Skocz do zawartości

Oświetlenie miejsca pracy


J4kub

Rekomendowane odpowiedzi

Ok dzięki, a jeżeli chodzi jeszcze o te ledy to jakie zasilanie polecasz? da się kupić taki zasilacz gdzieś, czy trzeba samemu robić? Tak myślę, że jeżeli jakość światła jest ok to może sukcesywnie dokupię jeszcze 1 lub 2 i na razie na tym będę działać.

 

Ps. wybrałem tą wersję gdzie są same diody 5500, czyli 148 diód o tej samej barwie.

Edytowane przez Stayrudee
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

osram, tridonic, meanwell - tych firm mozna kupic dobre zasilacze w Polsce. przy czym nie to co jest wtyczko zasilaczem a skrzyneczka i to przewymiarowana. Jeśli moc diód max jest 15W to dawaj 25W, żeby układ nie wariował jak każdy komponent będzie chodził na maksa, bo się to wszystko będzie grzało jak piec.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Stayrudee napisał:

to jak coś zawsze możesz zwrócić, bo do tego jeszcze niby te lepsze świetlówki trzeba itp. Ja dziś zamówiłem ten zestaw co mi polecili graficy. Myślę, że znają się na tym na tyle dobrze, że im zaufam. Jak coś masz tu też artykuł który znalazłem: 

https://tomaszpluszczyk.pl/ledy-do-oswietlenia-pomieszczenia-z-komputerem-yongnuo-yn360s-miecz/?fbclid=IwAR2kbiIiG58ob1uR_Kjw2lr7-PRDttsQ6edsP7er_t3YZWuwMI9tB2t1GHY

Dokładnie tak. Ja po ponad pół roku używania tego co Velleman dał na dzień dobry, wymieniłem świetlówki, bo te poprzednie po prostu po „nagrzaniu się” zaczęły delikatnie mrugać... Zobaczymy jak długo wytrzymam z tymi nowymi :D 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Qz9 napisał:

osram, tridonic, meanwell - tych firm mozna kupic dobre zasilacze w Polsce. przy czym nie to co jest wtyczko zasilaczem a skrzyneczka i to przewymiarowana. Jeśli moc diód max jest 15W to dawaj 25W, żeby układ nie wariował jak każdy komponent będzie chodził na maksa, bo się to wszystko będzie grzało jak piec.

to mam taki projekt. Kupię ten zasilacz o mocy 150 watt i czy mogę pod niego 3 takie miecze podłączyć? https://tuplex24.pl/zasilacz-mean-well-lpv-150-12.html Przewymiarowanie będzie duże. Dobrze myślę? Do ramienia dokręcę szynę taką https://eltec.pl/Uchwyt-SZYNA-PODWOJNA-do-lamp-i-akcesoriow.html W teorii powinno wszystko działać dobrze. Najpierw jednak wypróbuję pojedynczą lampę bo jak będzie kit to zwrócę. 

Edytowane przez Stayrudee
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To za dużo, zalecany  zapas mocy to od 15 do 30%. 60W ci wystarczy. Tylko weź 2A bo taki jest z tego co patrzyłem potrzebny do tych mieczy. No i nie musi być szczelny, wybrałeś IP67, do trgo do czego chcesz uzywać nawet IP20 wystarczy 😉

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 30.10.2020 o 21:58, Qz9 napisał:

To za dużo, zalecany  zapas mocy to od 15 do 30%. 60W ci wystarczy. Tylko weź 2A bo taki jest z tego co patrzyłem potrzebny do tych mieczy. No i nie musi być szczelny, wybrałeś IP67, do trgo do czego chcesz uzywać nawet IP20 wystarczy 😉

