morfeusz84 Napisano 1 Grudnia 2015 Share Napisano 1 Grudnia 2015 cooper69 dzięki za odpowiedz , do izopropanolu mam nieograniczony dostęp , ze względu na moją prace ( drukarnia) , więc pare groszy zostaje w kieszeni Wysłane z iPhone 6s+za pomocą Tapatalk Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
odsb Napisano 2 Grudnia 2015 Share Napisano 2 Grudnia 2015 Szanowni Koledzy, czy farby Aqueous Hobby Color / Gunze H w ogóle nadają się do pędzlowania? Jestem początkującym, parę dni temu kupiłem zestaw startowy (z modelem okrętu w 1/350), farby dobierał mi Pan w sklepie. Siedzę już trzeci dzień robiąc testy krycia na kilku płaskich plastikowych powierzchniach w ramach wprawki przed malowaniem kadłuba i nie jest dobrze. Nie oczekuję cudów, ale rezultaty są dość fatalne. Smugi, przebarwienia. Najwięcej problemów sprawia Hull Red (H17), który jest błyszczący (gloss). Matowy biały i czarny jeszcze jako tako, ale z białym (i ogólnie jasnymi kolorami) jest ten problem, że w trakcie malowania cała warstwa jest pełna małych pęcherzyków powietrza. Próbowałem już kilku wariantów rozcieńczania, od 3:1 (farba - thinner) do 1:3, bez wielkich różnic finalnych. Zastanawiam się też, czy dodatkowym problemem nie jest fakt, że większość farb w tej serii to gloss/semi-gloss, a według instrukcji z pudełka wszystkie ich odpowiedniki np. z Tamiyi są matowe. Zestaw testowy: podkład surfacer 1200 w sprayu (dwie warstwy przed malowaniem), powierzchnia odtłuszczona w płynie do naczyń, pędzel płaski Mag-pol 4, thinner dedykowany. Jak na wstępie, cudów nie oczekiwałem, ale po kilku dniach nauki zaczynam się zastanawiać czy jednak modelarz jest tu problemem. W przypadku potwierdzenia teorii o złych farbach prosiłbym o sugestię na jakie się przerzucić do malowania pędzlem (aerograf sobie obiecałem po uzyskaniu pewności co do złapania bakcyla). Z góry dzięki za wszystkie porady i opinie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marak Napisano 2 Grudnia 2015 Share Napisano 2 Grudnia 2015 Szanowni Koledzy, czy farby Aqueous Hobby Color / Gunze H w ogóle nadają się do pędzlowania? To jest pytanie typu "Czy da się zrobić wesele bez alkoholu". Oczywiscie, że się da, tylko po co się męczyć. Identyczna odpowiedź jest na Twoje pytanie. Rozcieńczalnik Gunze jest dość agresywny, co ma zaletę, że farby są mocniejsze, lecz wadę taką, że rozcieńczalnik rozpuszcza zasychającą farbę i tworzą się smugi a pędzel klei się do farby. A jeśli do tego stosujesz zachwalany thinner z żółtą nalepką zamiast dedykowanego błękitnego to efekt jest spotęgowany. Moja rada zostaw te farbki (bardzo dobre), aż kupisz sobie aero. Do pędzla kup typowe wodne akryle: Pactra, Italeri, Revell akrylowy, Humbrol akrylowy, czy moim zdaniem najlepsze Model Mastery akrylowe. (Te trzy ostatnie zaznaczyłem że akrylowe, bo są też wersje olejne). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
cooper69 Napisano 2 Grudnia 2015 Share Napisano 2 Grudnia 2015 W skrócie. Kupiłeś bardzo dobre (według niektórych wręcz topowe) farby do malowania... aerografem. Czytając opinie innych min. na tym forum jak mantrę powtarzali w większości, że Gunze to... chyba najgorsze farby do pędzlowania. Ja bym przeszedł się do sklepu i zrobił awanturę bo jeżeli sprzedawca wiedząc, że będziesz malował pędzlem polecił Ci Gunze to nie ma podstawowej wiedzy... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
