Jump to content
DarkWing

Renault FT - TAKOM - 1:16

Recommended Posts

Rozpoczynam nową przygodę, tym razem Renault FT od Takom'a w skali 1:16.

Model stosunkowo świeżutki i jest to pierwszy model w tej skali z tej firmy. Części dość sporo, jest pełne wnętrze, wszystko odlane dość precyzyjnie. Jest też jeden skromny arkusz z blaszka fototrawioną. Jedyny minus to dość grube łączenia części z formą (podobnie jak u Trumpeter'a). Niestety jest troszkę szlifowania w miejscach łączenia form jest niewielki szew. Nadlewek póki co nie zauważyłem. Model jest bogaty w szczegóły ale mimo swej skali wszystko jest drobne - w końcu oryginał nie grzeszył wielkością .

Całość prac jest przewidziana 38 etapów - niektóre krótsze, niektóre dłuższe....

 

Etap 1

ift1_zpsaa7a118b.jpg

 

_MG_3724_zpsb2852d05.jpg

 

_MG_3725_zpsf1af052d.jpg

 

Etap 2

ift2_zps84801da8.jpg

 

_MG_3726_zps1471db97.jpg

 

Etap 3

ift3_zps51c7a184.jpg

 

_MG_3727_zps9632fab3.jpg

 

Etap 4

ift4_zps9d9209b2.jpg

 

_MG_3728_zps4439339a.jpg

 

Całość po złożeniu części z etapów 1-4

ift1-4_zps33df6325.jpg

 

_MG_3730_zpsff61cf59.jpg

 

_MG_3731_zps8dbe1b44.jpg

 

Pozwoliłem sobie na małą waloryzację dorabiając przewody zasilające. Listwa zbiorcza to rurka gumowa, przewody wykonałem z drucika cynowego o śr. 0,56 mm.

_MG_3732_zps9baa9db8.jpg

 

Teraz muszę całość odpowiednio pomalować i silnik będzie skończony.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zapowiada się ciekawy warsztat. Super że pokazujesz szczegółowo etapy budowy - zawsze może się przydać przy scratchu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

witam ,ładny model się zapowiada ,wypraski są

w tym kolorze czy malowałeś ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
...wypraski są w tym kolorze czy malowałeś ?

 

Wszystkie ramki są w kolorze brązu, mini antykorozyjnej.....

 

Silnik skończony

 

_MG_3736_zps05766d8b.jpg

 

_MG_3737_zps219e98f0.jpg

 

_MG_3738_zpsb80a103c.jpg

 

Krótko o tym jak i czym był malowany. W pierwszej kolejności całość malowałem czarnym podkładem w spray'u. Następnie górna część psikana z aero ModelMasterem Gun Metal, część dolna (misa olejowa) ModelMasterem Aluminium NonBuff. Po aluminium dół napylony X-31 Titanium Gold i na koniec X-32 Titanium Silver. Przewody oraz popychacze zaworów to Tamiya X-34 Metal Brown. Opaski przewodów gumowych oraz zbiornika to oczywiście Aluminium MM. Przewody zapłonowe oraz rura gumowa to Pactra Flat Black. Głębię wydobyłem Tamiya X-19 Smoke. Ślady po oleju, zacieki to rozcieńczona czarna Pactra Semi Gloss. Po wyschnięciu całość psiknięta ze spray'a Vallejo Varnish Matt. Na to troszkę pigmentów od Mig'a oraz z zestawu Tamiya Wathering (kurz, przybrudzenia oraz odrapania). Na koniec ponownie Vallejo Varnish Matt.

Efekt różnicy "gołych" części a pomalowanych dobrze widać na poniższym zdjęciu

 

porsil_zps12c2ae2e.jpg

 

Etap 5

ift5_zps5aa92f5e.jpg

 

_MG_3733_zps9f183ff0.jpg

 

_MG_3734_zps80c266ce.jpg

 

Malowanie podobnie jak w przypadku silnika. Kolor obudowy chłodnicy musiałem jednak dorobić sam gdyż instrukcja przewiduje Medium Blue, który mi nie do końca odpowiadał. Postanowiłem więc uzyskać barwę z mieszanki X-14 Sky Blue + XF-54 Dark Sea Grey. Niestety nie podam proporcji - robiona na oko, do uzyskania pożądanego odcienia. Całość wyszła następująco

 

_MG_3739_zpsfea6ffa4.jpg

 

_MG_3740_zps45181b82.jpg

 

i dla porównania...

porchlod_zpseb93f725.jpg

 

Są też już gotowe przekładnie z hamulcami ale nie pokazuję ponieważ nie chcę zakłócać kolejności budowy, kolejnym etapem ma być połączenie silnika z chłodnicą.

Mam nadzieję, że jakoś to wychodzi....

