Skocz do zawartości

ALBATROS D.V 1:48 Eduard


zaruk

Rekomendowane odpowiedzi

Czołem, Koledzy.

Gdzieś w tle rodzi się galeria Camela, a tu na scenę pcha się nowy zawodnik. Weekendowa wersja Albatrosa. Nie tak znowu dawno była przecena w Obrnicach i za pudełko wychodziło coś koło 30 złotych. Co było robić...

 

1224094-12741-14-1080.thumb.jpg.bfd5ca7c36b180754af8b89c6b4463c2.jpg

 

Jakość już inna niż w camelowym przepaku Revella. Bez nadlewek, przesunięć form, twardszy plastik - inna epoka. Detal zacny.

 

IMG_20230331_200317.thumb.jpg.ae40e61f530d35618112d9badcd34a46.jpg

 

Do tego dołożyłem dwa zestawy blach co jednoznacznie wskazuje, że mimo wrogiej propagandy odwetowców  z Bonn, żyje się jednak coraz lepiej (i weselej).

 

IMG_20230331_200240.thumb.jpg.e7be6e17466f7b50da5559fd181fbf1c.jpg

 

Wybrałem piękne malowanie. Egzemplarz 2097/17 z Jagdstaffel 19 pilotowany przez Waltera Boninga.

 

Bohning.thumb.jpg.dd633abb1378837f84697ea4a2b4d6ca.jpg

 

Dużo sklejki, biało-niebieskie aplikacje, to musi się spodobać szerszej publiczności.

 

Malowanie.thumb.jpg.ffaaf5c518c6786381afc68ceaf26565.jpg

 

Pisząc o jakości detali nie miałem na myśli silnika.

 

IMG_20230331_200345.thumb.jpg.eb073ef7f158ed4ee65531737bbff3eb.jpg

 

Miałem zamiar go przerabiać ale okazało się, że silnik Karayi kosztuje tylko 17 złotych. Jest przy tym trochę bogatszy w szczegóły:

 

IMG_20230331_223428.thumb.jpg.90c21e962155652298e8f678c3036a2a.jpg

 

IMG_20230331_223458.thumb.jpg.276be9f137690b46e3dd23441b00229c.jpg

 

Co prawda nie przedstawia on dokładnie 160-konnej wersji Mercedesa, ale może uda się go trochę podrasować. Ponieważ wygląda dość ładnie, chciałbym go też trochę wyeksponować. Jedna z osłon silnika będzie zatem zdjęta. Jedna, ponieważ całkowicie odsłonięty silnik daje - w moim odczuciu - obraz wybebeszonej ryby i jest nieestetyczny. Osłonę będzie trzeba więc odciąć.

 

IMG_20230331_223937.thumb.jpg.c6416ac170cbcacf5850c743a8aa1e98.jpg

 

Komora silnika, w zamyśle Czechów, ma być zamknięta. Nie obfituje więc w szczegóły. Uznałem, że dorobię zbiorniki paliwa (jeszcze nie wiem, jak):

 

Zbiornik.jpg.8f6b5d3974d57f4dc649ec587db947c6.jpg

 

oraz wręgi (już wiem, jak):

 

IMG_20230331_223857.thumb.jpg.0c900a813681e600fca61759a7b5c233.jpg

 

Tyle wstępu, godzina późna i czas na spoczynek.

Mam nadzieję utrzymać narrację w stylu relacji - poradnika, takiej jaką lubię najbardziej oglądać na forum. Dużo zdjęć, opisy poszczególnych etapów, przemyślenia Wujka Dobra Rada (pożal się Boże).

Trzymajcie więc kciuki i do następnego odcinka.

 

EDIT. O najważniejszym zapomniałem. Dziękuję Koledze Szydercza Gała a kalkomanie, dzięki którym będę mógł wykonać to piękne malowanie.

 

 

 

 

Edytowane przez zaruk
  • Like 9
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, marek d napisał:

 Takie dziwadło chętnie  poobserwuję. :cool: Powodzenia.

