Skocz do zawartości

PT-76 - 1:72 - Revell


Endrju

Rekomendowane odpowiedzi

W mojej kolekcji modeli pojazdów Wojska Polskiego zawitał model  pojazdu z okresu, który do tej pory traktowałem nieco po macoszemu. Pojazdem tym jest czołg pływający PT-76 w barwach 7 Łużyckiej Dywizji Desantowej. Model wykonałem z zestawu Revella. W  modelu zmieniłem oba zestawy zawieszenia na drukowane 3D Modeltrans, ponadto podmieniłem sznurkowe liny holownicze na linkę miedzianą, powymieniałem na druciane wszystkie uchwyty, poprzewiercałem wszystko co się dało i dorobiłem tabliczki do naklejenia oznakowania pojazdu specjalnego. Reflektorek wyposażyłem w szkiełko. Zrobiłem też nowy kominek z tyłu wieży gdyż zestawowy miał kompletnie inny kształt. Malowanie farbkami Mr Hobby a kalki są z zestawu Toro. Całość malowania aerografem. Efekt moich zmagań z sztuczną materią widać na załączonych obrazkach. 

 

image.jpeg.80e651f5034e8711fa19e9805d91ed19.jpeg

 

20250802_201352.jpg

 

20250802_201404.jpg

 

20250802_201414.jpg

 

20250802_201423.jpg

 

20250802_201431.jpg

 

20250802_201438.jpg

 

20250802_201453.jpg

 

20250802_201504.jpg

Edytowane przez Endrju
  • Like 17
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam w planach zrobienie identycznego modelu ale w innej skali 1/35 Trumpeter. Jest do zrobienia parę drobnych przeróbek charakterystycznych dla tej wersji.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Endrju kominek w drugą stronę nim czerpano powietrze do silnika w czasie pływania i aby zminimalizować możliwość zassania wody był skierowany do tyłu. A TAK TO MIŁY DLA OKA MODELK POZDRAWIAM OLO 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)
W dniu 5.08.2025 o 06:42, OLO napisał:

Endrju kominek w drugą stronę nim czerpano powietrze do silnika w czasie pływania i aby zminimalizować możliwość zassania wody był skierowany do tyłu. A TAK TO MIŁY DLA OKA MODELK POZDRAWIAM OLO 

 

Pozwolisz przyjacielu, że nie zgodzę się z Tobą.  Na załączonym zdjęciu widać wyraźnie, że dwa wozy bliżej brzegu mają kominki zwrócone w stronę wieży. Wóz z numerem 8740 na pierwszym planie według mnie ma też kominek zwrócony w stronę wieży. Za plecami dowódcy wozu widać tylko fragment kominka. Wóz z numerem 8741 stoi zaraz za tym wozem i na moim zdjęciu referencyjnym nie widać go ale oceniając perspektywę i ogólną sytuację doszedłem do wniosku, że jest dużo bardziej prawdopodobne, że też ma kominek zwrócony do przodu bo jak mówi stare wojskowe porzekadło "Może być ch....o ale ma być jednakowo".  :mrgreen:

Na większości zdjęć ten kominek tak jak piszesz jest skierowany do tyłu ale wygląda na to, że mógł być również skierowany do przodu.

 

image.jpeg.603b18dc2e5598768bb6db09c2e366db.jpeg

Edytowane przez Endrju
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajny! Mnie się podoba. Aż się chce nad morze, albo do Kopenhagi  :D

 

W ogóle nie widać tych problemów z gąsienicami o których wspominałeś. 

Czy te osłony świateł były w zestawie?

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 minuty temu, R_Mazzi napisał:

Fajny! Mnie się podoba. Aż się chce nad morze, albo do Kopenhagi  :D

 

W ogóle nie widać tych problemów z gąsienicami o których wspominałeś. 

Czy te osłony świateł były w zestawie?

