Skocz do zawartości

"LanceRy dwa" - Mig-21MF + UM - 1:72


Czesio

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć. 
Ruszam z kolejnym projektem który jednak mam nadzieję w końcu dokończyć :D
Na warsztat trafiają dwa rumuńskie ołówki Mig-21 LanceR w wersji myśliwskiej C oraz szkolnej B. 
Co to jest ten LanceR ? Pozwólcie że posłużę się cytatem ze strony samolotypolskie.pl
 

Cytat

Program zakładał moder­nizację MiG-21 do trzech podstawowych stan­dardów:
- "Lancer A"- wersja uderzeniowa, która w razie potrzeby mogła zwalczać cele po­wietrzne, modernizacja 75 egz. MiG-21M i MF,
- "Lancer B"- dwumiejscowy samo­lot szkolno- bojowy, modernizacja 10 egz. MiG-21UM,
- "Lancer C"- samolot myśliwski przechwytujący, dysponujący jednocześnie możliwością zwalcza­nia celów naziemnych, modernizacja 25 egz. MiG-21M i MF.
Podstawowym celem modernizacji miało być skokowe zwiększenie możli­wości bojowych samolotów poprzez zainstalowanie na ich pokładach nowocze­snego wyposażenia elektronicznego - bez wprowadzania istotnych zmian kon­strukcyjnych.

Samoloty "Lancer" otrzymały dwa komputery pokłado­we odpowiadające za pilotaż, nawigację i uzbrojenie samolotu oraz nowe pokładowe stacje radiolokacyjne: w "Lancer C" jest to radar wielofunkcyjny Elta EL/M-2032B, a w "Lancer B" i "C"- nieco prostszy EL-M-2001B. Największe zmiany zaszły w kabinie pilota, gdzie zabudowano współpracujący ze stacją radiolokacyjną szeroko­kątny wyświetlacz danych HUD (Head Up Display) typu ELOP 921 i wielofunkcyjne monito­ry LCD. Zastosowano zasadę HOTAS (Hands On Twttle And Siick) dzięki czemu nie musi on odrywać rąk od drążka i dźwigni ciągu podczas lotu, mając wszystkie niezbędne przełączniki w zasięgu palców. Kokpit dostosowano do współpracy z nahełmowym układem wskazywania celów Elbit DASH (Di­splay And Sight Helmet). W samolocie zabudowano układ ostrzegający o opromieniowaniu wiązką radiolokacyjną Elisra SPS-20, pod tylną częścią kadłuba zamontowano izraelskie wyrzutniki flar i dipoli. Całość uzupełnia układ emitowania zakłóceń aktywnych Elta ECM. Dzięki opracowanej przez rumuńskich inżynierów uniwersalnej belce za­czepowej, samoloty "Lancer" dostosowane zostały do przenoszenia równocześnie uzbro­jenia produkcji radzieckiej (rosyjskiej) i zachodniej, m.in. radzieckie R-3S, R-60M, R-73, francuskie Matra "Magic 2" oraz izraelskie "Python-3" i "Shafrir-2". Oprócz tego samoloty mogą przenosić zasobniki pocisków niekierowanych UB-16 lub większe UB-32, a także bomby różnych wagomiarów- w tym także naprowadzane laserowo oraz bomby z termowizyjnym układem naprowadzania.


Jak wspomniałem będę dłubał dwa modele, ta że będą podobne to też postanowiłem wrzucić wszystko w jeden wątek. 

MIG-21MF Lancer C
Wariant C to stosunkowo prosty temat, powstanie na bazie Eduardowego Miga-21MF, wzbogaconego o dyszę Quickboosta, kokpit Brassin, oraz pitota od Mastera. W kokpicie pojawi się również wydrukowana w 3D tablica przyrządów której prototyp można zobaczyć poniżej, oraz wszelkiej maści anteny i osłony kabli na kadłubie które będę albo dorabiać z plastiku, milliputa albo trawić. Kalkomanie będą pochodzić z zestawu firmy Park Hobby, natomiast napisy eksploatacyjne i rondle z Edka. (model z parkhobby nadaje się tylko do wyrzucenia, chociaż kalki są śliczne)
Model będzie wyposażony w zbiornik pod kadłubowy i uzbrojony w dwie rakiety R-550 Magic 2 oraz dwie Python 3 firmy Res-kit. 

