Skocz do zawartości

Spitfire Mk IXc 1/ 48 Eduard


marek d

Rekomendowane odpowiedzi

 

Kolejny nudny model. Spitfire Mk IXc powstały z przeróbki Mk V. Do dywizjonu 303 trafił w czerwcu 1943.

Kilka marnych  / jak zawsze/  fotek.

ktre1j7.jpg

8Ob3CXR.jpg

LNVgTtL.jpg

aOU1gND.jpg

lIUf13v.jpg

M3BlqcB.jpg

hHVy5er.jpg

.. zbliżenia wrogiem modelarza. :cool:

LjCq60U.jpg

7ONhwtQ.jpg

Jak zawsze opinie mile widziane. Śmiało można kopać i rzucać pomidorami. Byle nie strzelać do modelisty. :stolek:

  • Like 20
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 28.06.2022 o 18:11, Xmen napisał:

można zalaikować.

Nie ukrywam że wolę słowo pisane / choćby jedno/ nawet te krytyczne.

No ale nasz świat powoli staje się fejsbukowo- obrazkowy. Wracamy do Lascaux.

Czasem też używam tych durnych emotek niestety.   :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kupa!

 

Proszę, jest jedno słowo i krytyczne, zgodnie z życzeniem autora. Co mu będę żałował, jak mu zależy.

 

Nawet jeśli jest tu kompletnie nieuzasadnione. Szczególnie z komentarzem Artura, bo spojrzenie na żywo jest niezastąpione i rzeczywiście model może prezentować się lepiej niż na zdjęciach. Ale to nie znaczy, że tu na fotkach prezentuje się źle. O nie! Rzeczywiście pretenduje do tego by woniać blachą na odległość, a ogląd w naturze może to jeszcze podkreślić. Udało się uniknąć prezentacji przeglądu technik malarskich oferując nam w zamian wizerunek Spitfire. No, prawie, bo tu troszkę za nachalnie ukazuje się nam efekt washa (chyba washa), a tam odrobinę brakuje skontrolowania ubytków farby w kontekście całości kompozycji (sorki za termin z malarskiego świata, ale akurat tutaj dobrze pasuje). Trzeba jednak pamiętać, że to są też rzeczy, które mogą być zdeformowane fotografią i lepiej przynajmniej zacząć od zaoferowania autorowi kredytu zaufania.

 

Ten model z pewnością wyrasta ponad poziom, gdzie spokojnie możemy mówić o hołdzie złożonym bohaterom tamtych czasów i nie tylko bez wstydu, ale wręcz z dumą można by pokazać go pilotom, którzy latali oryginalnym samolotem - tym sławnym i tym trochę mniej. Taka możliwość ( o hołdzie mowa, już nie o pokazaniu niestety) to jedna z wartości modelarstwa, ale i rodzaj kryterium oceny modelu i wyzwania stojącego przed modelarzem.

 

Brawo Marku!

Edytowane przez greatgonzo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, marek d napisał:

nasz świat powoli staje się fejsbukowo- obrazkowy.

Takie czasy panie Marku, takie czasy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję kolegom za użycie klawiatury! Miło.

Gonzo; się rozpisałeś.

 I znów mam problem ; kpisz ze mnie?  czy serio?

W obu przypadkach powinienem zwinąć manatki z forum.

Doceniam że chciało Ci się napisać, dziękuję też za konsultacje warsztatowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja to kpię tylko czasem i raczej nie z ludzi. Przynajmniej publicznie. Także serio, serio.

 

Ja tu indywidualnego stylu malowania nie widzę i także stąd pochwała, bo indywidualny styl jest w modelarstwie redukcyjnym niczym jak zawadą.

Stary jestem, może wzrok szwankuje :).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na Spitfirach to ja sie tak za bardzo nie znam. O tym że to wczesny Spitfire Mk IX przerobiony z Piątki świadczy tylko ten przerobiony panel  z lewej strony przodu kadłuba? Silnik się zmieścił pod blachy z Piątki? W nagłówku tak bardzo to podkreślana ta wczesna wersja... W ogóle Eduard taką robi w 1/48 czy 1/72? Wyszukiwarka coś mi strajkuje...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O tym, że przerobiony z MkV świadczy serial. Silnika z osprzętem nie dałoby się zamontować w okapotowaniu MkV.

Rozróżnienie wczesny/późny sugerowane przez producentów zestawów należy traktować bardzo umownie. Spitfire był sukcesywnie modyfikowany i nie da się przeprowadzić jednoznacznej linii  dzielącej konstrukcję na wczesną i późną. Do tego liczne modyfikacje dotyczyły też istniejących, starszych egzemplarzy, dodatkowo utrudniając wyznaczenie takiej granicy..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)
2 godziny temu, Maxy napisał:

Na Spitfirach to ja sie tak za bardzo nie znam.

To tak jak ja.

Jakimś wyróżnikiem wczesnych maszyn mogą być szerokie pokrywy bębnów amunicyjnych działka  ,  bąbel z prawej strony okapotowania silnika i stery wysokości.

Tak też Eduard dzieli swoje IX  dając odpowiednie elementy.

Najważniejsze patrzeć na fotki, czytać i pytać tych co wiedzą więcej.

Mimo wszystko też nie jestem pewien tych drutów IFF.

 

Edytowane przez marek d
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No, tak, tylko czy ten przerobiony z MkV Spitfire przestał być wczesny, gdy latał nim Skalski? Zapewne wtedy miał już wąskie owiewki działek, bo te pojawiły się na przełomie 1943/44. To do kiedy jest wczesny?  Jak tu będzie wyglądała sprawa tych owiewek tuż za śmigłem z prawej strony?  Rzeczywiście na początku mieliśmy tylkoSpity IX w takiej konfiguracji. Ale CBAF ruszyła z produkcją MkIX późną zimą 1943 i montowane tam silniki nie miały przekładni Coffmana i pokrywy były gładkie. Tymczasem  Supermarine dalej montowała okapotowanie z owiewką, niezależnie od użytego silnika, bo tak było zasadnie logistycznie. Wyróżniki wczesny/późny przenikały się ze sobą, a samoloty z czasem zmieniały swój wizerunek.

 

Powiedziałbym, że IFF MkII to jednak anachronizm w tym samolocie w okresie służby w 303-im. Wtedy wprowadzono już IFF MkIII, więc choć we wcześniejszym okresie niewątpliwie samolot latał  z 'dwójką', to tu już raczej nie. Raczej.

 

A  i o co chodzi z tym panelem z lewej strony jako wyróżnikiem wczesnej wersji?

Edytowane przez greatgonzo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem, chciałem mieć spita w takiej konfiguracji jak zrobiłem i tak zostanie.  Linki zawsze mogę zlikwidować

mały to problem choć mi szkoda.

Cytat

A  i o co chodzi z tym panelem z lewej strony jako wyróżnikiem wczesnej wersji?

Co miał na myśli kol. Maxy nie wiem. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.