zaruk Napisano 3 Grudnia Share Napisano 3 Grudnia (edytowane) W czwartek, 4 czerwca 1942 roku o godzinie 13:25, KATE porucznika Tomonagi była gotowa do startu. Pod brzuchem miała podczepioną ponadosiemsetkilogramową torpedę. Natomiast na pewno ograniczona była ilość zatankowanego paliwa. Powodem było uszkodzenie jednego ze zbiorników umieszczonych w skrzydle. Podczas porannego nalotu na Midway, samolot będącego dowódcą Tomonagi, został postrzelony przez amerykańskie myśliwce. Zbiornik miał na moment zapalić się, a potem zgasnąć umożliwiając przeprowadzenie ataku na wyspę. Ponowny lot, z niepełnym zapasem paliwa, był skierowany tym razem przeciw amerykańskim lotniskowcom. Hiryu, będący macierzystym okrętem Tomonagi, był już w tamtej chwili jedynym lotniskowcem zdolnym do walki. Mając świadomość ryzyka związanego z ograniczonym zasięgiem swojej KATE, Tomonaga odmówił przesiadki na inny bombowiec twierdząc, że każdy samolot będzie potrzebny. Bombowce torpedowe wystartowały o 13:30 i miały do pokonania około 90 mil. Godzinę później zespół odnalazł Yorktowna w eskorcie krążowników i niszczycieli. Tomonaga podzielił swoje samoloty na dwie grupy i podjął próbę ataku. Z powodu niekorzystnej pozycji strzeleckiej (Yorktown w tym czasie wykonywał zwrot), podejście do celu przedłużało się, dając czas amerykańskim myśliwcom na reakcję. Na ostatniej prostej, KATE Tomonagi została zaatakowana, po czym zapaliła się. Pilot utrzymał jednak kurs i zrzucił torpedę, zaraz potem spadł jednak do wody i zginął. Odpalona torpeda chybiła, ale nie spudłowali piloci drugiej grupy i Yorktown otrzymał dwa potężne uderzenia. Przypieczętowało to jego los, trzy dni później został zatopiony. Wcześniej natomiast na dno poszedł Hiryu, kończąc bitwę o Midway całkowitą klęską Japończyków. Przedstawiony model ma odwzorowywać samolot Tomonagi bezpośrednio przed startem do ostatniego lotu. Początkowo założenie dotyczące sposobu malowania było zupełnie inne, ale rady kolegów zmobilizowały mnie do poczytania na ten temat i do zmiany planów. Pierwotnie, na wszystkie powierzchnie położona była fabryczna farba karmelkowa. Później (nie wiem dokładnie kiedy i gdzie), dodano zielony kamuflaż. Wykonany musiał być byle jak, ponieważ po niedługim czasie zielona farba zaczęła odpadać, co dobrze widać na filmie z kwietnia 1942 roku. Lokalizacja ubytków wskazywała, że nie był to skutkiem otarć, czy innych urazów mechanicznych. Dlatego uznałem, że wystarczą obicia do farby bazowej. Paski na śmigle malowane. Zgodnie z sugestiami dodałem okopcenia w miejscu, gdzie buchnął płomień podczas porannego nalotu. Prawdopodobnie zapaliły się opary paliwa wydostające się z podziurawionego zbiornika. Ciśnienie szybko jednak spadło, co – wraz z prędkością samolotu – ugasiło pożar. Od spodu zamarkowałem wylotowe przestrzeliny wraz ze śladami wyciekającego paliwa. Projektując B5N zrezygnowano z zastosowania uszczelniających się zbiorników. Sam Tomonaga doczekał się przedstawienia swojej postaci w filmie z 1976 roku (do dziś pamiętam wrażenie, jakie robił na mnie wówczas piękny plakat filmowy). Jeśli jednak ktoś miałby złudzenia co do prób zachowania obiektywizmu w tym dziele, to dobór aktora powinien je definitywnie rozwiać. Uważa się, że naszego bohatera zestrzelił John Thach. On sam, nie wiedząc jeszcze do kogo strzelał wspominał, że był to bardzo kolorowy samolot. Patrząc na moją KATE, dużo bardziej pstrokatą niż początkowo zakładałem muszę przyznać, że to by się akurat zgadzało. Dziękuję wszystkim obserwującym, link do warsztatu jest tutaj. Do zobaczenia przy następnym projekcie. Edytowane 4 Grudnia przez zaruk 36 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
barszczo Napisano 3 Grudnia Share Napisano 3 Grudnia Fantastyczna robota. Świetnie poprowadzony warsztat, efekt rewelacja. Bardzo się podoba . 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
winrich Napisano 3 Grudnia Share Napisano 3 Grudnia Bajka, piękny model. A pierwsze zdjęcie wgniata w fotel. Szczere gratulacje 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TAW Napisano 3 Grudnia Share Napisano 3 Grudnia Piękna jest, no piękna. Imponująca robota modelarska poparta przygotowaniem merytorycznym i rysem historycznym. Jak zawsze wkładasz maksa w swoje modele, to i efekt jest jaki jest. Po raz kolejny bank rozbity. Gratulacje! 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Boch Napisano 3 Grudnia Share Napisano 3 Grudnia Moje uznania za ukończenie budowy. Świetna praca i dziękuję za historię. Pokazanie kontekstu dla modelu, jest dla mnie równie cenne co dobry warsztat. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