Dzięki za uznanie. Na zdjęciach problemów z gąsienicami nie widać bo udało mi się ogarnąć. W realu idealnie nie jest. Osłony świateł były w zestawie. W zestawie była całkiem spora blaszka PE.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

10 godzin temu, OLO napisał:

 

8 godzin temu, Endrju napisał:

 

Wg. informacji z niektórych publikacji i Internetu wynika iż te kominy powszednie weszły w użycie od wersji PT76B dlatego często można zauważyć ich brak na czołgach w trakcie pływania

np. polski PT-76

1*CWf-7DUBMILdH40HOiLvYg.png

sov. pojazdy PT-76, widoczne różne zbiornik

August 16, 1952. 67 years ago amphibious tank PT-76 was officially accepted  for service. It is still used by many nations! : r/TankPorn

PT-76水陆坦克- 抖音百科

sov. PT-76B z wysokim kadłubem zaprojektowanym dla piechoty morskiej. Rura wlotowa powietrza zamontowana jest na wentylatorze wentylacyjnym wieżyczki.

pt-76_08_resize_wm-0f8c042b617fb84aa2331ce3d4139dab.jpgPT-76 - Tank Encyclopedia

polskie pojazdy PT-76B

Radziecki Czołg Pływający, który zatapiał Okręty Wojenne. – WarNewsPL

Planowano atak nuklearny na Trójmiasto

Na tym zdjęciu kolego  też widać kominy ustawione podobnie jak w twoim modelu. Mam pewne podejrzenie, wytłumaczenie co do tego kominka ale musiałem to jeszcze sprawdzić  i potwierdziło się  ,

Full view

tłumaczenie z angielskiego na polski - Wlot powietrza w czołgu PT-76 został zaprojektowany tak, aby był skierowany do tyłu podczas pływania i do przodu podczas pływania, aby zoptymalizować przepływ powietrza dla silnika i układów chłodzenia w obu środowiskach. W wodzie wlot skierowany do tyłu minimalizuje ryzyko zassania wody, natomiast na lądzie wlot skierowany do przodu zapewnia lepszy przepływ powietrza chłodzącego, szczególnie przy większych prędkościach . W wodzie:podczas pływania czołgu PT-76 wlot powietrza skierowany do tyłu pomaga zapobiegać przedostawaniu się wody do komory silnika, co mogłoby spowodować uszkodzenie lub awarię silnika. Przepływ wody tworzy strefę niskiego ciśnienia w okolicy wlotu, minimalizując ryzyko zassania wody. Podczas pływania czołgu wlot skierowany do przodu pozwala na zassanie większej objętości powietrza do silnika, co jest kluczowe dla chłodzenia, szczególnie przy większych prędkościach. Kierunek do przodu zapewnia stały i wydajny przepływ powietrza, zapobiegając przegrzaniu.
Ta konstrukcja odzwierciedla amfibijny charakter PT-76 i konieczność adaptacji do różnych warunków operacyjnych. Zmiana kierunku dolotu to prosty, ale skuteczny sposób na zapewnienie optymalnej wydajności i niezawodności silnika zarówno w wodzie, jak i na lądzie.

Z polskiego na literacki - Komin ssania powietrza w czołgu PT-76 był obracany w zależności od trybu pracy, aby zapewnić optymalne warunki pracy silnika. Na lądzie, gdzie czołg poruszał się po suchym podłożu, komin ustawiano do przodu, co ułatwiało pobieranie powietrza do silnika podczas jazdy. Natomiast w wodzie, gdy czołg pływał, komin obracano do tyłu, aby uniknąć zasysania wody do silnika, co mogłoby doprowadzić do jego uszkodzenia lub zgaśnięcia. Na lądzie, gdzie opór powietrza jest mniejszy, komin ustawiony do przodu pozwala na swobodny dopływ powietrza do silnika, co zapewnia jego optymalną pracę. Podczas pływania, ustawienie komina do tyłu zapobiega zasysaniu wody do silnika. Dodatkowo, woda wlewana do komina może powodować chłodzenie silnika, co jest korzystne w trudnych warunkach.  Czołg PT-76 posiadał szczelny kadłub, który umożliwiał mu pływanie. Jednakże, dla zapewnienia bezpieczeństwa i niezawodności, komin ssania powietrza był obracany w zależności od trybu pracy, aby uniknąć potencjalnych problemów związanych z wodą.

