piotreks_1980 Napisano 6 Października 2007 Share Napisano 6 Października 2007 Widze,że moje zapytanko wzbudziło żywa dyskusje. Dziękuję również za wszystkie komentarze i wielkie pozdro dla Panów!! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kermit Napisano 6 Października 2007 Share Napisano 6 Października 2007 To ja jeszcze wtrącę swoje 0.03 PLN do dyskusji i zapytam: jaki byłby efekt, gdyby lakierem błyszczącym pomalować tylko miejsce, w którym będzie kalka, a pozostałą część modelu zostawić, jak był; natomiast po nałożeniu kalki prysnąć go matowym? Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dumo Napisano 6 Października 2007 Share Napisano 6 Października 2007 w miejcu gdzie jest kalka będzie wystająca powierzchnia, lepiej prysnąć całego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
gulus Napisano 6 Października 2007 Share Napisano 6 Października 2007 Nawet nie sprawdzałem tego, jak będzie wyglądało nabłyszczenie tylko miejsc pod kalkomaniami. Lakier błyszczący daję jako podkład pod brudzing, głównie wash i zaciemnienie wgłębnych linii podziału blach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MrBat Napisano 6 Października 2007 Share Napisano 6 Października 2007 MrBat dzięki wielkie. Przeczytałem Twojego posta i już dla mnie wszystko jasne jak słońce jest Bardzo się cieszę, że mogłem pomóc To ja jeszcze wtrącę swoje 0.03 PLN do dyskusji i zapytam: jaki byłby efekt, gdyby lakierem błyszczącym pomalować tylko miejsce, w którym będzie kalka, a pozostałą część modelu zostawić, jak był; natomiast po nałożeniu kalki prysnąć go matowym? Tak jak napisał Dumo, kalka będzie mocniej wystawać na powierzchnię. Dwa - raczej trudno jest nałożyć lakier idealnie w miejsce nałożenia kalki, a co za tym idzie, może to na koniec zaowocować widoczną różnicą w fakturze powierzchni. Ostatecznie, jeśli model jest bardzo kanciasty, można spróbować nałożyć Sido tylko na powierzchnie, gdzie mają być kalki. Ale jak dla mnie to jest tylko utrudnianie sobie życia. Sido nakłada się całkiem przyjemnie, więc dla świętego spokoju można spokojnie polakierować cały model Tym bardziej, że zazwyczaj pod wash i tak potrzeba nałożyć lakier na całość. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
FAHR Napisano 6 Października 2007 Share Napisano 6 Października 2007 Pamiętajcie też, że sido delikatnie przyciemnia kolory na modelu, także jeśli ktoś robi tak jak ja na przykład, czyli włazy zostawia nie przyklejone to trzeba pamiętać, że mimo iż nie nakładamy na nie żadnych kalek to je też musimy potraktować sido, żeby się później nie różniły odcieniem. Uff, ale mi dłuuuuugie zdanie wyszło Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Constructor Napisano 8 Października 2007 Share Napisano 8 Października 2007 użyłem płynu NA kalkomanie, żeby je zmiękczyć, żeby położyły się w zagłębienia modelu. Na koniec poszedł lakier matowy. Wszystko robię po wyschnięciu kolejnych warstw. ten lakier zmiękczający, kiedy go nałożę i "wyjdzie" mi poza obrys kalkomani, na farbę to będą jakieś widoczne ślady? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
piotreks_1980 Napisano 8 Października 2007 Share Napisano 8 Października 2007 Panowie jeszcze jedno pytanko - czym nakładac sido pedzelkiem czy aerografem? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MrBat Napisano 8 Października 2007 Share Napisano 8 Października 2007 ten lakier zmiękczający, kiedy go nałożę i "wyjdzie" mi poza obrys kalkomani, na farbę to będą jakieś widoczne ślady? Ja używam Mr Mark Settera i żadne ślady nie pozostają. Więc raczej na pewno z innymi specyfikami też nie będzie takich problemów. Panowie jeszcze jedno pytanko - czym nakładac sido pedzelkiem czy aerografem? Rolling Eyes Można i tym i tym. Aerkiem trzeba położyć kilka warstw (kładąc mniej warstw można uzyskać powierzchnię półmatową). Ale pędzlem też się da, i jest wygodniejsze jak dla mnie. Trzeba tylko równo i delikatnie prowadzić pędzel. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
