Skocz do zawartości

PZL W-3 WARM Anakonda scratch 1:32


Marudek

Rekomendowane odpowiedzi

Hej,

 

Wielkie dzięki za wskazówki :) Byłbym bardzo wdzięczny gdybyś opisał, albo wskazał na rysunku, które pokrywki mam przesunąć w kierunku prawej burty o 1,8 mm.

 

Szerokość konsoli wyrysowałem wg wycinanki GPM przeskalowanej do 1:32.  Ale dziś przeskalowałem sobie fotkę blaszek Edka do modelu w 48 i faktycznie - konsola jest szersza. Ale mam prośbę - czy wiesz może, czy zwężenie konsoli jest tylko po jednej stronie - czy po obu? Ze zdjęć, które mam - trudno to wywnioskować...

 

Przejście z kokpitu do kabiny transportowej mam prawie odpowiedniej szerokości, ale wydaje mi się, że jeszcze je wykończę kawałkami plastiku doklejonymi na wierzch ścianki i w ten sposób wyrównam szerokość. Ale tu też mam pytanie - jakiej grubości jest ta ściana? Ja użyłem HIPSu 3 mm ale patrząc na jedno zdjęcie zdawało mi się że to wąskie przejście jest trochę długie - w oryginale jakieś 20-30 cm? Czy wiesz może? Ewentualnie czy masz zdjęcia tego co jest na ściankach w przejściu (poza tą kratką wentylacyjną)?

 

 

1512445761_9776d12dec3be925kopia.thumb.jpg.ba29e4198467926497b8a3895a117b9a.jpg

 

No i dzięki za wymiar włazu w tylnej ścianie - o tym jeszcze nie myślałem...

Edytowane przez Marudek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej,

Jak to zwykle u mnie bywa - dwa kroki do przodu i jeden w tył. Przy termo-formowaniu szybek nosa zwichrowała mi się wydmuszka z czubkiem nosa. Tak to jest jak się idzie na skróty i nei robi kopyta , tylko naciąga rozgrzany plastik na model... Ale w sumie dobrze się stało, bo jak zastanawiałem się jak to naprawić - to przymierzyłem moje wypociny do planów i wyszło że dziób w ogóle nie trzyma linii. Wyglądał inaczej w obu płaszczyznach. Nie zostało mi nic innego jak amputacja i rzeźbienie od nowa. tyle że tym razem zrobiłem sobie z planów szablony z wyciętym dziobem w płaszczyźnie pionowej i poziomej. No i teraz postanowiłem nie wytłaczać dziubka (w który wcześniej planowałem napchać obciążenie) - tylko wytrwale szlifowałem litą bryłę plastiku.

 

Przestrzeń w dziubku i tak byłaby za małą żeby właściwie wyważyć model. Teraz planuję napchać ołowianego śrutu pod całą powierzchnię podłogi w kabinie pilotów. A żeby nie oderwałą się ona pod własnym ciężarem od reszty modelu - kabinę dokręciłem wkrętami do reszty kadłuba :cool: 

 

20230205_122138.jpg.00107ac1a1524dd093d0698aae9aa961.jpg  

20230205_122158.jpg.e67e6b1608e0c50a785c2ef1865b1ecb.jpg

 

Dzięki uprzejmości kolegi Grzegorza Stróżka - poprawiłem swój rysunek podłogi i powoli dłubię jej detale.

537799869_Podoga1.JPG.04643f1b910d11a19edcb9c9e7c1a29e.JPG

20230205_122230.jpg.859e87e0f68ad7473fa82870a9f8d472.jpg

 

Tym ustrojstwem planuję dociążyć dziub. Ołów pogniotę trochę żeby zmieściło się go więcej :mrgreen: 

image.jpeg.c467c282ebc05a9f563ecaeb4e650e45.jpeg

 

Kadłub robi się coraz większy :)

 

image.jpeg.44997f7a9e429a57fd1a0e6bc05f1a61.jpeg

20230205_122806.jpg.1476199d3967607dcf083782af3b51c7.jpg

image.jpeg.f3b39b219af5b6b82e218a63585d7ace.jpeg

image.jpeg.d67937c7aceefcd13199ae35c5e4696d.jpeg

 

Teraz powalczę trochę z tymi miejscami w kokpicie do których potem nie będzie dojścia. A reszta detali na potem. Model planuję budować metodą od ogółu do szczegółu. Mam nadzieję że uchroni mnie to przed zapętleniem się w detalach jednej części modelu i utratą zapału do dalszej budowy 😛 

 

Teraz rysuję tablicę przyrządów. Czy macie może fotki poszczególnych zegarów? Mam już kilka zegarów narysowanych, ale w tej skali będą one dobrze widoczne i raczej będzie widać że są "wyjęte z pod pachy"... Więc gdybyście mieli fotki zegarów które mógłbym sobie przerysować - to na pewno front-office będzie wyglądało lepiej :D

 

  • Like 10
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 30.01.2023 o 15:02, Marudek napisał:

Plastik jest lżejszy niż ołów, a właśnie śrut ołowiany planuję upchnąć w wytermoformowanym dziobie.

