Jump to content

Zapomniany As - Nieuport XXI CSM 1/32


Boch
 Share

Recommended Posts

0762f0_981d96886f4e4d5e90d8bf7a3f16654c~

Tomek Wajnkaim

 

Nadszedł czas finalnej galerii, prezentacji modelu, ale również podsumowania działalności Donata Makijonka i samej budowy.

Zanim jednak przejdziemy do podsumowań, chciałbym z tego miejsca serdecznie podziękować:

 

Tomkowi Wajnkaim, który uczynił mi ten zaszczyt i ożywił mój model, rysując dla mnie niesamowity obraz walki Makijonka z Albatrosem. Dziękuję Ci również za zaprojektowanie masek, dziękuję za wszystkie rady i wsparcie, ale również za cierpliwość i znoszenie nieustannego bombardowania zdjęciami i pytaniami modelarskimi.

Piotrowi Mazurkowi za wykonanie bezbłędnego kołpaka, który uczynił ten model jedynym w swoim rodzaju i pozwolił mi zbliżyć do oryginału podczas tej budowy.

Ewie niezmiennie za wsparcie, wiarę i cierpliwość. Na pewno dla kogoś, kto nie interesuje się mocno lotnictwem i modelarstwem, słuchanie o tym nie jest łatwe.

 

Podsumowanie historyczne.

 

W swojej karierze lotniczej, Donat Makijonek wykonał około 600 lotów bojowych, stoczył dziesiątki walk powietrznych, w których odniósł dziewięć zwycięstw (cztery z nich znalazły oficjalne potwierdzenie). Latał na czternastu typach samolotów.

 

Rozpoczynał służbę jako zwykły żołnierz, brawurą, odwagą, niezwykłym poświęceniem i ogromnym talentem lotniczym, doszedł do stopnia kapitana w lotnictwie carskiej Rosji i  stopnia majora w Wojsku Polskim. Za męstwo wykazane na frontach I wojny światowej oraz w innych walkach otrzymał następujące odznaczenia: rosyjski Krzyż św. Jerzego wszystkich czterech klas, Order św. Jerzego IV klasy, Order św. Włodzimierza IV klasy z mieczami i łukiem, Order św. Anny IV klasy i III z mieczami i kokardą, Order św. Stanisława III klasy z mieczami i wstęgą i II klasy z mieczami. W Wojsku Polskim otrzymał: Virtuti Militari V klasy, trzykrotnie Krzyż Walecznych, Order „Krzyża Niepodległości”, medal Za Zwycięstwo oraz serbski Order Orła Białego.

 

Wielokrotnie wychodził z ogromnych opresji, wielokrotnie wykonywał najtrudniejsze zadania i loty w najgorszych warunkach pogodowych. Makijonek w trakcie służby i lotów bojowych zawsze odznaczał się niespotykaną odwagą, co zaskarbiło mu sympatię i szacunek. Bez wątpienia jest jednym z najwybitniejszych polskich lotników okresu I Wojny Światowej i jednym z najbardziej uznanych z okresu walk 1918-1921. 3 Eskadra Wywiadowcza pod jego dowództwem uchodziła za jedną z najlepszych jednostek w Polsce, co dobitnie świadczy o zdolnościach dowódczych Makijonka. W okresie walk na Wołyniu w 1919 roku, dokonywał brawurowych lotów szturmowych, ostrzeliwując i bombardując nieprzyjaciela z najmniejszych wysokości. W okresie gdy loty nie mogły być wykonywane, przeprowadzał szkolenia dla personelu jednostki, w tym dla mechaników, gdyż sam będąc mechanikiem, znał doskonale zasady działania silników lotniczych.

Przez niemal trzecią część swojego życia służył w lotnictwie, przebył przez trzy wojny, aby czwarta stałą się kresem jego życia. To właśnie podczas II Wojny Światowej, Makijonek trafia do obozu zagłady w Auschwitz. Zostaje zamordowany przez Niemców w nieznanych okolicznościach.

 

Można powiedzieć bez ogródek, że człowiek wybitny, zasługujący na pamięć, szczególnie swoich rodaków. Niestety niewiele osób zna i pamięta o Makijonku, nawet w środowisku pasjonatów lotnictwa, tę i wiele innych postaci zakrył mrok zapomnienia.

 

0762f0_2780ff1165334b32a8ee51a997aaafd5~

 

Niech za podsumowanie posłużą słowa wstępu książki „Polskie Wojska Lotnicze w 1918-1920”,  autorstwa Mariusza Niestrawskiego:

 

„(…)Postawione zadanie upowszechnienia wiedzy o początkach polskiego lotnictwa z pewnością nie jest łatwe. Wielu polskich Czytelników zainteresowanych dziejami militarnymi nadal nad historię biało-czerwoną przedkłada historię w kolorze feldgrau, a nawet w kolorze czarnym. Nonsensem byłoby krytykowanie dążenia do wiedzy, aczkolwiek warto starać się sukcesywnie zmieniać proporcje na korzyść historii Polski. Drugą przeszkodą do pokonywania jest specyficzne przywiązanie do klęsk i ich uwielbienie, które wykształciło się w polskim społeczeństwie. Ściśle wiąże się z tym powszechnie szermowanie pojęciem „moralnych zwycięzców”.

