Skocz do zawartości

B-24J Liberator Hasegawa 1/72 (plus A6A)


HKK

Rekomendowane odpowiedzi

Dorobiem się większej gabloty. I w końcu mogłem zabrać się za odkłądany od dawna plan - czterosilnikowiec. Nigdy w życiu nie zrobiłem modelu czterosilnikowego bombowca. Nawet w dzieciństwie. Bo, jak sobie uświadomiłem - nigdy nie dysponowałem odpowiednią półką lub szafką. No to lepiej późno niż później - i oto jest: B-24 z Hasegawy. Zestaw przeleżał na półce kilkanaście lat.

Boxart B-24J Liberator 'Assembly Ship' 00976 Hasegawa

Ale nie będzie w pudełkowym malowaniu. Ma być "normalny" znaczy bojowy itd. Łatwo powiedzieć, bo są ograniczenia. Poważne. Otóż interesuje mnie jedynie B-24 z 8AF z lat 44-45. Tak jest chytrze zapalanowana kolekcja pod nic nie mówiącą nazwą  "Samoloty 8 i 9 USAAF 1944-45". W ten cwany sposób, można ją w zasadzie zamknąć kilkoma modelami.

No i tu zaczyna się problem z B-24. W grę wchodzą głównie wersje H i J (ew. L, M) i to nie wszystkich serii. A jedyny mniej więcej poprawny zestaw czyli Hasegawa, umożliwia w zasadzie zbudowanie jedynie wersji J. I to też nielicznych serii. No i jeszcze trzeba zorganizować kalki - a tych dotkliwie brak. Jedyne jakie udało mi się znaleźć to Xtradecal z dwoma podchodzącymi malowaniami. 

 

B-24J Decal Review by Mick Evans (Xtradecal 1/72)B-24J Decal Review by Mick Evans (Xtradecal 1/72)

 

"The Dragon and his tail" odpada, bo z Pacyfiku. Wersja NMF też mi nie pasuje, bo już mam (w tym w planach) sporo modeli w tym stylu. Czyli "Short Snorter" ale...

To wersja B-24 J-60-CO. I powinna mieć obydwie wieżyczki w wersji A6A. W zestawie są A6B. Różnica? Istotna. A6A po lewej.

Turret Gun of a B-24 Bomber] - The Portal to Texas HistoryB 24 Liberator Rear Gun Position Photograph by Gary Slawsky | Pixels

Przednia wieżyczka miała niezdemontowane boczne panele, więc poprzez sprytne zamalowanie może uda się zaimitować A6A

42-99990 | American Air Museum in Britain

 

Inny problem jest taki, że jak widać na zdjęciu powyżej, "Short Snorter" miał opancerzony wiatrochron i boczne szyby, a w zestawie takiej wersji nie ma. Ale nadzieja umiera ostania bo... hurra!

To była polowa modyfikacja.

image.jpeg.fa9b326936f252a4667c6bad8bc10462.jpeg

 

No dobrze, ale tylną wieżyczkę trzeba będzie wyrzeźbić. Od tego zaczniemy.

 

Edytowane przez HKK
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Górna, przeźroczysta część jest w zestawie vacu Squadron-a. Co prawda dedykowana do zestawu Academy, ale średnica jest ok, więc wystraczy dorobić dolną część.

P8280208.thumb.JPG.8078ff604b276d79013d9288d737c476.JPG

 

Karabiny, jak śmigiełko... mają się ruszać.

P8290209.thumb.JPG.e42af70ddece9a8bf771f91b6b22ce7e.JPGP8290211.thumb.JPG.54f97750eec2445dbd3b2add17b4c0ee.JPG

Bez szaleństw, ale jakieś taśmy amunicyjne powinno być widać.

P8290216.thumb.JPG.93faa87d947173adf40e834b35ee23b7.JPG

P8290213.JPG

P8290215.JPG

  • Like 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • HKK changed the title to B-24J Liberator Hasegawa 1/72 (plus A6A)
3 godziny temu, HKK napisał:

42-99990 | American Air Museum in Britain

Inny problem jest taki, że jak widać na zdjęciu powyżej, "Short Snorter" miał opancerzony wiatrochron i boczne szyby, a w zestawie takiej wersji nie ma. Ale nadzieja umiera ostania bo...

... doklejenie nakładek z cienkiej sztywnej folii nie będzie problemem. 😉

Tak melduję się na widowni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W międzyczasie prace u podstaw. Hasegawa składa się jak Lego, co mocno oszczędza czas na pasowaniu.