piotreks_1980 Napisano 8 Października 2007 Share Napisano 8 Października 2007 Dzięki,pozdro Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
piotreks_1980 Napisano 13 Października 2007 Share Napisano 13 Października 2007 Witam Szanownych Panów! może jest to pytanie smieszne dla zaawansowanych modelarzy, ale je zadam - jak zapuszczać linie podziału i czym? Jeli dobrze zrozumiałem w/w posty to: 1.składam model 2.maluje go w jego barwy 3.nakładam pędzelkiem na calosc sido 4.nakladam kalkomanie 5.ponownie nakladam sido 6.nakladam lakier mat lub polmat zalezy od samolotu i jego barw A teraz pytanko: w ktorym momencie zapuszczam linie podzialu, czym maluje linie podzialu (czarna akrylowa farba mocno rozcienczona czy czarna akwarela??), chodzi o rowniez o narzedzie, ktorym malowac (aero czy pedzelkiem retuszerskim?) wszystkim, ktorzy pomoga - Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MrBat Napisano 13 Października 2007 Share Napisano 13 Października 2007 w ktorym momencie zapuszczam linie podzialu, czym maluje linie podzialu (czarna akrylowa farba mocno rozcienczona czy czarna akwarela??), chodzi o rowniez o narzedzie, ktorym malowac (aero czy pedzelkiem retuszerskim?) Zaciemnianie linii podziału to tzw. wash. Robi się go zazwyczaj po nałożeniu kalkomanii i zabezpieczeniu ich warstwą sido. A sposobów na robienie washa jest kupa, poczytaj ten wątek: viewtopic.php?t=1315 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kommar Napisano 28 Października 2007 Share Napisano 28 Października 2007 Witam Chciałbym się podzielić swoimi doświadczeniami w zakresie kalek i postarzania. Kładąc kalki postępuję zawsze w ten sam sposób: - sprawdzam kalkę jak się ją układa (niektóre nie nadają się w ogóle) - na boku sprawdzam również jak kalka podatna jest na płyny zmiękczające. - miejsce pod kalkę wygładzam papierem 1000. - miejsce pod kalkę lakieruję błyszczącym - kładę kalkę i rozmiękczam ją płynem czasem rozpuszczalnikiem, ale bardzo delikatnie. - lakieruję połyskiem - przycieram brzegi papierem 1000 bardzo delikatnie by nie zerwać kalki - lakieruję matem Jest to żmudna metoda, ale działa na każdą kalkę (no prawie..;) Wszystkie zabrudzenia, obicia, zadrapania robię pędzelkiem olejami rozcieńczonymi w rozcieńczalniku wa-mod. Znowu żmudna metoda, ale panuję wtedy nad modelem i nie mam niespodzianek. schemat Pozdrawiam Wszystkich Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
piotreks_1980 Napisano 1 Listopada 2007 Share Napisano 1 Listopada 2007 widze ze rownie dobry pomysl jak z sido Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mariusz Napisano 1 Listopada 2007 Share Napisano 1 Listopada 2007 Przepraszam ze troche odstąpie od tematu z błyszczącymy kalkami. Ale jak zrobic kalkomanie zniszczoną? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
krys Napisano 3 Listopada 2007 Share Napisano 3 Listopada 2007 Buduje teraz statek(Hermann Marwede) i czy muszę pomalować go całego czy tylko, te elementy na których jest kalka? Czy sidolux, może zastąpić lakier błyszczący? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