hyVblxV.jpg

gu4ezde.jpg

RR3pYEv.jpg

AHV7ZH8.jpg

fx4XbbJ.jpg

Mig-21UM LanceR B 

Tutaj zaczyna się zabawa ? Ponieważ nie ma na rynku żadnego ładnego modelu wersji UM będę żenić ze sobą model Eduarda z KP. Model od KP jest co prawda nowy bo z 2018 ale jego wykonanie to takie solidne 2/10. Plan jest taki żeby z modelu KP wziąć dziób i przeszczepić go do modelu Edka. Ponieważ w wersji C używam Brassina to zostają mi dwa jednoosobowe kokpity plastikowe z których mam zamiar wykonać jeden dwuosobowy. Z Eduarda pochodzić będzie też przedni wiatrochron natomiast otwierane owiewki mam zamiar wykonać z Vacu albo odratować to co jest w KP. 
Tak jak i w wariancie C pojawią się drukowane w 3D tablice przyrządów, oraz dodatkowo stożek wlotowy. Ta wersja również zostanie wzbogacona o pitota z Mastera i dyszę Quickboost. 
Uzbrojenie stanowić będzie zasobnik Litenning oraz dwie bomby GBU-12. 
GBxikot.jpg


WFttMXu.jpg

wqZeidH.jpg

uVZCuAl.jpg

yXFPWzX.jpg

itJf8YL.jpg

  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na bogato, lubie takie warsztaty. 

BTW masz fotkę konfiguracji uzbrojenia o jakiej piszesz (litening i GBU), z chęcią zobaczyłbym takie cudo zanim ukoczysz budowe 

Edytowane przez Moses
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moses, wersji B niestety nie mam bo powstało raptem 10szt. a i nie wiadomo czy chociaż połowa jeszcze lata, jednak mam zdjęcie wersji C :D Generalnie wersja C to chyba jedyna wersja jaka została jeszcze przy życiu bo na zdjęciach po 2010 roku widać praktycznie tylko ten wariant.
Pierwszy Mig przenosi szkolne rakiety R-550 Magic, drugi ma jedną bombę i zasobnik Elta ECM. (Choć możliwe że jest rakieta R-73)

ujOQk4Q.jpg

Oficjalnie może owe bomby zabierać : (LGB Griffin czyli izraelski odpowiednik GBU12)
 

EbhyCF8.png

I nawet był z tą bombą prezentowany na pokazach w latach 90tych gdy chcieli opchnąć modernizację do innych krajów : 

9wMtglT.jpg

Z Litenningiem wersja C prezentuje się tak : 
VcnQ3qg.jpg


Z rakietami Python-3 tak : 
woK3p3Z.gif

A tutaj jeszcze szkolny wariant R-550 Magic : 
rz8uQQZ.jpg

Edytowane przez Czesio
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ambitny projekt, będę zaglądał.Swego czasu R.V. Aircraft wypuścił LanceRa A i C. W tych zestawach były od razu blaszki i żywice uwzględniające różnice pomiędzy MiG-21 MF a LanceRami. Mam LanceRa - C z R.V. W planach był jeszcze wariant A ale jak kupiłem model to już tych blach i żywic nie było.

Powodzenia w budowie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fantastyczny temat i podoba mi się Twoje konkretne podejście do pracy nad modelami. Jako wielki miłośnik Żelazek trzymam kciuki i kibicuję gorąco ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Tazman79 Dzięki, pomogło w paru kwestiach :super:
Przez święta zrobiłem z 20 kilka wydruków i nauczyłem się możliwości drukarki. Przez ostatnie dwa dni lepiłem tablicę przyrządów i chyba wyszło nie najgorzej.
Na razie zarzucam jedną fotkę, resztę dorzucę jak kupię nowy statyw bo stary zabiłem :mrgreen: 
Ls0MgXI.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to lecimy dalej. 
Prace nad kokpitem dobiegły końca, teraz pozostało tylko złożyć to do kupy i wkleić do kadłuba. Kokpit wersji C bazuje na żywicznym odlewie z serii Brassin wzbogaconym elementami wydrukowanymi na drukarce 3D. Przygotowanie wydruków zajęło mi około 20 prób i prawie 4 dni zanim wycisnąłem maksimum z mojego sprzętu. Drukowane elementy musiały zostać pogrubione do 1mm oraz umieszczone na specjalnych konstrukcjach by nie ulec deformacji. Po wycięciu szlifowałem je na papierze ściernym dopóki nie były tak cienkie że przepuszczały światło :D Postanowiłem na tych panelach dodać przełączniki, może i nie jest to zbyt realistyczne ale znacznie podnosi walory wizualne. Wymiar przełączników to 0.2x0.5mm. 

