Skocz do zawartości

IBG - zapowiedzi i nowości lotnicze


Kolekcjoner WP

Rekomendowane odpowiedzi

2 godziny temu, Skawinski napisał:

 

- skrzydło z krótką końcówką i szynami, charakterystyczne (ale nie wyłączne!) dla samolotów latających 1944 roku (zrobiona nowa góra skrzydeł).

Czy to co opisujesz jako "szyny" jest podłużnymi wzmocnieniemi nad komorą koła? 

Jeśli tak, to raczej powinno być nie dla roku 1944, a 1942. Modyfikacja 455 wyszła jesienią 1941. 

Skärmbild 2025-02-04 111358.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

38 minut temu, martinello napisał:

Fajnie, że końcówki skrzydeł zaprojektowane są jak integralne a nie doklejane jak u Eduarda.

 

ar ju siur?

  

3 godziny temu, Skawinski napisał:

Oczywiście to tylko przykłady konfiguracji, bo te wszystkie elementy są doklejane.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

47 minut temu, martinello napisał:

Fajnie, że końcówki skrzydeł zaprojektowane są jak integralne a nie doklejane jak u Eduarda.

Jeśli tak by było, to raczej minus...dla modelarza. Musi więcej modeli kupować. Dla firmy, oczywiście, na plus. Ale wątpię by końcówki były zaprojektowane jako integralne że skrzydłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Tainan41 napisał:

A propos pokazywania wyprasek. Piszesz o Babarybie, a w info z FB było, że Spity mają być w maju. Czyli, chyba lepiej by było jakby pokazać wypraski "seryjne" na przykład w Bytomiu.

Bytom jest w połowie marca - Babaryba na początku czerwca . To prawie trzy miesiące...
Do tego, o ile mi wiadomo (choć może się mylę), IBG do Bytomia się nie wybiera (stoiska jako takiego na pewno nie mają).
Prędzej niż w Bytomiu mogą coś pokazać w Moson (bo impreza jest pod koniec kwietnia), ale czy mają takie plany - tego nie wiem...
A Babaryba to poniekąd dla IBG ich impreza "domowa", wiec nic dziwnego że tam właśnie chcą pokazywać swoje nowości / zapowiedzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, Tainan41 napisał:

Eduard zapowiedział Spita we wrześniu 2024, więc żadna niespodzianka.  Z Mustangiem nie pamiętam jak było.

Wiem, spoko loco.

Chodzi o to, że wpis pod postem na FB z września 2024 wskazuje, że oni wydają swojego spita, a IBG swojego, dlatego mi się skojarzyło z Mustangiem D, Arma go zapowiedział i nie wydała, za to Eduard biegusiem i to na wypasie. Oby IBG zdążyło przed Eduardem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Kaprykos napisał:

Mustangiem D, Arma go zapowiedział i nie wydała, za to Eduard biegusiem i to na wypasie

Za to z niedoróbkami, których można było uniknąć gdyby nie bieguś.

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)
43 minuty temu, Andzin napisał:

Jakie niedoróbki masz na myśli?

  • Wypukły (zamiast wklęsłego) główny panel na tablicy przyrządów. Błąd niesie się od zestawu w 1/48. Powielony na blaszkach. Nieco poprawiony na wydrukach 3D
  • Podwieszenia niepasujące do pylonów.
  • Zbyt wąskie koła. Poprawione na wydrukach.
  • Klapy bez pełnego noska, ale możliwe do montażu jedynie w maksymalnie opuszczonej pozycji.
  • Śmigło mocowane na stałe.
  • Błędy i niekonsekwencje w instrukcji. Drobne, ale mogące wprowadzić w błąd.
  • Luźne  spasowanie mocowania goleni do skrzydeł. Pomysł dobry, błąd w wykonaniu.

Tyle z pamięci.

Edytowane przez HKK
  • Like 2
  • Thanks 2
  • Confused 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, arhtus napisał:

Oprócz tego pierwszego punktu, to faktycznie reszta dyskwalifikuje ten model..