reggy Napisano 3 Listopada 2007 Share Napisano 3 Listopada 2007 Buduje teraz statek(Hermann Marwede) i czy muszę pomalować go całego czy tylko, te elementy na których jest kalka? Czy sidolux, może zastąpić lakier błyszczący? Sidolux świetnie zastępuje lakier błyszczący. I lepiej pokryj cały model - przy okazji zabezpieczysz farbę przed otarciami i działaniem rozpuszczalników jeżeli chcesz potem zrobić wash lub zacieki olejnymi farbami. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rasheed Napisano 13 Listopada 2007 Share Napisano 13 Listopada 2007 Pytanie troszke inne od tematu bo nie dotyczy błyszczenia ale nie chciałem zakładac nowego bo może już coś takiego było. Otóż chodzi mi o to. Jeśli mam model na którym bardzo dobrze odwzorowana jest faktura tzn linie podzialu, nity itd. Wszystko wklęsłe. I chce nałożyć na to kalki o dość dużej powierzchni i bardzo zależy mi natym aby kalki dokładnie wypełniły wszystkie te wgłębienia aby puźniej można było zrobić ladny wash. Żeby weszły w linie podziału i te malutnie nito-otworki też. Czy są jakieś cudowne sposoby? Nie wiem rozpuszczanie kalkomanii kładzenia na mokry jeszcze lakier, cokolwiek. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Majek Napisano 13 Listopada 2007 Autor Share Napisano 13 Listopada 2007 Zmiekczenie kalki jakmis SOLem powinno pomoc. Niewykluczone, ze trzeba bedzie wcisnac te kalke we wglebne nity jakas wykalaczka. Zeby z kolei dobrze wylozyla sie na liniach podzialu, wypada przeciac ja wzdluz takiej linii. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rasheed Napisano 13 Listopada 2007 Share Napisano 13 Listopada 2007 Tak myślałem właśnie o specjalnych płynach ale wyczytałem ze są takie które kładzie się pod kalke i takie które na. Które sa lepsze, jakie kontretnie są godne polecenia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
maciekw Napisano 13 Listopada 2007 Share Napisano 13 Listopada 2007 Podstawowy płynem do użycia w takiej sytuacji jest płyn NA KALKOMANIĘ. Osobiście stosuję także plyn pod kalki. Mój sposób użycia: powieszchnię pod klakę traktuję płynem pod nakładam kalkę na WILGOTNĄ/ MOKRĄ JESZCZE powieszczhnię deitatnie odciskam nadmiar płynu płyn "pod" delikatnie zamiękcza kalkę i zwiększa przyczepność czekam aż kalka "prawie wyschnie" i wtyedy traktuję ją płynem "NA" W przypadku, gdy kalka nachodzi na linię podziału po wyschnięciu tnę ją delikatnie wzdłuż lini po czym traktuję ponownie płynem "na" i delitaknie "wciskam" skalpelem kalkę w linię podziału. Reszta jak wyżej w poprednich komentarzach Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rasheed Napisano 13 Listopada 2007 Share Napisano 13 Listopada 2007 Dzięki. Teraz zaczaiłem. Spytam jeszcze tylko czy producent i cana mają znaczenie, czy opłaca sie kupować taniochę czy lepiej zainwestować w coś lepszego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
erkamo Napisano 13 Listopada 2007 Share Napisano 13 Listopada 2007 A propos zmiekczaczy do kalek, koledzy. Dawno, daaaawno temu czytalem, ze chodzi tu o roztwor kwasu octowego. Mialem nawet kiedys taki przepis po czesku. Co o tym wiecie? Moze ktos z Was nadal korzysta z takich domowych wynalazkow? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
gulus Napisano 13 Listopada 2007 Share Napisano 13 Listopada 2007 Pisałem już kiedyś, ale powtórzę się: płynu pod kalkomanie z którymi miałem do czynienie mają zapach octu i zapewne są jakimiś roztworami tegoż. Nie dawały one specjalnego efektu w odróżnieniu od płynów na kalkomanie, które znacznie polepszają układanie kalkomanii w zakamarki modelu. Na płaskie powierzchnie, równe, nie ma specjalnie sensu stosowania specjalnych płynów (to tylko moje zdanie). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tomek Napisano 13 Listopada 2007 Share Napisano 13 Listopada 2007 Spytam jeszcze tylko czy producent i cana mają znaczenie, czy opłaca sie kupować taniochę czy lepiej zainwestować w coś lepszego. Ja używam Gunze Mr. Mark Setter i Mr. Mark Softer. Tanie to one niestety nie były, ale działają bardzo dobrze. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.