skarczu Napisano 17 Marca 2023 Share Napisano 17 Marca 2023 Galeria mojego przedostatniego modelu, który czekał na żarówki Powerlux. Sam model sklejało się bardzo dobrze, pierwszy raz pokusiłem się o nitowanie - niestety nie wszędzie wyszły jednakowo głębokie. Niestety na zdjęciach nie widać ich zbyt dobrze. Użyłem kilku dodatków: - tablica Yahu YMA 7285 - pasy Yahu YMS 7218 - śmigło żywiczne Attack Squadron 72139 - maski Pmask - użyłem ich ostatni raz, po zdjęciu masek uszkodziłem farbę w wielu miejscach. Na szybkach pozostało dużo kleju, krawędzie nie były ostre. Konieczne poprawki. Model malowany farbami Hataka serii Orange. 34 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rudy0007 Napisano 17 Marca 2023 Share Napisano 17 Marca 2023 Całkiem sympatyczny ten Twój Karaś 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jachud3 Napisano 18 Marca 2023 Share Napisano 18 Marca 2023 Fajne Karasiątko! Nity moim zdaniem wyszły bardzo dobrze elegancko pomalowany, podoba mi się. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rafał B Napisano 18 Marca 2023 Share Napisano 18 Marca 2023 Bardzo ładne wykonanie, subtelne powiedziałbym. Podoba się 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Xmen Napisano 18 Marca 2023 Share Napisano 18 Marca 2023 Elegancki model. Co do masek Pmask to proponuję wykorzystać je jako szablony do wycięcia w taśmie Tamiya.Tylko do tego się nadają. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
em Napisano 18 Marca 2023 Share Napisano 18 Marca 2023 Nitów, jeśli są dobrze zaklepane nie widać . Jeśli są ,,przeciagniete,, na wregach i podluznicach widać piękne wklęsłe linie tych wreg i podluznic, a poszycie w tej strefie wygląda jak nadmuchane/wypchniete. Jeśli zaś są słabo zaklepane za nitem powstaje brudny ślad, taka kreska z brudu. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Endrju Napisano 18 Marca 2023 Share Napisano 18 Marca 2023 Super. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
RogerM Napisano 18 Marca 2023 Share Napisano 18 Marca 2023 Fajnie, doceniam włożony wysiłek w nitowanie, generalnie bardzo dobrze tylko kalki nie weszły w linie i nieco dziwnie to wygląda... Karabiny jeśli mają muszki to chyba powinny też mieć szczerbinki. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mig Napisano 18 Marca 2023 Share Napisano 18 Marca 2023 Bardzo ładnie zrobiony Karaś 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marskan Napisano 18 Marca 2023 Share Napisano 18 Marca 2023 Świetny ! 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
skarczu Napisano 18 Marca 2023 Autor Share Napisano 18 Marca 2023 4 godziny temu, RogerM napisał: Fajnie, doceniam włożony wysiłek w nitowanie, generalnie bardzo dobrze tylko kalki nie weszły w linie i nieco dziwnie to wygląda... Karabiny jeśli mają muszki to chyba powinny też mieć szczerbinki. Z kalkami mi nie idzie, problem opisałem w P-39 A co do karabinów, sugerowałem się instrukcją, nie pomyślałem o szczerbince Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wymysl Napisano 22 Marca 2023 Share Napisano 22 Marca 2023 Miedziany kolektor spalin i rury wydechowe nieco rażą. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
skarczu Napisano 22 Marca 2023 Autor Share Napisano 22 Marca 2023 5 godzin temu, Wymysl napisał: Miedziany kolektor spalin i rury wydechowe nieco rażą. Jest to mieszanka Silver i Rust jak sugeruje instrukcja. Wykorzystałem farby Hataka C003 i C132 w proporcjach 1:1. A jaki kolor powinien wyjść, to tak naprawdę nie wiem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Maxy Napisano 22 Marca 2023 Share Napisano 22 Marca 2023 Chyba część tych rur wydechowych była khaki. To raczej obejma tej rury wydechowej. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MacW Napisano 22 Marca 2023 Share Napisano 22 Marca 2023 Fascynuje mnie od lat (?!) dyskusja o kolorach kolektorów wydechowych (rur, etc...). Kolektory były głównie żelazne (to uogólnienie, bo stal bywała różna), rzadziej - np. mosiężne (we włoskich samolotach, czasami francuskich). To znaczy, że kolektory (rury) były w kolorze stali (żelaza), ukąszonego zębem czasu. Reprodukowane wszędzie (dawniej) barwne profile, ukazujące kolektory w kolorze "miedzi" (czerwono-brązowym), sugerowały tylko pojawianie się rdzy na stali i były bardzo ogólne. Nie oznaczały miedzianego blasku i połysku! Kolektory - w oryginałach - były w tejże stali kolorze (-rach), tj. - szare, wyżarzone (miejscami np.: niebieskawe), podrdzewiałe, etc. Interpretacja koloru w modelu, jeśli chce się zyskać cień realizmu, zależy od interpretacji zdjęć konkretnej maszyny; jeśli latała długo - pojawi się tam też kolor rdzy, ale na pewno nie jako dominujący, chyba że samolot stał przez miesiące na wolnym powietrzu i właśnie został uruchomiony (co też jest prawdopodobne, choć w niewielkim stopniu). Na pewno - nie były jednolite kolorystycznie (pędzle w dłoń i - cieniujemy!). Najprościej jest obejrzeć kolektor w Muzeum Lotnictwa Polskiego, w Krakowie i dostosować jego oryginalny wygląd do potrzeb odtwarzanej miniatury; tj. do długości służby w polu (w niebie!), do czasu magazynowania, etc. Kolektor muzealnej "p-11" - tki był restaurowany do oryginału, potem odpalany, ma więc lekkie ślady użytkowania, co nie oznacza, że musi być "biblią" dla malujących. Oznacza to tylko dokładnie to, co napisałem; tak wygląda oryginał, po kilkakrotnym użytkowaniu (np.: w kilku misjach). Miałem zaszczyt i przyjemność uczestniczyć w renowacji silnika Mercury, napędzającego naszą jedyną PZL p-11c, mam wiele zdjęć szczegółów silnika, chętnie je udostępnię P.T. Kolegom. Dla bardziej leniwych - dołączam zdjęcie kolektora krakowskiej "jedenastki": 5 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
skarczu Napisano 22 Marca 2023 Autor Share Napisano 22 Marca 2023 Bardzo dziękuję za wyjaśnienie problemu. Niestety nie prowadziłem warsztatu na forum i dla tego modelu chyba jest już zbyt późno. Ale informacje na pewno wykorzystam gdy będę budował model P-11. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
RogerM Napisano 23 Marca 2023 Share Napisano 23 Marca 2023 Mnie ciekawi czy nowy samolot, taki Karaś czy P.11c, kiedy był w lakierni, miał osłaniane kolektory przed malowaniem czy kładziono farbę na kolektor? Wiadomo było, że ona się wyżarzy, wypali (więc może tam była kładziona jakaś żaroodporna odmiana?). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lord_karton Napisano 23 Marca 2023 Share Napisano 23 Marca 2023 15 godzin temu, MacW napisał: Dla bardziej leniwych - dołączam zdjęcie kolektora krakowskiej "jedenastki": Czyżbyś uważał wszystkich na tym forum za leniwych skoro dla "bardziej leniwych" wstawiasz jedną fotkę? Jak masz fotki i chcesz się nimi podzielić, to może opublikuj je galerii. Ja jestem z tych bardziej leniwych, a z takimi pomysłami jak galeria to już się chyba na leniwego ekstremistę nadaję 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Luljan Napisano 23 Marca 2023 Share Napisano 23 Marca 2023 21 minutes ago, RogerM said: Mnie ciekawi czy nowy samolot, taki Karaś czy P.11c, kiedy był w lakierni, miał osłaniane kolektory przed malowaniem czy kładziono farbę na kolektor? Wiadomo było, że ona się wyżarzy, wypali (więc może tam była kładziona jakaś żaroodporna odmiana?). A dzisiaj wydechy są malowane? Bo też się wypalą? Nie sadzę. Golizna pewnie była i tyle. To, że malujemy często mieszankami, albo rdzawymi pigmentami to trochę moda a trochę trudność w oddaniu tych kolorów w modelu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