Nie bardzo rozumiem przesłania tego komentarza. Jesli sarkazm, to do mnie nie trafia. Żaden z problemów tego modelu nie dyskwalifikuje. Natomiast tablica jest banalna do podmiany na Yahu, która nie kosztuje kroci. Spasowanie podwieszeń i goleni to gorsza sprawa, bo ujawnia się na końcowych etapach i zwyczajnie wk..ia, kiedy ingerencje  są już mocno utrudnione.

Zrobił się offtop, więc na ew. dalszą dyskusję zapraszam do mojego wątku o budowie 2 Mustangów w 1/72.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)
23 godziny temu, Tainan41 napisał:

Dalej jednak będę niekontent, że tworząc tyle różnych form, IBG nie zrobiło wczesnego b, nawet z opcją wiercenia otworów w odpowiednich miejscach (robiąc w tym samym czasie górę ze wzmocnieniami), ale to takie moje marudzenie. No nic. 

 

Pożyjemy, zobaczymy. Niestety trzeba byłoby osobne skrzydło robić do Mk.I Cannon-armed (i nadal uważam, że materiałów tam jak na lekarstwo) i osobne do przekonwertowanych na Mk.Vb (chłodnica oleju). To ogromny koszt. Ale druk 3D rozwija się tak szybko, że kto wie. Może niedługo w sensownej cenie będzie można drukować całe skrzydło. Na razie i tak będzie pełno innych wariantów do budowania.

 

23 godziny temu, Tainan41 napisał:

A teraz kolejna "szpila". Jak wygląda sytuacja ze skrzydłem c? Czy te dwie konfiguracje na grafice to to, co będzie w pudełkach?

 

Nie, to tylko wybrane. Pisząc z głowy:

- dodatkowe oprofilowania na górnych, zewnętrznych częściach skrzydeł we wczesnych Mk.Vc - będą doklejane

- Mod.820, czyli usuwanie "wyjścia" zewnętrznego działka ze skrzydła (poprawna nazwa: To remove the outboard cannon front mounting casting) - tu trzeba będzie wziąć pilnik w dłoń (ale to rzadki mod. na Vc)

- Usuwanie wewnętrznego działka na Maltańskich Mk.Vc (tak, że zostawało tylko to zewnętrzne) - działka są doklejane, więc nie powinno być problemu

- Wysokościowy Mk.Vc przebudowany w Aboukir (BR114) - niewykluczone, że elementy do niego będą w 3D. Ale to jest bardzo może. Zobaczymy.

- Końcówki są wymienne, więc tu nie powinno być problemu (patrz poniżej)

- I z góry napiszę, że coś takiego jak inne (szersze, bardziej kanciaste i bardziej płaskie) oprofilowanie charakterystyczne dla zakładów Westland nie istniało. To tylko wymysł kilku panów z pewnego forum, wynikający z niezrozumienia bardzo skomplikowanej bryły oryginalnego oprofilowania (Airfix zrobił je niemal idealnie, warto sobie poobracać ze światłem padającym z różnych stron!), niezrozumienia co kryło się pod owym oprofilowaniem i bazowania na kilku słabej jakości zdjęciach. Bardzo dużo czasu niepotrzebnie straciłem na ten temat i w obecnej chwili nie chce mi się nawet o tym pisać.

 

22 godziny temu, letalin napisał:

Czy to co opisujesz jako "szyny" jest podłużnymi wzmocnieniemi nad komorą koła? 

Jeśli tak, to raczej powinno być nie dla roku 1944, a 1942. Modyfikacja 455 wyszła jesienią 1941. 

 

Tak, to co lubię nazywać jako "szyny" (bo tak wygląda!) to wzmocnienie poszycia nad komorą koła, ale to Mod.532. 

Mod.455 polegał na czymś innym. "Wiem, ale nie powiem" 😉 Będzie na ten temat więcej w PDFie z rozpiską wariantów.

Trzeba pamiętać, że moment zainstalowania danego moda na konkretnym płatowcu zależał od wielu czynników, w tym samej klasyfikacji moda (będzie więcej na ten temat we wspomnianym PDFie :) ). Tak czy siak, prezentowane skrzydło w najczęstszej konfiguracji z 1944 roku jest przecież po wprowadzeniu tego moda (approval w 1942 roku), więc wszystko się zgadza 😉

 

22 godziny temu, martinello napisał:

Fajnie, że końcówki skrzydeł zaprojektowane są jak integralne a nie doklejane jak u Eduarda.