 

Inspiracja; modelik trochę większy ale popatrzeć można:

https://modelwork.pl/topic/16628-albatros-dv-jasta-11-132-wnw/

https://modelwork.pl/topic/17370-albatros-dv-jasta-11-132-wnw/

 

 

Dziękuję. To jedno z kilku źródeł inspiracji przy tym projekcie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Po wstępnej wymianie uprzejmości, następuje pierwsza aktualizacja.

Jak już pisałem, z uwagi na ubóstwo wizualne silnika dostarczonego przez Eduarda, kupiłem żywiczny produkt formy Karaya.

 

karaya.jpg.0eccde1ee988ffdad301c675850fe7ea.jpg

 

Karaya.jpg.055bd1d9deac4951dc2ac7853db3bd4d.jpg

 

Jest to wersja 180-konna, mnie potrzebna była 160-cio. Różni się od mocniejszej kilkoma szczegółami, między innymi kształtem pompy powietrza.

Mój Albatros, pochodzący z wczesnego okresu produkcji, miał właśnie taki 160-konny silnik. Kształt pompy to potwierdza:

 

Pompa.jpg.339a7e8462aa49d2abb9175447df3211.jpg

 

Ponieważ miałem już względnie wyglądający silnik, to chciałem go nieco pokazać. Jak pisałem, jedna z osłon silnika będzie zdjęta umożliwiając zerknięcie do jego przedziału.

 

WnW.thumb.jpg.910cb18ff42cde9e941ea42fb9e54a3b.jpg

 

Jak widać, są tam silniki i zbiorniki paliwa. Zbiornik oleju jest z drugiej strony i nie będzie go widać. Zająłem się silnikiem. To moje pierwsze zetknięcie się z żywicą i muszę przyznać, że

jestem trochę rozczarowany jakością powierzchni. Obrabia się to też tak sobie. Co mogłem, wygładziłem, choć nie dałem rady do poziomu zadowalającego. Na szczęście przyjdzie jeszcze tabliczka, trochę tego paździerza po prawej stronie zakryje. Uzupełniłem kilka przewodów.

 

S1.thumb.jpg.d9ca0ea5ad9cca8873e96aa1e89f695e.jpg

 

Dodałem jakieś rurki i wajchy.

 

S2.thumb.jpg.1a6e66fed32706109f29c36060e4cf1d.jpg

 

Dorobiłem wspomnianą pompę powietrza.

 

S3.thumb.jpg.cecc565c094d152d0e23db70e4646a35.jpg

 

S4.thumb.jpg.79131db5afdb815b3c01f5529f9004bd.jpg

 

Całość pomalowałem, niestety z uwagi na stopień złożoności struktury, nie mogłem tego zrobić psiukawką.

 

IMG_5228.thumb.jpg.a08f4eb0205e2a5194589acabc08064d.jpg

 

Zbiorniki paliwa, a właściwie ich kontur wyciąłem z arkusza hipsu, w trzech kopiach. Skleiłem je ze sobą uzyskując żądaną grubość.

 

Z1.thumb.jpg.12e40b5d24f9d7c8a7f2c465ec77c710.jpg

 

Skleiłem obie części, zaznaczyłem miejsca łączenia blaszanych ścian ze sobą i zrobiłem przymiarkę.

 

Z2.thumb.jpg.96e4804082ced2b321583aa49d73dc34.jpg

 

Z3.thumb.jpg.2ecd955ff5b2081244f09408b649df6d.jpg

 

NA koniec pomalowałem na czarno i suchym pędzlem przetarłem miedzianym metalizerem.

 

IMG_5234.thumb.jpg.0b41ba67538d194e2226d7cb4483f9f8.jpg

 

Niewiele, ale zawsze coś. Pozdrawiam.

  • Like 7
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Eduard dość swobodnie podchodzi do oznaczeń i schematów malowania. Jasta 19 używała żółto-czarnych pasów na ogonie, albo zielonych ogonów. Można podejrzewać, że ten Albatros nie musiał być taki jak Edek chce..

Edytowane przez letalin
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, letalin napisał:

Eduard dość swobodnie podchodzi do oznaczeń i schematów malowania. Jasta 19 używała żółto-czarnych pasów na ogonie, albo zielonych ogonów. Można podejrzewać, że ten Albatros nie musiał być taki jak Edek chce..

 

Mamy tu zdjęcie, na którym zamierzam się wzorować. Na co powinienem zwrócić uwagę? 