odsb Napisano 2 Grudnia 2015 Share Napisano 2 Grudnia 2015 rozcieńczalnik rozpuszcza zasychającą farbę i tworzą się smugi a pędzel klei się do farby Kurcze. Dokładnie tak jest, z każdym pociągnięciem i zanurzeniem pędzla w zbiorniczku celem nabrania farby całość robi się kleista (na malowanej powierzchni i w zbiorniku), tak jakby rozcieńczalnik (niebieski, dedykowany dla jasności) odparował w 10 sekund. W takim razie zakupię model mastery. Czym je najlepiej rozcieńczać? Wielkie dzięki za błyskawiczną pomoc! /EDIT Ja bym przeszedł się do sklepu i zrobił awanturę bo jeżeli sprzedawca wiedząc, że będziesz malował pędzlem polecił Ci Gunze to nie ma podstawowej wiedzy... Niestety wiedział, mało tego, sam mi wybierał pędzle i te farbki. I, o ironio, rzecz się działa w bardzo porządnym (sądząc po opiniach), świetnie zaopatrzonym sklepie w Krakowie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marak Napisano 2 Grudnia 2015 Share Napisano 2 Grudnia 2015 W takim razie zakupię model mastery. Czym je najlepiej rozcieńczać? Wszystkie te które podałem akryle do pędzla rozcieńczysz bez problemu wodą. Do aero rozcieńczam je tym gunze błękitnym (dla jasności - nie granatowym). Istnieje też dedykowany rozcieńczalnik do ModelMasterów akrylowych, ale jest bardzo drogi. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
cooper69 Napisano 2 Grudnia 2015 Share Napisano 2 Grudnia 2015 W takim razie zakupię model mastery. Czym je najlepiej rozcieńczać? Wódką! Nie żartuję. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
cooper69 Napisano 2 Grudnia 2015 Share Napisano 2 Grudnia 2015 66% woda zdemineralizowana +33% IPA +1% retarder (jeżeli masz, to można dolać jeszcze fluid improver, ale nie jest konieczny) = X-20a domowej roboty. Sprawdza się idealnie do Gunze, Tamki i nawet spróbowem rozcieńczyć testowo dwa MM Acryl - żaden problem. No już nie chciałem mu "komplikować" tematu bo pisał, że jeszcze nie wie czy go wciągnie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
odsb Napisano 2 Grudnia 2015 Share Napisano 2 Grudnia 2015 To może po prostu wezmę ten X-20a?;) Rozumiem, że nie zrobi mi papki z poprzednich warstw farby jak ten z Gunze? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
cooper69 Napisano 2 Grudnia 2015 Share Napisano 2 Grudnia 2015 To może po prostu wezmę ten X-20a?;) Rozumiem, że nie zrobi mi papki z poprzednich warstw farby jak ten z Gunze? Jak chcesz to bierz będziesz miał potem butelczynę na to co Ci podał (i ja polecam) kolega. IPA to alkohol izopropylowy - dostaniesz w każdym sklepie z częściami elektronicznymi i doskonale się sprawdza do mycia pędzli, czyszczenia optyki, klawiatur komputerowych itp. U mnie ma poczesne miejsce w szafie! Ja korzystam Kontakt IPA Plus Wodę destylowaną dostaniesz wszędzie. Retarder w sklepach dla plastyków. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
patrykvel Napisano 2 Grudnia 2015 Share Napisano 2 Grudnia 2015 odsb Napisz dokładnie jaki masz rozcieńczalnik? Może po prostu masz ten do farb celulozowych? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
cooper69 Napisano 3 Grudnia 2015 Share Napisano 3 Grudnia 2015 odsb Napisz dokładnie jaki masz rozcieńczalnik? Może po prostu masz ten do farb celulozowych? Rozpuszczalnik Mr. Hobby Leveling Thinner (żółta nalepka) jest uniwersalny - do farb C i H. Doskonale współpracuje też z farbami Tamiya. Co nie zmienia faktu, że farby Gunze nie nadają się pod pędzel. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
odsb Napisano 3 Grudnia 2015 Share Napisano 3 Grudnia 2015 Ten: czyli taki, jaki ma być. To się jakoś specjalnie różni od x20a? Na etykiecie thinnera Gunze jest woda i organic solvent (rozumiem, że pewnie IPA), nie wiem na ile ten retarder z x20a wpływa na jakość malowania pędzlem, a nie chciałbym drugi raz kupić tego samego. Co do farb to zastanawiam się jeszcze pomiędzy MM a Vallejo Model Color do pędzla. Przejrzałem chyba cały internet i już sam nie wiem co myśleć, żadna nie jest idealna, Vallejo ponoć lubi odchodzić z taśmą Tamiyi, MM ma opinie bardzo zróżnicowane. Wezmę chyba po jednej i zrobię testy zanim wydam kolejną stówę. Eh, kiedyś człowiek nawet o tym nie myślał, brał Pactry i się cieszył, że w ogóle malują. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marak Napisano 3 Grudnia 2015 Share Napisano 3 Grudnia 2015 Rozpuszczalnik Mr. Hobby Leveling Thinner (żółta nalepka) jest uniwersalny - do farb C i H. Jest to dość popularna teoria, tylko nigdy nie potwierdzona przez Gunze. Prawdziwa o tyle, że farba "H" się nie warzy i ma jednolitą konsystencję. Ale jak do oleju na patelni dodam płynu do mycia naczyń to też się nie warzy i ma jednolitą konsystencję, ale moja żona twierdzi, że to głupota. A koledze ODSB powtórzę: do pędzla najlepiej stosować jako rozcieńczalnik wodę. Te farby są do tego przystosowane. Izopropanol ma właściwości rozpuszczające zaschnięte powłoki co jest przydatne do aero (warstwy farby wiążą się ze sobą), ale absolutnie niewskazane do pędzla. (Przydaje się do mycia pędzli). Teorie o wódce sprawdziłem. Jak wypiję 50g (jestem dorosły) to rzeczywiście aero mi się lepiej prowadzi. Do pędzla niewskazane - alkohol szybciej odparowuje. Do aero, ja między wodą, wódką i spirtusem praktycznie nie zauważyłem różnicy, wszystkie trzy dzieli przepaść w stosunku do dedykowanych rozcieńczalników. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
odsb Napisano 3 Grudnia 2015 Share Napisano 3 Grudnia 2015 Jeszcze tak na szybko z innej beczki, problem natury konstrukcyjnej - czy klejenie dwóch elementów już pomalowanych (ściana do podłogi, prostopadle) klejem do plastiku (revell contacta) ma szanse się udać czy muszę powierzchnie stykowe jakimś cudem wyszlifować z farby? Na innym forum przeczytałem, że te kleje niby rozpuszczają farbę w i powinno być ok (przeciwieństwie do CA), ale wolałbym się upewnić, że nie zrobi z tego jakaś masakra. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
patrykvel Napisano 3 Grudnia 2015 Share Napisano 3 Grudnia 2015 odsb Napisz dokładnie jaki masz rozcieńczalnik? Może po prostu masz ten do farb celulozowych? Rozpuszczalnik Mr. Hobby Leveling Thinner (żółta nalepka) jest uniwersalny - do farb C i H. Doskonale współpracuje też z farbami Tamiya. Co nie zmienia faktu, że farby Gunze nie nadają się pod pędzel. Wiem wiem. Chodziło mi o to, czy przypadkiem nie używa jeszcze bardziej żrącego color thinnera. Jeżeli takie problemy ma jednak na aqueos thinnerze, to nie było tematu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
premier1986 Napisano 3 Grudnia 2015 Share Napisano 3 Grudnia 2015 Czy dysponuje ktoś schematem malowania po2 z polskiego pułku nocnych bombowcow? Tylko innym niż taki gdzie są tylko nazwy kolorów. Z góry dziekuje Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Vacat77 Napisano 3 Grudnia 2015 Share Napisano 3 Grudnia 2015 Witam serdecznie Jestem początkującym miłośnikiem modelarstwa redukcyjnego, na razie samolotów, i chciałbym Was prosić o poradę: 1. Z czego wykonujecie kabel antenowy i w jaki sposób montujecie go do masztów? 2. Czy myjecie dokładnie swoje aerografy po każdym użyciu? Czy wystarczy "przedmuchać" go płynem do czyszczenia aerografów (np. Tamiya) i zostawić do następnego posiedzenia (choćby za kilkanaście dni)? Taki płyn nie czyści dokładnie aerografu i farba pozostaje w jego zakamarkach. Czy to mu nie zaszkodzi? 3. Jak wykonujecie pre-shading? Czy linie podziału malujemy farbą mocno rozcieńczoną czy mało rozcieńczoną? W jakich proporcjach stosujecie farba:rozcieńczacz na malowanie linii podziału, a jak na główne malowanie samolotu? Z góry dziękuję za pomoc... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Vacat77 Napisano 4 Grudnia 2015 Share Napisano 4 Grudnia 2015 1. a) klasyka - wyciąganie nici z ramki modelu nad świeczką, b) mega tanio - nitka z rajstop kobiecych wzmocniona klejem PVA, c) tanio (polecam) - żyłka wędkarska, d) drogo i super - Rig That Thing od Uschi Van der Rosten. Wszystko przyklejane gęstym klejem CA.2. To zależy - jeżeli używam zbliżonych kolorów, to tylko przedmucham (zatykasz przód i naciskasz spust z powietrzem) + trochę rozcieńczalnika. Jeżeli jest duża różnica w kolorach, to Cleanlux. Po każdym skończeniu pracy - komplet czyszczenie. Raz za jakiś czas wrzucam rozebrany aerograf do rozcieńczonego Cleanluxa na parę godzin. 