h3iPsM5.jpg

9TK8BEJ.jpg

Wszystkie elementy dostały warstwę Surfacera, zostały pomalowane czarną, matową farbą Tamiya a następnie zostały Tamiyą XF-66 mocno rozjaśnioną białym. 
Detale pomalowałem farbami Vallejo, i położyłem wash - czarny na wannę kadłuba, szary na fotelu i tablicy. 
Zegary tablicy przyrządów wydrukowałem na papierze fotograficznym na domowej atramentówce i przykleiłem grubą warstwą GX100 nałożonego pędzlem. Lakier nie tylko skleił całość ale nadał blask imitujący szkła zegarów. Pod tablicę wkleiłem też kawałki plastiku usztywniające całość. 
Górny panel znajdujący się pod owiewką miał imitacje przewodów które zostały usunięte pilnikiem, a całość została wygładzona milliputem ponieważ oryginał ma w tym miejscu gładką osłonę. Panel ten jak i wyświetlacz HUD są przyklejone do tablicy za pomocą maskolu tylko do zdjęcia. (wkleja się je po zamknięciu kadłuba) 
Dodam jeszcze kilka przełączników, ale to już na końcu modelu bo na 100% się urwą. 

W wannie kadłuba zmodyfikowałem jedynie prawą burtę. Oryginalne detale zeszlifowałem pilnikiem i dodałem 4 bardzo charakterystyczne panele : panel lampek, panel przełączników i 2 panele radia. Lewej burty nie ruszałem bo zmiany są małe i w tej skali pomijalne. 

Fotela w ogóle nie modyfikowałem, jedynie zmyłem farbę z blaszkowych pasów i pomalowałem pędzlem. 

X2ofb6t.jpg

Qs9hYv0.jpg
BQ7vRbP.jpg

qQ5IMhQ.jpg

S3wd05A.jpg


5y1I5EI.jpg

AV2xkwW.jpg

A8QiSgB.jpg

6nPTJan.jpg

S4rQMsR.jpg

  • Like 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Kadłub zamknięty i wyszpachlowany więc wziąłem się za dorabianie modyfikacji Lancera. Na pierwszy rzut poleciała osłona przewodów na prawym skrzydle.
Wykonałem ją z plastikowego pręta średnicy 1mm, wspomaganego płytką hips 0.1mm i milliputem. Masa jest jeszcze w miarę świeża, po utwardzeniu doryję linie podziału, nity i przepoleruję całość. 

0Vq8GRG.jpg

O7oJZVG.jpg

xf8TmuO.jpg

64C9ETh.jpg

 

  • Like 5
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks later...

Dłubanina zakończona, model leci do malarni ?
Od ostatniego czasu trochę przybyło, oto lista przeróbek : 

