Skocz do zawartości

PZL-23B Karaś, IBG Models, 1/72


skarczu

Rekomendowane odpowiedzi

Galeria mojego przedostatniego modelu, który czekał na żarówki Powerlux. Sam model sklejało się bardzo dobrze, pierwszy raz pokusiłem się  o nitowanie - niestety nie wszędzie wyszły jednakowo głębokie. Niestety na zdjęciach nie widać ich zbyt dobrze.

Użyłem kilku dodatków:

- tablica Yahu YMA 7285

- pasy Yahu YMS 7218

- śmigło żywiczne Attack Squadron 72139

- maski Pmask - użyłem ich ostatni raz, po zdjęciu masek uszkodziłem farbę w wielu miejscach. Na szybkach pozostało dużo kleju, krawędzie nie były ostre. Konieczne poprawki.

Model malowany farbami Hataka serii Orange.

012_20230317_132410.thumb.jpg.8832ce90d079715ecbd1bb030c0c5eb1.jpg

 

012_20230317_140804.thumb.jpg.b4a3242246003528ac214fbd3ab319f1.jpg

 

012_20230317_140858.thumb.jpg.9fd3bb81cefd1d66e349aa6d5aa40ed2.jpg

 

012_20230317_152026.thumb.jpg.6999349deb7e5a187b4a6f722e0c8e30.jpg

 

012_20230317_153049.thumb.jpg.ba4edde545f2419798a8f8b5a4b99531.jpg

 

012_20230317_152153.thumb.jpg.fbad0c07c0a69b2f463c117a16a772ec.jpg

 

012_20230317_152234.thumb.jpg.3446621a6406792e89beb924f5561804.jpg

 

012_20230317_152255.thumb.jpg.f34ecf32cee22acdd023d74bf0a6d3da.jpg

 

012_20230317_152454.thumb.jpg.c503bec5cef6ae5b2261551163ddea1a.jpg

 

012_20230317_152514.thumb.jpg.f3b99ac714a0f87ad6c11ab0395da186.jpg

 

012_20230317_152549.thumb.jpg.db85bd8387314d4b2a436a307017d1d1.jpg

 

012_20230317_152619.thumb.jpg.df4f5a3a7f8ae7beab793505475b138f.jpg

 

012_20230317_152636.thumb.jpg.0080c7f54f43a78a71cd0acf28f18ff4.jpg

 

012_20230317_152737.thumb.jpg.46756a1b7ed874da653c5aa9a4df04a4.jpg

 

012_20230317_152751.thumb.jpg.530ebe42334bff76ad2a5fd82689c6ab.jpg

 

012_20230317_152811.thumb.jpg.e686850af0e90225e9265284a8bd1c64.jpg

 

012_20230317_152941.thumb.jpg.eb1317838b98d291c61489a8f9b559c5.jpg

 

012_20230317_152941.thumb.jpg.eb1317838b98d291c61489a8f9b559c5.jpg

 

012_20230317_153019.thumb.jpg.039487d763a211977bb8dc842a027247.jpg

 

012_20230317_153049.thumb.jpg.ea5a73780bbf72ffc7d8edacd41cf3ee.jpg

 

012_20230317_153457.thumb.jpg.c3b251c618875432e36863ee2dc6e427.jpg

 

012_20230317_153643.thumb.jpg.07ef56fb71e6b6908ea5178e75c64174.jpg

 

012_20230317_153702.thumb.jpg.2e76b104ed6219eb0a85a2015b078e9c.jpg

  • Like 34
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Elegancki model.:super:

Co do masek Pmask to proponuję wykorzystać je jako szablony do wycięcia w taśmie Tamiya.Tylko do tego się nadają.

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nitów, jeśli są dobrze zaklepane  nie widać . Jeśli są ,,przeciagniete,, na wregach i podluznicach widać piękne wklęsłe linie tych wreg i podluznic, a poszycie w tej strefie wygląda jak nadmuchane/wypchniete. Jeśli zaś są słabo zaklepane za nitem powstaje brudny ślad, taka kreska z brudu. 

