HKK Napisano 1 Maja Share Napisano 1 Maja 35 minut temu, Maxy napisał: Polecam obejrzeć dokładnie zdjęcie Mustanga UZ L w malowaniu z końca wojny, tego ze szmatą na szkle tyłu kabiny. I inne tej serii produkcyjnej. Jedyne znane mi zdjęcie P-51B UZoL to Mustang III FZ180 czyli wyprodukowany jako P-51B-5-NA 43-6601. Model 104, czyli najwcześniejszych egzemplarzy serii 5-NA. Czy mógłbyś proszę podać jaki numer seryjny ma samolot o któym mówisz i gdzie mogę zobaczyć to zdjęcie. Tak naprawdę, to wolałbym się dowiedzieć jaki symbol miała modyfikacja (Technical Order) o której mówisz, bo Autorzy monografii Mushroom-a o niej nie wspominają. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
HKK Napisano 1 Maja Share Napisano 1 Maja Tutaj, od 1:03 fajnie widać Mustanga UZ-L i nawet widać reflektor w krawędzi natarcia lewego skrzydła. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Maxy Napisano 1 Maja Share Napisano 1 Maja He, he. Rzeczywiscie nie UZ ale SZ -L. U Musiałkowskiego pisze tak - NA 102/104 seryjne P 51 B wyprodukowane w Inglewood . W serii B-5NA zainstalowano zbiornik za kabina pilota i usunieto reflektor z krawedzi prawego skrzydła, B-15NA nowe silniki V-1650-7 w tej serii zmieniono również umiejscowienie skrzydłowych świateł nawigacyjnych. Na rysunku sa to P-51B 15,NA, F-6C-10NT, P-51C-10NT. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
HKK Napisano 1 Maja Share Napisano 1 Maja 26 minut temu, Maxy napisał: U Musiałkowskiego pisze tak - NA 102/104 seryjne P 51 B wyprodukowane w Inglewood . W serii B-5NA zainstalowano zbiornik za kabina pilota i usunieto reflektor z krawedzi prawego skrzydła, Zbiornik instalowano fabrycznie począwszy od P-51B-10NA i P-51C-10NT. We wcześniejszych seriach były instalowane jako modyfikacja polowa. Reflektora na prawym skrzydle nigdy nie było. Był od początku do końca na lewym. 30 minut temu, Maxy napisał: B-15NA (...)w tej serii zmieniono również umiejscowienie skrzydłowych świateł nawigacyjnych. Nie znam żadnych materiałów które by potwierdzały taką zmianę w P-51B/C. Natomiast taka zmiana nastąpiła i owszem, ale w modelu P-51D. Dotyczy to również reflektora do lądowania. W TBiU nr 69 jest sporo takich błędów. To nie wina Autora, bo dostęp do materiałów dzis a w 1981r (i to w Polsce) jest kompletnie neporównywalny. Nb. autorem jest Mietelski, nie Musiałkowski. Korzystanie z TBiU sprzed 40 lat jako wiarygodnego źródła informacji nie jest najlepszym pomysłem. I zupełnie niepotrzebnym. Rzetelnych materiałów nt. Mustanga jest w bród. 3 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Maxy Napisano 1 Maja Share Napisano 1 Maja rzeczywiście na zdjeciu SZ L w wyraźny spoób nie mozna dostrzec tych świateł. Chyba byłem w błędzie.... 2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wymysl Napisano 1 Maja Share Napisano 1 Maja 53 minuty temu, Maxy napisał: Rzeczywiscie nie UZ ale SZ -L Który SZ-L? Z 1945 znam dwa FX936 i KH528 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
HKK Napisano 1 Maja Share Napisano 1 Maja 5 minut temu, Wymysl napisał: Który SZ-L? Z 1945 znam dwa FX936 i KH528 Na zdjęciu w TBiU jest KH528 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Maxy Napisano 1 Maja Share Napisano 1 Maja Tak myslałem bo widziałem cos takiego, podpisane Crew_of_the_353rd_FG_Poses_With_War_Weary_P-51B_With_Malcolm_Hood Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Baas ArK Napisano 1 Maja Share Napisano 1 Maja Panowie, może odpuście z tym TBiU co? Przy obecnym dostępie do materiałów te zeszyty (starsze) mogą mieć najwyżej wartość kolekcjonersko-sentymentalną. Chyba, że zostaną do nich wydane wersje drugie, poprawione, rozszerzone - wide nr. 119 ->119bis. Żeby nie było, że tylko teoretyzuje: brakuje mi dwóch, żeby skompletować tematykę lotnictwa II wś. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
