Jump to content
Mikolaj75

Su-20 - Pantera z przewagą dodatków własnych - 1:72

Recommended Posts

Widzę, że kolejny ambitny projekt. Będę zaglądał sam zastanawiam się nad zakupem tego modelu. Życzę powodzenia.

___________________________________________________________________________

Na warsztacie:

PZL P.24 - Azur 1/72

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikołaju, jak ja mam się zabrać za budowę czegokolwiek? Kiedy tylko trochę człowiek psychicznie odsapnie po Jaczku, wrzucasz kolejny warsztat i łapki więdną

Ale zaglądał oczywiście będę. Twoje warsztaty są niezwykle wartościowe, raz ze względu na precyzję wykonania, a dwa - sposób podania materiału. Wielu rzeczy można się nauczyć, wiele podpatrzyć, z wielu zrezygnować.

Trzymaj tak dalej.

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cześć, witam kolejnych obserwatorów i dzięki za przychylne głosy.

Nadto dziękuję za naprawdę duży odzew w zakresie pomocy dokumentacyjnej

 

Stan cięć na dziś wygląda następująco:

 

ciecia%252520etap%252520I%252520A.JPG

 

Ciecia%252520etap%252520I%252520B.JPG

 

ciecia%252520etap%252520I%252520C.JPG

 

ciecia%252520etap%252520I%252520D.JPG

 

Teraz do rozważenia kwestia - czy ciąć dalej czy też przed dalszym cięciem nie dopasować skrzydeł, żeby potem nie było zbyt ryzykownie

 

Pozdrawiam - Mikołaj

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikołaj, jakie masz plany odnośnie tylnej części kadłuba i statecznika pionowego?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cinek - wszystko wskazuje na to, że sekcja ogonowa będzie zdjęta i najprawdopodobniej robiona niemal w całości od podstaw - zestaw się nie nadaje. A zdjęta dlatego, że inaczej będzie trudno pokazać silnik. Nadto w ogonie też postaram się co nieco pootwierać.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Znaczy się rozstykówka. Skłamałbym jakbym napisał, że się nie spodziewałem ;)

 

Jeśli rozstykówka, to po co w ogóle bawić się tyłem? Może wg tej koncepcji? Sorry, że 21y, ale zasada identyczna:

 

http://www.airplane-pictures.net/photo/11137/9229-poland-navy-mikoyan-gurevich-mig-21um/

Share this post


Link to post
Share on other sites

można wiedzieć na czym polega wada ogona w panterze bo nie przykładałem jeszcze modelu do niczego tj. planów? pisałeś wcześniej o wąskim garbie ,ster mnie wydaje się za gruby i taki jakiś napuchnięty jakby.O to chodzi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cześć, odpowiadam dopiero teraz, bo cały dzień byłem poza dostępem do komputera:

 

Mikele - ostateczne forma prezentacji nie jest jeszcze przesądzona, ale rozstykówka to rzeczywiście faworyt;

qalimar - fajne zdjęcie, ogon jednak będzie robiony, bo tak nie bardzo wyobrażam sobie wykonać model niekompletny, nadto ogon na wiele rarytasów takich jak hamulce, cała struktura, szachownice i godło. No i myślę, że będzie fajnie wyglądał na wózku;

Piotr - odpowiedź na Twoje pytanie wymagałaby założenia osobnego wątku w Nowościach i In-boxach, bo wad w zestawie jest wiele, a zalet niewiele. Konkretne pytanie o ogon, to tak pokrótce:

- zły kształt rury, zbliżony do charakterystycznego dla Su-7 (taka grucha) ;

- niewłaściwy obrys statecznika;

- nieprawidłowe odwzorowanie steru kierunku i całej stefy zasobnika spadochronu;

- błędy w zaznaczonych panelach i wziernikach;

- ogólna mała staranność, dyskwalifikująca dla moich zamierzeń.

Jedyny sens pozostawienia ogona byłby w razie odstąpienia od zamiaru jego zdejmowania, wówczas wielogodzinne piłowanie mogłoby doprowadzić rurę do dobrego kształtu, ale statecznik i tak bym odcinał i mocno poprawiał albo robił od podstaw.

 

Pozdrawiam - Mikołaj

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmmm. Moim zdaniem (podkreślam - moim) samoloty "rozłączone" z tego okresu lotnictwa jakoś tracą urok. Ginie charakterystyczna sylwetka samolotu (MiGi-15, 17, 19, 21, Su-7, 20, 22, F-86Sabre itd.) Za to można pokazać w pełni "ginekologię" lotniczą. Co wybrać?