 

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, RogerM napisał:

Fajnie, doceniam włożony wysiłek w nitowanie, generalnie bardzo dobrze tylko kalki nie weszły w linie i nieco dziwnie to wygląda... Karabiny jeśli mają muszki to chyba powinny też mieć szczerbinki.

Z kalkami mi nie idzie, problem opisałem w P-39 ☹️

A co do karabinów, sugerowałem się instrukcją, nie pomyślałem o szczerbince 😬

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Wymysl napisał:

Miedziany kolektor spalin i rury wydechowe nieco rażą.

Jest to mieszanka Silver i Rust jak sugeruje instrukcja.

20230322_155503.thumb.jpg.fa2ae3ecdbfffda273e3439a8d44c316.jpg Wykorzystałem farby Hataka C003 i C132 w proporcjach 1:1. A jaki kolor powinien wyjść, to tak naprawdę nie wiem ☹️

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fascynuje mnie od lat (?!) dyskusja o kolorach kolektorów wydechowych (rur, etc...).  Kolektory były głównie żelazne (to uogólnienie, bo stal bywała różna), rzadziej - np. mosiężne (we włoskich samolotach, czasami francuskich).

To znaczy, że kolektory (rury) były w kolorze stali (żelaza), ukąszonego zębem czasu. Reprodukowane wszędzie (dawniej) barwne profile, ukazujące kolektory w kolorze "miedzi" (czerwono-brązowym), sugerowały tylko pojawianie się rdzy na stali i były bardzo ogólne. Nie oznaczały miedzianego blasku i połysku!

Kolektory - w oryginałach - były w tejże stali kolorze (-rach), tj. - szare, wyżarzone (miejscami np.: niebieskawe), podrdzewiałe, etc. Interpretacja koloru w modelu, jeśli chce się zyskać cień realizmu, zależy od interpretacji zdjęć konkretnej maszyny; jeśli latała długo - pojawi się tam też kolor rdzy, ale na pewno nie jako dominujący, chyba że samolot stał przez miesiące na wolnym powietrzu i właśnie został uruchomiony (co też jest prawdopodobne, choć w niewielkim stopniu). Na pewno - nie były jednolite kolorystycznie (pędzle w dłoń i - cieniujemy!).

Najprościej jest obejrzeć kolektor w Muzeum Lotnictwa Polskiego, w Krakowie i dostosować jego oryginalny wygląd do potrzeb odtwarzanej miniatury; tj. do długości służby w polu (w niebie!), do czasu magazynowania, etc. Kolektor muzealnej "p-11" - tki był restaurowany do oryginału, potem odpalany, ma więc lekkie ślady użytkowania, co nie oznacza, że musi być "biblią" dla malujących. Oznacza to tylko dokładnie to, co napisałem; tak wygląda oryginał, po kilkakrotnym użytkowaniu (np.: w kilku misjach).

Miałem zaszczyt i przyjemność uczestniczyć w renowacji silnika Mercury, napędzającego naszą jedyną PZL p-11c, mam wiele zdjęć szczegółów silnika, chętnie je udostępnię P.T. Kolegom.

Dla bardziej leniwych - dołączam zdjęcie kolektora krakowskiej "jedenastki":

wydech.jpg

  • Like 5
  • Thanks 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mnie ciekawi czy nowy samolot, taki Karaś czy P.11c, kiedy był w lakierni, miał osłaniane kolektory przed malowaniem czy kładziono farbę na kolektor? Wiadomo było, że ona się wyżarzy, wypali (więc może tam była kładziona jakaś żaroodporna odmiana?).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, MacW napisał:

Dla bardziej leniwych - dołączam zdjęcie kolektora krakowskiej "jedenastki":

 

Czyżbyś uważał wszystkich na tym forum za leniwych skoro dla "bardziej leniwych" wstawiasz jedną fotkę? Jak masz fotki i chcesz się nimi podzielić, to może opublikuj je galerii. Ja jestem z tych bardziej leniwych, a z takimi pomysłami jak galeria to już się chyba na leniwego ekstremistę nadaję :haha:

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minutes ago, RogerM said:

Mnie ciekawi czy nowy samolot, taki Karaś czy P.11c, kiedy był w lakierni, miał osłaniane kolektory przed malowaniem czy kładziono farbę na kolektor? Wiadomo było, że ona się wyżarzy, wypali (więc może tam była kładziona jakaś żaroodporna odmiana?).