Cześć, przyszedł mi ten miecz, zamontowałem i świeci fajnie (jak na moje ograniczone doświadczenie). Chce go już zostawić i tylko rozbudować o kolejne 2. Mam pytanie jeszcze odnośnie zasilacza, czy mogę kupić taki zabudowany? https://allegro.pl/oferta/zasilacz-12v-5a-60w-mean-well-gst60a12-p1j-9249919942?reco_id=865defdd-1dd3-11eb-81a5-b8ca3a6ab0c8&sid=1147bbb04b955b96a226cab2e664258d9124ef0862320b2d7366fdd6604cf017

 

Masz może jeszcze jakiś patent jak rozdzielić na 3 wtyczki ten zasilacz? Trzeba kombinować, czy są takie? Ok, mam już https://allegro.pl/oferta/rozdielacz-zlaczka-rozgaleznik-led-dc-5-5-2-1-6915695911?bi_s=ads&bi_m=showitem%3Aactive&bi_c=YmZhMWI4OGYtZmU4Zi00OTM2LWE0N2YtNTA2ZWZmZWRiMDY0AA&bi_t=ape&referrer=proxy&emission_unit_id=3a3fee53-f4ee-49bd-a06b-7b0d9112462b

Edytowane przez Stayrudee
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spróbuj jak ten zasilacz będzie działał po prostu. Najważniejsze, żeby nie miał tętnienia na wyjściu - bo to powoduje mruganie oświetlenia i bardzo męczy wzrok. Na co dzień możesz tego nie czuć ale jak się będziesz chciał skupić nad jakimś detalem to cię zacznie po prostu głowa boleć i nie będziesz widział ostro detali. Przetestuj, jak nie będzie działąc to odeślij i już.  

Jeśli chodzi o zasilanie to popatrz co tam jest napisane w instrukcji do miecza z zasilaniem, jeśli można podpinac szeregowo do zasilacza to taka końcówka będzie pasować. No i istotna jest ich jakość, żeby ci po prostu nie wypadały z zamocowania, z tym u chińczyków  różnie jest 😉 

a czy na długość wsyatrczy żeby 3 sztuki spiąć to sam zobaczysz, możesz jeszcze potrzebowac przedłużek na wejściu zasilania bo jakoś bardzo krótkie te wtyczki są.

Edytowane przez Qz9
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I tak i nie. To barwa, którą wykorzystuje się szeroko w oświetleniu powierzchni biurowych, sklepowych (tzw. "trójpasmowe"), korytarzach i np magazynach (te prostsze "jednopasmowe").  Czasami w oprawach dwu- i czteroźródłowych można zauważyć założone bardziej żółte i bardziej białe świetlówki.  To właśnie 4000K (bielsze) i 3000K (żółtawe). Tak więc każdy samemu może sobie "organoleptycznie" porównać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rany boskie ale pomieszaliście... 

groch z kapustą.

Ciepłe światło to jest 2700 do 3000K

Neutralne to 4000K i to jest duża różnica

Daylight to 5500K i to w zasadzie tylko w foto jest dostepne

Zimne to 6400K

dotyczy to oczywiście firm cywilizowanych. Chiński badziew z Aliexpresa tudziez super oferty mega firm z Allegro ( które ściągaja dokładnie ten badziew tylko z własna nazwą nadrukowaną) ma rozrzut jak ruska katiusza, rekordzista dawał nam na labie prawie 12000K a to juz jest mniej więcej kolor byskawicy. Stąd sie biora niebieskie paski ledowe oświetlające kabinki do malowania np.

Jedno czy trójpasmowe świetlówki maja rózny Ra  - generalnie chodzi o to na ile możenmy kolor dostrzec tak jak wygląda w świetle dziennym. Świetlówka nie świeci widmem ciagłym jak żąrówka czyhalogen, tylko ma dosyc wąskie piki wypromieniowane z luminoforu. jak jednopasmowe to Ra jest ~60 tym ożna oświetlac wszystko co się chce poza miejscami do pracy i wypoczynku.  trójpasmowe maja od Ra 80 w górę, poligraficzne mają 95 i więcej. 

parametrów światła jest kilka i każdy działa oddzielnie, żaden z nich nie wpływa na inny.