Może inaczej - w jaki sposób mogę ustalić kolory na ogonie? Masz może jakieś zdjęcia? Opracowania?

Edytowane przez zaruk
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, zaruk napisał:

 

Mamy tu zdjęcie, na którym zamierzam się wzorować. Na co powinienem zwrócić uwagę? 

Może inaczej - w jaki sposób mogę ustalić kolory na ogonie? Masz może jakieś zdjęcia? Opracowania?

Nie potrafię dać na szybko odpowiedzi. Zwracam tylko uwagę, że są wątpliwości. Trzeba to zbadać. Popatrz na zdjęcie. Niewątpliwie białe obwódki krzyża są inne, niż kolor pasa na kadłubie, który wg Edy miałby też być biały, a może powinien być niebieski. Nie mam tu jednak wiedzy, tylko uwrażliwiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

34 minuty temu, letalin napisał:

 Nie mam tu jednak wiedzy, tylko uwrażliwiam.

 

Dobra, dzięki za sygnał, będę szukać.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, zaruk napisał:

 

Dobra, dzięki za sygnał, będę szukać.

jeśli zdjęcie jest ortochromatyczne, to pas na kadłubie może być niebieski np. z żółtymi, lub czerwonymi brzegami. Niebieski na takich filmach jest b.blady. Eda wybrał opcję najmniej prawdopodobną. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, letalin napisał:

jeśli zdjęcie jest ortochromatyczne, to pas na kadłubie może być niebieski np. z żółtymi, lub czerwonymi brzegami. Niebieski na takich filmach jest b.blady. Eda wybrał opcję najmniej prawdopodobną. 

 

Spotkałem się z wersją, że pasy na kadłubie były czerwone. Niemniej kalkomania jest niebieska i przy takim kolorze pozostaniemy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po pewnych poszukiwaniach muszę uznać, że kwestii malowania sterów wysokości nie udało mi się rozwiązać.

Na zamieszczonym przeze mnie zdjęciu Boning uwieczniony jest najpewniej w sierpniu 1917 roku, o czym świadczy oświetlenie, pejzaż i strój.

W tym okresie służył jeszcze w Jasta 19 i mógł, rzeczywiście, mieć jej kolory.  Natomiast już w październiku został przeniesiony jako dowódca do nowo sformowanej Jasta 76.

Autorzy dwutomowego opracowania "Albatros Aces od WW I", panowie będący znawcami tematu (Norman Franks i Greg VanWymgarden) uważają, że Boning zabrał swojego Albatrosa do tej nowej jednostki i, że wymalował na jego ogonie jej kolory. Proponowane przez Eduarda rozwiązanie może zatem dotyczyć wczesnego okresu służby Boninga w Jasta 76. Później latał na Albatrosie D.Va 5765/17.

Jeśli zaś chodzi o wątpliwości dotyczące kolorów na kadłubie, to rezultaty spekulacji mogą zależeć od tego, które zdjęcie oceniamy.  Poniżej przykłady.

 

1079954895_BoningWalter_1.thumb.jpg.f8c2cc8741875cf440cfbd078a0b1f50.jpg

 

Tu można podejrzewać niebieski, a nawet czarny:

 

2071879130_BoningWalterJasta76_1.thumb.jpg.a444b299d809b9745ea5acea8ad3183e.jpg

 

529954031_BoningWalterWindsock.thumb.jpg.24d82371fbb6865572cefeb54075ede0.jpg

 

Tu natomiast czerwony, jak sugeruje Windsock.  Na obu zdjęciach widać też wyraźnie różnice w oświetleniu samolotu, który zdecydowanie jaśniejszy jest z tyłu, co może dawać złudzenie różnych odcieni białego na pasie z inicjałem i obwódkach krzyży. Jak słusznie zauważył jeden z Kolegów, same obwódki też różnią się między sobą mimo, że najpewniej malowane były tym samym kolorem. Sam skłaniam się ku wersji, że pasy na osłonie silnika i na kadłubie były niebieskie. To oczywiście żaden dowód, ale po przesiadce na nowego Albatrosa w Jasta 76, Boning pomalował go po swojemu. W zaskakująco podobny sposób jak poprzedni samolot:

 

264893349_BoningWalterJasta76.thumb.jpg.bfa0b1ac6491a84fbb535570a523d783.jpg

 

VanWyngarden uważa, że pasy na osłonie i kadłubie miały kolor błękitny i biały. Tyle udało mi się znaleźć.

