jrminiatures Napisano 9 Września 2016 Share Napisano 9 Września 2016 Co prawda to nie diorama a podstawka ale nie wiedziałem gdzie dodać ten wątek. Przedstawię po kroku jak wykonać podstawkę pod model - tutaj płyta lotnika pod heli w skali 1:72 - Zdjęcia typowo warsztatowe. całą tą relacje można znaleźć też na moim profilu FB https://www.facebook.com/jrminiature/ - ale bez opisu. Tutaj opisze co i jak. Może ktoś skorzysta:) Ja używam do tego gotowej gładzi szpachlowej - schnie długo - ale można fajnie z nią pracować Tutaj kawałek styroduru/styropianu oklejony balsą i zabezpieczony taśmą - nakładam masę małą szpachelką - tyle ile potrzebuje - odkładam na jeden dzień żeby wyschło jak mamy masę suchą zabieram się do przycięcia boków z balsy na odpowiednią wysokość długa metalową linijką wyrównuje powierzchnię żeby było równo Do pełni szczęścia całość przecieram jeszcze papierem ściernym rysuje linie podziału płyt i wyznaczam miejsce gdzie będzie ziemia Lewą stroną nożyka nacinam wcześniej zaznaczone linie - nie za grubo żeby nie popękała masa Tutaj mam już nacięte rowki + zwilżam szorstki pędzel i trę po masie żeby powstały rysy,wgłębienia itp - masa pod wpływem wody namięka i zaczyna się scierać. Robimy jeszcze wyszczerbienia dla lepszego wyglądu Na tym etapie całość maluje aero 2 warstwami unigruntu żeby zatrzymać późniejsze wciąganie farby. W miejscu w którym ma być ziemia - nakładam patyczkiem ponownie masę szpachlową nakładam suchą ziemie z ogrodu całość zakrapiam unigruntem jak całość podeschnie - jeśli przyczepność ziemi nie jest zadowalająca - psikam warstwę specyfiku od AK gravel & sand Czarną tamiyką maluje dokładnie wszystkie nacięte linie Używają czarnej, szarej i białej - robię modulacje aby płyty zrobiły się bardziej przestrzenne - maluję także ziemie mieszaniną brązów i beży. Na koniec nakładam satynowy bezbarwny nakładam ciemny pigment w linie gąbką rozcieram po całości wilgotną szmatką wycieram nadmiar aby bardziej wyostrzyć linie nakładam washa - całość pigmentuję aby osiągnąć zamierzony efekt , dodaje także kilka plam oleju na koniec przyklejam zieleninę i bejcuje balsę tak to wygląda na koniec A tutaj już z gotowym modelem Pozdrawiam 3 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Hamman Napisano 9 Września 2016 Share Napisano 9 Września 2016 Pomysł i wykonanie całkiem fajne. Efekt bardzo realistyczny jak dla mnie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Super Moderator jawkers Napisano 9 Września 2016 Super Moderator Share Napisano 9 Września 2016 Co prawda to nie diorama a podstawka ale nie wiedziałem gdzie dodać ten wątek.Przedstawię po kroku jak wykonać podstawkę pod model - tutaj płyta lotnika pod heli w skali 1:72 - Zdjęcia typowo warsztatowe. całą tą relacje można znaleźć też na moim profilu FB https://www.facebook.com/jrminiature/ - ale bez opisu. Tutaj opisze co i jak. Może ktoś skorzysta:) Super temat, każdy na pewno skorzysta, jest jeszcze napisany "krok po kroku". Późnij poprosi się Moderatora o przeniesienie do działu "Jak to zrobić, jak pokazać" i najlepiej o przyklejenie, by się nie stracił w setkach tematów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
karambolis8 Napisano 9 Września 2016 Share Napisano 9 Września 2016 Super poradnik. Na jednym ze zdjęć widać, że szpachla mocno się zapada przy schnięciu. Grubą warstwę dajesz? Od siebie dodam, że żeby zabezpieczyć takie gipsowe masy od pękania po wyschnięciu można je wzmacniać w głębszych warstwach gazą lub bandażem (nie elastycznym). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Super Moderator jawkers Napisano 9 Września 2016 Super Moderator Share Napisano 9 Września 2016 Super poradnik. Na jednym ze zdjęć widać, że szpachla mocno się zapada przy schnięciu. Grubą warstwę dajesz? Od siebie dodam, że żeby zabezpieczyć takie gipsowe masy od pękania po wyschnięciu można je wzmacniać w głębszych warstwach gazą lub bandażem (nie elastycznym). Kiedyś budowałem schron bojowy "Wędrowiec". Zrobiłem szalunki z patyczków po lodach i zalałem właśnie szpachlą. Podczas schnięcia masa zapadła mi się i popękała. Wszystko wyrzuciłem, a mogłem to wszystko zalać gipsem i by było ok. Szpachla na cienkie warstwy jest ok, na grube 3 - 4cm warstwy to już chyba nie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Bengal Napisano 9 Września 2016 Share Napisano 9 Września 2016 Pięknie, "kiedyś" taką zbuduję Dzięki wielkie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jonathan Napisano 9 Września 2016 Share Napisano 9 Września 2016 Pięknie pokazane. Pięknie udokumentowane. Fotki też fajne robisz. Miło że dzielisz się swoimi pomysłami bo serio jest na co popatrzeć. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