 

Dla modelarza ważny jest:

strumien w Lm ( nie moc, ta jest zaniedbywalna bo strumien wynika ze skuteczności i dwie żarówki, np 10 i 15W mogą swiecic tak samo) w przybliżeniu można przyjąć, że 1300Lm mniej więcej funkcjonalnie da światło jak żarówka pomiędzy 75 a 100W

 

Ra - współczynnik oddawania kolorów, 80 to absolutne minimum, 95 komfortowa praca

 

temp barwowa - 4000 do 5500K jest najlepsza bo nie zażołca albo nie zaniebieszcza odcieni, co jest istotne przy weatheringu, cieniowaniach, modulacjach i wszelakich malunkach

 

kąt świecenia - bo to wam pokaże na ile żarówka jest kierunkowa ( jak ten Philips z postu powyżej) a na ile będzie pracowała prawidłowo z lampka do której jest zamontowana. Żarównki klasyczne świciły w kącie 320-340  stopni, zwykłe LEDy na płytkach maja max 270 stopni zazwyczaj 220 i mniej, te najlepsze, nowe żarówki filamentowe maja 320 i w zasadzie juz daja światło dookólne jak klasyczne żarówki. To jest wazne jak sobie robicie oświetlenie, czy chcecie mieć kontrastową jasna plamę na biurku czy tez chcecie oświetlić sobie przestrzeń dookoła. 

1 godzinę temu, Baas ArK napisał:

 Czasami w oprawach dwu- i czteroźródłowych można zauważyć założone bardziej żółte i bardziej białe świetlówki.  

 

Nieprawda . Po prostu świetlówki sie po pierwsze wypalaja i zmieniaja się temp barwowa ich świecenia oraz strumień po drugie sa jednak odchylenia w seriach produkcyjnych i kolory nie sa stabilen do końca zwłaszcza u tanich producentów. Pomijam oczywiście przypadek gdy człowiek zamontował obok siebie rózne świetlówki w tej samej oprawie, to sie wbrew pozorom często zdarza. 

Przyjmuje się, że oko ludzkie nie dostrzega róznicy w temp barwowej na poziomie ok 50K.  Ale jesli sa obok siebie dwie świetlówki - "nowa" i stara" to nawet jak będa wyjete z jednego pudełka to po kilku tysiącach godzin świecenia będzie widoczna różnica między nimi. 

najśmieszniejsze jest to, że klasyczne żąrówki - zwykła i halogenowa w ogóle nie miały z tym problemów... :)

 

Edytowane przez Qz9
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ja sobie wkręciłem ostatnio w lampę ( ikea) żarówkę led filament  z  marketu l-m ( lexman??) 

i mnie pozytywnie zaskoczyła.

11W/ 1521lm/  4000K/ Ra pow. 80 

Miałem problem z kolorami, szczególnie wieczorem, zlewały się. Na razie jest spoko...zobaczymy jak się po czasie ,,wypali".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, myszaty napisał:

No ja sobie wkręciłem ostatnio w lampę ( ikea) żarówkę led filament  z  marketu l-m ( lexman??) 

 

Wierz mi, że to co sprzedaje LM pod marką własną  to obok dobrych filamentów nawet nie leżało... 😉 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 godziny temu, Qz9 napisał:

Rany boskie ale pomieszaliście... 

groch z kapustą.

Ciepłe światło to jest 2700 do 3000K

Neutralne to 4000K i to jest duża różnica

Daylight to 5500K i to w zasadzie tylko w foto jest dostepne

Zimne to 6400K

dotyczy to oczywiście firm cywilizowanych. Chiński badziew z Aliexpresa tudziez super oferty mega firm z Allegro ( które ściągaja dokładnie ten badziew tylko z własna nazwą nadrukowaną) ma rozrzut jak ruska katiusza, rekordzista dawał nam na labie prawie 12000K a to juz jest mniej więcej kolor byskawicy. Stąd sie biora niebieskie paski ledowe oświetlające kabinki do malowania np.

