Skocz do zawartości

MiG-21


emeryt

Rekomendowane odpowiedzi

Mam następne pytanie odnośnie anten IFF na bisach. Czy zmieniono je na anteny nowego typu na wszystkich które dotrawały do końca służby 31.12.2003, czy tylko na wybranych egzemplarzach. Chodzi mi o egzemplarz 8861, dziwoląg 0880 miał zamontowane nowe anteny.

Pozdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szczerze powiedziawszy , nie pamiętam . Samoloty leciały pojedyńczo do WZL i tam w montowano natowskie urządzenia, Ale nie jestem pewien czy otrzymały je wszystke Bisy. Ale jeśli Twój 8861 ma mieć na kadłubie szachownice z mewą , to chyba w tym okresie słuzby nie wymieniano jeszcze urządzeń radiowych na zgodne ze standartami NATO.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"0880" Gdynia Babie Doły lato 1995 wystawka w schronohangarze:

MiG-21bis-0002.jpg

Dwie fotki "0798" Siemirowice sierpień 2000.

MiG-21bis-0012.jpg

MiG-21bis-0011.jpg

W jednym i drugim przypadku samoloty mają jeszcze anteny "trzy paluszki".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Foto -ciekawostka związana z IFF:

Poznań -samoloty z DB, już w okresie zaangażowania i współpracy z NATO i dowód na to że nie wszystkie były wyposażane w identyfikatory:

2 i 3 zdjęcie z DB w Poznaniu, 1 -po wycofaniu 21 z eksploatacji-IFF zdemontowane

92043.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

92044.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

9854dbpozna.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

Mam serdeczną prośbę - gdyby ktoś z Was mógł się podzielić wiedzą, fotką, rysunkiem - w jaki sposób otwierany był peryskop w drugiej kabinie MiG'a-21 UM. I kiedy - od momentu stratu do lądowania? Czy tylko podczas startu? Chodzi o fotkę/rysunek mechanizmu podnoszenia tego ustrojstwa. Chodzi o "tygryska" 9292.

Dziękuję i pozdrawiam!

PrzemekK

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8861 nie bedzie miał szachownicy z mewą tylko na ustrzeniu głowę indiańca na biało-niebieskim tle.

Przeszukując literaturę natknąłem się na takie oto informacje w jednej z Mini Repliki, które mogą ci się przydać

strona8.jpg

strona10.jpg

 

Oczy możesz sobie odpuścić tak jak i godło pod owiewką (załóżmy, że były później), ale nie sądzę aby maszyna latała z godłem eskadry ale bez godła pułku. Prędzej na odwrót. Jak chcesz tak zrobisz, kalki hi decal line z godłem 34 PLM są.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2[...]zdjęcie z DB w Poznaniu

92044.jpg

 

To Powidz.

A tak z czystej ciekawosci , czyzby w momencie przejęcia 21 z Zegrza , Krzesiny zotały przebazowane do Powidza [ remont lotniska ? ]

[b]PrzemekK[/b]-spróbuję coś znależć odnosnie peryskopu, ale praktycznie używany był w momencie startu , a przede wszystkim podczas lądowania.Jeśli zrobisz model UM w pozycji na ziemi i z otwartym peryskopem , też bedzie prawidłowo. Technik zawsze otwierał peryskop przed zajęciem miejsca w kabinie przez instruktora- pilota. I wtedy czy wiatrochron otwarty czy zamkniety -peryskop mógł być w pozycji otwartej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tak z czystej ciekawosci , czyzby w momencie przejęcia 21 z Zegrza , Krzesiny zotały przebazowane do Powidza [ remont lotniska ? ]

 

Zdjęcie wykonano prawdopodobnie podczas ćwiczeń Nato Air Meet 2003. Stacjonowały w Powidzu wtedy bodajże 4 MiGi-21 jako dyżur.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

young ten schemat rozmieszczenia godeł jest troche różny od mojego. Ja mam taki układ:

http://www.plastikowe.pl/recenzje/72-ardpol72302-mig-21-um-bis

PrzemekK - peryskop pełnił też funkcje dodatkowego hamulca aero . Wydaje mi sie że były też ograniczenia co do prędkości przy jakiej można wysuwać peryskop.

Pozdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PrzemekK - peryskop pełnił też funkcje dodatkowego hamulca aero . Wydaje mi sie że były też ograniczenia co do prędkości przy jakiej można wysuwać peryskop.

 

Oczywiście, że coś takiego było. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę że nawet początkujący miłośnik MiGusiów by się połapał, co mogłem wyszukałem i wrzucam.Tak ja pisałem , obowiazkiem technika było włączyć przełącznik w II kabinie na AUTOMAT, i sprawdzić poprzez zamknięcie osłony kabiny [styki na osłonie ] czy peryskop się otworzył [podniósł do góry ]reszta działa się automatycznie .Po starcie , po nabraniu predkości i schowaniu podwozia , peryskop automatycznie sie chował. Przy lądowaniu , przy prędkosci lądowania , po wypuszczeniu podwozia peryskop automatycznie się podnosił. Mechanizm chowania i wysuwania peryskopu umiejscowiony był na wiatrochronie -silnik elektryczny , czujnik prędkosci , sruba ślimakowa ciągnąca lub pchająca zwierciadła. Proste i bardzo funkcjonalne. Instruktor-pilot mógł tez ręcznie schowac peryskop, tym samym przełącznikiem-do tyłu-i wtedy przy lądowaniu peryskop się nie wysuwał.Piloci instruktorzy bardzo często zaliczali lądowania z II kabiny , własnie z użyciem peryskopu.

widok ogólny peryskopu

 

widokperyskopu.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

 

peryskopiikabinymig21um.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

 

932321um.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

 

peryskopiikabina.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

Kołowanie:

widokziikabiny21umkoowa.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

Lądowanie

peryskop21umldowanie.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

Widok na zamknięty peryskop:

2210v.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

2474770img.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

2224a.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

Prawa burta II kabina -przełącznik Automat-Schowany[ABTOM.-YbOPKA]

azsperyskop2.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

azsperyskop.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

Nie wiem czy mi to wyszło , ale niżej podaję link do filmiku z kabiny 21UM ukazującego lądowanie i kołowanie z perspektywy II kabiny poprzez peryskop.

http://yfrog.com/5mmig21umldowaniez

Znalazłem to kiedyś w otchłaniach intenetu, myslę że nikt nie będzie miał mi tego za złe. Jako podziękowanie prezentuję zdjęcie autora , pilota z Babich Dołów:

pilotx.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

Dziekuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobra peryskop mamy rozpracowany, czy można było odciąć od sterowania z II kabiny ucznia? Orczyk i drążek I i II kabiny były chyba połączone mechanicznie więc logika podpowiada mi że nie można było takiej opcji zrobić, ale wiadomo Ruskie mają łeb sześć na dziewięć więc może jakiś patent zastosowali.

Pozdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Leszek, bo to (twój) schemat z godłem 1 Dywizjonu lotniczego MW. Godło eskadry nie uległo zmianie, ale nie była to już 1 a tzw. eskadra A. Przejrzałem jeszcze raz kilka ostatnich stron tego wątku i jest tam czarno białe zdjęcie tej maszyny, zwróć uwagę. Potwierdza to co mówiłem, pierw godło 34 PLM potem 1 eskadry, oczy (kiedy te utracił nie wiem) i godło 2 klucza. Dopiero po przemianowaniu nowe godło pułkowe ;) Także nie widzę sensu robienia godła samej eskadry, bo gdy zdarto to 34 PLM namalowano zaraz 1 Dywizjonu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Leszek.Sz.-czy Szanowny Pan w ramach doposażenia Krzesin w samoloty nie reaktywuje prawdziwego lotnictwa i nie buduje swojej eskadry 21? Jedyna możliwość ,aby odciąć uczniowi możliwość sterowania samolotem w sytuacji w której instruktor widzi iż szkolony pilot sobie nie poradzi, to na 21UM odłączenie w II kabinie możliwosci sterowania silnikiem z I kabiny.Krótka komenda -przejmuję stery, szkolony pilot bez dyskusji pwinien zdjąć rękę z DSS [ dżwignia ster. s-kiem], puścić drążek sterowy , nogi zdjąć z orczyka , dociągnąć pasy i się modlić. Bo przeżyć , przeżyje ,ale zj...ka i to potężna go po lądowaniu nie minie.W sytuacji kiedy uczeń nie słucha poleceń instruktora [ nie mogę sobie jakoś tego wyobrazić ], ale w takich chwilach zachowania mogą być nieprzewidywalne, instuktor może odłączyć u siebie w II kabinie sterowanie silnikiem przez ucznia. i wtedy wykorzystując właśnie peryskop sprowadza s-lot do lądowania.