letalin Napisano 1 Maja Share Napisano 1 Maja W Arma Hobby dokładnie przestudiowano monografię Mustanga wydaną przez MON. https://armahobbynews.pl/blog/2021/12/11/zaczelo-sie-od-malej-ksiazeczki-moje-przygody-z-mustangiem/ 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
greatgonzo Napisano 1 Maja Share Napisano 1 Maja 11 godzin temu, HKK napisał: Ale też dołączam się z pytaniem. Które to konkretnie zmiany zostały w modelu Army pominięte lub współistnieją na wypraskach a nie powinny? Do mnie nie dołączasz., bo ja pytałem o Mustanga, nie o zestaw do sklejania. Co prawda zdziwiłbym się gdybym otrzymał odpowiedź :). 1 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
HKK Napisano 2 Maja Share Napisano 2 Maja (edytowane) 9 godzin temu, greatgonzo napisał: Do mnie nie dołączasz Ależ tak. Zadałem pokrewne pytanie tej samej osobie, więc dołączyłem do Ciebie. 9 godzin temu, greatgonzo napisał: Co prawda zdziwiłbym się gdybym otrzymał odpowiedź :). Przecież dostałeś. P-51B/C różnych serii miały różnice. Poza tym, zwrócono Ci uwagę, na istnienie oznaczeń NA i NT . Jeśli Cię to nie satysfakcjonuje, to zauważ, że ja zostałem zupełnie zignorowany Edytowane 2 Maja przez HKK Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
HKK Napisano 2 Maja Share Napisano 2 Maja 17 godzin temu, Maxy napisał: Tak myslałem bo widziałem cos takiego, To ciekawe zdjęcie, bo pokazuje P-51B-1NA 43-12433 czyli późny egzemplarz wczesnych serii ze światłami pozycyjnymi, oraz anteną jak w P-51D. Ale jest wcześniejsze zdjęcie tej maszyny ze światłami i anteną typowymi dla B/C. Wygląda na nieoficjalną przeróbkę w warunkach polowych. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KFS-miniatures Napisano 2 Maja Share Napisano 2 Maja ..wracając do tematu pipet.. 1/48 Sea Hurricane Mk IIc Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
greatgonzo Napisano 2 Maja Share Napisano 2 Maja Źródła mówią, że nowe umiejscowienie świateł pozycyjnych pojawiło się wraz z nowym skrzydłem bubbletopa. Bardzo późne garbate egzemplarze wciąż mają te światła w dotychczasowym standardzie. Teoretycznie w pozostałych samolotach (ok. 100 egzemplarzy B-15 i ok. 400 C-10, ale jakby poszukać lepiej niż ja to pewnie można te liczby jeszcze zmniejszyć) mogła nastąpić jakaś modyfikacja. Ale nie bardzo ma to sens, bo model był już na wykończeniu i w tym czasie trwała już produkcja D. HKK, ok, niech będzie. Rzeczywiście masz gorzej i widząc to nie pytam już nawet czym różniły się Mustangi z Dallas i z Inglewood. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Maxy Napisano 2 Maja Share Napisano 2 Maja Oczywiście kończymy sprawę. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
BRAVO112 Napisano 2 Maja Share Napisano 2 Maja Teraz, Maxy napisał: Oczywiście kończymy sprawę. Mustanga Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
em Napisano 2 Maja Share Napisano 2 Maja 5 godzin temu, greatgonzo napisał: Źródła mówią, że nowe umiejscowienie świateł pozycyjnych pojawiło się wraz z nowym skrzydłem bubbletopa. Bardzo późne garbate egzemplarze wciąż mają te światła w dotychczasowym standardzie. Teoretycznie w pozostałych samolotach (ok. 100 egzemplarzy B-15 i ok. 400 C-10, ale jakby poszukać lepiej niż ja to pewnie można te liczby jeszcze zmniejszyć) mogła nastąpić jakaś modyfikacja. Ale nie bardzo ma to sens, bo model był już na wykończeniu i w tym czasie trwała już produkcja D. HKK, ok, niech będzie. Rzeczywiście masz gorzej i widząc to nie pytam już nawet czym różniły się Mustangi z Dallas i z Inglewood. Prostym wyjaśnieniem dla świateł może być oślepianie załoganta, lub technologiczność produkcji. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
greatgonzo Napisano 2 Maja Share Napisano 2 Maja Mógłbyś, proszę, dodać jakieś rozwinięcie, bo mimo prostoty wyjaśnienia kompletnie nie rozumiem jak to ma działać. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
