

Share this post


Link to post
Share on other sites
Witam

Jakim produktem w sprayu (motip?) można zastąpić Surfacer w roli farby podkładowej na kadłubie okrętu?

 

 

Z góry dzięki za odpowiedź

Kami

 

 

No właśnie podkładem Motip . Występuje w czterech kolorach .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Witam. Czy wam też rozpadają się modele? CHodzi mi o to: wczoraj zrobiłem wash olejne z benzyną ekstrakcyjną na model psiknięty lakierem błyszczącym samochodowym. A dziś dotkąłęm lekko jakiejś części i ona odpadła kleję klejem z igłą revella. Czy wam też zdarzają się takie rzeczy?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mam pytanie odnosnie modelu modelu Academy JU87G-1 Stuka , czy dobrze wybrałem zamienniki kolorów RLM z gamy Vallejo Model Color:

RLM71 Dark Green -> MC097

RLM70 Black Green -> MC100

Pytam bo te kolory wydają się na zdjęciach prawie identyczne , a na modelu np p. jachud3 widać różnicę w odcieniach .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mam pytanie odnosnie modelu modelu Academy JU87G-1 Stuka , czy dobrze wybrałem zamienniki kolorów RLM z gamy Vallejo Model Color:

RLM71 Dark Green -> MC097

RLM70 Black Green -> MC100

Pytam bo te kolory wydają się na zdjęciach prawie identyczne , a na modelu np p. jachud3 widać różnicę w odcieniach .

Myślę, że bardziej odpowiednie będą:

RLM70 - MC097

RLM71 - MC092

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mam pytanie odnosnie modelu modelu Academy JU87G-1 Stuka , czy dobrze wybrałem zamienniki kolorów RLM z gamy Vallejo Model Color:

RLM71 Dark Green -> MC097

RLM70 Black Green -> MC100

Pytam bo te kolory wydają się na zdjęciach prawie identyczne , a na modelu np p. jachud3 widać różnicę w odcieniach .

Myślę, że bardziej odpowiednie będą:

RLM70 - MC097

RLM71 - MC092

Dzięki za odpowiedź, jakby ktoś jeszcze miał jakieś propozycję to będę wdzięczny ( lub link do tablic z zamiennikami , bo mam na wszystkie farby oprócz vallejo -.-" )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.