Skocz do zawartości

MiG-21


emeryt

Rekomendowane odpowiedzi

Podchorazowie to latali na TS-11 ,SbLimach i Limach

No i co niektórzy chyba na IV roku zaczynali latać w pułkach na 21 , był chyba taki okres ?

No właśnie , jak to funkcjonowało w Dęblinie to na czym ? Na Irydach ? To wtedy mamy kolejną ciekawostkę .

Grzegorz napisał ze Ssz-445 wystarczał . To po kiego te S-13-100-300?

Do kontroli rezultatów strzelania do celów naziemnych i powietrznych, oraz do wykonywania strzelań ćwiczebnych

SSz-45-1-100-0S-jest przeznaczony do jednoczesnego fotografowania obrazu siatki / znacznik / celownika i celu podczas lotów szkolnych.

W pierwszym wariancie pilot mógł być pewien rezultatu, przy SSz mógł dywagować -trafił -nie trafił - ja to tak rozumię .Ale ja nie latałem

W sumie to takie trochę masło- maślane , ale widocznie efekty były bardziej przejrzyste , przynajmniej w celach oceny postepu szkolenia .Teraz to dopiero zabrzmiało .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

SSz-45-1-100-0S-jest przeznaczony do jednoczesnego fotografowania obrazu siatki / znacznik / celownika i celu podczas lotów szkolnych.

 

I nie tylko bo tenże fotokarabin współpracował z urządzeniem czasowym WM-2, które przedłużało czas pracy fotokarabinu do max. 3 s. od momentu puszczenia przycisku bojowego. Urządzenie to na szparkach było w przednim luku technicznym a na bojowych ( M/MF/Bis ) za 25 wręgą na grzbiecie kadłuba. Gdy WM-2 jest włączony efekty strzelania są widocznie bardzo ładnie na filmie. Więc dalej twierdzę, że gondole te były zbyteczne dla samolotu z fotokarabinem SSz 45. No ale trzeba byłoby przejrzeć program zastosowania bojowego U/US/UM aby jednoznacznie stwierdzić do jakich ćwiczeń latano z tymi gondolami.

Jako ciekawostkę podam, iż z Sochaczewa do Zegrza przekazaliśmy samolot UM 6508 który po remoncie w Dęblinie przyleciał z silnikiem R-13 a myśmy nie mieli aparatury kontrolno pomiarowej i przeszkolonych ludzi na ten typ silnika i jako jedyny w pułku miał gondolę strzelecką z karabinem A-12,7. Gondola ta wraz z karabinem nigdy nie była używana .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I czemu pod róznymi skrzydłami ? Kanał lewy ? kanał prawy ?
Pod różnymi na UM. Na bojowym aparat 300mm mocowany był w tym samym korpusie , tylko trochę z tyłu -część na rys. nr 12.Może na UM tak poprowadzili okablowanie, może nie mieli jeszcze tak genialnych pomysłów ? Fakt pozostaje faktem -na BISIE jest 2 w 1.Coś mi w łepetynie świta , ale nie jestem pewien skojarzeń. Wydaje mi się , [najwyzej będę się czerwienił ] ,ze gondole zaczęli zakładać na UM , gdy "młodzi " zaczęli się szkolić w lotach na przechwycenia .Podejście , namierzenia , odpalenia , wyjścia z ataku , bijcie nie wiem , ale tak coś kojarzę że podwieszali to zamiast szkolnych rakiet.[ na UM - oczywiście ] No czemuś to musiało służyć, objawienie niestety na mnie nie przyszło.Więcej zdjęć , doładniejsze efekty ataku .? Aż tak bardzo w ciągłym szkoleniu to potrzebne póżniej nie było.

Grzegorz5710- a nie masz czasem znajomych na pewnym Forum Miłośników....? Tam jest co najmniej 2 byłych pilotów z 21, może Oni coś będą konkretniej wiedzieć ? Tylko może się okazać że tez u Nich nikt tego nie zakładał..Bo kwestii technicznych to raczej nie rozgryziemy .

No ale trzeba byłoby przejrzeć program zastosowania bojowego U/US/UM aby jednoznacznie stwierdzić do jakich ćwiczeń latano z tymi gondolami.

Szkolenie szkoleniem , ale widocznie bardzo dobrze obywano się i bez tego , skoro większość ludzi tego wogóle nie widziała na samolocie .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Filmik pierwsza klasa. Aż przypominają się chwilę gdy latały te żelazka nad głowami. Szkoda tylko ,że to ostatni lot. To dopiero musi być przeżycie dla takiego pilota .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, jak zrobimy zrzutkę dla pana Niemczyckiego to zobaczymy szparkę w powietrzu ponownie!

Ja osobiście wierzę, że się uda bo tak samo jak Wy tęsknię za widokiem i rykiem dopalacza 21.

