HKK Napisano 1 Maja 2024 Share Napisano 1 Maja 2024 35 minut temu, Maxy napisał: Polecam obejrzeć dokładnie zdjęcie Mustanga UZ L w malowaniu z końca wojny, tego ze szmatą na szkle tyłu kabiny. I inne tej serii produkcyjnej. Jedyne znane mi zdjęcie P-51B UZoL to Mustang III FZ180 czyli wyprodukowany jako P-51B-5-NA 43-6601. Model 104, czyli najwcześniejszych egzemplarzy serii 5-NA. Czy mógłbyś proszę podać jaki numer seryjny ma samolot o któym mówisz i gdzie mogę zobaczyć to zdjęcie. Tak naprawdę, to wolałbym się dowiedzieć jaki symbol miała modyfikacja (Technical Order) o której mówisz, bo Autorzy monografii Mushroom-a o niej nie wspominają. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
HKK Napisano 1 Maja 2024 Share Napisano 1 Maja 2024 Tutaj, od 1:03 fajnie widać Mustanga UZ-L i nawet widać reflektor w krawędzi natarcia lewego skrzydła. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Maxy Napisano 1 Maja 2024 Share Napisano 1 Maja 2024 He, he. Rzeczywiscie nie UZ ale SZ -L. U Musiałkowskiego pisze tak - NA 102/104 seryjne P 51 B wyprodukowane w Inglewood . W serii B-5NA zainstalowano zbiornik za kabina pilota i usunieto reflektor z krawedzi prawego skrzydła, B-15NA nowe silniki V-1650-7 w tej serii zmieniono również umiejscowienie skrzydłowych świateł nawigacyjnych. Na rysunku sa to P-51B 15,NA, F-6C-10NT, P-51C-10NT. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
HKK Napisano 1 Maja 2024 Share Napisano 1 Maja 2024 26 minut temu, Maxy napisał: U Musiałkowskiego pisze tak - NA 102/104 seryjne P 51 B wyprodukowane w Inglewood . W serii B-5NA zainstalowano zbiornik za kabina pilota i usunieto reflektor z krawedzi prawego skrzydła, Zbiornik instalowano fabrycznie począwszy od P-51B-10NA i P-51C-10NT. We wcześniejszych seriach były instalowane jako modyfikacja polowa. Reflektora na prawym skrzydle nigdy nie było. Był od początku do końca na lewym. 30 minut temu, Maxy napisał: B-15NA (...)w tej serii zmieniono również umiejscowienie skrzydłowych świateł nawigacyjnych. Nie znam żadnych materiałów które by potwierdzały taką zmianę w P-51B/C. Natomiast taka zmiana nastąpiła i owszem, ale w modelu P-51D. Dotyczy to również reflektora do lądowania. W TBiU nr 69 jest sporo takich błędów. To nie wina Autora, bo dostęp do materiałów dzis a w 1981r (i to w Polsce) jest kompletnie neporównywalny. Nb. autorem jest Mietelski, nie Musiałkowski. Korzystanie z TBiU sprzed 40 lat jako wiarygodnego źródła informacji nie jest najlepszym pomysłem. I zupełnie niepotrzebnym. Rzetelnych materiałów nt. Mustanga jest w bród. 3 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Maxy Napisano 1 Maja 2024 Share Napisano 1 Maja 2024 rzeczywiście na zdjeciu SZ L w wyraźny spoób nie mozna dostrzec tych świateł. Chyba byłem w błędzie.... 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wymysl Napisano 1 Maja 2024 Share Napisano 1 Maja 2024 53 minuty temu, Maxy napisał: Rzeczywiscie nie UZ ale SZ -L Który SZ-L? Z 1945 znam dwa FX936 i KH528 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
HKK Napisano 1 Maja 2024 Share Napisano 1 Maja 2024 5 minut temu, Wymysl napisał: Który SZ-L? Z 1945 znam dwa FX936 i KH528 Na zdjęciu w TBiU jest KH528 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Maxy Napisano 1 Maja 2024 Share Napisano 1 Maja 2024 Tak myslałem bo widziałem cos takiego, podpisane Crew_of_the_353rd_FG_Poses_With_War_Weary_P-51B_With_Malcolm_Hood Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Baas ArK Napisano 1 Maja 2024 Share Napisano 1 Maja 2024 Panowie, może odpuście z tym TBiU co? Przy obecnym dostępie do materiałów te zeszyty (starsze) mogą mieć najwyżej wartość kolekcjonersko-sentymentalną. Chyba, że zostaną do nich wydane wersje drugie, poprawione, rozszerzone - wide nr. 119 ->119bis. Żeby nie było, że tylko teoretyzuje: brakuje mi dwóch, żeby skompletować tematykę lotnictwa II wś. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