RogerM Napisano 23 Marca 2023 Share Napisano 23 Marca 2023 2 minuty temu, Luljan napisał: A dzisiaj wydechy są malowane? Bo też się wypalą? Zależy co rozumiesz przez wydech i w jakim sprzęcie. W autach osobowych układ wydechowy jak najbardziej jest malowany. 3 minuty temu, Luljan napisał: Golizna pewnie była i tyle. Mnie nie chodzi o tego typu gdybanie, tyle to też sam sobie mogę odpowiedzieć, albo i więcej... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zaruk Napisano 23 Marca 2023 Share Napisano 23 Marca 2023 (edytowane) 16 godzin temu, MacW napisał: Gdyby ktoś chciał pokusić się o oddanie takiego wyglądu wydechów, przydatny może okazać się filmik Wujka Najtszift: Szczególnie jego pierwsza część, dotycząca odwzorowania przepalonego metalu. Dalsze etapy polegające na pokryciu różnymi odcieniami rdzy można zastąpić nakrapianiem w odcieniach filoletowo-niebieskawych, jak na powyższym zdjęciu. Edytowane 23 Marca 2023 przez zaruk Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wymysl Napisano 23 Marca 2023 Share Napisano 23 Marca 2023 Latający samolot z silnikiem z tej samej rodziny Westland Lysander C-GCWL. Tu jeszcze w czasie odbudowy: https://www.jetphotos.com/photo/404793 A tu po 10 latach latania: https://www.jetphotos.com/photo/8265460 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Luljan Napisano 23 Marca 2023 Share Napisano 23 Marca 2023 (edytowane) 2 hours ago, RogerM said: Mnie nie chodzi o tego typu gdybanie, tyle to też sam sobie mogę odpowiedzieć, albo i więcej. No to powiedz czego oczekujesz? Myślisz, że ktoś wyda monografie? No przecież to jest niemal pewne, że skoro masz kolektor „krótki” bez tłumienia to temperatury są duże, zatem nie stawiałbym na farbę. Pozostaje podpatrzyć w sprzęcie dzisiaj, dowolnym jak się zmienia kolor i to wymalować. Ja nam przenośny piec do pizzy gdzie płomienie idą po suficie tegoż wprost do metalowego komina. I właśnie on ma taki metaliczny przepalony kolor bez rdzy bo nie jest trzymany na zewnątrz. Współczesne samoloty, turbośmigłowe, różne lekkie. Tak samo. Fotka Lysandera wyżej, podobnie, jedź do muzeum w Londynie gdzie jest sporo latających, można podejść blisko. Wyglada podobnie. Ale jakby samolot postał na deszczu powiedzmy tydzień, w czasie wojny, to pewnie i rdza by się pojawiła. Sporo czynników tutaj w grę wchodzi. Druga fotka Lysandera trochę przekłamuje moim zdaniem. Wszystko, również elementy metalowe za silnikiem maja taki brązowo mosiężny odcień. Ta pierwsza lepiej to oddaje, będą tylko na kolektorze wyraźniejsze ślady i mieniące się kolory po przepaleniu. Edytowane 23 Marca 2023 przez Luljan Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wojtek59 Napisano 23 Marca 2023 Share Napisano 23 Marca 2023 Moim zdaniem temat barw układów wydechowych zasługuje na odrębny wątek. Sprawę wypada zacząć rozpatrywać od rodzaju materiału z którego wykonano dany układ wydechowy. Stwierdzenie 'żelazo/stal' jest, delikatnie mówiąc, zbyt ogólne. Żelazo - nie, stal - tak, ale jaka ? Od dłuższego czasu układy wydechowe wykonuje się ze stali odpornych na korozję i/lub żaroodpornych. A one tak łatwo nie korodują. Natomiast ulegają przebarwieniom i łapią przeróżne osady. Niestety, każdy rodzaj z tych materiałów - odbarwia się po "swojemu" i tylko wzorując się na oryginale można zbliżyć się do rzeczywistości. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.