Gerd Posted February 13, 2011 Share Posted February 13, 2011 (edited) Model jaki wziąłem na warsztat to GAZ-69M w skali 1:35 firmy Bronco, nr kat. CB-35096. Jeszcze „cieplutki”. Moim zamysłem jest wzbogacenie go o działo bezodrzutowe B-11 firmy MIG nr kat. MP 35-268 i uzyskanie następującej konfiguracji: oczywiście w lepszej kondycji technicznej. Długo zastanawiałem się, w jakim dziale zamieścić wątek warsztatowy GAZ-69M. Pierwszy myśl była, że tak naprawdę powinien być S-F. Zaraz wytłumaczę, dlaczego. Mianowicie model będzie nosił oznaczenia 6 Pomorskiej Dywizji Powietrznodesantowej 6PDPD jakkolwiek dysponowała GAZ’ami 69M i są na to liczne dowody: (zdjęcie z defilady po zakończeniu ćwiczeń „Październikowa Burza” w 1965 r. w Erfurcie b. NRD) oraz działani B-11, o dowody znacznie trudniej ale są, to konfiguracja w moim zamyśle znana jest jedynie z działem B-10 i dlatego wydaje się lekko fantastyczna: Choć to współczesna rekonstrukcja – zdjęcie z obchodów 50- lecia powstania 6PDPD w maju 2007r. Z zamieszczenia klasycznego In-Box’a czuję się zwolniony, ponieważ poniższy link daje bardzo przyzwoity wgląd do zawartości pudełka: http://www.modelarmour.com/index.php?option=com_content&view=article&id=1408:bronco-soviet-gaz-69m-4x4-utility-truck&catid=37:kits&Itemid=60 i nie ma sensu powielać tego co już zrobione. Pozwolę sobie jednak na kilka indywidualnych spostrzeżeń. Całość bardzo przyzwoita. czysto odlane detale o bardzo delikatnym i precyzyjnym rysunki pojawiają się w prawdzie ślady po wypychaczach , ale w przemyślanych miejscach i łatwe do usunięcia Jedyna wpadka, jaką znalazłem to bezsensowne połączenie: wycieraczki –szyba. Dopatrzyłem się także detalu wymagającego pewnych wyjaśnień. Pojazd, zgodnie z zapewnieniami producenta na pudełku to GAZ (ГАЗ) 69M, skrót od nazwy fabryki w miejscowości Gorki (Gorkowskij Awtazwod) jednak jak widać (chyba) na masce jest napis UAZ (УАЗ) Oznacza to, że pudełko zawiera model auta powstałego po przeniesieniu w 1954 r linii produkcyjnej do Uljanowska czyli to UAZ-69… Czepiam się? A skąd! Na pudełku też jest napisane: „Actual model may vary from imgane on box.” Jak widać nie bez powodu. Edited July 7, 2017 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikele Posted February 13, 2011 Share Posted February 13, 2011 Ciekawy warsztat równie ciekawego samochodu się zapowiada. Czuję, że będę tu często zaglądał Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plastikk Posted February 13, 2011 Share Posted February 13, 2011 No to będę zaglądał. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sokol Posted February 14, 2011 Share Posted February 14, 2011 Ciekawie, ciekawie Ja też mam go w planach ale w barwach WOP Jak byłem mały to ojciec mnie takim pojazdem zabierał na wycieczki nad granicę na Nysie Łużyckiej Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paweł Czarnocki Posted February 14, 2011 Share Posted February 14, 2011 Może parę fotek się przyda http://www.primeportal.net/trucks/de_craecker/gaz_69_plotter_walk_1.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maqui Posted February 14, 2011 Share Posted February 14, 2011 Zakupiłem ten model ze względu na sentyment do tego autka:) z chęcią będe podglądał tok prac:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paweł Czarnocki Posted February 14, 2011 Share Posted February 14, 2011 Może jeszcze http://www.dishmodels.ru/wshow.htm?p=1497 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrDyzio Posted February 14, 2011 Share Posted February 14, 2011 Z chęcią sobie będę podpatrywał. Może kiedyś sobie sprawię GAZa w 1/72... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerd Posted February 15, 2011 Author Share Posted February 15, 2011 Dziękuję za "obrazki", tego nigdy dość, a korzystając z okazji gdyby Szanownemu Koleżeństwu trafiły się zdjęcia GAZ'a (UAZ'a) 69 z działem B-11, (czyli to co pokazałem na trzeciej fotce) to poproszę. GAZa w 1/72... No to jest wyzwanie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamil K. Posted February 15, 2011 Share Posted February 15, 2011 Kleiłem to działo B-11, bardzo fajny kawałek żywicy, nie mam z niądoświadczenia, ale nie było żadnych problemów z nim. Będę tu regularnie zaglądał Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrDyzio Posted February 15, 2011 Share Posted February 15, 2011 GAZa w 1/72... No to jest wyzwanie. Dawno, dawno temu, w poprzednim modelarskim wcieleniu miałem sklejonego GAZ-a w 1/72. Teraz od jakiegoś czasu mnie korci sobie sprawić nowego. (stary przepadł wraz z ex) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skala72 Posted February 16, 2011 Share Posted February 16, 2011 No nareszcie kolejny inny model niż Krzyżak. Fajny model z fajny okresu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerd Posted March 2, 2011 Author Share Posted March 2, 2011 Zestaw doskonale się skleja, piękna replika jednostki napędowej M-20 (znanej samochodów „Warszawa”, „Nysa”, „Tarpan”, „Żuk”), czyli w prostej linii rąbanka z Forda B. Aż żal będzie montować pokrywę silnika i zamykać to wszystko w środku… Pierwszorzędnie odwzorowany cały układ napędowy… przypomina mi się Mały Modelarz nr 4-5/1984. (koła nie zamocowane- stąd brak symetrii) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skala72 Posted March 2, 2011 Share Posted March 2, 2011 Ile będzie palił na 100kę? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
filon Posted March 3, 2011 Share Posted March 3, 2011 Aż żal będzie montować pokrywę silnika i zamykać to wszystko w środku… Zrób ruchomą. BTW: rozumiem, że ślady łączenia połówek bloku silnika z tyłu i reduktora, albo zostaną wyszlifowane, albo będą niewidoczne (raczej), ale jama skurczowa z boku skrzyni biegów, albo będzie zaszpachlowana, albo... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerd Posted March 19, 2011 Author Share Posted March 19, 2011 rozumiem, że ślady To wszystko prawda i pewnie powinienem się tym zając, ale doszedłem do wniosku, że skoro partaniny nie widać nic, a nic to po prostu szkoda prądu. Przy czym zgadam się z kolegą, a moje sumienie także słabo przyjmuje takie argumenty. Ale prace toczą się dalej: Działo B-11 jako zestaw – słabiutkie. Po żywicy MIG’a spodziewałem się czegoś więcej, a koledzy uprzedzali… Teraz synteza. GAZ bez kół, bo montować to na Maskol, nie było żadnego sensu. Oczywiście widzę lekki paradoks konstrukcyjny. Jeśli podpora pod lufę działa to po co składana szyba? Ponieważ taką konfigurację uważam za doraźną, to uznałem, że przyjęte tymczasowe rozwiązania są akceptowalne. Czyli przykręciło się podporę, ale szyby demontować się nie chciało. Po za tym fajnie to wygląda… Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerd Posted April 3, 2011 Author Share Posted April 3, 2011 cd… Białe „kropki” na drzwiach to podkład pod emblemat dywizyjny, drukowany na przeźroczystej kalce. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerd Posted April 17, 2011 Author Share Posted April 17, 2011 Kontynuując monolog: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarek38 Posted April 17, 2011 Share Posted April 17, 2011 Piękna robota! Czy podpora lufy ma klamrę z zawiasem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grzes Posted April 17, 2011 Share Posted April 17, 2011 Powiem tak: Każdy pojazd LWP na wagę złota! Mam pytanie techniczne o godło z drzwi, na fotce z 1965 nie ma wieńca, tylko biała obwódka, a u Ciebie wieniec jest. Orientujesz się czy istniały dwa wzory malowań godeł? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sokol Posted April 18, 2011 Share Posted April 18, 2011 Pięknie wygląda! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stojkovic Posted April 18, 2011 Share Posted April 18, 2011 Czym maskujesz poszczególne elementy? maskolem czy taśmą? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerd Posted April 19, 2011 Author Share Posted April 19, 2011 Czy podpora lufy ma klamrę z zawiasem? Właśnie tak. maskolem czy taśmą? Elementem maskowanym była tylko przednia szyba, resztę szkieł wkleiłem po pomalowaniu. Krawędzie zabezpieczyłem cieniutką 2mm taśmą, a pozostałe miejsca pokryłem Maskolem. Mam pytanie techniczne o godło z drzwi, na fotce z 1965 nie ma wieńca, tylko biała obwódka, a u Ciebie wieniec jest. Orientujesz się czy istniały dwa wzory malowań godeł? Ponieważ zostałem wywołany niejako do tablicy postaram się najpierw odpowiedzieć potem przeprowadzić jakiś dowód. Emblemat 6PDPD był (i jest) jeden: Autorem bardzo udanego graficznie projektu jest st. sierż. Zbigniew Ślusarczyk. Został on (embelamt) po raz pierwszy zaprezentowany publicznie podczas, wspominanych już na początku wątku, ćwiczeń „Październikowa Burza” w 1965 r.: Defilada z okazji 1000-lecia Państwa Polskiego 1966r: GAZ-69 tzw. "komandorka": Przeszedł szczęśliwie przez wszystkie mutacje strukturalne (tj.: 1) 6 Pomorska Dywizja Powietrznodesantowa 1957-1986; 2) 6 Pomorska Brygada Powietrznodesantowa 1986-1989; 3) 6 Brygada Desantowo Szturmowa 1990-2010; 4) 6 Brygada Powietrznodesantowa od 01.07.2010r) i nadal ma się dobrze. Co do sposobów malowania go na pojazdach to sprawa nie jest już taka prosta. Godło dywizji (brygady) nanoszono za pomocą szablonów wykonywanych z blachy we własnym zakresie. Oczywiście miały one pewne cechy standaryzacji, lecz raczej w obrębie jednostki (batalionu) niż całej dywizji. Z czasem godło „bez wieńca” zaczęło ustępować pola wersji „z wieńcem”. Na to mamy liczne dowody, min.: Jak łatwo zauważyć przytoczone przeze mnie przykłady odnoszą się raczej do samochodów UAZ-469 niż GAZ (UAZ)-69. I jak na razie to udowadniam, że zrobiłem źle, ale cierpliwości. Ponieważ okres służby obu typów samochodów zazębiał się, są to lata 1975-1989, pozwoliłem sobie na wersję z wieńcem. Z resztą mam wrażenie, że przy odrobinie dobrej woli można dopatrzeć się takiego malowania (patrz strzałka): Stąd też na razie tylko kierowca w mundurze polowym wz.68 kamuflażu „moro” typu US. Warto jeszcze zwrócić uwagę na dodatkowy szczegół, ważny dla budujących pojazdy WP czasów PRL. W latach 80-tych XXw. Szeroko stosowano wodną kalkomanię naklejaną w prawym górnym rogu przedniej szyby w kształcie rombu (w okręgu) w kolorze czerwonym z byłam orłem we wnętrz i literami WP. Jeśli chodzi o odstępstwa od normy (jeśli zdjęcie mojego pierwszego postu przyjmiemy za punkt odniesienia) to mamy ich całkiem sporo: z lat 60-tych, ewidentne lustrzane odbicie godła -się namalowało: wersja z „garbatym spadochronem”, malowana na działach samobieżnych ASU-85 z 35 dywizjonu artylerii samobieżnej (1966-76): z wieńcem, tym razem bez obwódki na motocyklu M-72 (1984): oraz znana i powszechnie stosowana naklejka, tu na UAZ-496 na platformie spadochronowej P-7: Przyznać muszę, że nie posiadam zdjęcia GAZ (UAZ)’a -69 z malowanym godłem dywizyjny z wieńcem. Ale to kwestia dociekliwości. Mam nadzieję, że odpowiedziałem wyczerpująco, a przy okazji nie zanudziłem… bo w końcu komu by się chciało tyle czytać? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PKD4GA Posted April 19, 2011 Share Posted April 19, 2011 Przeczytalem. Bardzo ciekawe informacje... pyszota, mniam, takie smaczki lubie. Pozdr. Pawel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krzysztof Salwiczek Posted April 19, 2011 Share Posted April 19, 2011 Świetnie to wygląda, pogratulować. Kibicuję dalej. Też marzy mi się ten pojazd, mam po dziurki w nosie drugowojennej pancerki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.