Zdając sobie sprawę z Twojego zaangażowania, cierpliwości i umiejętności Mikołaju, tak rozgrzebany model z pewnością będzie wyglądał imponująco i efektownie. Ale, jak dla mnie straci swój urok. W Su wrażenie robi przede wszystkim jego nieco pokraczna sylwetka, zwłaszcza z rozłożonymi skrzydłami. Wtedy "lokomotywka" - jak mówią chłopaki z Efów - wygląda pięknie.

No, ale, jak mówią starzy górale - Twój cyrk, Twoje małpki.

Tak, czy siak, z pewnością warto będzie oglądać Twój warsztat.

Pozdrawiam.

Andrzej

Share this post


Link to post
Share on other sites

dzięki za odpowiedź.

Muszę kiedyś położyć na plany Sukę i sam się przekonać...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam, dwa dni byłem "w Polsce", stąd nieco późna odpowiedź:

 

Piotr - zanim zaczniesz kłaść Panterę na plany, zażyj relanium albo dwa - uchroni to zestaw przed wyrzuceniem...

 

Andrzej - w pełni rozumiem Twoje wątpliwości i były one przedmiotem szczegółowej analizy. Bez wątpienia całość sylwetki będzie utracona. Ale tu byśmy wchodzili w głębsze dyskusje co do sposobu prezentacji, przecież tak właściwie nawet otwarta kabina i wypuszczone podwozie zakłócają czyste linie samolotu. Z drugiej strony inaczej silnika się nie da pokazać (chyba żeby w ogóle postawić go obok), nadto w ten sposób pokaże się to co jest jak sam piszesz charakterystyczne dla samolotów tego okresu (zdejmowany ogon). W każdym razie jeszcze nie deklaruj do końca utraty uroku, daj mi szansę, bo spróbuję mimo zabrania ogona jakoś z tego wybrnąć .

 

A popatrz na to ujęcie (fragment fotki pochodzi z Aeroplana nr 2/97, artykuł "Pożegnanie Su-20", mimo starań nie znalazłem wzmianki o autorze zdjęć) - w mojej ocenie, mimo braku ogona widać linię 20-tki, a u mnie dojdą jeszcze rozłożone skrzydła z wypuszczoną mechanizacją.

 

Su%252520bez%252520ogona.JPG

 

Pozdrawiam - Mikołaj

Share this post


Link to post
Share on other sites

mam pytanie o Su-20...

czy dałoby radę wypisać numery czasopism w których są artykuły o Su-20? widać w pierwszym wpisie że sporo tego zgromadziłeś

 

myślę,że wielu może się sprzydać taka informacja...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikołaju, spoko!To tylko moja opinia na temat tego typu samolotów, a nie sugestia jak masz budować. Po prostu, moim zdaniem, samolot bez swojej drugiej połowy prezentuje się jakoś dziwnie. Miałem ten dylemat budując Limy, Su 7, Su 22 i Sabre'a. Przystawiałem, odstawiałem po kilka razy i za każdym, kadłub był w całości.

Nie martwię się o wykonanie modelu, bo przyzwyczaiłeś nas do pięknej pracy. Uważam, że zaprezentujesz kawał modelarskiego warsztatu i miło będzie tutaj zaglądać.

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok - Andrzej - dzięki za opinię. Swoją drogą model jest na takim etapie, że chętnie rozważę każdą sugestię co do prezentacji - w każdym razie jest pole do dyskusji

 

Piotr - podaję numery czasopism pokazanych na zdjęciu w pierwszym poście, przy czym UWAGA! niektóre z nich dotyczą Su-22 i traktuję je jako źródło pomocnicze:

- MiniReplika - 9,13-14, 32, 35, 64;

- Lotnictwo z Szachownicą: 7, 16, 18, 32, 37;

- Aeroplan: 2/97, 5/99, 6/00, 1/01, 3/01, 4/01, 4/12;

- numer specjany Aeroplana dot Su-22 - 5-6/12;

- PKL dot. Su-22

 

Pozdrawiam - Mikołaj

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wielkie dzięki.

