Skocz do zawartości

B5N2 KATE 1/48 HASEGAWA - OSTATNI LOT


zaruk

Rekomendowane odpowiedzi

W czwartek, 4 czerwca 1942 roku o godzinie 13:25, KATE porucznika Tomonagi była gotowa do startu. Pod brzuchem miała podczepioną ponadosiemsetkilogramową torpedę.

 

BW.thumb.jpg.f355a2d535042019d2d40fb3fd671c6b.jpg

 

Natomiast na pewno ograniczona była ilość zatankowanego paliwa. Powodem było uszkodzenie jednego ze zbiorników umieszczonych w skrzydle. Podczas porannego nalotu na Midway, samolot będącego dowódcą Tomonagi, został postrzelony przez amerykańskie myśliwce. Zbiornik miał na moment zapalić się, a potem zgasnąć umożliwiając przeprowadzenie ataku na wyspę. Ponowny lot, z niepełnym zapasem paliwa, był skierowany tym razem przeciw amerykańskim lotniskowcom. Hiryu, będący macierzystym okrętem Tomonagi, był już w tamtej chwili jedynym lotniskowcem zdolnym do walki. Mając świadomość ryzyka związanego z ograniczonym zasięgiem swojej KATE, Tomonaga odmówił przesiadki na inny bombowiec twierdząc, że każdy samolot będzie potrzebny. Bombowce torpedowe wystartowały o 13:30 i miały do pokonania około 90 mil. Godzinę później zespół odnalazł Yorktowna w eskorcie krążowników i niszczycieli. Tomonaga podzielił swoje samoloty na dwie grupy i podjął próbę ataku. Z powodu niekorzystnej pozycji strzeleckiej (Yorktown w tym czasie wykonywał zwrot), podejście do celu przedłużało się, dając czas amerykańskim myśliwcom na reakcję. Na ostatniej prostej, KATE Tomonagi została zaatakowana, po czym zapaliła się. Pilot utrzymał jednak kurs i zrzucił torpedę, zaraz potem spadł jednak do wody i zginął. Odpalona torpeda chybiła, ale nie spudłowali piloci drugiej grupy i Yorktown otrzymał dwa potężne uderzenia. Przypieczętowało to jego los, trzy dni później został zatopiony. Wcześniej natomiast na dno poszedł Hiryu, kończąc bitwę o Midway całkowitą klęską Japończyków.

Przedstawiony model ma odwzorowywać samolot Tomonagi bezpośrednio przed startem do ostatniego lotu. Początkowo założenie dotyczące sposobu malowania było zupełnie inne, ale rady kolegów zmobilizowały mnie do poczytania na ten temat i do zmiany planów. Pierwotnie, na wszystkie powierzchnie położona była fabryczna farba karmelkowa. Później (nie wiem dokładnie kiedy i gdzie), dodano zielony kamuflaż. Wykonany musiał być byle jak, ponieważ po niedługim czasie zielona farba zaczęła odpadać, co dobrze widać na filmie z kwietnia 1942 roku. Lokalizacja ubytków wskazywała, że nie był to skutkiem otarć, czy innych urazów mechanicznych. Dlatego uznałem, że wystarczą obicia do farby bazowej.

 

11.thumb.jpg.70669baf42535e312e5d244ff707b7ce.jpg

 

Paski na śmigle malowane.

 

14.thumb.jpg.81cfdf3f8af7d231098a6fa5aab3c735.jpg

 

12.thumb.jpg.06b572124913d3e3a52d0625fe43359e.jpg

 

15.thumb.jpg.df0d83dcb3c81c5db69a74baa920a741.jpg

 

16.thumb.jpg.806bcef36b637f3bec0e791532de973f.jpg

 

21.thumb.jpg.82ad72fb9ca864e691fac11453463719.jpg

 

20.thumb.jpg.9976effde294abc5976827e1fbad84fd.jpg

 

22.thumb.jpg.c7bc7c09d009301a099be972fbdb9c3e.jpg

 

17.thumb.jpg.f4c4c2a3ac858776fe81e429e8c8e334.jpg

 

19.thumb.jpg.ddd09676bfa3452760e8083a7618e881.jpg

 

Zgodnie z sugestiami dodałem okopcenia w miejscu, gdzie buchnął płomień podczas porannego nalotu. Prawdopodobnie zapaliły się opary paliwa wydostające się z podziurawionego zbiornika. Ciśnienie szybko jednak spadło, co – wraz z prędkością samolotu – ugasiło pożar. Od spodu zamarkowałem wylotowe przestrzeliny wraz ze śladami wyciekającego paliwa. Projektując B5N zrezygnowano z zastosowania uszczelniających się zbiorników.