Należy jednak wierzyć, że tego rodzaju podejście może zmienić popularyzacja chwil chwały polskiego oręża, ukazywanie losów prawdziwych bohaterów, których dokonania rzeczywiście przybliżały Polaków do niepodległości. To między innymi bohaterskie czyny lotników w latach 1918-1920 przyniosły Polsce zwycięstwo. Ci bohaterowie nie potrzebują epitetu „moralni”. Byli po prostu zwycięzcami, o których powinna trwać pamięć. Gloria victoribus!(…)”

 

Jeśli ktoś ma ochotę prześledzić dokładnie życiorys Makijonka, zapraszam do warsztatu, tam zamieszczałem chronologiczne w trakcie relacji, historię życia i działalności Donata.

 

Link do warsztatu i historii Makijonka

 

Podsumowanie warsztatu.

 

Model przedstawia dość nietypową wersję Nieuporta XXI o numerze seryjnym 2453. Nieuport XXI był w zasadzie wersją XVII, ale o słabszym silniku. Choć wygląd zewnętrzy miał identyczny, wewnętrzna konstrukcja zapewniała mu o wiele mniejszą masę. Choć samolot miał być przede wszystkim przewidziany do szkolenia, to w realiach wojennych Rosja carska, używała ich z powodzeniem na frontach I Wojny.

 

0762f0_4f2e189607294fbfae0febf6a6197bd9~

 

Nieuport XXI o numerze 2453 był wyposażony w nietypową dla tej wersji, pełną osłoną silnika i kołpak, który niemal całkowicie zasłaniał wlot do silnika. Istnieje tylko jedno zdjęcie tej maszyny. Donat Makijonek większość swoich zwycięstw odniósł w pierwszej połowie 1917 roku właśnie na tym Nieuporcie. Budowany model przedstawia maszynę z wiosny 1917 w trakcie walk w Galicji.

 

Pracę nad modelem zacząłem 6 kwietnia tego roku, całość zajęła mi 50 dni. Model postawił przede mną ogrom wyzwań i przyznam się szczerze, że miałem z nim ciężkie chwile. Nigdy wcześniej nie miałem styczności z firmą CSM, nie budowałem też modelu z tego okresu, nie licząc jednego do testów.

Ostateczna próba przyszła pod sam koniec, gdy model spadł mi ze stołu rozbijając się na kilka części. Szczęśliwie udało się dobrnąć do końca i wykonać finalną sesję zdjęciową. Myślę jednak, że nie jest to model dla początkujących, jest w nim sporo pułapek i wymaga od modelarza niezwykłej dokładności.

 

Do budowy poza tym co było w pudle, użyłem:

 

- drugi zestaw CSM Nieuport XVII 1/32.

- kołpak wykonywany w procesie termo-formowania, kopyto było również wykonywane na zamówienie.

- oznaczenia państwowe malowane od masek, które były projektowane i wykonywane pod ten model

- kalki „Polonii” i Sowy wykonane przez Pana Bogdana Żołnierowicza, również na zamówienie.

- karabin maszynowy firmy Gaspatch.

- śruby rzymskie firmy Gaspatch

- linki  do naciągów od AK

- rurki do naciągów od AK

- całość chemii pochodziła z firm: AK, Gunze i Tamyia.

 

Przez najbliższy rok nie będzie z mojej strony warsztatów, ani modeli na forum. W tym czasie mam w planie wykonać większy projekt modelarski, z którego relacji nie będę zamieszczał na forum. Mam jednak nadzieję, że jak tylko dokończę zaplanowaną pracę, to zgłoszę się do Was ponownie i będę mógł zdradzić więcej szczegółów.

 

Zapraszam do galerii i do zobaczenia.

 

Pozdrawiam

Łukasz

 

0762f0_73af7d0f8276467aa71b190cd086cb5e~

 

0762f0_53c88f0831a74321a5306de3be226fa0~

 

0762f0_4cfa2e57fb2d46a198e68e3686e71d7e~

 

0762f0_2f2d8c3d8fba4c1494a6c2a08ac6ab9a~

 

0762f0_1aeef6c803d54406bd99c743d46016ce~

 

0762f0_41d38c1ce67444d78334a35a6040a22d~

 

0762f0_336824e0559a4cd495e5b66951c430e1~

 

0762f0_c1729af4436b4649a96360dad3afc2ba~

 

0762f0_6d79f01d5e234db29dd578c4c4fdd70c~

 

