Skocz do zawartości

"Heavy duty" , IŁ-1 , Fly 1:72


zloty

Rekomendowane odpowiedzi

Model IŁ -10  przerobiony na prototyp myśliwca IŁ-1.

Proces adaptacji do wersji myśliwskiej przedstawiłem w warsztacie.

Chciałbym podziękować wszystkim którzy swoimi spostrzeżeniami i uwagami przyczynili się do powstania miniatury.

Efekt końcowy.

 

_1010912.JPG

_1010913.JPG

_1010914.JPG

_1010915.JPG

_1010916.JPG

_1010917.JPG

_1010918.JPG

_1010919.JPG

_1010920.JPG

_1010921.JPG

_1010923.JPG

_1010924.JPG

_1010925.JPG

_1010926.JPG

_1010929.JPG

_1010930.JPG

_1010931.JPG

  • Like 12
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prototyp Iljuszyn IŁ-1 w trakcie prób fabrycznych w maju 1944 r. Pilot testowy: Władimir Konstantinowicz Kokkinaki.
Myśliwska wersja szturmowego IŁa-2 przeznaczona do zwalczania niemieckich bombowców czyli IŁ-2I (istriebitiel) nie była w stanie aktywnie walczyć z szybkimi bombowcami i myśliwcami wroga. W tym celu na przełomie 1942/43 roku zaprojektowano jednomiejscowy myśliwiec opancerzony IŁ-1 do operowania na niskich i średnich wysokościach o szacowanej maksymalnej prędkości lotu około 600 km/h i cechach manewrowych, które miały umożliwić walkę nawet z najnowszymi myśliwcami wroga Bf-109 G-2 i FW-190 A-4.
Myśliwiec IŁ-1 został zaprojektowany w oparciu o nowy, chłodzony cieczą silnik AM-42 o mocy startowej 1471 kW (2000 KM), opracowany w Biurze Projektowym A.A. Mikulina. Silnik ten od maja 1943 r. testowano na eksperymentalnym samolocie bombowo-szturmowym IŁ-2 AM-42. Podobnie jak w IŁ-2I, pilot, silnik, układy chłodzenia i smarowania silnika oraz zbiorniki paliwa musiały być chronione pancerzem zabezpieczającym je przed zniszczeniem bronią obronną niemieckich bombowców.
S.W. Iljuszyn nie był entuzjastą koncepcji myśliwca opancerzonego, dlatego projekt IŁ-1 został opracowany nie tylko dla zapewnienia określonych danych technicznych myśliwca, ale także możliwości jego wykorzystania w przyszłości jako szybkiego i zwrotnego samolotu szturmowego - późniejszego IŁ-10.
Przy projektowaniu myśliwca IŁ-1 głównym zadaniem było zapewnienie jak najwyższej aerodynamicznej perfekcji samolotu. Osiągnięto to dzięki zastosowaniu na IŁ-1 nowego skrzydła ze zwiększonym obciążeniem powierzchni płata w porównaniu z IŁ-2I i odpowiednio mniejszą jego powierzchnią. Główną uwagę zwrócono na poprawę kształtu pancernego kadłuba bez nadmiernego komplikowania technologii jego wykonania. Osiągnięto to dzięki nowemu rozmieszczeniu chłodnic wody i oleju w układach chłodzenia i smarowania silnika, które zostały w całości umieszczone w pancernym kadłubie za przednim dźwigarem sekcji środkowej płata. Dla IŁ-1 opracowano oryginalny system chowania podwozia głównego samolotu - do tyłu z obracaniem kół podczas chowania o 86 stopni, co pozwoliło znacznie zmniejszyć opór środkowej części płata i opór owiewek podwozia w porównaniu do IŁ-2I. Tylne koło również było chowane. Dmuchanie modeli IŁ-1 w tunelach aerodynamicznych CAGI potwierdziło wysoką aerodynamiczną doskonałość nowego samolotu: jego opór przy maksymalnej prędkości był około 1,3 razy mniejszy niż w przypadku IŁ-2I. Myśliwiec IŁ-1 miał metalowe skrzydło i ogon oraz drewnianą część ogonową kadłuba. Jego uzbrojenie składało się z dwóch działek WJa kal. 23 mm, zamontowanych w skrzydłach poza strefą obrotu śmigła, na specjalnych stalowych mocowaniach. Każda broń posiadała 150 sztuk amunicji.
Aby chronić ogon samolotu przed atakami myśliwców wroga, w tylnej części kadłuba zainstalowano kasetę, w której umieszczono 10 granatów lotniczych AG-2. Po zrzuceniu granaty te najpierw spadły na spadochronie, a następnie eksplodowały, uderzając w atakujący samolot wroga. Myśliwiec IŁ-1 nie posiadał uzbrojenia bombowego, ale w razie potrzeby mógł unieść 200 kg bomb na zewnętrznych zamkach.
19 maja 1944 roku pilot testowy W.K. Kokkinaki wykonał pierwszy lot myśliwcem IŁ-1. Podczas fabrycznych prób w locie na samolocie IŁ-1 o masie 5320 kg, osiągnięto maksymalną prędkość lotu poziomego 580 km/h na wysokości 3260 m. Pod względem charakterystyk prędkości w zakresie wysokości od ziemi do 4000 m opancerzony myśliwiec IŁ-1 znacznie przewyższał powszechnie używany w Luftwaffe myśliwiec FW-190 A-4 i praktycznie nie ustępował Bf-109 G-2. Według oceny W.K. Kokkinaki myśliwiec IŁ-1 wykonywał wszystkie akrobacje łagodnie i łatwo. Samolot wykonał pełny obrót w płaszczyźnie poziomej na wysokości 1000 m w 20 s, zaś myśliwiec Bf-109 G-2 w 22- 23 s.
Niestety, w połowie 1944 r. lotnictwo radzieckie posiadało już taką przewagę powietrzną nad przeciwnikiem, że zniknęła potrzeba posiadania samolotu bojowego tego typu, wobec czego IŁ-1 nie został przekazany do testów państwowych i prawdopodobnie został wykorzystany przy próbach IŁa-10.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo fajnie wyszedł . Pachnie sowieckim prototypem . I bardzo ciekawa przeróbka .Inspirująca. mam ochote na coś takiego, a model w szafie leży ,-)