PYD B I KAbINE-czarna dzwigienka zakończona żółtym kołpaczkiem-RĘCZNE STEROWANIE SILNIKIEM W I KABINIE - w tym położeniu -odłączone- wcisnąć i przesunąc do przodu -sterowanie s-kiem z I kabiny włączone

photo87.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

photo93m.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

 

21umniewiadomybilzablok.jpg

A tak się kończy jak Inspektor[ przełozony egzaminujący Instruktora ] myśli o d...ie Maryny, i swoimi wyciągniętymi luzacko" kopytami " zablokował orczyk w II kabinie. Po prostu nie zdjął nóg z orczyka , przy wykołowaniu s-tu i pilot z I kabiny nie zdążył skręcić i wylecieli w trawę. Nie wiem kto z Nas 3 [ bo to była moja Szparka ] był bardziej zdziwiony , tyle że piloci dławili się ........., a ja dławiłem się , bo nie wypadało się smiać

Uploaded with ImageShack.us

O możliwościach odłączenia uczniowi wskazań przyrządów, instalacji itp. przez instruktora ,ale już w ramach szkolenia napisze i wkleję zdjęcia wkrótce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie było tak tragicznie , w koncu to tylko parę mb trawy , a pózniej tylko kilkadziesiąt mb betonu, a ludzi jak widac sporo. Zresztą w tamtych czasach wszystkie samoloty przylatujace wpychało się na miejsca postoju. Płaszczyzny postojowe na lotach nie umożliwiały wkołowania , tak więc jednym z elementów lotów było z...nie jak wół w kieracie przy wpychaniu maszyn. A było co wpychać, średnio na lotach było ok.20 bojowych , 4-6 UM, i do tego Iskry.No i przede wszystkim zgrana ekipa ludzi z obsługi, a nie wypierdki wychowne na hasłach"profesionalizacji "armii, z laptopem w jednej ręce , komórką w drugiej, wezwaniem do spłacenia kredytu w zębach i marzeniem o zmianie fury na full wypas.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

babcia131, Leszek.Sz. - baaaaardzo serdecznie dziękuję!!

W imieniu swoim (choć, zanim ja się wezmę za UM'a w 1/72, to trochę czasu minie) i kolegi, który kończy UM'a w 1/48. I go tu pokaże, już o to zadbam Dzięki raz jeszcze!

Pozdrawiam!

PrzemekK

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21umniewiadomybilzablok.jpg

A tak się kończy jak Inspektor[ przełozony egzaminujący Instruktora ] myśli o d...ie Maryny, i swoimi wyciągniętymi luzacko" kopytami " zablokował orczyk w II kabinie. Po prostu nie zdjął nóg z orczyka , przy wykołowaniu s-tu i pilot z I kabiny nie zdążył skręcić i wylecieli w trawę. Nie wiem kto z Nas 3 [ bo to była moja Szparka ] był bardziej zdziwiony , tyle że piloci dławili się ........., a ja dławiłem się , bo nie wypadało się smiać

 

ta fotka z PFM na trawie to dla sprawdzenia czy uważamy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sciagnąłem to zdjęcie z rosnowskiej strony, byłem przekonany że to moja szparka, ale wstyd, rzeczywiście , widać nawet pokrywę luk zb. spirytusowego.Przepraszam, ale obciach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziękuje Ale tylko jednego zdjęcia nie posiadam z tej serii Ale miło pamietać i wiedzieć o tym ,że można ufać i polegać tutaj na miłośnikach lotnictwa. POZDRAWIAM

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.