 

23.thumb.jpg.ca087883091108a0d9008c0b764ef184.jpg

 

24.thumb.jpg.70a877dff9398b1f52154a5fa3dd3a4d.jpg

 

Sam Tomonaga doczekał się przedstawienia swojej postaci w filmie z 1976 roku (do dziś pamiętam wrażenie, jakie robił na mnie wówczas piękny plakat filmowy).

Jeśli jednak ktoś miałby złudzenia co do prób zachowania obiektywizmu w tym dziele, to dobór aktora powinien je definitywnie rozwiać.

 

Tomonaga_4.jpg.c0c8f3818905260204cba30205df7390.jpg

 

1085471842_SabShimono.jpg.29df794ea58d70235262255c8be11a52.jpg

 

Uważa się, że naszego bohatera zestrzelił John Thach. On sam, nie wiedząc jeszcze do kogo strzelał wspominał, że był to bardzo kolorowy samolot. Patrząc na moją KATE, dużo bardziej pstrokatą niż początkowo zakładałem muszę przyznać, że to by się akurat zgadzało.

 

13.thumb.jpg.237bb8f07194a7a26b2435bb8864d931.jpg

 

Dziękuję wszystkim obserwującym, link do warsztatu jest tutaj.

Do zobaczenia przy następnym projekcie.

 

Edytowane przez zaruk
  • Like 36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piękna jest, no piękna. Imponująca robota modelarska poparta przygotowaniem merytorycznym i rysem historycznym. Jak zawsze wkładasz maksa w swoje modele, to i efekt jest jaki jest. Po raz kolejny bank rozbity. Gratulacje!

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moje uznania za ukończenie budowy. Świetna praca i dziękuję za historię. Pokazanie kontekstu dla modelu, jest dla mnie równie cenne co dobry warsztat. 

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Będę ten zły i nie przyłączę się do ahu ciachu.  Bardzo luźna interpretacja tego malowania , za to wizja bardzo spektakularna. Brakuje oznaczeń na dole skrzydeł ( numer ) i kolorystyka skrzydeł i kadłuba wydaje się inna. Tak z ciekawości jakiej farby użyłeś na kolor zielony ? 

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za wpisy, cieszę się, że spośród pewnych niedociągnięć wyławiane są też pozytywy.

 

2 godziny temu, Marek K napisał:

Będę ten zły i nie przyłączę się do ahu ciachu.  Bardzo luźna interpretacja tego malowania , za to wizja bardzo spektakularna. Brakuje oznaczeń na dole skrzydeł ( numer ) i kolorystyka skrzydeł i kadłuba wydaje się inna. Tak z ciekawości jakiej farby użyłeś na kolor zielony ? 

 

Wypada mi tylko żałować, że nie dzieliłeś się swoimi radami w dalszej części prac nad Kate. Uważałem je za bardzo przydatne i to one, w dużej mierze, przyczyniły się do zmian w pierwotnych planach malarskich. Jako autor biorę oczywiście odpowiedzialność za ostateczny wygląd pracy.

W kwestii interpretacji malowania oraz kolorystyki skrzydeł i kadłuba pisałem w warsztacie. Nie uważam jej za "bardzo' luźną, ale nie jest tak precyzyjna, jak mogłaby być.

Zielony to mieszanka C309 i C15 w stosunku 4:1.

Co do numerów, to nie jestem pewien czy  moja Kate pod Midway miała je wymalowane od spodu. Czy dysponujesz dowodem, że tam były?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Model fajny, podoba mi się.

19 godzin temu, zaruk napisał:

Czy dysponujesz dowodem, że tam były?

 

53 minuty temu, Marek K napisał:

Tak serio? Instrukcja kalkomanii dowodem? Niedawno sam się przejechałeś na taki dowodzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Marek K napisał:


Kalkomanie traktujesz jako dowód i poważne źródło? Zwłaszcza, że nawet na nich zdjęcie nie pokazuje oznaczeń na powierzchniach dolnych… więc chyba byłbym jednak ostrożniejszy z zarzutami tego typu…

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Albatros napisał:


Kalkomanie traktujesz jako dowód i poważne źródło? Zwłaszcza, że nawet na nich zdjęcie nie pokazuje oznaczeń na powierzchniach dolnych… więc chyba byłbym jednak ostrożniejszy z zarzutami tego typu…

Akurat w tym temacie wiem co piszę, samoloty startujące z lotniskowcow na Pearl Harbor miały pod skrzydłami  2 ostatnie cyfry z kodu na stateczniku pionowym.  Kalki pokazałem jako przykład i nie rozumiem draki.  Było o tym na j.forum.  O

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skrzydło japońskiego samolotu szturmowego typu 97 Carrier Attack (Kate), który rozbił się w szpitalu marynarki wojennej w Pearl Harbor podczas ataku. Samolot pochodził z lotniskowca Kaga. Jego insygnia Rising Sun zostały w dużej mierze odcięte przez łowców pamiątek. Zdjęcie US Naval History and Heritage Command.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, Marek K napisał:

nie rozumiem draki. 