Share this post


Link to post
Share on other sites

świetna relacja "krok po kroku"

Share this post


Link to post
Share on other sites

witam ,tak powinny wyglądać wszystkie prezentowane

warsztaty "krok po kroku"

życzę powodzenia i kibicuję

Share this post


Link to post
Share on other sites

jeśli się podoba to działam dalej...

 

Etap 6

ift6_zpsc5e38960.jpg

 

Nastąpiło połączenie wcześniej przygotowanych podzespołów: silnika z chłodnicą. Jedynym elementem który doszedł to przewód łączący chłodnicę z blokiem silnika.

_MG_3743_zps8f65cedd.jpg

 

_MG_3744_zpse3d95168.jpg

 

Etap 7

ift7_zpsd7ac80ab.jpg

 

Wspomniane już wcześniej przekładnie wraz z hamulcami.

_MG_3735_zps91c89e56.jpg

 

i na gotowo....

_MG_3741_zps075c859c.jpg

 

_MG_3742_zps032ba2a2.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super ten kolor ci wychodzi - to efekt zastosowania Tamiya Smoke?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nareszcie ktoś mi pokazł jak się powinno prowadzić warsztat. Malowanie cudowne, tylko człowiek się załamuje, że jeszcze bedzie musiał cwiczyć 10 lat żeby dojść do takiej perfekcji. Trzymam kciuki za dokończenie warsztatu na takim wysokim poziomie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

W końcu łączysz swoje ogromne umiejętności modelarskie z odrobiną technik brudzenia i efekt jest imponujący.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Widzę, że się podoba i to mnie cieszy.

 

Etap 8

ift8_zps6e8a7587.jpg

 

Ścianka działowa - ogniowa.

Zaczęły się schody ... Oryginalny plastik jak wiadomo jest w kolorze rudego brązu. Zamalowanie go to koszmar, szczególnie na biało..... Najpierw próbowałem szarym i białym podkładem... wychodził piękny róż... wrr... W końcu wpadłem na pomysł: w pierwszej kolejności czarny półmat - spray. Na to Szary podkład - spray i biały podkład - spray. Finalnie Vallejo 70.918 Ivory - aero. Zabezpieczenie matowy bezbarwny Vallejo - spray. Brudzenie to ModelMaster Gun Metal (odpryski i obtarcia), Tamiya Weathering Master A+C+D oraz pigmentyVallejo Set No.1 + No.2 . Na koniec oczywiście bezbarwny mat .

Proszę oceńcie jak wyszło.....

 

_MG_3745_zpsd90b227a.jpg

 

_MG_3746_zps8bf9db84.jpg

 

I na koniec etapu połączenie ścianki ogniowej z przekładnią

_MG_3747_zps8a7133b9.jpg

 

Na sam koniec prac przy silniku (po połączeniu ze skrzynią oraz po wmontowaniu na podłodze) dodam jeszcze kilka mokrych plam oleju tu i tam...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na sam koniec prac przy silniku (po połączeniu ze skrzynią oraz po wmontowaniu na podłodze) dodam jeszcze kilka mokrych plam oleju tu i tam...

... i nikt nie uwierzy, że to model. Leżę rozwalony jak dotąd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Duży respekt. Model będzie prezentował się rewelacyjnie.

PS. tylko wsiąść i jechać.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Etap 9

 

ift9_zps4d1eeb0a.jpg

 

Na początek przygotowanie podłogi. Już na tym etapie wkleiłem przednią część, aby móc całość pomalować i wybrudzić. Cały proces przebiegał identycznie jak w przypadku ścianki ogniowej. Szkoda tylko, że praktycznie wszystko zniknie pod silnikiem, a w efekcie finalnym pod pancerzem.

_MG_3748_zps6f731c6f.jpg

 

Następnie przyszedł czas na montaż przedziału silnikowego...

_MG_3749_zps10044735.jpg

 

_MG_3750_zps2ceb15d7.jpg

 

i widok na całość podłogi

_MG_3751_zpsaad8d92f.jpg

 

Przy okazji przymierzyłem sobie boczną ściankę i.... SZOK. Obydwie ścianki są niesamowicie odkształcone !!! Gdyby to były niewielkie skrzywienia pewnie można by to skorygować klejem - nagiąć i przyłapać cjanoakrylem. Tu jednak naprężenia byłyby zbyt duże i na pewno by puściło. Myślałem nawet o próbie reklamacji u producenta ale szkoda mi czasu. Podjąłem więc próbę prostowania, najpierw pod wodą bieżącą - ciepłą. Niestety, marnie szło.... Druga próba to zanurzenie we wrzątku..... Ryzykownie ale... udało się. W dalszym etapie wrzucę zdjęcia przed i po prostowaniu.