P9020229.thumb.JPG.8c64426f6581883e21fd40368c54ef2e.JPG

 

Skaraczowania i detalowania wnętrza nie będzie. Za wyjątkiem samej kabiny pilotów gdzie pójdzie parę blaszek. Hasegawa pozornie dała tu pole do popisu, ale brak przejść dla załogi  pomiędzy sekcjami i inne mocne uproszczenia sprawiają, że trzeba by było niemal od zera wyrzeźbić całe wnętrze i zaopatrzyć je we wszelkie możliwe otwarte luki aby było coś widać. Projekt tego nie zakłada. Model ma być efektowny z zewnątrz, co przy jego rozmiarach i kształtach ma szansę się udać.

P9020227.thumb.JPG.4fa31cbe1e4ed3e39fe22734bf4a9cfe.JPG

 

Otwartej komory bombowej też nie będzie. W zestawie jest strasznie uproszczona. Za to trzeba usunąć kuriozalne "szyny" dodane przez Hasę.

P9030230.thumb.JPG.f4e899c382c5015c58aee864394d880c.JPG

 

Zestawowe elementy sekcji dziobowej zostaną zastąpione metalowymi z zestawu Scale Aircraft Conversions. Zestaw jest drogi a odlewy brzydkie jak kupa jeża. Ale każdy gram masy w dziobie się liczy, bo wymagane obciążenie jest spore. Przy okazji zestaw zawiera metalowe golenie podwozia, więc nie ma stracha o pękanie pod dodatkowym ciężarem.

Części burtowe są oryginalne, tylko pryśnięte na srebrno od wewnątrz.

P9030232.thumb.JPG.184be518fc11a28c86aa32f14427e0eb.JPG

 

Pomimo tego, ołowiu trzeba dać hojnie. Jak kiedyś pisałem, mieszam drobny śrut ołowiany (piasek w zasadzie) z klejem akrylowym.

P9030233.thumb.JPG.35fe354e483613de250e4ebf98274fbc.JPG

 

Po zastygnięciu masa jest przez dłuższy czas miękka i można ją upychać w zakamarkach oraz kształtować.

P9030236.thumb.JPG.903390c844e05117b22fd8babbffd812.JPG

 

Edytowane przez HKK
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Górna część wieżyczki z vacu Squadron-a to też A6B. Wymagała więc nieco trymowania aby upodobnić się do A6A.

P8230135.thumb.JPG.2c8678a5bfbd09cb7cae1a9a5781422b.JPGP8230137.thumb.JPG.96c614863f02d839f676e5d67ad9aff7.JPGP8230138.thumb.JPG.5423af35e26576d3da2d990d001dab79.JPGP8240141.thumb.JPG.0653ce32bdbb650c75799ca0a81ddbb1.JPG

P8240144.thumb.JPG.561575f0ce4c1a3ef890dcb38fd46f63.JPG

 

Uprzedzając wypadki zdradzę, że koncepcja z pasowaniem części vacu z resztą wieżyczki nie wypaliła. Ostatecznie, część vacu trzeba było połączyć z tylną ścianką w komplet.

P9010220.thumb.JPG.16732a6f2cad15033c9e6fdd8d79ced4.JPG

 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

P9020221.thumb.JPG.3ebfd77a7fca9b17806a32798bfb51d0.JPGP9020223.thumb.JPG.120c5dbfc47ec91c2c7dd54250d7d2af.JPGP9020226.thumb.JPG.34de9715c405a3bfd60dc39d99c2581b.JPGP9040208.thumb.JPG.89b6372e551fab61a7c4f102456328d6.JPG

 

Prawie gotowa Darth Vader-a głowa.

Górna część wisi luźno nie przyklejona, bo będą potrzebne drobne poprawki lakiernicze.

P9040209.thumb.JPG.4cfa9520dcd7febe424a17a22422b21f.JPG

 

W tak samo luźny sposób przymiarka do tylnej części kadłuba, bo po sklejeniu połówek będzie trudniej o poprawki.

P9040210.thumb.JPG.f51205e103b8eb3ca444a1a811a3c8fd.JPG

  • Like 6
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, Juffre napisał:

Gdzie można dostać taki drobny śrut ołowiany?

Teraz, to już ciężko będzie, ze względu na ograniczenia w obrocie ołowiem. Szczególnie tak drobnej gradacji. Ja kupiłem parę lat temu na Telford od jakiegoś piwnicznego sprzedawcy. Już mi niewiele zostało i sam się zastanawiam skąd wziąć. Najdrobniejszy jaki można dostać na ebay-u to kuleczki 2mm.

