Jump to content

H&S Ultra i bańki


Recommended Posts

Forumowicze,

Mój syn 13l uczy się malować aero i idzie mu to coraz lepiej. Czasem jednak narzeka na bańki, które mu wylatują ze zbiorniczka tak, że nawet pryskają na zewn. Mnie temat aero i malowania średnio interesuje więc nie jestem w stanie mu pomóc. Dlatego pytanie do specjalistów - co może być przyczyną tych baniek?

Sprzęt:
- H&S Ultra
- AS186 2bar
- Vallejo Air (rozcieńczone)

Dziękujemy!

Edited by rafmart
Link to post
Share on other sites

To prawda, ale sam rodzaj farby raczej nie odpowiada za takie bulgotanie.
Takie bańki w aerku świadczą o tym że powietrze się cofa do zbiorniczka, przyczyn może być kilka.
Skoro czasami aż pryska to może po prostu air-cap w którym jest dysza nie jest dokręcony do korpusu aerka?

Link to post
Share on other sites

Ja mam jedno pytanie... czy aero jest dokładnie  wyczyszczony? Miałem podobne kwiatki z moją ultrą jak zapomniałem ją przemyć  po malowaniu i za dwa dni wziąłem się ponownie za pracę. 

Link to post
Share on other sites

Witaj, banki powstaja gdy podawane cisnienie nie moze swobodnie przejsc przez dysze. Najczesciej spowodowane jest to zabrudzeniami (w dyszy albo kanalach powietrznych), zagesta farba (np tamiya czy revell rozcienczam 1:2), za duzy, cisnieniem w stosunku do przygotowanej farby (a wiec znowu farba robi sie wzglednie) zagesta albo kombinacja tego wazystkiego. Zaczalbym od gruntownego wyczyszczenia 😉

Link to post
Share on other sites

Dziękuję wszystkim za odpowiedzi. Aero po każdym użyciu jest dokładnie czyszczone. 

Być może rzeczywiście przytyka / zasycha w trakcie użytkowania - syn będzie zwracał uwagę czy bańki powstają od razu po rozpoczęciu pracy czy po jakimś czasie.

Obawiam się, że może to być też kwestia nieszczelności air capa. Pamiętam, że kiedyś bezpośrednio po umyciu (czyli był jeszcze mokry), podpięliśmy go pod kompresor i bańki spod tego air capa wyłaziły. Spróbujemy go lepiej dokręcać ale po lekturze tego postu:

https://modelwork.pl/topic/37919-nowy-hs-ultra-i-problemy/

obawiam się, że ten tym tak ma. Może spróbuję dać tam trochę taśmy teflonowej ale skoro jest to element, który się co chwilę odkręca to pewnie średnio ma to sens.

Jeszcze raz wszystkim dziękuję. Oczywiście dalsze komentarze / wskazówki mile widziane 😉

Link to post
Share on other sites

No mysle ze jak brud zatyka dysze, to powietrze dochodzace wezykiem z kompresora swoim kanalem nie moze przejsc, wiec szuka ujscia, najlpsze wrota ma zaraz przez zbiornik od  dolu, ktory wypelniony farba zaczyna bulgotac. No i do tylu w kierunku spustu. Nie upieram sie, moze sie myle... 

Link to post
Share on other sites

Mylisz się i błędnie określasz zasadę działania aerografu. Powietrze i farba w tych urządzeniach spotykają się dopiero za dyszą. Powietrze zasysa farbę z dyszy podciśnieniem. Obecność sprężonego powietrza w miejscach przeznaczonych dla farby oznacza, z definicji, nieprawidłowość w  działaniu aerografu.

Link to post
Share on other sites

Gonzo ma oczywiście rację. Można jeszcze uściślić, że do dyszy doprowadzona jest jedynie farba. A powietrze doprowadzone jest obok i opływa dyszę dookoła. Jeśli powietrze pojawia się w zbiorniczku, to ma trzy drogi aby się tam dostać.

1. Między dyszą a korpusem. Złe uszczelnienie dyszy.

2. Przez wylot (czubek) dyszy, "pod prąd" farby. Zwykle gdy osłona dyszy (air cap) jest wysunięta do przodu bardziej niż trzeba, lub dysza jest schowana głębiej niż trzeba. W obu wypadkach, dysza za mało, lub wcale wystaje z osłony. 