letalin Napisano 1 Maja 2024 Share Napisano 1 Maja 2024 W Arma Hobby dokładnie przestudiowano monografię Mustanga wydaną przez MON. https://armahobbynews.pl/blog/2021/12/11/zaczelo-sie-od-malej-ksiazeczki-moje-przygody-z-mustangiem/ 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
greatgonzo Napisano 1 Maja 2024 Share Napisano 1 Maja 2024 11 godzin temu, HKK napisał: Ale też dołączam się z pytaniem. Które to konkretnie zmiany zostały w modelu Army pominięte lub współistnieją na wypraskach a nie powinny? Do mnie nie dołączasz., bo ja pytałem o Mustanga, nie o zestaw do sklejania. Co prawda zdziwiłbym się gdybym otrzymał odpowiedź :). 1 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
HKK Napisano 2 Maja 2024 Share Napisano 2 Maja 2024 (edytowane) 9 godzin temu, greatgonzo napisał: Do mnie nie dołączasz Ależ tak. Zadałem pokrewne pytanie tej samej osobie, więc dołączyłem do Ciebie. 9 godzin temu, greatgonzo napisał: Co prawda zdziwiłbym się gdybym otrzymał odpowiedź :). Przecież dostałeś. P-51B/C różnych serii miały różnice. Poza tym, zwrócono Ci uwagę, na istnienie oznaczeń NA i NT . Jeśli Cię to nie satysfakcjonuje, to zauważ, że ja zostałem zupełnie zignorowany Edytowane 2 Maja 2024 przez HKK Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
HKK Napisano 2 Maja 2024 Share Napisano 2 Maja 2024 17 godzin temu, Maxy napisał: Tak myslałem bo widziałem cos takiego, To ciekawe zdjęcie, bo pokazuje P-51B-1NA 43-12433 czyli późny egzemplarz wczesnych serii ze światłami pozycyjnymi, oraz anteną jak w P-51D. Ale jest wcześniejsze zdjęcie tej maszyny ze światłami i anteną typowymi dla B/C. Wygląda na nieoficjalną przeróbkę w warunkach polowych. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KFS-miniatures Napisano 2 Maja 2024 Share Napisano 2 Maja 2024 ..wracając do tematu pipet.. 1/48 Sea Hurricane Mk IIc Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
greatgonzo Napisano 2 Maja 2024 Share Napisano 2 Maja 2024 Źródła mówią, że nowe umiejscowienie świateł pozycyjnych pojawiło się wraz z nowym skrzydłem bubbletopa. Bardzo późne garbate egzemplarze wciąż mają te światła w dotychczasowym standardzie. Teoretycznie w pozostałych samolotach (ok. 100 egzemplarzy B-15 i ok. 400 C-10, ale jakby poszukać lepiej niż ja to pewnie można te liczby jeszcze zmniejszyć) mogła nastąpić jakaś modyfikacja. Ale nie bardzo ma to sens, bo model był już na wykończeniu i w tym czasie trwała już produkcja D. HKK, ok, niech będzie. Rzeczywiście masz gorzej i widząc to nie pytam już nawet czym różniły się Mustangi z Dallas i z Inglewood. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Maxy Napisano 2 Maja 2024 Share Napisano 2 Maja 2024 Oczywiście kończymy sprawę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
BRAVO112 Napisano 2 Maja 2024 Share Napisano 2 Maja 2024 Teraz, Maxy napisał: Oczywiście kończymy sprawę. Mustanga Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
em Napisano 2 Maja 2024 Share Napisano 2 Maja 2024 5 godzin temu, greatgonzo napisał: Źródła mówią, że nowe umiejscowienie świateł pozycyjnych pojawiło się wraz z nowym skrzydłem bubbletopa. Bardzo późne garbate egzemplarze wciąż mają te światła w dotychczasowym standardzie. Teoretycznie w pozostałych samolotach (ok. 100 egzemplarzy B-15 i ok. 400 C-10, ale jakby poszukać lepiej niż ja to pewnie można te liczby jeszcze zmniejszyć) mogła nastąpić jakaś modyfikacja. Ale nie bardzo ma to sens, bo model był już na wykończeniu i w tym czasie trwała już produkcja D. HKK, ok, niech będzie. Rzeczywiście masz gorzej i widząc to nie pytam już nawet czym różniły się Mustangi z Dallas i z Inglewood. Prostym wyjaśnieniem dla świateł może być oślepianie załoganta, lub technologiczność produkcji. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