W Polsce można kupić "ołów granulowany" np. tu

https://pol-aura.pl/olow-99-granulowany-7439-92-1-p-20056.html

Ale nie piszą jakaśrednica śrutu.

 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam nadzieję - autor się nie obrazi:

Śrut wędkarski waga od 0,2 do 1 gr.

16623960909144408799996867676958.thumb.jpg.e86d593e60bee84e788c93a896ce6e15.jpg

Srednice 3 - 3.4- 4.3- 4.6- 5.6- 6.2

Tak orientacyjnie bo śrut nie jest idealnie okrągły.

Do grubszych można użyć tzw. łezki: 5 - 10- 15 -25 gram.16623965789552638328644891374951.thumb.jpg.8698bd6032ce77b935011d541544c8b1.jpg

 

Edytowane przez myszaty
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, myszaty napisał:

Mam nadzieję - autor się nie obrazi:

Śrut wędkarski waga od 0,2 do 1 gr.

Autor się nie obrazi, ale zauważy, że takiego śrutu nie da się zamienić na plastyczną masę mieszając z klejem. Nie do celów modelarskich. Sądzę, że nawet 1 mm średnicy to będzie za dużo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Relacja fotograficzna na razie wstrzymana - czekam na nowy aparat. Ale to nie znaczy, że się nic nie dzieje.

Przede wszystkim, skomplikowały się sprawy z oznakowaniem samolotu. Zacząłem grzebać w Sieci szukając infor macji o "Short Snorter" i dokopałem się ultra ciekawych rzeczy.

Strona https://www.b24.net jest skarbnicą informacji o samolotach 392 BG. Maszyny, personel, misje dzień po dniu itp.

"Short Snorter" zaczął misje bojowe w lutym 1944r. W marcu uległ uszkodzeniu w misji nad Friedrichshaffen będącej masakrą 392BG. 14 (!) straconych samolotów i 146 lotników, w tym aż 70 poległych. https://www.b24.net/MM031844.htm 

Short Snorter, battle damage 18 Mar 44

Przez cały kwiecień i część maja nie latał, więc pewnie był w tym czasie remontowany. Po powrocie do jednostki otrzymał nowe oznaczenie B-bar w miejsce poprzedniego H-bar. Z czego wynika, że kalkomanie są błędne. Przedstawiają bowiem maszynę z białymi statecznikami pionowymi i oznaczeniem H-bar. Ale białe stateczniki wprowadzono dopiero w maju, a wtedy maszyna była już B-bar. Więc tak czy inaczej, trzeba będzie malować oznaczenia od szablonu.

Ma to też inny wpływ na moją budowę. Opancerzenie kabiny pojawiło się również po tym remoncie, więc od maja 1944 samolot latał już w takiej konfiguracji: B-bar na białym stateczniku i opancerzona kabina. I w takiej postaci brał udział w nalocie na Szczecin i Police 29 maja 1944r, które skończyło się ciężkimi stratami - 6 samolotów i 40 ludzi. Maszyna 990 czyli "Short Snorter" przetrwała, ale zapewne doznała lekkich uszkodzeń, bo nie brała udziału w dwóch następnych misjach.

Z różnych względów, chciałbym odtworzyć samolot z misji nad Szczecinem, więc będę musiał przerobić osłonę na opancerzoną i jakoś wystrugać szablony dla oznaczenia B-bar na skrzydle i statecznikach.

 

 

 

Edytowane przez HKK
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szczerze życzę powodzenia, ale napisz o rezultatach bo mam wątpliwości czy tak gruby śrut będzie się dobrze wiązał z klejem. Tzn. czy zamiast masy dającej sie ugniatać i formować nie będziesz miał po prostu umazanych klejem kulek lecących każda w swoją stronę. Sam jestem ciekaw.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

On 9/5/2022 at 10:53 AM, HKK said:

Jak kiedyś pisałem, mieszam drobny śrut ołowiany (piasek w zasadzie) z klejem akrylowym.

P9030233.thumb.JPG.35fe354e483613de250e4ebf98274fbc.JPG

 

Cześć koledzy! Budova jest bardzo ciekawa, mistrzowskie usprawnienia i bardzo dobrze, że każda czynność na zdjęciu jest podpisana. Np. nigdy nie widziałem tak drobnego śrutu ołowianego (piasek) i pierwszej myśli, dopóki nie przetłumaczyłem tekstu: „Wow, Polacy żyją – w ogóle nie wiedzą, gdzie jeszcze można umieścić kawior!”:wink:

2-2.png.95132986e92620d09fb42ffb2fd37946.png

  • Like 1
  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.