milczacy Napisano 9 Września 2016 Share Napisano 9 Września 2016 dzięki, mam nadzieję, że już wkrótce wiedza tu zawarta mi się przyda. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jrminiatures Napisano 9 Września 2016 Autor Share Napisano 9 Września 2016 Grubość tego robię max 1cm - fakt wszystko zależy od rodzaju gotowej masy. Ta faktycznie potrafi popękać w trakcie schnięcia więc na sam koniec nakładam jeszcze cienką warstwę wykończeniową żeby zakryć rysy. Plusem tej masy jest to że wilgotnym twardym pędzlem mogę ją po wyschnięciu modyfikować fakturowo - czyli robić strukturę - ryski peknięcia. Eksperymentowałem jeszcze z klejem do fug i klejem do płytek ceresit. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jarrov Napisano 9 Września 2016 Share Napisano 9 Września 2016 Bardzo fajna relacja, zamierzam z niej skorzystać przy najbliższej okazji Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gerd Napisano 9 Września 2016 Share Napisano 9 Września 2016 Efektownie. Brawo! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bazylms Napisano 9 Września 2016 Share Napisano 9 Września 2016 A z jakiej zieleniny korzystasz? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jrminiatures Napisano 12 Września 2016 Autor Share Napisano 12 Września 2016 Roślinność to w większości produkty "Green Line" Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tombie01 Napisano 12 Września 2016 Share Napisano 12 Września 2016 fajny tutorial na pewno pomoże wielu modelarzom Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Nużek Napisano 4 Października 2017 Share Napisano 4 Października 2017 Super poradnik, na pewno skorzystam bo właśnie robię podstawkę pod Skystreak w niskim przelocie. Zamiast asfaltu zrobię ziemię pustynną. Ze swojej strony mogę dodać, choć mogę się mylić bo nie robilem jeszcze tego, że świeżą ziemię można posypać też na wikol zamiast na ponowną warstwę masy szpachlowej. Co do obaw, że masa popęka to można by spróbować najpierw dać grubą warstwę zaprawy Goldband. Zrobi się mega twarda i wytrzymała, nie popęka. Trzeba jednak pamiętać aby zostawić miejsce na cienką warstwę (1-3mm) czegoś miękkiego w obróbce jak np. gładź szpachlowa. Galdband jest tak twardy że przycieranie i rycie w nim to bez sensu robota. Sam goldband może się nadawać na jakąś powierzchnię imitującą pustynię żwirową bo sam w sobie ma spore granulki które mogą robić za małe kamienie, kolor też podobny więc malowanie tego kolorami piaskowymi będzie ułatwione. Jeszcze jedna kwestia którą rozwiązał autor tego poradnika to obróbka krawędzi takiej podstawki. Użył balsy ale ja u siebie w gotowych już podstawkach dam kątowniki z drewna, takie jak do mebli czy boazerii. Przykleje od spodu jeden bok a drugi będzie robił za krawędź podstawki. Podstawka jest z płyty GK tak więc sama listewka będzie wystawać około 8mm nad podstawkę. Plusem będzie możliwość nałożenia gabloty z plexi gdzie sam kątownik będzie trzymał na wszystkie strony gablotkę aby nie spadła z podstawki. Zaprezentuję moje rozwiązanie jak skończę podstawkę, może ktoś skorzysta. Aaaa, jeszcze odnośnie ziemi ogrodniczej z własnego doświadczenia wiem (prowadzę centrum ogrodnicze), że najlepiej będzie użyć ziemi do wysiewu i pikowania o granulacji 0-6mm, do skali 1:48 i 1:72 będzie wystarczająca. Zwykła ziemia może mieć sporo dużych kawałków nawet po 2-3cm i trzeba będzie ją przesiewać. Oczywiście wszystko zależy od tego jaką powierzchnię chcemy osiągnąć. Dla autora brawa za dobry i logicznie opisany poradnik. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Moses Napisano 4 Października 2017 Share Napisano 4 Października 2017 Świetny poradnik, w złym dziale. On MUSI być w "tajnikach" Dziękujemy że Ci się chciało wszystko tak klarownie opisać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jrminiatures Napisano 9 Października 2017 Autor Share Napisano 9 Października 2017 Nie ma za co - fajnie że pomogłem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
GregoryD Napisano 3 Lipca 2020 Share Napisano 3 Lipca 2020 Mam takie pytanie.Tworze pierwsza płytę lotniska i wogole nie wiem jakie wymiary musi mieć taka diorama (przeważnie płyta lotniska) w skali 1:72. Oglądnąłem dużo poradników jak zrobić taką dioramke itd, jednak nigdzie nie znalazłem jakie to musi mieć wymiary bądź jak dopasować taką płytę do wielkości samolotu. To jest inwencja twórcza i wymiary są obojętne lecz zbliżone do wielkości samolotu czy to się oblicza jakoś? Z góry dziękuję za odpowiedź Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.