 

Yyyyyyyy... są osobno. Gdyby robić każdą konfigurację skrzydło + końcówka, to koszty byłyby ogromne. Nawet gdyby Unia dofinansowywała modele (a NIE dofinansowuje!) nie starczyłoby pieniędzy. 😉 

 

20 godzin temu, gajowy z wąsami napisał:

Prędzej niż w Bytomiu mogą coś pokazać w Moson (bo impreza jest pod koniec kwietnia), ale czy mają takie plany - tego nie wiem...

 

Ja też niestety nie wiem. W każdym razie w zeszłym roku byłem w Bytomiu i IBG nie było. Nie wiem, jak będzie w tym roku, może to pytanie bezpośrednio do IBG do zadania na ich profilu.

 

W tym tygodniu niestety mam bardzo ograniczoną dostępność, dzisiaj się już nie pojawię, jutro chyba też nie.

 

 

Edytowane przez Skawinski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Skawinski napisał:

Yyyyyyyy... są osobno. Gdyby robić każdą konfigurację skrzydło + końcówka, to koszty byłyby ogromne. Nawet gdyby Unia dofinansowywała modele (a NIE dofinansowuje!) nie starczyłoby pieniędzy. 😉 

 

To niedobrze. Chyba, że IBG poprawiła jakość narzędziowni.

Piszę tak na podstawie inspekcji modelu P.24B gdzie np. dolne połówki płata pozostawiaja sporo luzu po przyłożeniu do górnej części. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 5.02.2025 o 10:46, Tainan41 napisał:

To kiedy ten pdf?

Kiedy będzie dłuuuugi pdf z podsumowaniem wyników wieloletniego researchu zrobionego przez IBG w tym temacie?

Hmmm... jak by to ująć... jeszcze nie zaczęliśmy pisać, to na pewno wiele, wiele miesięcy pracy.

Jesień?

  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 5.02.2025 o 10:46, Tainan41 napisał:

To kiedy ten pdf?

Zapewne - lada dzień po niedzieli, tylko jeszcze nie wiadomo której :haha::haha:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No, no. Muszę przyznać, że patrząc na kabiny, Michał wykonałeś kawał niezłej roboty. To jest jeden z najlepszych reserczów modeli Spitfire'ów jaki widziałem.

Szacun.

Ale teraz znów z serii "Tainan41 zadaje pytania".

Ichi. Czy będzie najwcześniejsza osłona silnika? Po mojemu powinna być, skoro jest ta wczesna wersja szyby pancernej.

Ni. Wracamy do skrzydła. Rozumiem, że w Piątkach będą też powiększone, tropikalne osłony chłodnic?

 

A propos pdf. Może zamiast pdfa to wydać nową monografię Spitfire'a? Te, które są obecnie na rynku już trochę się zestarzały i pewne rzeczy wymagają uzupełnień.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak uprzedzałem, czasem będę miał opóźnienie w odpowiedziach. Ferie, trzeba się dziećmi zająć :)

 

W dniu 8.02.2025 o 08:17, Tainan41 napisał:

No, no. Muszę przyznać, że patrząc na kabiny, Michał wykonałeś kawał niezłej roboty. To jest jeden z najlepszych reserczów modeli Spitfire'ów jaki widziałem.

 

Pracowało nad tym więcej osób, absolutnie nie tylko ja, więc pochwały raczej trzeba by kierować do samego IBG, że potrafiło sobie fajny zespół zbudować :)

 

W dniu 8.02.2025 o 08:17, Tainan41 napisał:

Ichi. Czy będzie najwcześniejsza osłona silnika? Po mojemu powinna być, skoro jest ta wczesna wersja szyby pancernej.