A dzisiaj wydechy są malowane? Bo też się wypalą? Nie sadzę. Golizna pewnie była i tyle. To, że malujemy często mieszankami, albo rdzawymi pigmentami to trochę moda a trochę trudność w oddaniu tych kolorów w modelu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Luljan napisał:

A dzisiaj wydechy są malowane? Bo też się wypalą?

Zależy co rozumiesz przez wydech i w jakim sprzęcie. W autach osobowych układ wydechowy jak najbardziej jest malowany.

3 minuty temu, Luljan napisał:

Golizna pewnie była i tyle.

Mnie nie chodzi o tego typu gdybanie, tyle to też sam sobie mogę odpowiedzieć, albo i więcej...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, MacW napisał:

wydech.jpg

 

Gdyby ktoś chciał pokusić się o oddanie takiego wyglądu wydechów, przydatny może okazać się filmik  Wujka Najtszift:

 

 

Szczególnie jego pierwsza część, dotycząca odwzorowania przepalonego metalu. Dalsze etapy polegające na pokryciu różnymi odcieniami rdzy można zastąpić nakrapianiem w odcieniach filoletowo-niebieskawych, jak na powyższym zdjęciu.

Edytowane przez zaruk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 hours ago, RogerM said:

Mnie nie chodzi o tego typu gdybanie, tyle to też sam sobie mogę odpowiedzieć, albo i więcej.

No to powiedz czego oczekujesz? Myślisz, że ktoś wyda monografie? No przecież to jest niemal pewne, że skoro masz kolektor „krótki” bez tłumienia to temperatury są duże, zatem nie stawiałbym na farbę. Pozostaje podpatrzyć w sprzęcie dzisiaj, dowolnym jak się zmienia kolor i to wymalować. Ja nam przenośny piec do pizzy gdzie płomienie idą po suficie tegoż wprost do metalowego komina. I właśnie on ma taki metaliczny przepalony kolor bez rdzy bo nie jest trzymany na zewnątrz. Współczesne samoloty, turbośmigłowe, różne lekkie. Tak samo. Fotka Lysandera wyżej, podobnie, jedź do muzeum w Londynie gdzie jest sporo latających, można podejść blisko. Wyglada podobnie. Ale jakby samolot postał na deszczu powiedzmy tydzień, w czasie wojny,  to pewnie i rdza by się pojawiła. Sporo czynników tutaj w grę wchodzi.

 

Druga fotka Lysandera trochę przekłamuje moim zdaniem. Wszystko, również elementy metalowe za silnikiem maja taki brązowo mosiężny odcień. Ta pierwsza lepiej to oddaje, będą tylko na kolektorze wyraźniejsze ślady i mieniące się kolory po przepaleniu.

Edytowane przez Luljan
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem temat barw układów wydechowych zasługuje na odrębny wątek.

Sprawę wypada zacząć rozpatrywać od rodzaju materiału z którego wykonano dany układ wydechowy. Stwierdzenie 'żelazo/stal' jest, delikatnie mówiąc,  zbyt ogólne.

Żelazo - nie, stal - tak, ale jaka ?

Od dłuższego czasu układy wydechowe wykonuje się ze stali odpornych na korozję i/lub żaroodpornych. A one tak łatwo nie korodują. Natomiast ulegają przebarwieniom i łapią przeróżne osady. Niestety, każdy rodzaj z tych materiałów - odbarwia się po "swojemu" i tylko wzorując się na oryginale można zbliżyć się do rzeczywistości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.