-Osłona przewodów na skrzydle którą pokazywałem wcześniej została przeszlifowana na samym początku w celu stworzenia charakterystycznego wgłębienia. Dodałem też nity (wiertłem 0.2mm) i przeryłem linie podziału. 
- Po prawej stronie kadłuba dodałem kolejną osłonę kabli, tym razem wykonaną z płytki HIPS 1mm i dwóch kawałków 0.1mm 
- Na grzbiecie kadłuba przed statecznikiem pionowym dodałem podstawę anteny GPS wykonaną z płytki HIPS 1mm i milliputa. Po malowaniu w tym wyszlifowanym dołku pojawi się jeszcze żółta, kwadratowa antena. 
- Przed kokpitem, po lewej stronie dodałem jakiś czujnik powietrza. Temat był o tyle trudny że element jest półokrągły i pusty w środku i trochę mi krwi napsuł ale w końcu udało mi się go zrobić z kawałka puszki aluminiowej zagiętej na pręciku 1mm. 
- Działko zestawowe miało bardzo potężne i słabo spasowane stateczniki więc wypełniłem otwór HIPSem i dodałem swoje stateczniki. Nawierciłem też lufy działka, teoretycznie cały ten element ma duży, jajowaty otwór ale w tej skali to już bez przesady. Lufy i tak mają 0.6mm :D 
- Płetwy na bokach kadłuba też dorobiłem bo fototrawione odpadały od samego patrzenia, ale dopiero potem przypomniałem sobie że w zestawie są też nie najgorsze plastiki. No ale o 1 w nocy to myślenie średnio działało.
- Nawierciłem i przykleiłem zestawowe chwyty powietrza w części ogonowej
- Na brzuchu dodałem dwa wyloty gazów wykonane z HIPSu bo oryginały wybrały wolność podczas szlifowania. 
- Po bokach płetwy ogonowej dodałem dwa, wydrukowane w 3D wyrzutniki flar. Przyklejone są na CA i "zblendowane" z kadłubem za pomocą milliputa. 
- Rurka pitota i próbnik na dziobie zostały odcięte. Próbnik zastąpię pięknym wyrobem Mastera, a pitota zrobię z igły lekarskiej 0.5mm. 
- Dodałem 4 anteny systemu ostrzegania o opromieniowaniu wiązką radarową, dwie na stateczniku ogonowym i dwie na dziobie. Anteny wykonałem z pręcika HIPS 1mm który "wytoczyłem" na miniwiertarce z Proxxona i dociąłem pod kątem na gilotynie RB Tools. (która jest swoją drogą do dupy) 
- Dodałem dwie prostokątne anteny VOR/ILS na stateczniku pionowym i jedną dużą antenę na brzuchu pod kadłubem
- Dziób dociążyłem dwoma kulkami stalowymi i miliputem bo na wykałaczkach stawał mi na ogon. Dodatkowo w stożek wepchnąłem jedną kulkę i milliputa w opór. W instrukcji niby nic o tym nie ma, ale wolałem nie ryzykować. 

Teraz model dostanie polerkę, porządne mycie i leci pod aerograf, chociaż pewnie kolorów dzisiaj nie położę bo znając życie jak położę podkład to wyjdzie pełno poprawek :D 

5kypcQ4.jpg

6hfDP5P.jpg

PPveNLs.jpg

4z5lKD0.jpg

ynV2kTo.jpg

c9rwvTO.jpg

  • Like 5
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@rymulus Dzięki za czujność! Poprawione. 

Model dostał już podkład, o dziwo obyło się bez poprawek więc położyłem preshading. Pomalowałem cały model czarną matową Tamiyą i zrobiłem preshading za pomocą białej Hataki Orange Line. Na początku walczyłem z białą Tamiyą i o dziwo nie szło tym malować, pluło, zatykało się, tworzył się potężny odkurz...  Przesiadłem się na Hatakę i mimo że pierwszy raz nimi malowałem to już się zakochałem. Te farby są przecudne. 
3eqLGka.jpg

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadzam się co do jakości pomaranczowej Hataki. Sama przyjemność nimi malować i powoli przesiadam się na te farby. Co do Lancera to zaczyna świetnie wyglądać ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lancer C dostał kamuflaż. Jutro dojdzie jeszcze czarny pas przed kabiną i niebieski na spód. 
Użyte kolory : 
- Biały : Hataka OL - Traffic White
- Jasnoszary - Gunze H308 80% + Tamiya XF-2 White 12% + Tamiya XF-50 2%
- Ciemnoszary - Tamiya XF-24 90% + Tamiya XF-2 White 10%
(proporcje podane z grubsza)
Farby były bardzo mocno rozcieńczone mieszanką Leveling Thinnera z Color Thinnerem w proporcji 50/50. 
Stosunek farby do rozcieńczalnika to jakieś 1:8, 1:10. 

GIZPYl6.jpg

7zIM0k8.jpg

 

Edytowane przez Czesio
  • Like 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks later...