em Napisano 2 Maja Share Napisano 2 Maja Odbicia od chmur ,zamglenia mogły powodować gorsze warunki obserwacji załoganta lub załogantów lecących w formacji. Technologiczność , owiewka tłoczona z jednego arkusza blachy, czy też łaczona z dwóch połówek, pasująca na oba zakończenia skrzydeł. Czyli nie robimy dedykowanych ,lewa -prawa a mamy jeden item a światło, umiejscowione po środku owiewki. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
greatgonzo Napisano 2 Maja Share Napisano 2 Maja Rozumiem, że krótkie wypowiedzi cenione są w sieci, ale mnie ta komunikacja przerosła i dalej nic nie zrozumiałem. Jaka lewa prawa? Jakie odbicia chmur? W czym? Nawet nie wiem czy pytam na temat :(. Zrozumiałem tylko, że chłopaki z dywizjonu technicznego 353rd FG stwierdzili po tysiącach lotów operacyjnych i treningowych, że dość tych męczarni, że to się musi skończyć i załatwili sprawę instalując nowe cool światełka od nowszej wersji Mustanga na samolocie służącym do przywożenia piwa do jednostki. Ale to chyba bez sensu jest. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
em Napisano 3 Maja Share Napisano 3 Maja Rozumiesz, i pewnie posiadles wiedzę dlaczego tak zrobili. Że zmianami w samolotach tak jest, tysiące ,setki tysięcy godzin nalotu i dopiero ktoś kto chce i powiedzmy wie jak poprawić/zniwelować problem , nie rzadko mając nad sobą gościa który bierze na siebie tzw konsekwencje tych prac , wykonuje pracę ,które później we biurze konstrukcyjnym / fabryce są przekuwane na biuletyny , czy to opcjonalne czy też obowiązkowe. Choć są przypadki że znając problem producent postanawia przez cały okres eksploatacji swoich produktów/ samolotów/ nie robić z tym całkowicie nic. Odbicia od chmur , to też rozumiesz . Często w lotnictwie ,elementy płatowca zabudowane na lewej stronie tegoż, można zabudowywać na stronie prawej, a nawet działania odwrotne czyli elementy ze strony prawej można instalować na stronie lewej. Dużo zależy od pilotów i to tych którzy nie boją się artykułowac tego co ich irytuje podczas lotu na danym typie samolotu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lord_karton Napisano 3 Maja Share Napisano 3 Maja 5 godzin temu, em napisał: Często w lotnictwie ,elementy płatowca zabudowane na lewej stronie tegoż, można zabudowywać na stronie prawej, a nawet działania odwrotne czyli elementy ze strony prawej można instalować na stronie lewej. Czyli można zainstalować lewe skrzydło po prawe stronie, a nawet prawe po lewej?* *to taki żarcik 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
HKK Napisano 3 Maja Share Napisano 3 Maja (edytowane) 5 godzin temu, em napisał: Rozumiesz, i pewnie posiadles wiedzę dlaczego tak zrobili. Przecież nie chodzi o to, dlaczego tak zrobili. Powodów mogło być wiele, oczywistych bądź nie, i nie ma potrzeby nad tym dywagować. Pytanie jest: w jaki sposób modyfikacja nastąpiła na egzemplarzu ze zdjęcia . Zmiana na pewno nie była fabryczna, bo samolot latał wcześniej bez niej. Czy była nakazana przez oficjalny TO (Technical Order)? Na to śladów brak. Więc może mechanicy z 353FG na własną rękę dokonali przeróbki? Możliwe, ale też trochę dziwne. Owszem, jest to lekki offtop ale jednak dyskusja zaczęła się od tego, czym różniły się "wczesne" i "późne" P-51B/C oraz czy Arma Hobby zrobiła hybrydę różnych wersji produkcyjnych w swoim zestawie (jak twierdzi @Jostein) i gdzie konkretnie. Edytowane 3 Maja przez HKK Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
em Napisano 3 Maja Share Napisano 3 Maja (edytowane) Dlaczego zrobili, a nie sposób w jaki zrobili jest ta zagadka. Mogli zrobić, jak już pisałem na prośbę pilota. Edytowane 3 Maja przez em Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi