Jump to content

Spitfire Mk IXc 1/ 48 Eduard


marek d
 Share

Recommended Posts

 

Kolejny nudny model. Spitfire Mk IXc powstały z przeróbki Mk V. Do dywizjonu 303 trafił w czerwcu 1943.

Kilka marnych  / jak zawsze/  fotek.

ktre1j7.jpg

8Ob3CXR.jpg

LNVgTtL.jpg

aOU1gND.jpg

lIUf13v.jpg

M3BlqcB.jpg

hHVy5er.jpg

.. zbliżenia wrogiem modelarza. :cool:

LjCq60U.jpg

7ONhwtQ.jpg

Jak zawsze opinie mile widziane. Śmiało można kopać i rzucać pomidorami. Byle nie strzelać do modelisty. :stolek:

  • Like 20
Link to comment
Share on other sites

W dniu 28.06.2022 o 18:11, Xmen napisał:

można zalaikować.

Nie ukrywam że wolę słowo pisane / choćby jedno/ nawet te krytyczne.

No ale nasz świat powoli staje się fejsbukowo- obrazkowy. Wracamy do Lascaux.

Czasem też używam tych durnych emotek niestety.   :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kupa!

 

Proszę, jest jedno słowo i krytyczne, zgodnie z życzeniem autora. Co mu będę żałował, jak mu zależy.

 

Nawet jeśli jest tu kompletnie nieuzasadnione. Szczególnie z komentarzem Artura, bo spojrzenie na żywo jest niezastąpione i rzeczywiście model może prezentować się lepiej niż na zdjęciach. Ale to nie znaczy, że tu na fotkach prezentuje się źle. O nie! Rzeczywiście pretenduje do tego by woniać blachą na odległość, a ogląd w naturze może to jeszcze podkreślić. Udało się uniknąć prezentacji przeglądu technik malarskich oferując nam w zamian wizerunek Spitfire. No, prawie, bo tu troszkę za nachalnie ukazuje się nam efekt washa (chyba washa), a tam odrobinę brakuje skontrolowania ubytków farby w kontekście całości kompozycji (sorki za termin z malarskiego świata, ale akurat tutaj dobrze pasuje). Trzeba jednak pamiętać, że to są też rzeczy, które mogą być zdeformowane fotografią i lepiej przynajmniej zacząć od zaoferowania autorowi kredytu zaufania.

 

Ten model z pewnością wyrasta ponad poziom, gdzie spokojnie możemy mówić o hołdzie złożonym bohaterom tamtych czasów i nie tylko bez wstydu, ale wręcz z dumą można by pokazać go pilotom, którzy latali oryginalnym samolotem - tym sławnym i tym trochę mniej. Taka możliwość ( o hołdzie mowa, już nie o pokazaniu niestety) to jedna z wartości modelarstwa, ale i rodzaj kryterium oceny modelu i wyzwania stojącego przed modelarzem.

 

Brawo Marku!

Edited by greatgonzo
Link to comment
Share on other sites

Dziękuję kolegom za użycie klawiatury! Miło.

Gonzo; się rozpisałeś.

 I znów mam problem ; kpisz ze mnie?  czy serio?

W obu przypadkach powinienem zwinąć manatki z forum.

Doceniam że chciało Ci się napisać, dziękuję też za konsultacje warsztatowe.

Link to comment
Share on other sites

Ja to kpię tylko czasem i raczej nie z ludzi. Przynajmniej publicznie. Także serio, serio.

 

Ja tu indywidualnego stylu malowania nie widzę i także stąd pochwała, bo indywidualny styl jest w modelarstwie redukcyjnym niczym jak zawadą.

Stary jestem, może wzrok szwankuje :).

Link to comment
Share on other sites

Na Spitfirach to ja sie tak za bardzo nie znam. O tym że to wczesny Spitfire Mk IX przerobiony z Piątki świadczy tylko ten przerobiony panel  z lewej strony przodu kadłuba? Silnik się zmieścił pod blachy z Piątki? W nagłówku tak bardzo to podkreślana ta wczesna wersja... W ogóle Eduard taką robi w 1/48 czy 1/72? Wyszukiwarka coś mi strajkuje...

Link to comment
Share on other sites

O tym, że przerobiony z MkV świadczy serial. Silnika z osprzętem nie dałoby się zamontować w okapotowaniu MkV.

Rozróżnienie wczesny/późny sugerowane przez producentów zestawów należy traktować bardzo umownie. Spitfire był sukcesywnie modyfikowany i nie da się przeprowadzić jednoznacznej linii  dzielącej konstrukcję na wczesną i późną. Do tego liczne modyfikacje dotyczyły też istniejących, starszych egzemplarzy, dodatkowo utrudniając wyznaczenie takiej granicy..

Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, Maxy napisał:

Na Spitfirach to ja sie tak za bardzo nie znam.

To tak jak ja.

Jakimś wyróżnikiem wczesnych maszyn mogą być szerokie pokrywy bębnów amunicyjnych działka  ,  bąbel z prawej strony okapotowania silnika i stery wysokości.

Tak też Eduard dzieli swoje IX  dając odpowiednie elementy.

Najważniejsze patrzeć na fotki, czytać i pytać tych co wiedzą więcej.

Mimo wszystko też nie jestem pewien tych drutów IFF.

 

Edited by marek d
Link to comment
Share on other sites

No, tak, tylko czy ten przerobiony z MkV Spitfire przestał być wczesny, gdy latał nim Skalski? Zapewne wtedy miał już wąskie owiewki działek, bo te pojawiły się na przełomie 1943/44. To do kiedy jest wczesny?  Jak tu będzie wyglądała sprawa tych owiewek tuż za śmigłem z prawej strony?  Rzeczywiście na początku mieliśmy tylkoSpity IX w takiej konfiguracji. Ale CBAF ruszyła z produkcją MkIX późną zimą 1943 i montowane tam silniki nie miały przekładni Coffmana i pokrywy były gładkie. Tymczasem  Supermarine dalej montowała okapotowanie z owiewką, niezależnie od użytego silnika, bo tak było zasadnie logistycznie. Wyróżniki wczesny/późny przenikały się ze sobą, a samoloty z czasem zmieniały swój wizerunek.

 

Powiedziałbym, że IFF MkII to jednak anachronizm w tym samolocie w okresie służby w 303-im. Wtedy wprowadzono już IFF MkIII, więc choć we wcześniejszym okresie niewątpliwie samolot latał  z 'dwójką', to tu już raczej nie. Raczej.

 

A  i o co chodzi z tym panelem z lewej strony jako wyróżnikiem wczesnej wersji?

Edited by greatgonzo
Link to comment
Share on other sites

Nie wiem, chciałem mieć spita w takiej konfiguracji jak zrobiłem i tak zostanie.  Linki zawsze mogę zlikwidować

mały to problem choć mi szkoda.

Cytat

A  i o co chodzi z tym panelem z lewej strony jako wyróżnikiem wczesnej wersji?

Co miał na myśli kol. Maxy nie wiem. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.