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mogłem zrobić , ale jest to prototyp.

Zwróć Marcin uwagę że nie ma żadnych obić , jest mało wycieków. Owszem powierzchnia płatowca wygląda na "używaną" bo inaczej byłoby strasznie jednorodnie mało intersująco płasko...

Mam jeszcze inne pokrętne wytłumaczenie...że dopiero co namalowali oznaczenia państwowe;)

Tak czy inaczej na foto oryginału ciężko się dopatrzyć "zużytych "gwiazd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

On jest (z tymi gwiazdami, bez napisów eksploatacyjnych, numerów pułkowych) taki...korzenny.

Taki bardzo prototypowy...jakby go ujeżdżali w fabryce (bez oznaczeń rzecz jasna) i teraz trzeba pokazać go Stalinowi i wierchuszce, płata nie doczyścili, ale gwiazdy nówki sztuki namalowali...jakie to socjalistyczne co nie ? Farba khaki pokryje wszystkie braki...jak to mówili chłopaki z parku maszyn...

Edytowane przez myszaty
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Marcin Rogoza napisał:

Tak, ale sama powłoka płata jest zróżnicowana. Taki efekt przydałby się właśnie i insygniom.

Jak "postarzę" gwiazdy to będzie wyglądał jak maszyna frontowa. Popatrz na foto oryginału w wątku warsztatowym.

 

3 minuty temu, myszaty napisał:

On jest (z tymi gwiazdami, bez napisów eksploatacyjnych, numerów pułkowych) taki...korzenny.

 Coś w tym jest.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, myszaty napisał:

 

 i teraz trzeba pokazać go Stalinowi i wierchuszce, płata nie doczyścili, ale gwiazdy nówki sztuki namalowali...jakie to socjalistyczne co nie ? Farba khaki pokryje wszystkie braki...jak to mówili chłopaki z parku maszyn...

Nie zdziwiłbym się , może właśnie napisałeś najprawdziwszą prawdę.

Abstra:bip:ąc od socjalizmu to wydaje się że ten IŁ miał solidne pierd...cie , znaczy potencjał.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ta  cała rodzina  IŁ-ów jest taka ...napakowana..chyba o nich mówiono : latający T-34?

Ja bym  zaryzykował że przy dostępie do odpowiedniej technologii (silników) aliantów mógłby dorównać Mustangowi...

Edytowane przez myszaty
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

28 minut temu, myszaty napisał:

Ta  cała rodzina  IŁ-ów jest taka ...napakowana..chyba o nich mówiono : latający T-34?

Ja bym  zaryzykował że przy dostępie do odpowiedniej technologii (silników) aliantów mógłby dorównać Mustangowi...

Konkretnie przydomek "Latający czołg" nadali konstruktorzu Ił-owi-2, a piloci Luftwaffe "Betonowy samolot" lub "Cementowy bombowiec"

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.