Jedno czy trójpasmowe świetlówki maja rózny Ra  - generalnie chodzi o to na ile możenmy kolor dostrzec tak jak wygląda w świetle dziennym. Świetlówka nie świeci widmem ciagłym jak żąrówka czyhalogen, tylko ma dosyc wąskie piki wypromieniowane z luminoforu. jak jednopasmowe to Ra jest ~60 tym ożna oświetlac wszystko co się chce poza miejscami do pracy i wypoczynku.  trójpasmowe maja od Ra 80 w górę, poligraficzne mają 95 i więcej. 

parametrów światła jest kilka i każdy działa oddzielnie, żaden z nich nie wpływa na inny.

 

Dla modelarza ważny jest:

strumien w Lm ( nie moc, ta jest zaniedbywalna bo strumien wynika ze skuteczności i dwie żarówki, np 10 i 15W mogą swiecic tak samo) w przybliżeniu można przyjąć, że 1300Lm mniej więcej funkcjonalnie da światło jak żarówka pomiędzy 75 a 100W

 

Ra - współczynnik oddawania kolorów, 80 to absolutne minimum, 95 komfortowa praca

 

temp barwowa - 4000 do 5500K jest najlepsza bo nie zażołca albo nie zaniebieszcza odcieni, co jest istotne przy weatheringu, cieniowaniach, modulacjach i wszelakich malunkach

 

kąt świecenia - bo to wam pokaże na ile żarówka jest kierunkowa ( jak ten Philips z postu powyżej) a na ile będzie pracowała prawidłowo z lampka do której jest zamontowana. Żarównki klasyczne świciły w kącie 320-340  stopni, zwykłe LEDy na płytkach maja max 270 stopni zazwyczaj 220 i mniej, te najlepsze, nowe żarówki filamentowe maja 320 i w zasadzie juz daja światło dookólne jak klasyczne żarówki. To jest wazne jak sobie robicie oświetlenie, czy chcecie mieć kontrastową jasna plamę na biurku czy tez chcecie oświetlić sobie przestrzeń dookoła. 

 

Nieprawda . Po prostu świetlówki sie po pierwsze wypalaja i zmieniaja się temp barwowa ich świecenia oraz strumień po drugie sa jednak odchylenia w seriach produkcyjnych i kolory nie sa stabilen do końca zwłaszcza u tanich producentów. Pomijam oczywiście przypadek gdy człowiek zamontował obok siebie rózne świetlówki w tej samej oprawie, to sie wbrew pozorom często zdarza. 

Przyjmuje się, że oko ludzkie nie dostrzega róznicy w temp barwowej na poziomie ok 50K.  Ale jesli sa obok siebie dwie świetlówki - "nowa" i stara" to nawet jak będa wyjete z jednego pudełka to po kilku tysiącach godzin świecenia będzie widoczna różnica między nimi. 

najśmieszniejsze jest to, że klasyczne żąrówki - zwykła i halogenowa w ogóle nie miały z tym problemów... :)

 

Qz9  zgadzam się z Tobą i podpisuję się pod tym obiema ręcami, nogami i czym tylko chcesz np. długopisem. Jedynie z tym fragmentem: "Nieprawda . Po prostu świetlówki sie po pierwsze wypalaja i zmieniaja się temp barwowa ich świecenia" odnoszącym się do mojego wpisu się nie zgadzam. Pracując w oświetleniu widziałem połączenia świetlówek w oprawach o jakich się "fizjologom nie śniło"wink4 . Ale jako, że w następnym zdaniu się poprawiłeś, więc pax romana :piwo:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 30.10.2020 o 14:48, Thalgonis napisał:

Dokładnie tak. Ja po ponad pół roku używania tego co Velleman dał na dzień dobry, wymieniłem świetlówki, bo te poprzednie po prostu po „nagrzaniu się” zaczęły delikatnie mrugać... Zobaczymy jak długo wytrzymam z tymi nowymi :D 

To ja tylko tak informacyjnie, skoro powiedziałem A... :cool:

Znajomy spec od oświetlenia, poradził mi takie świetlówki do tej mojej podróbki Vellemana: Kanlux T5-14W 4000K/82. W porównaniu do tego „czegoś” co dostałem razem z tą lampą to po prostu „miut” dla mych oczu :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Podepnę się pod temat, choć wiele już zostało powiedziane.