Jakiej draki?  Obiekcje do wątpliwości. W warsztacie była mowa o kolorach, nic o kodach na skrzydle.

Zdjęcie z PH niczego nie rozstrzyga, moim zdaniem. Galeria dotyczy maszyny z okresu późniejszego.

Zauważ jeszcze że @zaruk jeżeli będzie miał wolę to zawsze może dodać te cyfry.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

49 minut temu, Marek K napisał:

Akurat w tym temacie wiem co piszę, samoloty startujące z lotniskowcow na Pearl Harbor miały pod skrzydłami  2 ostatnie cyfry z kodu na stateczniku pionowym.  Kalki pokazałem jako przykład i nie rozumiem draki.  Było o tym na j.forum.  O

Nie draki, tylko po prostu pytania o źródło takich informacji, chyba nic dziwnego? Jako „źródło” podajesz kalkomanie, potem twierdzisz że wiesz co piszesz, ale znów bez podania źródła, czy konkretów… Midway było później niż Pearl Harbour, więc znów to jeszcze niczego nie rozstrzyga ostatecznie…

  • Sad 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sory ale jesteście jak beton.  Te same lotniskowce brały udział w obu bitwach , rożnica 6 miesięcy . Co do założeń malowania było ok, wyszło jak wyszło. Najważniejsze aby wykonawca był zadowolony.  Osobiście bym zrobił cieńsze wężyki z bardziej widocznym podkładem kolor skrzydeł ok. 

Coś w tym rodzaju

https://japanese-aviation.forumotion.com/t40-22-pearl-harbor-raid-hiryu-s-high-level-bombers

 

A teraz możecie pisać że to i tak niczego nie rozstrzyga bo nie pokazałem spadającego samuraja na B5N2 podczas ataku na lotniskowiec. 

  • Confused 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciężki dzień, dopiero udało się usiąść do komputera... Ale już się mogę włączyć :)

 

4 godziny temu, Marek K napisał:

 

Z pewnego tonu Twojej wypowiedzi oczekiwałem jakiegoś żelaznego dowodu, na przykład zdjęcia (ale nie hospital Kate - nie ten okręt, nie ten czas) pochodzącego z okresu, o którym piszemy.

 

Godzinę temu, marek d napisał:

Zauważ jeszcze że @zaruk jeżeli będzie miał wolę to zawsze może dodać te cyfry.

 

Pewnie mógłbym (niechętnie, bo już mi się zdawało, żem dobrnął do mety), ale może nie będzie potrzeby.

 

1 godzinę temu, Marek K napisał:

Akurat w tym temacie wiem co piszę, samoloty startujące z lotniskowcow na Pearl Harbor miały pod skrzydłami  2 ostatnie cyfry z kodu na stateczniku pionowym. 

 

3.thumb.jpg.a1f1f6d32571401fdd94eae46be9bcb5.jpg

 

Zdjęcie opisane jako samolot z lotniskowca Zuikaku. Zuikaku brał udział w rajdzie na PH. Samolot nie ma od spodu żadnego numeru, niczego co by mogło wyglądać na cyfry malowane czarną farbą. Widoczne jest, o wiele bledsze, hinomaru. Zakładam więc, że znacznie ciemniejszy numer byłby widoczny.  Kwiecień 1942.

 

2.thumb.jpg.aa521321c121c4f0c21802892ff9ca34.jpg

 

Tu trochę gorzej, jakość już podlejsza, różnymi suwakami w Lightroomie próbowałem wydobyć kontrasty, ale lepiej nie będzie.

Mimo to, spód skrzydła sprawia wrażenie jednolitego, bez żadnych napisów odcinających się od koloru bazowego.

Samolot nr BII-307, a więc z lotniskowca Hiryu. Lotniskowiec Hiryu brał udział w rajdzie na Pearl Harbor.

Podpis zresztą głosi, że fotkę strzelono podczas ataku na Hawaje.

 

5.thumb.jpg.3ec41b068a88fb7654c8bfcc63c31d83.jpg

 

Samolot BI-318. Numer wskazuje, że pochodził z lotniskowca Soryu. Lotniskowiec ten brał udział w rajdzie na PH.

Konia z rzędem temu, to pokaże tutaj numer namalowany na spodzie skrzydła.

Muchy mówią, że zdjęcie zrobiono w drodze powrotnej z ataku na atol Wake (a więc grudzień 1941).

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.