3. To jest pytanie na artykuł a nie na jednego posta. Ogólnie - małe detale i cienkie linie - niskie ciśnienie koło 1 bar. Większe powierzchni - małe lub średnie ciśnienie - 1-2,5 bara. Musisz próbować. Farba zawsze mocno rozcieńczona. Ja używam Tamyię i GSI akrylowe, farba/rozcieńczalnik od 1:2 po 1:4. Dziękuję bardzo Atlis za te rady. Doprecyzowując: 1. Czy tradycyjna Kropelka jest zaliczana do gęstych klejów CA? Jeżeli nie, to jaki klej proponujecie? Czy Kropelką kleicie elementy fototrawione lub owiewki? Czy może inny klej? 3. Rozumiem, że pre-shading na małym ciśnieniu 1bar, mocno rozcieńczoną farbą, na to kładziemy kolor główny na mocniejszym ciśnieniu, mniej rozcieńczoną farbą. Czy stosunek 1:2 (rozcieńczalnik:farba) to mocno rozcieńczona farba? Wydawało mi się, że w takim stosunku rozcieńcza się farbę przeznaczoną do głównego malowania (też używam farbek akrylowych Tamiya). Chociaż przyznam, że Olive Drab na klejonym ostatnio przeze mnie Thunderbolt'cie wyszedł przy stosunku 1:2 dość ciemny. Może powinienem stosować na główne malowanie stosunek 1:4 jak wspomniałeś? Sorry, za te pytania "przedszkolaka", ale naprawdę zależy mi na robieniu tego jak najlepiej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marak Napisano 4 Grudnia 2015 Share Napisano 4 Grudnia 2015 1. Czy tradycyjna Kropelka jest zaliczana do gęstych klejów CA? Jeżeli nie, to jaki klej proponujecie? Czy Kropelką kleicie elementy fototrawione lub owiewki? Czy może inny klej? Kropelka nie jest gęstym klejem. Możesz kupić np. Jokera który jest w 3 odmianach (rzadki, średni, gęsty). Możesz też zrobić sobie klej gęsty samemu. Potrzebujesz: 1) Pusty listek po małych tabletkach (lekarstwach). 2) dokładny zegarek z budzikiem. 3) klej CA np. kropelka. Sposób przyrządzania. Nastawiasz stoper-budzik na ok. 1 godz. Do zagłębienia w listku wlewasz 2-3 krople kleju. Pozostawiasz. Jak budzik zadzwoni masz gotowy gęsty klej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
milczacy Napisano 4 Grudnia 2015 Share Napisano 4 Grudnia 2015 Można też kupić kropelkę w żelu - tak się też kwalifikuje do kategorii "gęsta" ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
milczacy Napisano 4 Grudnia 2015 Share Napisano 4 Grudnia 2015 Dobra - niech będzie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dawid501 Napisano 4 Grudnia 2015 Share Napisano 4 Grudnia 2015 Pytanka odnośnie podkładu i malowania. 1. Jaki podkład polecacie pod farby akrylowe Vallejo Model Color? Posiadam Tamiya Surface Primer w sprayu (szary). Nadaje się do tego czy użyć jakiegoś innego (lepszego) specyfiku? 2. Mam zamiar malować aerografem i pędzlem... Oczywiście farbami Vallejo Model Color. Nie chcę wydawać dużo na rozcieńczalniki majątku. Czy rozcieńczanie w wódce jest wystarczające? Czy kupować specjalny rozcieńczalnik z Vallejo ? 3. Ostatnie pytanie. Jaki najlepszy opóźniacz pod farby Vallejo Model Color pod aerograf? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Vacat77 Napisano 4 Grudnia 2015 Share Napisano 4 Grudnia 2015 Dziękuję koledzy za dobre rady i przydatne linki Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dawid501 Napisano 4 Grudnia 2015 Share Napisano 4 Grudnia 2015 1. Masz jeden z lepszych podkładów. Ale ten w spray'u wychodzi nieekonomicznie. Lepiej kup sobie w słoiczku i dawaj do aero (po rozcieńczeniu)2. Vallejo ma swoje farby Air dedykowane do aero. Nie trzeba rozcieńczać. W innym wypadku polecam Ci farbki od Tamiya - świetnie się nadają do aero. Rozcieńczalnik dedykowany. Pod pędzel Vallejo Color jest ok, ale też sugeruję dedykowany rozcieńczalnik. 3. Jeżeli użyjesz Vallejo Air, to farba już posiada. Jeżeli inne farby, to sugeruję dedykowane. Odnośnie farb Vallejo Model Color to już kupiłem dość spory zestaw do modelu i nie chce kupować kolejnego specjalnie pod aerograf. Dlatego chcę dość tanio ją rozcieńczyć. Opóźniacz który posiadam to Vallejo 73597 - Retarder Medium. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.