Jump to content

Polikarpov I-153 Chaika - ICM 1/32


Recommended Posts

Chciałbym zaprezentować Wam budowę przepięknego samolotu jakim jest Polikarpov I-153. Zestaw w skali 1/32 firmy ICM. To mój pierwszy model tego producenta i, powiem szczerze, jestem bardzo pozytywnie zaskoczony jego jakością. Jako że zestaw nie jest zbyt skomplikowany w budowie oraz ilość części nie przytłacza, początkowo planowałem zbudować model prosto z pudła. Analiza zdjęć znalezionych w sieci i literatury (nr 222 wyd. Militaria) skłoniła mnie jednak do zakupu zestawów waloryzacyjnych oraz dodaniu kilku detali wykonanych własnoręcznie. Moim celem będzie zbudowanie możliwie najwierniejszej repliki tego samolotu.
49073351996_d26dfb3485_o.jpg
49072823928_da8ffc89b1_o.jpg
 
Zacząłem od szoferki. W moim odczuciu najbardziej rażą przesunięcia form na elementach ramy oraz dźwigniach do przeładowywania karabinów maszynowych. Te drugie zresztą są bardzo uproszczone. Postanowiłem zatem ramę wnętrza oraz kilka innych elementów poprawić/zastąpić fototrawionymi lub wykonanymi własnoręcznie detalami.
49073353676_8f1ccb1a94_o.jpg
49073558572_067770908f_o.jpg
49073558307_484dd156ce_o.jpg

Poprawiłem wygląd wewnętrznych burt kadłuba. Zasobnik na naboje pistoletu sygnałowego to miks elementu z blaszki Eduarda + moja inwencja (rurka od Albiona 0,8mm). Sam pistolet też trochę podrasowałem.
49073557627_df72ccc053_o.jpg
49073352296_e5ea1a7b79_o.jpg
49073557432_4d60f1eed6_o.jpg
49073559532_b2c825e808_o.jpg
49073352776_649409e493_o.jpg

Podpicowałem także butle z tlenem i sprężonym powietrzem. Instrukcja modelu każe obie przykleić do ścian szoferki i, o ile ta ze sprężonym powietrzem (prawa strona) faktycznie umocowana była do ściany kadłuba, to ta mniejsza z tlenem w prawdziwym samolocie "wisiała" umocowana do ramy kokpitu. I z tym będzie trochę gimnastyki.
49072825633_33936f07b0_o.jpg
49073352196_5a24e4540d_o.jpg
49073558917_7ecd62969c_o.jpg
49073354071_6698534d61_o.png

Silnik. Zabawa z nim to w zasadzie sztuka dla sztuki - niemal całkowicie zniknie pod osłoną. Jednak bardzo przeszkadzały mi dosyć wyraźne przesunięcia form na osłonach popychaczy oraz widoczny ślad po sklejeniu połówek silnika, na "żeberkach" cylindrów. Porozcinałem, wyszlifowałem i złożyłem wszystko od nowa.
49072825803_744ba4c05d_o.jpg
49073559242_aee01d6bf7_o.jpg
49073559147_6d3b6c20f5_o.jpg
49073559742_4ae75021d5_o.jpg
49073558737_9ddd09da7b_o.jpg
49073353346_13137053f0_o.jpg

Kilka plastikowych profili, kabelków, drucików i jest git.
49072824343_6c8a720b99_o.jpg
49073557922_06d123fafc_o.jpg

Osłona silnika. Wyciąłem otwór we wlocie powietrza - oryginalnie był zaznaczony tylko jako wgłębienie oraz "wymieniłem" lufy  karabinów na własne, wykonane z mosiężnych rurek.
49072825358_39b56ae0a1_o.jpg
49073353516_00cc409688_o.jpg
49073353246_3867004526_o.jpg

Obecnie kończę uzbrajać ramę szoferki w detale, finiszuję z kolektorami wydechowymi i okapotowaniem silnika, a następnie biorę się za malunki.

  • Like 7
Link to post
Share on other sites
12 minut temu, rymulus napisał:

No, no Panie, jak przedmówca zaznaczył, piękna robota.

A teraz proszę mi napisać jak zrobiłeś pokrętło do butli.

Napisz mu: Dobrze :D 

Zajrzałem  jak się to na ramkach pierwotnie prezentowało - szczerze mówiąc nie powala. Mam wrażenie, że oglądam całkiem fajnie wypasione ramki 1/72, a nie do 1/32. A to co robisz świadczy o tym, że rezerwy w tym tkwią dosyć duże.  Będę patrzył, bo Czajka to bardzo ciekawy samolot. Mimo swojej anachroniczności już w momencie powstania  potrafił być samolotem całkiem przydatnym w warunkach frontowych. Fińscy piloci mówili, że jak się tego nie trafiło pierwszą serią, to nie było co dalej zaczepiać, bo w miejscu się potrafił odwrócić i się odgryźć.