3. Przez pęknięcie w dyszy.

Link to post
Share on other sites
W dniu 28.03.2020 o 11:18, rafmart napisał:

 

Jeszcze raz wszystkim dziękuję. Oczywiście dalsze komentarze / wskazówki mile widziane 😉

Dyskusja zaczyna wchodzić w etap, gdy każdy zaczyna dzielić włos na czworo i szukać coraz bardziej nieprawdopodobnych przyczyn. Mam H&S Ultra. Jeżeli jest dobrze myty i czyszczony oraz dysza jest dobrze dokręcona to baniek nie będzie. Jeśli natomiast bańki pojawiają się w którymś momencie podczas malowania, to zobacz, czy nie używacie stojaka na aerograf podobnego do tego poniżej. Ma on otwór, w który wkłada się aero. Ultra ma dyszę AIRCAP wkręcaną w korpus, przy wyciąganiu z takiego stojaka łatwo musnąć o krawędzie otworu i minimalnie obrócić aero w lewo (dosłownie pół milimetra obrotu wystarczy) co wywołuje nieszczelność między dyszą a korpusem i w efekcie bańki. U mnie działo się to wielokrotnie:) Rozwiązania:

- lekko sprawdzać dokręcenie dyszy po każdym odłożeniu

- wyciągać aerograf ze stojaka lekko przekręcając go w prawo, żeby dysza się nie odkręcała

- kupić inny stojak

 

Pzdr:)

 

0e4c96434c09ea8e6c1f727a581c731e.jpg

Edited by knoor
Link to post
Share on other sites
23 minuty temu, knoor napisał:

Dyskusja zaczyna wchodzić w etap, gdy każdy zaczyna dzielić włos na czworo i szukać coraz bardziej nieprawdopodobnych przyczyn

No bo jak się nie zna konstrukcji i zasady działania fukawki to i komentarze są od czapy.

23 minuty temu, knoor napisał:

Ultra ma dyszę wkręcaną w korpus

Nie ma. wink4

Pozdrawiam.

Edited by Super_Hans
Link to post
Share on other sites
55 minut temu, knoor napisał:

Ultra ma dyszę wkręcaną w korpus

Wkładaną do air-capa - widzisz gdzieś na niej gwint?

image.thumb.png.553b1e3bab3a5bda9ceb9d6fde5d7441.png

Ja w ogóle nie wiem czemu tak kombinujecie jak koń pod górę, skoro autor wyraźnie napisał że pojawiają mu się bąbelki aż czasami nawet chlapie.
Żadne zabrudzenie czy nawet delikatne pęknięcie dyszy takich efektów nie powoduje. Tylko rozszczelnienie lub niedokręcanie air-capa skutkuje chlapaniem farby. I tutaj bym szukał przyczyny. Ewentualnie brak uszczelki, jeśli używany jest air-cap z uszczelką, jak u mnie, choć w fabrycznej Ultrze uszczelki nie ma.

Link to post
Share on other sites
10 minut temu, Solo napisał:

Wkładaną do air-capa - widzisz gdzieś na niej gwint?

image.thumb.png.553b1e3bab3a5bda9ceb9d6fde5d7441.png

Ja w ogóle nie wiem czemu tak kombinujecie jak koń pod górę, skoro autor wyraźnie napisał że pojawiają mu się bąbelki aż czasami nawet chlapie.
Żadne zabrudzenie czy nawet delikatne pęknięcie dyszy takich efektów nie powoduje. Tylko rozszczelnienie lub niedokręcanie air-capa skutkuje chlapaniem farby. I tutaj bym szukał przyczyny. Ewentualnie brak uszczelki, jeśli używany jest air-cap z uszczelką, jak u mnie, choć w fabrycznej Ultrze uszczelki nie ma.

Sorry majster, zmień dysza na air cap w mojej wypowiedzi i wszystko się zgadza.

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Panowie,

Spokojnie, nie ma się co kłócić 😉 Jeszcze raz bardzo dziękuję wszystkim za odpowiedzi i pomoc. 