 

Używam pojedynczej lampki z IKEA ze źródłem LED 806 lmn, Ra>80, 220 stopni,  8W, 4000K.  Daje to jasne, ale dość punktowe światło, na dłuższą metę oślepiające/odbijające.  Kolory widać źle, nie wiem czy to przez RA,  zbyt niską temp, czy zbyt skupioną wiązkę, która się po prostu odbija od powierzchni i oślepia. Efekt jest na tyle denerwujący, że czasem, szczególnie po dniu spędzonym przed komputerem, muszę zrezygnować z malowania, bo wiem, że efekt rano będzie zupełnie inny od tego, co wydawało się wieczorem.

 

Chciałbym kupić tego sławnego Vellemana VTLAMP6,. Wydaje się, że będzie lepiej, przede wszystkim równomierna wiązka, lepsza temperatura, ale nigdzie nie mogę znaleźć współczynnika CRI. Ma ktoś wiedzę, jaki on jest? Może nawet niekoniecznie interesuje mnie liczba, co subiektywna ocena, czy przekłamuje mocno kolory, czy nie. Widzicie rano jakąś znaczącą różnicę względem tego co wam się "wydawało" wieczorem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, Klapouch napisał:

Podepnę się pod temat, choć wiele już zostało powiedziane.

 

Używam pojedynczej lampki z IKEA ze źródłem LED 806 lmn, Ra>80, 220 stopni,  8W, 4000K.  Daje to jasne, ale dość punktowe światło, na dłuższą metę oślepiające/odbijające.  Kolory widać źle, nie wiem czy to przez RA,  zbyt niską temp, czy zbyt skupioną wiązkę, która się po prostu odbija od powierzchni i oślepia. Efekt jest na tyle denerwujący, że czasem, szczególnie po dniu spędzonym przed komputerem, muszę zrezygnować z malowania, bo wiem, że efekt rano będzie zupełnie inny od tego, co wydawało się wieczorem.

 

Chciałbym kupić tego sławnego Vellemana VTLAMP6,. Wydaje się, że będzie lepiej, przede wszystkim równomierna wiązka, lepsza temperatura, ale nigdzie nie mogę znaleźć współczynnika CRI. Ma ktoś wiedzę, jaki on jest? Może nawet niekoniecznie interesuje mnie liczba, co subiektywna ocena, czy przekłamuje mocno kolory, czy nie. Widzicie rano jakąś znaczącą różnicę względem tego co wam się "wydawało" wieczorem?

Nie myslales o zarowce fotograficznej  wyjdzie najlepiej i najtaniej?

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślałem, ale tak mi się wydaje, że aby strumień światła nie był oślepiający i przez to bezużyteczny musiałbym mieć softbox. Taki softbox to kawał kloca. Musiałby stać na statywie, zapewne za mną, wiec de facto muszę mieć dwa po obu stronach. Taki jeden kosztuje 100 pln x 2 = 200 pln + 2 żarówki 2 x 100 pln = 200 pln i razem mam 400 pln. To więcej niż za vellemana no i zajmuje mnóstwo miejsca. Chyba, ze jest jakaś opcja "mini" softboxa, ale nie sądzę. Fizyki nie oszukasz, jeśli mam duży strumień światła, to muszę mieć dużą powierzchnię, żeby natężenie mnie nie oślepiało. Przynajmniej ja tak rozumiem. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.