Link to post
Share on other sites
43 minuty temu, rymulus napisał:

No, no Panie, jak przedmówca zaznaczył, piękna robota.

A teraz proszę mi napisać jak zrobiłeś pokrętło do butli.

Pokrętło(a) - druk 3D - kupione tutaj: mariomodelario - głównie z zamiarem użycia w modelach kolejowych 1/35. Na żywo robią niesamowite wrażenie, super jakość.

Dzięki za komentarze!

Link to post
Share on other sites

Ukończyłem kabinę szofera. Poprawiłem/dodałem kilka detali, cięgien i kabelków. Podpicowałem pistolet sygnałowy i pedały orczyka, do którego po wklejeniu podepnę cięgna.
49100630837_a41d6374ef_o.jpg
49100434616_7dcf66be5b_o.jpg
49099927313_d02770f01d_o.jpg
49100434486_816db666b8_o.jpg

Osłona silnika z okapotowaniem. Żywiczne końcówki wydechów oraz ich "ramki" od Quickboosta. Zestawową taśmę okapotowania zeszlifowałem i zrobiłem nową, po swojemu: taśma maskująca, kilka rurek, profili...
49073558412_4af4c2b379_o.jpg
49073558357_e2f838dfcb_o.jpg
49100630592_fae7368542_o.jpg
49100630552_ec53d1d422_o.jpg

  • Like 4
Link to post
Share on other sites
W dniu 20.11.2019 o 19:29, Mr. Jekyll napisał:

Polikarpov I-153 Chaika

A nie lepiej, zamiast tych pseudo angielskich dziwactw, napisać po prostu tak jak się to poprawnie tłumaczy, czyli Polikarpow I-153 Czajka?

  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...
Posted (edited)

Powoli zamykam kadłub. Pomalowałem wnętrza burt i ich detale. Na kratownicy dodałem trochę obić/otarć - gąbka i mały pędzel. Na koniec delikatny łosz z ciemnoszarej emalii.

49316720706_71057e71bb_o.jpg
49316227088_b1feb92205_o.jpg
49316226818_900157e244_o.jpg

Szoferka gotowa. Pomalowana, poobijana, upaćkana ziemistymi kolorami podłoga. Do pedałów orczyka dorobiłem cięgna, przykleiłem pistolet sygnałowy, tablicę (Yahu), a fotel ubrałem w pasy od HGW.

49316226283_1ecf341271_o.jpg
49316719911_78060b4c61_o.jpg
49316226393_a541e4312f_o.jpg
49316720066_a92a5356a5_o.jpg
49316720101_2fea7d4ca5_o.jpg

Edited by Mr. Jekyll
  • Like 6
Link to post
Share on other sites

Dzięki!  :D

Zamknąłem kadłub. Trochę pracy wymagało jego połączenie z dolnym płatem. Elementy skleiłem Tamiya Extra Thin, a wszelkie szpary oraz nierówności "poszpachlowałem" sprawdzoną mieszanką CA z pigmentem gun metal, która po nałożeniu  pozwala na niemal natychmiastową obróbkę. Odtworzenia wymagało też kilka linii podziału.
49346068981_c2ae52cc5c_o.jpg
49346281772_334641577d_o.jpg

Wkleiłem także żywiczną chłodnicę oleju (Quickboost) - ta zestawowa wyglądała mega bidnie.
49345607848_22891eaabd_o.jpg
49346281677_71ab623093_o.jpg

Poprawiłem wygląd rurki pitota na prawym zastrzale płatów (kawałek mosiężnej rurki)...
49346281857_8ec55cf88a_o.jpg
49346069081_658c01e2ef_o.jpg
49346281837_5abf91ff7e_o.jpg

...oraz zaczepów cięgien steru kierunku.
49316226718_6463f94950_o.jpg
49316720291_5fcb663eac_o.jpg

Na dziś mam już to wszystko w podkładzie i walczę górnym płatem.

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

To ja skleję może swojego I-153 w 1:48 z pudełka, bo oszaleję z tymi waloryzacjami... ale jak tu nie podpatrywać.

Cieszy oko Twoja praca!

Kibicuję

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Górny płat na swoim miejscu. Jego połączenie z kadłubem wymagało trochę obróbki i przerycia na nowo linii podziału. Cały płatowiec pomalowany podkładem (One Shot od Ammo), czeka na delikatny priszejding i kolorowanie.

49612816718_03cec73759_c.jpg
49612816683_6c9443ba04_c.jpg

Silnik pomalowany dark aluminium od AK. Teraz czas na detale i wash.

49613335486_8d005dc9d3_c.jpg

Link to post
Share on other sites
  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.