Jump to content

Oświetlenie miejsca pracy


J4kub
 Share

Recommended Posts

Ponieważ z pewnością zdarzy się tak, że ktoś zachęcony tytułem wątku zajrzy do niego, żeby się czegoś dowiedzieć, warto w takim razie przypomnieć że to, że oświetlenie LED jest dobre w modelarstwie, jest nieprawdą. To najgorsze źródło światła do takiej pracy.
Potem oczywiście można jeszcze zwiększać ilość i moc i nadal się dziwić, że dalej coś słabo widać... :D
Opinie oczywiście każdy może mieć swoje, ale opinie a fakty, to zupełnie różne rzeczy. 

Są w internecie miejsca, w których na temat oświetlenia miejsca pracy wypowiada się więcej niż dwie osoby i mają na ten temat więcej do powiedzenia, zachęcam do szukania.
 

  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Dlatego jeśli ktoś będzie chciał lampę Led czy cokolwiek innego sam zadecyduje co dla niego dobre. Tu nie potrzeba wykładów na temat czy Led góruje nad innym źródłem światła czy inne nad Led. Po to ten wątek aby ktoś wrzucał co sam używa i mu pasuje.A nie typowego w polskich forach filozofowania.  Dana osoba sobie zajrzy i sama sobie wybierze co mu pasuje a co nie. Dlaczego takie proste rzeczy potrafią być takie trudne.... 

Link to comment
Share on other sites

4 minuty temu, Mariucha napisał:

Tak, to w zasadzie wszystko tłumaczy.

Dzięki, @macek25. Nie, żebym tego nie wiedział, ale zawsze to fajnie jest znaleźć potwierdzenie.

 

Super cieszę się że tak wszystko wiesz... 

Lepiej wrzuć co sam używasz bo jak narazie ... to się śmietnik robi bezsensowną gadką o niczym ?

Edited by macek25
Link to comment
Share on other sites

  • Super Moderator

Panowie spokojnie, nie kłóćcie się.

Temat jest jak najbardziej ok.

Myślałem że oświetlenie LED jest ok, tym czasem okazuje się, że nie.

Dlatego chce się dowiedzieć więcej, a jak będziecie się kłócić, to ktoś nam zamknie temat i nic nikt się nie dowie.

 

Bardzo proszę o odpowiedz.

Jakie oświetlenie będzie najlepsze do warsztatu?

Link to comment
Share on other sites

Niestety, w kwestii oświetlenia swojego stołu nie mogę pochwalić się niczym spektakularnym i fajnym. To jedynie dwie ustawialne kierunkowe lampy, jedna w odległości  50-70 cm od blatu, ze zwykłą mleczną żarówką żarową o mocy 60W, druga to mniejszy i wyginany halogen o mocy 20W, którego ustawiam bliżej elementu, jeśli istnieje taka potrzeba.
Jakość oświetlenia, w szczególności wartość wskaźnika CRI/Ra ma zdecydowanie większe znaczenie w kontekście komfortu, widoczności elementów i wygody pracy niż moc, czy nawet temperatura barwowa.

ps: @milczacy dodał, więcej nie trzeba.

 

Link to comment
Share on other sites

No to moja ledowa lampeczka biurkowa ma 90 CRI tzn Ra czy to dobrze czy źle? 

Lampa,lampie nie równa tak samo ja zwykłe żarówki. ?

Link to comment
Share on other sites

Świetlówki potrafią być całkiem do rzeczy, pod warunkiem użycia dobrych świetlówek :) i jeszcze lepszych stateczników elektronicznych. Ale o tym wiele nie powiem, nie było to nigdy jakoś w obszarze moich zainteresowań. 
Temperatura ma pewne znaczenie, ale raczej drugorzędne.
Ma pierwszorzędne podczas robienia zdjęć. Przy czym nawet nie chodzi tu o jakąś najlepszą do tego celu temperaturę, a o to, żeby wszystkie źródła oświetlające obiekt miały taką samą. Jeśli np robimy zdjęcia wykorzystując w jakiejś części naturalne światło padające przez okno, to każde dodatkowe sztuczne powinno mieć podobną do niego temperaturę. W przeciwnym wypadku, bez udziału światła słonecznego, temperatura nie ma żadnego znaczenia, byle w każdym źródle była taka sama. Aparat potrafi sam dostosować (lub można wybrać ręcznie) właściwy dla danego oświetlenia balans bieli. 