Co do kwestii stosowania uchwytu to nie mamy podobnego - bo mamy identyczny 😉 Faktycznie - zwrócimy uwagę czy czasem wkładanie i wyjmowanie aero z niego nie powoduje minimalnego odkręcenia air-capa.

Mam jeszcze pytanie do Solo. Tak jak pisałeś - fabryczny aircap nie ma tej czarnej uszczelki. Gdzie kupić air-cap z taką uszczelką? Znalazłem coś takiego:

https://www.fine-art.com.pl/air-cap-0-15-0-2-mm-for-evolution-infinity-grafo-and-colani.html

ale ze zdjęcia nic nie wynika.

Rafał

 

 

Edited by rafmart
Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, rafmart napisał:

Mam jeszcze pytanie do Solo. Tak jak pisałeś - fabryczny aircap nie ma tej czarnej uszczelki. Gdzie kupić air-cap z taką uszczelką? Znalazłem coś takiego:

https://www.fine-art.com.pl/air-cap-0-15-0-2-mm-for-evolution-infinity-grafo-and-colani.html

Tak, możesz kupić ten air-cap, będzie pasował - w opisie masz napisane że to też do Ultry. Fine-Art to chyba najlepszy polski sklep z aerkami i częściami do nich.
Ale jeśli chcesz go kupić tylko dla uszczelki to nie musi to być potrzebne, te fabryczne nie mają uszczelki (mój nie miał) i nic tam nie bąbelkuje. Kup go tylko wtedy jeśli się upewnisz że cap jest uszkodzony.

Link to post
Share on other sites
Just now, Solo said:

Tak, możesz kupić ten air-cap, będzie pasował - w opisie masz napisane że to też do Ultry. Fine-Art to chyba najlepszy polski sklep z aerkami i częściami do nich.
Ale jeśli chcesz go kupić tylko dla uszczelki to nie musi to być potrzebne, te fabryczne nie mają uszczelki (mój nie miał) i nic tam nie bąbelkuje. Kup go tylko wtedy jeśli się upewnisz że cap jest uszkodzony.

Dzięki!

Link to post
Share on other sites
6 minut temu, rafmart napisał:

Co do kwestii stosowania uchwytu to nie mamy podobnego - bo mamy identyczny 😉 Faktycznie - zwrócimy uwagę czy czasem wkładanie i wyjmowanie aero z niego nie powoduje minimalnego odkręcenia air-capa.

 

No to na 95% to będzie to, wystarczy pilnować i będzie git;)

Link to post
Share on other sites
Just now, Solo said:

Acha, jedna uwaga: czy Ty masz w tej chwili dyszę 0,2 albo 0,15 mm? Bo air-cap musi pasować do dyszy.

Już dość dawno go kupiłem w standardowym zestawie - nic nie zmieniałem po zakupie. Niestety nie mogę się już doszukać szczegółów tego zamówienia. Ale jak patrzę teraz to domyślnie jest on z dyszą 0,2 więc chyba powinno pasować.

Link to post
Share on other sites

Aż z ciekawości sprawdziłem, bo mam taki stojak i evo. Faktycznie da się aircapa lekko odkręcić jak się mocno dociśnie i zrobi mały obrót. Może być to. :mrgreen:

Rafmart, jeśli synowi ultra nie puszcza powietrza między aircapem a korpusem to odpuść sobie uszczelkę. W kwestii bąblowania ona nie ma znaczenia a wręcz może nasilić problem jak "spuchnie" po myciu. 

Link to post
Share on other sites
8 minut temu, rafmart napisał:

Ale jak patrzę teraz to domyślnie jest on z dyszą 0,2 więc chyba powinno pasować.

Naturalnie, będzie pasować do dyszy i iglicy 0,2 i 0,15 mm. Ale jak wspomniałem, nie kupuje od razu bo prawdopodobnie Twój air-cap jest dobry, bo bardzo trudno jest go uszkodzić o ile aerka nie traktowałeś młotkiem. Drugi air-cap to zbędny wydatek. Upewnij się że cap dobrze się dokręca i nie ma tam jakiś luzów, czy zabrudzeń, może na gwincie. Ale pewnie dobre dokręcenie sprawę załatwi.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.