Edytowane przez bulik58
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Naprawdę fajna malizna. Dobrze pomalowany i detale nie rażą grubością jak na tę skalę. szczególnie osłony lamp nieraz i w 35 wyglądają na przerysowane a tutaj nie ma się takiego wrażenia. Bardzo dobry model.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, TAW napisał:

Naprawdę fajna malizna. Dobrze pomalowany i detale nie rażą grubością jak na tę skalę. szczególnie osłony lamp nieraz i w 35 wyglądają na przerysowane a tutaj nie ma się takiego wrażenia. Bardzo dobry model.

Dziękuję Tomku za uznanie. Model faktycznie w efekcie końcowym wyszedł całkiem dobrze ale naszarpałem się z nim co nieco. A osłony lamp to blaszka, która była w zestawie. Żadna moja wielka zasługa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

42 minuty temu, Michal_G napisał:

Którędy na Kopenhagę?

Kawał dobrej roboty. Mam w planach, ale z czasem kiepsko...

 

Dziękuję Michale za uznanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, barszczo napisał:

Bardzo fajny PT. Pytanie skąd taka wielka zapałka? Detal na modelu sugeruje większą skalę :D .

 

Dziękuje Pawle za uznanie. Miło słyszeć, że mój ulepek komuś się podoba. :wojo:

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajnie wyszedł to fakt, koledzy powyżej napisali już chyba wszystko.

Szkoda tylko, że nie wyszpachlowałeś zapadlisk formy w okrągłej podstawie kominka, zwłaszcza tej z lewej strony, bo to niestety razi.

Ogólnie jednak 👍

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Rafał B napisał:

Fajnie wyszedł to fakt, koledzy powyżej napisali już chyba wszystko.

Szkoda tylko, że nie wyszpachlowałeś zapadlisk formy w okrągłej podstawie kominka, zwłaszcza tej z lewej strony, bo to niestety razi.

Ogólnie jednak 👍

Dziękuję za uznanie. Ta dziura w podstawie kominka faktycznie gdzieś się schowała. Ale to akurat da się poprawić. Dzięki za spostrzegawczość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szacunek się należy, bo też się z nim męczyłem rok temu, ostatecznie wyszedł mi nie najgorzej, ale koledze lepiej. Najwięcej nakląłem się chyba przy gąsienicach, które Koledze wyszły praktycznie perfekcyjnie. Jak Kolega podszedł do ich gięcia i formowania? U mnie ostatecznie sprawdziło się zanurzanie w gorącej wodzie, ale co się poparzyłem w trakcie, to moje.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze drobne uzupełnienie, w naszych PT-76 na tylnej ścianie dodawano dwie pionowe drewniane belki w celu  zapobiegania uderzeniom w poprzedzający pojazd w ładowni okrętu desantowego. 

 

IMG_20230510_120610.jpg

IMG_20230510_120652.jpg

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 godzin temu, GreGG24 napisał:

Szacunek się należy, bo też się z nim męczyłem rok temu, ostatecznie wyszedł mi nie najgorzej, ale koledze lepiej. Najwięcej nakląłem się chyba przy gąsienicach, które Koledze wyszły praktycznie perfekcyjnie. Jak Kolega podszedł do ich gięcia i formowania? U mnie ostatecznie sprawdziło się zanurzanie w gorącej wodzie, ale co się poparzyłem w trakcie, to moje.

 

Dziękuję za uznanie. Co do gąsienic to nie są one oryginalne. Oryginalne niestety połamały mi się przy próbie gięcia i zostały zamienione na druk 3D z Modeltrans. Pisałem o tym w pierwszym poście. 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.