skarczu Napisano 4 Grudnia Share Napisano 4 Grudnia Mi również się bardzo podoba. Gratuluję . 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Albatros Napisano 4 Grudnia Share Napisano 4 Grudnia Świetny warsztat i piękny model, a studium historyczne i analiza dokumentacji jeszcze bardziej podwyższają wartość tej budowy, gratulacje 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Adamo722 Napisano 4 Grudnia Share Napisano 4 Grudnia Fajny, przyciąga oko podoba się 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
abtb Napisano 4 Grudnia Share Napisano 4 Grudnia Bardzo ładny 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wachmistrz Napisano 4 Grudnia Share Napisano 4 Grudnia Obserwowałem warsztat i siedziałem cicho. Teraz też tak posiedzę.... 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kelly9mm Napisano 4 Grudnia Share Napisano 4 Grudnia No piękne cacko . Pozdrawiam, Marcin 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Szkodnik Napisano 4 Grudnia Share Napisano 4 Grudnia Piękny! Gratulacje 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jachud3 Napisano 4 Grudnia Share Napisano 4 Grudnia Ekstra Katarzyna, brawo 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marek K Napisano 4 Grudnia Share Napisano 4 Grudnia Będę ten zły i nie przyłączę się do ahu ciachu. Bardzo luźna interpretacja tego malowania , za to wizja bardzo spektakularna. Brakuje oznaczeń na dole skrzydeł ( numer ) i kolorystyka skrzydeł i kadłuba wydaje się inna. Tak z ciekawości jakiej farby użyłeś na kolor zielony ? 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zaruk Napisano 4 Grudnia Autor Share Napisano 4 Grudnia Dziękuję za wpisy, cieszę się, że spośród pewnych niedociągnięć wyławiane są też pozytywy. 2 godziny temu, Marek K napisał: Będę ten zły i nie przyłączę się do ahu ciachu. Bardzo luźna interpretacja tego malowania , za to wizja bardzo spektakularna. Brakuje oznaczeń na dole skrzydeł ( numer ) i kolorystyka skrzydeł i kadłuba wydaje się inna. Tak z ciekawości jakiej farby użyłeś na kolor zielony ? Wypada mi tylko żałować, że nie dzieliłeś się swoimi radami w dalszej części prac nad Kate. Uważałem je za bardzo przydatne i to one, w dużej mierze, przyczyniły się do zmian w pierwotnych planach malarskich. Jako autor biorę oczywiście odpowiedzialność za ostateczny wygląd pracy. W kwestii interpretacji malowania oraz kolorystyki skrzydeł i kadłuba pisałem w warsztacie. Nie uważam jej za "bardzo' luźną, ale nie jest tak precyzyjna, jak mogłaby być. Zielony to mieszanka C309 i C15 w stosunku 4:1. Co do numerów, to nie jestem pewien czy moja Kate pod Midway miała je wymalowane od spodu. Czy dysponujesz dowodem, że tam były? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marek K Napisano 5 Grudnia Share Napisano 5 Grudnia NP. https://www.mojehobby.pl/products/Nakajima-B5N2-type-97-Kate-The-attack-on-Pearl-Harbor.html Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marek d Napisano 5 Grudnia Share Napisano 5 Grudnia Model fajny, podoba mi się. 19 godzin temu, zaruk napisał: Czy dysponujesz dowodem, że tam były? 53 minuty temu, Marek K napisał: NP. https://www.mojehobby.pl/products/Nakajima-B5N2-type-97-Kate-The-attack-on-Pearl-Harbor.html Tak serio? Instrukcja kalkomanii dowodem? Niedawno sam się przejechałeś na taki dowodzie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Albatros Napisano 5 Grudnia Share Napisano 5 Grudnia Godzinę temu, Marek K napisał: NP. https://www.mojehobby.pl/products/Nakajima-B5N2-type-97-Kate-The-attack-on-Pearl-Harbor.html Kalkomanie traktujesz jako dowód i poważne źródło? Zwłaszcza, że nawet na nich zdjęcie nie pokazuje oznaczeń na powierzchniach dolnych… więc chyba byłbym jednak ostrożniejszy z zarzutami tego typu… Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marek K Napisano 5 Grudnia Share Napisano 5 Grudnia Godzinę temu, Albatros napisał: Kalkomanie traktujesz jako dowód i poważne źródło? Zwłaszcza, że nawet na nich zdjęcie nie pokazuje oznaczeń na powierzchniach dolnych… więc chyba byłbym jednak ostrożniejszy z zarzutami tego typu… Akurat w tym temacie wiem co piszę, samoloty startujące z lotniskowcow