greatgonzo Napisano 2 Maja 2024 Share Napisano 2 Maja 2024 Mógłbyś, proszę, dodać jakieś rozwinięcie, bo mimo prostoty wyjaśnienia kompletnie nie rozumiem jak to ma działać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
em Napisano 2 Maja 2024 Share Napisano 2 Maja 2024 Odbicia od chmur ,zamglenia mogły powodować gorsze warunki obserwacji załoganta lub załogantów lecących w formacji. Technologiczność , owiewka tłoczona z jednego arkusza blachy, czy też łaczona z dwóch połówek, pasująca na oba zakończenia skrzydeł. Czyli nie robimy dedykowanych ,lewa -prawa a mamy jeden item a światło, umiejscowione po środku owiewki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
greatgonzo Napisano 2 Maja 2024 Share Napisano 2 Maja 2024 Rozumiem, że krótkie wypowiedzi cenione są w sieci, ale mnie ta komunikacja przerosła i dalej nic nie zrozumiałem. Jaka lewa prawa? Jakie odbicia chmur? W czym? Nawet nie wiem czy pytam na temat :(. Zrozumiałem tylko, że chłopaki z dywizjonu technicznego 353rd FG stwierdzili po tysiącach lotów operacyjnych i treningowych, że dość tych męczarni, że to się musi skończyć i załatwili sprawę instalując nowe cool światełka od nowszej wersji Mustanga na samolocie służącym do przywożenia piwa do jednostki. Ale to chyba bez sensu jest. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
em Napisano 3 Maja 2024 Share Napisano 3 Maja 2024 Rozumiesz, i pewnie posiadles wiedzę dlaczego tak zrobili. Że zmianami w samolotach tak jest, tysiące ,setki tysięcy godzin nalotu i dopiero ktoś kto chce i powiedzmy wie jak poprawić/zniwelować problem , nie rzadko mając nad sobą gościa który bierze na siebie tzw konsekwencje tych prac , wykonuje pracę ,które później we biurze konstrukcyjnym / fabryce są przekuwane na biuletyny , czy to opcjonalne czy też obowiązkowe. Choć są przypadki że znając problem producent postanawia przez cały okres eksploatacji swoich produktów/ samolotów/ nie robić z tym całkowicie nic. Odbicia od chmur , to też rozumiesz . Często w lotnictwie ,elementy płatowca zabudowane na lewej stronie tegoż, można zabudowywać na stronie prawej, a nawet działania odwrotne czyli elementy ze strony prawej można instalować na stronie lewej. Dużo zależy od pilotów i to tych którzy nie boją się artykułowac tego co ich irytuje podczas lotu na danym typie samolotu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lord_karton Napisano 3 Maja 2024 Share Napisano 3 Maja 2024 5 godzin temu, em napisał: Często w lotnictwie ,elementy płatowca zabudowane na lewej stronie tegoż, można zabudowywać na stronie prawej, a nawet działania odwrotne czyli elementy ze strony prawej można instalować na stronie lewej. Czyli można zainstalować lewe skrzydło po prawe stronie, a nawet prawe po lewej?* *to taki żarcik 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
HKK Napisano 3 Maja 2024 Share Napisano 3 Maja 2024 (edytowane) 5 godzin temu, em napisał: Rozumiesz, i pewnie posiadles wiedzę dlaczego tak zrobili. Przecież nie chodzi o to, dlaczego tak zrobili. Powodów mogło być wiele, oczywistych bądź nie, i nie ma potrzeby nad tym dywagować. Pytanie jest: w jaki sposób modyfikacja nastąpiła na egzemplarzu ze zdjęcia . Zmiana na pewno nie była fabryczna, bo samolot latał wcześniej bez niej. Czy była nakazana przez oficjalny TO (Technical Order)? Na to śladów brak. Więc może mechanicy z 353FG na własną rękę dokonali przeróbki? Możliwe, ale też trochę dziwne. Owszem, jest to lekki offtop ale jednak dyskusja zaczęła się od tego, czym różniły się "wczesne" i "późne" P-51B/C oraz czy Arma Hobby zrobiła hybrydę różnych wersji produkcyjnych w swoim zestawie (jak twierdzi @Jostein) i gdzie konkretnie. Edytowane 3 Maja 2024 przez HKK Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
em Napisano 3 Maja 2024 Share Napisano 3 Maja 2024 (edytowane) Dlaczego zrobili, a nie sposób w jaki zrobili jest ta zagadka. Mogli zrobić, jak już pisałem na prośbę pilota. Edytowane 3 Maja 2024 przez em Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.