Po ponad miesiącu walki z kalkami w końcu koniec bitwy, powiedzmy że jest remis...
Napisów eksploatacyjnych położyć się nie da bo mają biały poddruk który jest przesunięty względem koloru głównego i zamiast ładnego czerwonego napisu jest  biało-czerwona plama. 
Godło i numery wziąłem z modelu firmy Park Hobby i siadły perfekcyjnie, 15 minut i temat zamknięty a kalki wyglądają jak namalowane. Postanowiłem jednak wykorzystać rondle z Eduarda bo PH miał jakieś dziwne odbarwienia na krawędzi.. Jak się okazało Eduardowe kalki wydrukowane są na folii z betonu i nie ma opcji żeby je zmiękczyć. Nie dość że nie chciały wejść w linie podziału to były bardzo grube i rzucały się w oczy.  Przez miesiąc zamawiałem i testowałem różne płyny :
- Mr. hobby - bez reakcji
- Microscale - coś tam delikatnie oklapło w linie podziału po pół godziny moczenia ale dałem sobie spokój
- Agama - zeżarła farbę (na szczęście na spodzie skrzydła) a kalka nieruszona
- Tamiya Mark Fit Strong - tutaj w końcu się udało... no prawie. Płyn wszedł w jakąś reakcję z kalką i udało mi się za pomocą pęsety zdjąć z wierzchu kalki jakąś bezbarwną,  grubą błonę. Po jej usunięciu to co zostało na modelu perfekcyjnie ułożyło się we wszystkich liniach i nitach. Kalki oczywiście w kilku miejscach uszkodziłem ale dosztukowałem z tego co zostało... Przejrzałem inne wątki i mój przypadek nie jest jedyny bo migi które oglądałem miały kalki położone nad liniami podziału jak naklejki, żadnego zmiękczenia. 
Model zostawiam do wyschnięcia, może jutro dostanie bezbarwny i zaprawki na dolnej powierzchni skrzydeł a za resztę wezmę się jak poziom wku... zdenerwowania opadnie.... 

rthEGa1.jpg

  • Like 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Walki z kalkami ciąg dalszy, ale dobra wiadomość jest taka że zaczynam wygrywać :D Dziś rano na grupie facebookowej wywiązała się ciekawa dyskusja. Ktoś udostępnił post z grupy anglojęzycznej gdzie pewien modelarz potraktował niezabezpieczoną kalkę Eduarda white spiritem. Okazało się że White Spirit usunął z kalki wierzchnią warstwę folii i została sama farba. Wynikiem dyskusji jest stwierdzenie że na 99% mamy tutaj do czynienia z kalkami które są produkowane w podobnej technologii co nity HGW. Kalkę należy nałożyć na model, odczekać kilka godzin aż nadruk przyklei się do modelu, a następnie zerwać warstwę folii transferowej. W ten sposób na modelu zostaje sama, bardzo cienka warstwa farby i kalki wyglądają jak namalowane co potwierdza moje obserwacje.
Eduard nie raczył o tym poinformować nikogo ani w instrukcji, ani na swojej stronie internetowej mimo że na arkusiku jest data 2018 ! Do tego doszedł też fakt że napisy eksploatacyjne na osobnym arkuszu były wydrukowane w standardowej technice więc drugi arkusz z oznaczeniami również traktowałem jak standardowe kalki wylewając wiadro płynu zmiękczającego i bluzgów myśląc że kalki są po prostu grube i słabej jakości.
Jako że potraktowałem moje kalki ogromną ilością płynu zmiękczającego folia nie odchodziła tak jakby producent tego chciał i doszło do uszkodzenia kalek które próbowałem ratować "szpachlując" dziury wycinkami rondli z innego malowania. Wyglądało to źle i nie dawało mi spokoju, ale na szczęście udało mi się uszkodzone kalki usunąć całkowicie. Zeszły bez najmniejszego problemu z pomocą drewnianej wykałaczki wink4 
Także model raczej można uznać za uratowany, nałożę kalki z drugiego modelu który miał iść na UB i mogę działać dalej. 

V3lC0Q2.jpg

Edytowane przez Czesio
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year later...

Rok minął.  Żyję, i miło mi poinformować że model też :D (mimo że kot zafundował mu naukę latania)
Po walkach z zamawianiem masek w końcu stwierdziłem że mam dość, kupiłem jeszcze jednego miga z edka i użyłem zestawowych kalek. Nawaliłem wiadro płynu na kalki, położyłem kilka warstw bezbarwnej tamki i tak już zostanie.  Kalki są bardzo grube i choć lakier nawet ładnie to wyrównał to jak się dobrze przyjrzeć jednak widać że wystają.
Stwierdziłem że nie będę się przyglądał.  Nie każdy model musi być perfekcyjny, a i tak jestem bardzo zadowolony z tego co wyszło.
Większość drobnicy pomalowana,  teraz już finalny montaż, ostatnie poprawki i widzimy się w galerii :) 

7m5fbpi.jpg

  • Like 6
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.