Najbardziej utkwiło mi w pamięci jak zegrzańskie bisy przylatywały na remont główny po 4szt. Aż mam ciarki...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

babcia131 troszkę wspomnień

 

Dzięki .Film z pożegnalnego lotu jednocześnie 3 -4 pilotów, stąd ten wspólny przelot na UM. Krążą zdjęcia z tych chwil, wczoraj wycyganiłem następne.To na pewno jest z tego dnia , nie za bardzo kojarzę nazwiska pilotów którzy wtedy odeszli .Muszę rozpytać trochę ludzi , ale tych jest coraz mniej , albo rozeszli się po świecie .Może Grzegorz 5710 popyta swoich "kontaktów "

poegnalnylotmjrkdry.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

Ostatnie ? zdjęcie z technikami .Pilot ten niższy to płk. Hoderny -ale nie wiem czy On też wtedy wykonywał lot pożegnalny .Drugi pilot .kpt. Kędra ? chyba jeden z bohaterów tego dnia

 

rajchelnngardasjancewic.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

Piloci uczestniczący w lotach pożegnalnych -z lewej strony obecny

Komendant Szkoły Orląt -wówczas kpt. Rajchel , następny pilot -kpt.Kędra ?, następny obecnie płk.Gardas i ostatni płk.Jancewicz.

Może jeszcze uda mi się coś znależć, negocjacje są owocne w zależności od humoru właściciela zdjęć lub kliszy .

A z tego filmiku to najlepiej podobają mi się te nakrycia głowy pilotów .Kurcze takich jeszcze nie mam, i szanse coraz mniejsze

A teraz prośba jak ściągnąć te filmiki z YouTuba -mam YouTube Downloader- ale cały czas pokazuje mi jakiś błąd .Do tej pory nie było problemów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Filmik z lotow pozegnalnych pochodzi z moich zbiorow. Jestesmy z kolega caly czas na ucyfrawianiu moich zbiorow.Mamy juz troszke 23-ich zrzucone.Jest tego bardzo duzo! od Goleniowa, Zegrza, Gdyni, i wielu wielu innych lotnisk i Minska z udzialem jeszcze pf-ow czy szparek takich nr jak 4502 na lotach do malborka roku 75-85 wiec warto czekac i obserwowac nasza stronke aviateam.pl niebawem beda sie ukazywac tam rozne ciekawe filmiki od zwyklych lotow na ziemi po ujecia w powietrzu!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obecnie w LZN we Wrocławiu... i w mojej gablotce. Kiedy go przywieźli do LZN (chyba w 1992 r.), byłem uczniem tej szkoły. Samolot przyjechał ze zbiornikiem z paszczą.

 

Samolot ten z Sochaczewa miał ostatni przelot do Oleśnicy a stamtąd dopiero przekazany do LZN we Wrocławiu .

Szczęki na zbiorniku - no cóż samolot należał do 2 eskadry a tam działał ostro kolega z naszego forum

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cinekf1 napisał

Wracając do tematu zasłonki w wersja bojowych "21" czesi mieli ją nawet na F-13

No tak , ale My rozmawialiśmy o Naszych 21. A w metodyce szkolenia , może nie dosłownie zacytuję ,pisze "

że do lotów wg przyrządów dopuszcza się pilota który przećwiczył i zaliczył loty w zasłoniętej kabinie na 21UM i może wykonywać loty w TWA
" Więc z tym lataniem z zasłonką na bojowym to chyba takie pobożne życzenia , może na początku fascynacji radzieckim programem szkolenia .Ale łaskawie zezwalali odsunąć i to jest najwazniejsze.

 

PS.I weżmy poprawkę na to iż jest to egzemplarz " muzealny" Na taki można zawiesić , podwiesić i zamontować wszystko .[ co tylko znaleziono w bocznych pomieszczeniach schronohangarów ]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sochaczewska 7502

Obecnie w LZN we Wrocławiu... i w mojej gablotce. Kiedy go przywieźli do LZN (chyba w 1992 r.), byłem uczniem tej szkoły. Samolot przyjechał ze zbiornikiem z paszczą.

Szparka 7502 przyleciała we wrześniu 1991r. do Oleśnicy. Tam ją nieco rozgrabiliśmy- konkretnie wytargałem z niej całą lawetę z wyposażeniem radiowym. Osprzęty na pewno wymontowały zegarek ACZS-1, jeszcze w Sochaczewie. Później, już rzutem kołowym, jakąś ciemną nocą, powleczono ją do Wrocławia.

Ten egzemplarz był nietypowo pomalowany- na kolor jasno szaro niebieski. Fakt, potwierdzam, na zbiorniku była paszcza.

 

Grzesiu, w Sochaczewie to nie było ostro...;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mariuszu - nie było ostro - rozumiem, że skromność przemawia przez Ciebie.

 

Ta szpareczka pierwotnie miała malowanie ciemno szaro niebieskie. Ale niestety pokrycie lakierowe z niej schodziło i siłami naszego PWR pomalowano ją na jasny kolor o którym piszesz. Podobnie był malowany 1507 i inne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.