 

Na FB już zdaje się masz odpowiedź, ale tutaj nieco rozwinę - tę najwcześniejszą osłonę silnika miał (oprócz ostatecznej wersji K5054) tylko K9787, pierwszy (umownie) seryjny Spit, który jednak różnił się w większej ilości elementów od kolejnych maszyn (z których najbardziej widoczne były kołpaki).
Patrząc na zdjęcia, wydaje mi się, że K9788 już miał ten nowy kształt osłony (ale zdjęcie jest dość nieostre). K9789 zdecydowanie miał już nowy.
I odpowiadając – K9787 nie będzie. W tej początkowej postaci nigdy nie trafił do jednostki liniowej, nie jest zbyt atrakcyjny. Chyba dużo ciekawszy byłby już K5054 w ostatecznej postaci i… w poprzednich też. Osobiście bardzo bym chciał. Ale niestety to nie temat na stalowe formy.

 

W dniu 8.02.2025 o 08:17, Tainan41 napisał:

Ni. Wracamy do skrzydła. Rozumiem, że w Piątkach będą też powiększone, tropikalne osłony chłodnic?

 

Jeśli chodzi o chłodnicę oleju, to według opisu Mod.411 w jej obudowie zmieniono tylko tylną część – na 35247/1. Plany fabryczne tej części są i jest to końcówka z takim wywiniętym w dół kołnierzem (czy jak kto woli: wargą) na końcu. Tak, ona jest w modelu, była nawet pokazana na planszy na skrzydle Aboukir (choć z tego kąta słabo widać owo wywinięcie).
Z kolei tropikalna chłodnica cieczy została bardzo ciekawie przez projektantów (prawdziwego Spitfire) rozwiązana – duża część powiększenia jej powierzchni została rozwiązana poprzez rozszerzenie plastra miodu do wewnątrz skrzydła w formie półkolistych „narośli” u góry (wchodzących między żebra w skrzydle). Przy czym chodzi o wnętrze plastra miodu, samo czoło pozostało prostokątne. Dobrze to widać na rysunku 35241 Sht.1. Pozostała część powiększenia powierzchni została dokonana przez bardzo nieznaczne rozciągnięcie chłodnicy w pionie. Pamiętam, że po porównaniu planów (30041 Sht.3 vs.  35241 Sht.2) wyszło nam, że różnica wysokości była na granicy tolerancji wykonawczej formy. Nie było zatem sensu robić dwóch różnych, bo wizualnie niczym by się nie różniły. A nawet zakładając, że dałoby się to oddać w plastiku, to nawet z suwmiarką nie byłoby to łatwe do rozróżnienia. Dodam, że sama obudowa chłodnicy będzie perełką w tym modelu (jednoczęściowa, z suwaka). 
Także – spokojnie, będzie dobrze.

 

W dniu 8.02.2025 o 08:17, Tainan41 napisał:

A propos pdf. Może zamiast pdfa to wydać nową monografię Spitfire'a? Te, które są obecnie na rynku już trochę się zestarzały i pewne rzeczy wymagają uzupełnień.

 

Ale że taką porządną? Papierową? Niestety ja odpadam. Na papierze będę kontynuował serię polskich samolotów w Rumunii i niestety nie znajdę już na nic więcej czasu. I pieniędzy, bo to bardzo droga zabawa w dzisiejszych czasach. I tutaj skorzystam z okazji, żeby pouprawiać bezwstydną auto/cudzoreklamę - trzecia transza książek o rumuńskich RWD-8/17 już jest w Stratusie wyczerpana. W drodze jest już czwarta, ale to może już być ostatnia. Jeśli póki co ktoś się jeszcze nie zdecydował, to warto przemyśleć, czy to nie jest ten moment.

 

Miłego lutego!

 

  • Like 4
  • Thanks 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To zacznę od końca.

Szkoda, bo jako zespół moglibyście stworzyć porządną monografię. 

 

Ad chłodnica. Super info, szczególnie o tym, że "duża" będzie jednoczęściowa.

 

Ad osłona. Dzięki za szczegółową odpowiedź.

 

A ten zespół, o którym wspomniałeś, mógłby stworzyć monografię. Zawsze to parę osób. Ale rozumiem Twoje argumenty.

 

Spokojnych ferii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.