 

Śrut oczywiście nie zaszkodzi, aczkolwiek rozstaw kół Sokoła i rozłożenie jego ciężaru nie powinno sprawiać problemu z siadaniem na ogon.

 

A jak się takie termoforowanie robi?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej,

 

To prawda, ale wolę dmuchać na zimne. Nie wiem dokładnie jaka będzie waga belki ogonowej więc lepiej tak niż potem żałować.

 

Jeśli chodzi o termoformowanie to są dwie metody - naciąganie na kopyto i vacu formowanie. Ja stosuję obie w zależności od potrzeb. Wszystko zależy od stopnia skomplikowania docelowej wytłoczki No i chęci 😀

 

Jutro wrzucę jakieś fotki to może będzie lepiej niż rozpisywanie się.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej,

 

Przede wszystkim dziękuję za zainteresowanie i wszelką pomoc :piwo:

 

imt - powodów dla użycia tak grubego hipsu na szkielet jest kilka:

1 - zostawiłem sobie furtkę na awaryjne rozpolowienie kadłuba przez to że szkielet składa się z dwóch niezależnych połówek sklejonych razem. W kilku miejscach nawierciłem otwory, które w razie takiej awarii pomogą mi złożyć połówki z powrotem - po prostu w otwory po jednej stronie wkleję piny, które wpasują się w otwory po drugiej stronie

2 - nie pierwszy raz robię model plastikowy na bazie kartonówki, ale po raz pierwszy model robię niemal dokładnie jak karton. Znaczy termoformuję tylko te części, które absolutnie tego wymagają, a resztę kleję z pasków - jak w kartonie. W związku z tym że po takim oklejaniu trzeba sporo szlifować żeby kanciaste krawędzie przeszły w łuki - pomyślałem że przyda się solidny szkielet.

3 - miałem sporo hipsu 3mm :mrgreen:

 

  • Thanks 1
  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, Marudek napisał:

2 - nie pierwszy raz robię model plastikowy na bazie kartonówki, ale po raz pierwszy model robię niemal dokładnie jak karton. Znaczy termoformuję tylko te części, które absolutnie tego wymagają, a resztę kleję z pasków - jak w kartonie. W związku z tym że po takim oklejaniu trzeba sporo szlifować żeby kanciaste krawędzie przeszły w łuki - pomyślałem że przyda się solidny szkielet.

W latach młodości zrobiłem sporo kartonówek. Sporo było z tym roboty.

Karton fajnie się poddaje nadawaniu kształtu, ale wykorzystanie plastiku w tym celu to spore wyzwanie.

16 godzin temu, Grzes napisał:

A jak się takie termoforowanie robi?

Też chętnie się dowiem :nauka:

Patrząc na to co tu się będzie wyprawiać, to szykuje się "gruby projekt"💪

Życzę morza cierpliwości i wytrwałości

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej,

Ja próbowałem 3 metod termoformowania.

 

1 - dosyć prymitywna opierająca się o skurcz rozgrzewanego tworzywa. Polega ona na umieszczeniu kopyta w butelce PET po napoju słodzonym i ogrzaniu butelki opalarką.  Działa - ale tylko w wypadku dużych kopyt ponieważ skurcz butelki nie jest nieskończony. Tutorial poniżej:

 

 

2 - Termoformowanie na kopycie to druga metoda. Właśnie tym sposobem zrobiłem pierwsze wydmuszki do mojego Sokoła. 

 

20230129_111533.jpg.a9dc15bac623977ca063dbc81f8084e1.jpg

 

Wystarczy zrobić kopyto (plug mold) - takie jak to pośrodku na zdjęciu powyżej i umieścić je na wysokiej,  solidnej podstawie, ale węższej niż kopyto. Kopyto z daszkiem Sokoła przykleiłem blue-tackiem do wierzchu szklanej butelki (czasem zdarzało się że kopyto robiłem z Milliputu osadzonego na wkręcie do drewna i takie kopyto wkręcałem w trzonek młotka). Następnie spory kawałek plastiku - dostatecznie duży żeby się nie poparzyć - podgrzewam opalarką. Kiedy robi się wiotki jak szmata - naciągam go z góry na kopyto i czekam chwilę, aż plastik wystygnie. Poniżej tutorial w którym autor robi dwu-częściowy plug mold - męski i żeński. W moim wypadku robienie żeńskiego kopyta to strata czasu, bo do bardziej skomplikowanych wytłoczek mam jeszcze 3 opcję :)

 

Moulding Your Own Cockpit Canopies

 

3 - No i na koniec vacu-formowanie. Tu oprócz samego kopyta i opalarki potrzebne są jeszcze pompa próżniowa i stół. Poniżej są  zdjęcia kopyt od innego mojego projektu w skali 32 i potrzebnego sprzętu.