A zatem, jeśli ktoś wie o przeszkodach co do takiego malowania - niech je wyjawi teraz lub zamilknie na zawsze.

 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, M.A.V. napisał:

 mam zaświadczenie od mojej połowicy o daltonizmie :haha:

 

Większość z nas otrzymała je przy takiej, czy innej okazji (najczęściej samodzielne zakupy bez nadzoru opiekuńczego). Także głowa do góry. Nie jesteś sam.

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niebieski tak, ale jako wnętrze pasa na kadłubie, a nie jego marginesy. Niebieski na ortochromatycznych zdjęciach wypada blado, dlatego interpretacje pokazujące niebieski tam, gdzie na fotografii jest ciemny szary, czy wręcz czarny są błędne. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może zbyt zagmatwałem. Zdjęcie z czarnymi pasami wkleiłem tylko po to, żeby pokazać jak ta sama fotografia może się różnić w zależności od sposobu jej przygotowania do druku. Na jej podstawie właśnie szacowano, że boczne paski mają kolor czerwony. Zdjęcie wcześniejsze pokazuje zupełnie inne odcienie, co może prowadzić do odmiennych konkluzji. A wszystko to dotyczy tego samego obiektu, ujętego w tym samym czasie i warunkach. Jeśli zatem chcemy przeprowadzić dowód na podstawie czarno-białych zdjęć to obawiam się, że będzie on obarczony poważną umownością. Proponuję zatem przejąć relaksacyjnie (tak), że do prawdy najpewniej nie dotrzemy. Przedstawiłem swój punkt widzenia na kwestię malowania i, jak na razie, nie znalazłem ważkich argumentów przeciw niemu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak to widzą autorzy "Royal Bavarian Jagdstaffel 76". Z czarnym sterem dla odmiany. Nadal mnie to nie przekonuje;)

 

boning.png

 

Tak wygląda brytyjska flaga na filmie ortochromatycznym.  Ciemny granat tła wypada b.jasno, a czerwony krzyż jak czarny. 

 

 

image.png.aca3acd81ce2911d493fdd8a666888e6.png

 

 

Zdjęcia tego Albatrosa są słabe, ale jeśli masz je w lepszej jakości, to przyglądnij się obwódce litery B. Wg mnie, obwódka jest wokół całej litery, również na jasnym tle pasa, czyli wnętrze pasa nie jest białe. 

Moja interpretacja jest taka, że pas jest niebieski/błękitny. Litera B czarna z białą obwódką, a niebieski pas jest ograniczony paskami czarnego. 

Przód kadłuba może być  też niebieski z czarnym paskiem. 

Ster mógłby być również czarny. Stateczników nie widać. 

 

 

 

 

 

Edytowane przez letalin
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, letalin napisał:

Zdjęcia tego Albatrosa są słabe, ale jeśli masz je w lepszej jakości, to przyglądnij się obwódce litery B.

 

Nie mam.

Jeśli masz, to może wrzuć, proszę.

 

EDYCJA. Jako przyczynek do kolorów brytyjskiej flagi i - opartej na tym - tezy o jasnym odcieniu niebieskiego/granatu, wrzucam poniżej:

 

Pfalz_1.thumb.jpg.1513943861fdb8a47a25c95677cce704.jpg

 

Pfalz_2.thumb.jpg.894108f2fa22fbe353ad168c93a838e4.jpg

 

Alb_1.thumb.jpg.9ac585b6896d1644561d40ad4ac6f467.jpg

 

Alb_2.thumb.jpg.9d69fc265db0d48dfd9a8dd63602cfea.jpg

 

Na tym drugim przykładzie widać dobitnie, że nasycenie zależy nie tylko od koloru, ale też w ogromnej mierze od światła. Trudno chyba w tak zmiennych warunkach konstruować dogmaty kolorystyczne.

Edytowane przez zaruk
Przypomniało mi się
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.