Edited by Mariucha
Link to comment
Share on other sites

U mnie najlepiej sprawdzała się para takich świetlówek:

https://www.cyfrowe.pl/archiwum/wyposazenie-studia/-swietlowka-32w-5400k-powerlux.html

W podobnych lampkach:

https://www.ikea.com/pl/pl/catalog/products/70355455/

 

Do normalnej pracy wystarczała jedna, czasem trzeba jednak lepiej doświetlić miejsce pracy. Świetlówki zostały w domu, teraz mam badziewne ledy i generalnie jak się zbiorę to poszukam znowu tych z pierwszego linka.

Idea lampki biurkowej, bez "elastycznego" ramienia do mnie nie przemawia.

Edited by Tap-chan
Link to comment
Share on other sites

Tak z grubsza i na szybko. Żarówka 150W świecąca się codziennie przez 3 godziny generuje koszt jakieś 9zł/miesiąc. Świetlówka około 2zł/miesiąc.
Naprawdę to oszczędności są tym argumentem przemawiającym za szukaniem jakiś innych rozwiązań?... :)  Pamiętając, że jakościowo światło w każdej z tych alternatyw jest miej lub bardziej gorsze... :) 

 

Link to comment
Share on other sites

Ciekaw jestem, kto z was mierzy w domu składową światła z tych waszych badziewnych żarówek i świetlówek. 

I zastanawia mnie, do czego wam jest 100% odwzorowanie kolorów, jak połowa z was nie odróżnia night black od NATO black... 

 

Link to comment
Share on other sites

Dodatkowo, widoczność faktury i detali definiowana jest poprzez światło, cień i zróżnicowanie kolorów. Gdy "doświetlimy" mocno jakiś element jakimś mocnym ledem, po chwili będziemy się na niego gapić i nie widzieć NIC. Tak więc, to nie jest jedynie kwestia samych kolorów, ale także postrzeganie detali i faktury, ważnej chociażby podczas szlifowania, polerowania etc. 
Moje zdanie jest takie. Oczywiście nic z tych rzeczy nie jest potrzebne i niezbędne. Uważam jednak, że trzeba wykorzystywać każdy sposób, żeby było lepiej. Nawet tak pozornie mało wnoszący, choć moim zdaniem w tym przypadku różnica jest znacząca. Ale to jest jeden problem. Drugi, kompletnie już dla mnie niezrozumiały jest taki, że ktoś kombinuje jak koń pod góre i wydaje więcej pieniędzy na to, żeby było gorzej! :D Tego nie pojmuję :D 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Może zamiast tryskać jadem i szyderą, dla odmiany, byście się wymienili argumentami?
To o czym pisze Maricuha akurat bardzo wyraźnie pojawia się u mnie, odkąd zacząłem stosować bardzo mocną lampę ledową - czasami maluję na ślepo, bo po prostu widzę tylko jasną plamę. Nie wiem czy to wina ledów, czy czegoś innego, ale bardzo bym się chciał dowiedzieć, bo zmiana kąta padania światła i ustawień lampy nic nie daje. Więc może to jednak źródło światła. Szczególnie że kiedyś tego nie zauważyłem u siebie. Chciałbym mieć fajne oświetlenie, ale widzę że z tego wątku to się niczego nie dowiem, przy takim zawyżonym poziomie merytorycznej dyskusji.

Link to comment
Share on other sites

Chyba mamy zepsute słońce, bo jak żelki Jelly Bean wyglądają kolory od świetlówki to fakt, ale jak się to ma do słońca... Ciekaw jestem wniosków ekspertów od lampek Ikea.

oswietlenie.jpg

Edited by mbrnnr
Link to comment
Share on other sites

Rzecz jasna oprócz innego balansu bieli na lewym zdjęciu, co nie jest winą źródła światła, tylko fotografa:
Na lewym zdjęciu jest zdecydowanie lepiej widoczny gradient na płatkach kwiatu. Na zdjęciu środkowym wydaje się być zdecydowanie większy kontrast/gorszy gradient. Na zdjęciu prawym wydaje się być nieco lepiej, ale daleko mu do zdjęcia lewego.
Jeśli ktoś nie miał dotąd - gradient, płynne przejście pomiędzy dwoma kolorami. Jeśli na zdjęciu widać go płynniejszym oznacza, że widać więcej odcieni tych kolorów. 

 

Link to comment
Share on other sites

Kiedyś korzystałem z żarówek, zrobiłem sobie prostokątną oprawę jakieś 1m x 1,5 z listew 10cm (oczywiście w środku puste, taka rama bardziej), było tam miejsce na 16 żarówek e14. Zazwyczaj używałem 10-12 jednakowych 25W później 40W. Światło było ok, bez cieni itp ale jak to cholerstwo grzało. Dlatego przesiadłem się na świetlówki i nie sądzę abym na tym stracił. ? 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.