 

1.jpg.e4016a685dc0f740fff5810d88033966.jpg

2.jpg.8e5507d5252bd36fd6cfa25f98f76223.jpg

3.jpg.8bd8c725b33f36a7bdf4f79ced50a76e.jpg

4.jpg.16c35046d53effd1eb464689bea3dad8.jpg

 

Stoliki do vacu mam zrobione na szybko-złączkę - bo pompę podpinam zamiennie do nich albo do swoich komór próżniowych do odlewania z żywicy. Wszystko obsługuje jedna pompka.

 

Jeśli coś jest niejasne to proszę śmiało pytać :)

 

 

 

 

 

 

  • Like 3
  • Thanks 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki @Marudek :piwo:

Ja robiłem oszklenie do szybowca Bocian metodą nr 2.

Łatwa i przyjemna. Najgorsze jest w niej proste odcięcie zbędnego plastiku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej wielkie dzięki za zainteresowanie i doping :)

 

dante - do robienia kopyt używam wszelkich dostępnych materiałów. Weźmy na  przykład moje kopyto do wytłoczenia gogli do motocykla WSK Gil w skali 1:9. Podstawa jest z kremowego HIPS-u, a na niej jest Milliput, Ramki wokół szkieł termoformują się na kawałkach blaszki mosiężnej, a pod szybkami gogli znowu jest HIPS. Wprawne oko zauważy w białym HIPS-ie nacięcia zrobione czeską żyletką. te kanały prowadzą do otworów wywierconych w kremowym HIPS-ie. Dzięki temu powietrze wysysane jest z powierzchni szkieł i termoformowane ramki ładnie wychodzą.  

 

1.jpg.5d3b4bdb7936acef9137133225b15781.jpg

  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomyślałem, że dla dopingu, wrzucę moją kartonową Anakondę z GPMu...

Powstała mniej więcej ćwierć wieku temu :mrgreen:

1769459171_Obraz012.jpg.d7c28947d858961379275547bff614d6.jpg

  • Like 5
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, Grzes napisał:

Pomyślałem, że dla dopingu, wrzucę moją kartonową Anakondę z GPMu...

Powstała mniej więcej ćwierć wieku temu :mrgreen:

 

 

Wielkie dzięki! No i szacun na świetną waloryzację :piwo: Sam przez chwilę zastanawiałem się czy nie wrócić do kartonu i nie zrobić waloryzowanej kartonówki - ale stwierdziłem, że wyszedłem już z wprawy i nie dam rady...

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej,

Dzięki zdjęciom tablicy przyrządów od kolegi @Grzes narysowałem tablicę w Autodesk Fusion 360. Również w tym programie narysowałem panele przełączników, które z braku konkretnych kwitów pokrywają się z rzeczywistością max w 60%. Mam nadzieję że w tej skali będzie to wyglądało w miarę naturalnie i drobne odchylenia nie będą się za bardzo rzucały w oczy.

 

Poniższe części będą one drukowane w 3D. Jeśli macie zdjęcia poszczególnych zegarów to byłbym bardzo wdzięczny za ich udostępnienie. Dzięki Waszej pomocy mógłbym je  obrysować w Corelu i wstawić do tablicy porządne zegary.

 

1.JPG.57453c9b4bec73d06046017f12866817.JPG

2.thumb.JPG.340ae11add617024f6436e6037ac23ca.JPG

Edytowane przez Marudek
  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, Marudek napisał:

Wow! Dzięki @Mitrandir :)

 

Szczególnie środkowe zdjęcie bardzo mi się przyda. Zegary się powtarzają więc obrysuję te które widać, a ich kopie powklejam w pozostałe miejsca tablicy.

 

Polecam się zobaczę co jeszcze mam. Swoją drogą jak już narysujesz taką piękną tablicę to może byś ją zrobił w skali 1 /72 🤣😂😁😎 ja chętnie przygarnę :szampan1:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej Artek82,

 

Dokładnie tak. Powoli dłubię Kruka w 1:32. Tylko zapędziłem się trochę w kozi róg podwójnym termo-formowaniem. Uparłem się na wygniatanie wypukłych nitów. I tak termo-formowałem z HIPS-u bazę, a na kopycie z nałożoną na nie wytłoczką z HIPS-u - ponownie termo-formowałem z cienkiej folii PVC. Następnie blister PVC nitowałem kółkiem od wewnętrznej strony i doklejałem do bazy z HIPS-u. Trochę to trudne i dlatego w ten sposób mam zrobione jedynie okaptowanie silnika. 

Natomiast w modelu Anakondy nitowanie ogarnę tak jak większość modelarzy - kalkami. Kupiłem kilka arkuszy kalkomanii HGW i mam nadzieję że to mi wystarczy na całość modelu. A w zależności jak pójdzie robota z tymi kalkami - prawdopodobnie wrócę do Kruka ale już z nitami z kalki. No i oczywiście postępy z budowy będę relacjonował tu na forum :cool: .

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.