Tyle na dziś...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chłopie! Ty spowodujesz, że tacy sklejacze jak ja uciekną z płaczem i porzucą modelowanie :(

Wielki szacun

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cześć

Świetnie prowadzisz swój warsztat - nic tylko naśladować. Wszystko bardzo przejrzyście podane - bardzo mi się podoba! Witać, że dobrze zgrałeś farby i dodatki - łady bardzo zakresy barw użyłeś - wszytko świetnie harmonizuje. Powodzenia w kolejnych etapach - będę zaglądał!

 

pozdrawiam serdecznie

Christian

Share this post


Link to post
Share on other sites

Brudzenie podłogi bajka, tylko teraz ten silnik troszke za czysto przy niej wygląda, he, he. Bardzo ładna relacja, aż miło zaglądać.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na prawdę piękny warsztat, prosimy wszyscy o jak najczęstsze aktualizacje, super roboty malarskie...Ogromny podziw z mojej strony:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Na prawdę piękny warsztat, prosimy wszyscy o jak najczęstsze aktualizacje....

Dziękuję i obiecuję, że będę się starał - dla Was.

Niestety, jak pisałem na początku, za +/- 2 tyg. nastąpi przerwa na czas.... hmm , do czasu kiedy wrócę.... Jeśli wrócę....

 

Etap 10

ift10_zps412a0792.jpg

 

Przedział kierowcy. Nie będę się dużo rozpisywał ponieważ użyte techniki były opisywane wcześniej. Podobna jest również kolorystyka, a co za tym idzie użyte farby. Do malowania siedziska oraz oparcia użyłem mieszanki kolorów (olive drab + russian green) w celu uzyskania koloru tkaniny która była używana w wojsku - dermy ?.

 

_MG_3752_zps94672684.jpg

 

_MG_3753_zps7a8434fa.jpg

 

Etap 11

ift11_zpsb26d445a.jpg

 

Osłona przekładni łańcuchowej zespołu napędowego. Całość wykonana z jednego kawałka blaszki. Po odpowiednim zagięciu całość jest spasowana idealnie. Ponieważ część środkowa (wewnętrzna) jest niewidoczna to można było miejsca łączenia blaszki dobrze wypełnić klejem cyjanoakrylowym co dało trwałe i pewne połączenie.

Przy okazji wykonania tego elementu chciałbym przekazać jedną uwagę dot. malowania. Po wymalowaniu kolorem bazowym Vallejo white Ivory całość psiknąłem bezbarwnym matem. Matowy lakier zastosowałem głównie po to, aby lepiej trzymały pigmenty. Na "gołej" farbie ciężko się "ciapie" - pigmenty słabo się wcierają. Dodatkowo robiąc odpryski metalizerem (ModelMaster GunMetal) zabezpieczam biel przed wchodzeniem w reakcję, co daje mi dodatkową kontrolę na precyzyjnym wykonaniem tych czynności. Metalizer jest dość agresywną farbą i czasami potrafi rozpuścić i rozmazać bazę.

 

_MG_3754_zps94672684.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Do malowania siedziska oraz oparcia użyłem mieszanki kolorów (olive drab + russian green) w celu uzyskania koloru tkaniny która była używana w wojsku - dermy ?.

 

Te elementy fabrycznie były robione z jasnej niemalowanej skóry więc raczej do zmiany (oczywiście z czasem ciemniała, ale raczej nie zieleniała ;) )

 

Wygląda to tak (kopia zgodna z oryginałem)

IMG_0475.JPG?gl=PL

Share this post


Link to post
Share on other sites
Do malowania siedziska oraz oparcia użyłem mieszanki kolorów (olive drab + russian green) w celu uzyskania koloru tkaniny która była używana w wojsku - dermy ?.

 

Te elementy fabrycznie były robione z jasnej niemalowanej skóry więc raczej do zmiany (oczywiście z czasem ciemniała, ale raczej nie zieleniała ;)

Dzięki bardzo za uwagę i fotkę. Rzeczony element troszkę potraktowałem pigmentami i myślę, że ujdzie....

 

Tymczasem po nieplanowanej dłuższej przerwie wracam do pracy

Etap 12

ift12_zps645c73b2.jpg

 

Prawa burta

_MG_3755_zpsce77f3db.jpg

 

Etap 13

ift13_zps86913a68.jpg

 

Lewa burta

_MG_3756_zps21cbda0a.jpg

 

Nie bardzo jest o czym pisać... ciągle to samo malowanie i brudzenie.... Zdjęcie lewej strony kadłuba wyszło troszkę niedoświetlone - w cieniu - dlatego wszystko wydaje się bardziej żółte niż jest w rzeczywistości....

Teraz kilka bardzo krótkich etapów z kilkoma "duperelami" i będzie można łączyć podłogę z burtami oraz powoli zamykać to ładne i bogate wnętrze.

Aaa... miałem dać fotki ukazujące zwichrowanie bocznych paneli. Niestety prostując te elementy zupełnie zapomniałem o zrobieniu zdjęć przed próbą ich naprawy. Musicie więc uwierzyć mi na słowo lub... kupić model i samemu się przekonać .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.