na Pearl Harbor miały pod skrzydłami 2 ostatnie cyfry z kodu na stateczniku pionowym. Kalki pokazałem jako przykład i nie rozumiem draki. Było o tym na j.forum. O Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marek K Napisano 5 Grudnia Share Napisano 5 Grudnia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marek K Napisano 5 Grudnia Share Napisano 5 Grudnia Skrzydło japońskiego samolotu szturmowego typu 97 Carrier Attack (Kate), który rozbił się w szpitalu marynarki wojennej w Pearl Harbor podczas ataku. Samolot pochodził z lotniskowca Kaga. Jego insygnia Rising Sun zostały w dużej mierze odcięte przez łowców pamiątek. Zdjęcie US Naval History and Heritage Command. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marek d Napisano 5 Grudnia Share Napisano 5 Grudnia 19 minut temu, Marek K napisał: nie rozumiem draki. Jakiej draki? Obiekcje do wątpliwości. W warsztacie była mowa o kolorach, nic o kodach na skrzydle. Zdjęcie z PH niczego nie rozstrzyga, moim zdaniem. Galeria dotyczy maszyny z okresu późniejszego. Zauważ jeszcze że @zaruk jeżeli będzie miał wolę to zawsze może dodać te cyfry. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Albatros Napisano 5 Grudnia Share Napisano 5 Grudnia 49 minut temu, Marek K napisał: Akurat w tym temacie wiem co piszę, samoloty startujące z lotniskowcow na Pearl Harbor miały pod skrzydłami 2 ostatnie cyfry z kodu na stateczniku pionowym. Kalki pokazałem jako przykład i nie rozumiem draki. Było o tym na j.forum. O Nie draki, tylko po prostu pytania o źródło takich informacji, chyba nic dziwnego? Jako „źródło” podajesz kalkomanie, potem twierdzisz że wiesz co piszesz, ale znów bez podania źródła, czy konkretów… Midway było później niż Pearl Harbour, więc znów to jeszcze niczego nie rozstrzyga ostatecznie… 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marek K Napisano 5 Grudnia Share Napisano 5 Grudnia Sory ale jesteście jak beton. Te same lotniskowce brały udział w obu bitwach , rożnica 6 miesięcy . Co do założeń malowania było ok, wyszło jak wyszło. Najważniejsze aby wykonawca był zadowolony. Osobiście bym zrobił cieńsze wężyki z bardziej widocznym podkładem kolor skrzydeł ok. Coś w tym rodzaju https://japanese-aviation.forumotion.com/t40-22-pearl-harbor-raid-hiryu-s-high-level-bombers A teraz możecie pisać że to i tak niczego nie rozstrzyga bo nie pokazałem spadającego samuraja na B5N2 podczas ataku na lotniskowiec. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zaruk Napisano 5 Grudnia Autor Share Napisano 5 Grudnia Ciężki dzień, dopiero udało się usiąść do komputera... Ale już się mogę włączyć 4 godziny temu, Marek K napisał: https://www.mojehobby.pl/products/Nakajima-B5N2-type-97-Kate-The-attack-on-Pearl-Harbor.html Z pewnego tonu Twojej wypowiedzi oczekiwałem jakiegoś żelaznego dowodu, na przykład zdjęcia (ale nie hospital Kate - nie ten okręt, nie ten czas) pochodzącego z okresu, o którym piszemy. Godzinę temu, marek d napisał: Zauważ jeszcze że @zaruk jeżeli będzie miał wolę to zawsze może dodać te cyfry. Pewnie mógłbym (niechętnie, bo już mi się zdawało, żem dobrnął do mety), ale może nie będzie potrzeby. 1 godzinę temu, Marek K napisał: Akurat w tym temacie wiem co piszę, samoloty startujące z lotniskowcow na Pearl Harbor miały pod skrzydłami 2 ostatnie cyfry z kodu na stateczniku pionowym. Zdjęcie opisane jako samolot z lotniskowca Zuikaku. Zuikaku brał udział w rajdzie na PH. Samolot nie ma od spodu żadnego numeru, niczego co by mogło wyglądać na cyfry malowane czarną farbą. Widoczne jest, o wiele bledsze, hinomaru. Zakładam więc, że znacznie ciemniejszy numer byłby widoczny. Kwiecień 1942. Tu trochę gorzej, jakość już podlejsza, różnymi suwakami w Lightroomie próbowałem wydobyć kontrasty, ale lepiej nie będzie. Mimo to, spód skrzydła sprawia wrażenie jednolitego, bez żadnych napisów odcinających się od koloru bazowego. Samolot nr BII-307, a więc z lotniskowca Hiryu. Lotniskowiec Hiryu brał udział w rajdzie na Pearl Harbor. Podpis zresztą głosi, że fotkę strzelono podczas ataku na Hawaje. Samolot BI-318. Numer wskazuje, że pochodził z lotniskowca Soryu. Lotniskowiec ten brał udział w rajdzie na PH. Konia z rzędem temu, to pokaże tutaj numer namalowany na spodzie skrzydła. Muchy mówią, że zdjęcie zrobiono w drodze powrotnej z ataku na atol Wake (a więc grudzień 1941). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.