 

Na wklejonym zdjęciu bardzo dokładnie widać kształt garbu i to jak się mam model do oryginału.Nie znałem tej fotki choć sporo zdjęć szukałem w necie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Piotr - uważaj - ten końcowy widok garbu na wklejonej fotce obejmuje już miejsce, gdzie on się wznosi i "zaostrza" przechodząc w statecznik, z przodu jest niższy i "półokrągły".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trwają dość uciążliwe i mało widowiskowe prace nad wyprowadzeniem sylwetki. Opis w zasadzie dla zachowania kompletności relacji, bo właściwie nuda.

Zanim zacznę dokonywać dalszych cięć, zdecydowałem o dopasowaniu centropłata. Będzie to na podobnej zasadzie jak kadłub, części górna i dolna zostaną połączone na kilka punktów, po to, aby po wyprowadzeniu sylwetki móc je rozdzielić celem cięcia i meblowania.

 

Propozycja producenta:

 

centrIetap%252520A.JPG

 

Usunąłem wszystkie fiznezyjne detale i zakleiłem wnękę podwozia, albowiem jest w nieco złym miejscu i ma nie do końca prawidłowy obrys

 

centrIetap%252520B.JPG

 

Do górnej części dokleiłem małe klocki z kołeczkiem i następnie po dokładnym spozycjonowaniu wywierciłem otworki w kadłubie.

 

centrIetap%252520C.JPG

 

Część górna jest dopasowania i umiejscowiona na kołeczkach i blutacku i do niej szlif po szlifie będę dopasowywał część dolną

 

centrIetap%252520D.JPG

 

Aby uzyskać taki mniej więcej efekt:

 

centrIetap%252520E.JPG

 

Teraz obie części będzie można skleić na punkty nie przejmując się na razie obróbką powierzchni - na tym etapie najważniejsze jest dopasowanie do kadłuba. Drobne szczeliny w granicach 0,2 - 0,3 mm są dopuszczalne, gdyż i tak na styku skrzydło -kadłub będzie imitacja paska blachy.

 

Cdn - Mikołaj

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na bogato widzę prace.Zacząłeś więc " najprzyjemniejszą" część w serii modelu typu Su-17 wzwyż- cudowne skrzydła o jakże wiernym odwzorowaniu profilu i cięciwy podobnym bardziej do profilu bombowca B-36 czekam i podpatruję pomysły z moim marnym naśladownictwem :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Piękny zestaw typu "opiłuj co się da i sam dorób". Jakiś czas temu kupiłem MiG-a 19 z ZTS-u. Tam jest dokładnie to samo. Rozumiem, że w Suczce komory podwozia też były do kitu, skoro je załatałeś?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Piękny zestaw typu "opiłuj co się da i sam dorób". Jakiś czas temu kupiłem MiG-a 19 z ZTS-u. Tam jest dokładnie to samo. Rozumiem, że w Suczce komory podwozia też były do kitu, skoro je załatałeś?

 

Tam komór nie ma wcale, a dodatkowo kształt i umiejscowienie różnią się od oryginału.

Znam ten ból. Oczywiście siedzę i "co ja pacze".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cześć, djack - tak jak Piotrek S. odpowiedział - w zestawie Pantery we wnękach nie ma nic, a ich obrys na spodzie jest nieprawidłowy. Oczywiście w modelu będą robione, ale to będzie wszystko począwszy od zeszlifowania górnego płata poprzez ścianki, przetłoczenia, przewody itp. Załatane są po to, aby wytrasować nowy obrys już na gładkiej jednolitej powierzchni.

A MiG-a-19 z ZTS-u w Twoim wydaniu chętnie bym zobaczył, zamawiam abonament, prenumeratę i odcinki specjalne wyłącznie dla prenumeratorów. Tylko musiałbyś przyrzec publicznie, że aktualizacje będą częstsze niż w przypadku Ana i Wilgi...

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikołaj, może kiedyś. Nie powiem, chodzi mi głowie ten MiG, bo to moim skromnym zdaniem jeden z ładniejszych MiGów. Tylko roboty z nim od licha i trochę, bo to jakość chyba jeszcze gorsza niż Twoja Pantera. A na razie walczę z górną powierzchnią skrzydeł Wilgi, więc niedługo jakaś mała aktualizacja powinna być.

Share this post


Link to post
Share on other sites

z migiem nie ms tragedii choć roboty jest od groma lepszy byłby oryginalny Kp nie ruszony ręką fachowców od metalurgii

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.