0762f0_8002c1724031493e974b1f7e44727980~

 

0762f0_f10a701fe6f54bfab3371563437796f2~

 

0762f0_4ab53f45e9ca4498ad0b68c8127ae413~

 

0762f0_531f0c0a22f94a26bdd9e9c79a46385a~

 

0762f0_dc529b57ca884249873c8df9aa2cde04~

 

0762f0_ad578c24107744249ee8cccb3d839b02~

 

0762f0_baa5d0cc5f304dbcbda1fad7872fb1df~

 

0762f0_eaf210cc214249f8829501e32c803e08~

 

0762f0_ac86450f0b0d42468c16dda940ea9cee~

 

0762f0_c9d2b8da7bd54747aac4dcf7f92be9b4~

 

0762f0_b8f77652a5c24908980007a83e686f97~

 

0762f0_b4348747300d462d929b1077af76b511~

 

0762f0_26f7896d8d684962b9c18d6cde807879~

 

0762f0_f8449c17f4fd41458e8abf366e44c9a1~

 

0762f0_9f00eac2202c431e8d5ec3b6ef3918bf~

 

0762f0_218a8696c77e41bf820e260d36f80d70~

 

0762f0_9d3b9dad9223416092630727a22f58ce~

 

0762f0_23856af1969a48a2adfd2112dda1dad3~

 

0762f0_c0992c69204944c2a6f1c9ae1639e4ec~

 

0762f0_6563f0becbea4f80a58b71b514802405~

 

0762f0_f128e214fba44075aca612f66330bce2~

 

0762f0_53c88f0831a74321a5306de3be226fa0~

 

 

 

 

 

 

 

Edited by Boch
  • Like 40
Link to comment
Share on other sites

Łukaszu, krótko pisząc: "Klękajcie narody!!!:szok::benc::kopara:"

Warsztat - prima sort, zarówno jeśli chodzi o wykonanie modelu jak  i całą otoczkę historyczno-opisową :super:

Z zapartym tchem wyczekiwałem kolejnego odcinka tego pasjonującego serialu i aż żal że już się skończył.placze:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, Artur D. napisał:

Super praca, ale wolałbym zdjęcia na jasnym tle

Dzięki. 

 

35 minut temu, marek d napisał:

Bajka! Nie ma co wymyślać, wykonanie de Lux.

Dzięki Marku za obecność i doping podczas budowy. 

 

26 minut temu, Slawek_26869 napisał:

Łukaszu, krótko pisząc: "Klękajcie narody!!!:szok::benc::kopara:"

Warsztat - prima sort, zarówno jeśli chodzi o wykonanie modelu jak  i całą otoczkę historyczno-opisową :super:

Z zapartym tchem wyczekiwałem kolejnego odcinka tego pasjonującego serialu i aż żal że już się skończył.placze:

Wielkie dzięki Sławku. Bardzo się cieszę, że śledziłeś budowę i historię Makijonka. Cieszę się, że całość przypadła Ci do gustu. W przyszłym roku, przy okazji kolejnego warsztatu, na pewno postaram się poprowadzić narrację w podobny sposób. Dzięki raz jeszcze. 

Edited by Boch
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 minut temu, Boch napisał:

, przy okazji kolejnego warsztatu, na pewno postaram się poprowadzić narrację w podobny sposób.

Jeżeli pilot i maszyna będą równie nie tuzinkowe jak tu, to już się cieszę i niecierpliwię.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fantastyczna praca, perfekcyjna wręcz, w każdym calu, świetne zdjęcia których tak jak i grafiki przypuszczam autorem jest Tomek 😎

 

Na marginesie, wieki się z Tomkiem nie widziałem, więc pozdrowienia dla niego 😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

17 minut temu, DamianPoltorak napisał:

Masz talent, nie ma co. Pięknie wyszedł.

Bardzo Ci dziękuję. 

 

10 minut temu, marek d napisał:

Jeżeli pilot i maszyna będą równie nie tuzinkowe jak tu, to już się cieszę i niecierpliwię.

Na pewno jeden z bohaterów walk o granice Polski z lat 1919-1921. Zgromadziłem jednak taki zasób modeli, że ciężko będzie się zdecydować 😂.

 

6 minut temu, Rafał B napisał:

Fantastyczna praca, perfekcyjna wręcz, w każdym calu, świetne zdjęcia których tak jak i grafiki przypuszczam autorem jest Tomek 😎

 

Na marginesie, wieki się z Tomkiem nie widziałem, więc pozdrowienia dla niego 😉

Bardzo Ci dziękuję Rafał. Oczywiście przekażę pozdrowienia. Będzie wiedział o kogo chodzi gdy podam Rafał B? Tomek jest autorem obrazu, zdjęcia są mojego autorstwa. Pozdrawiam serdecznie. 

Link to comment
Share on other sites

17 minut temu, Boch napisał:

 Oczywiście przekażę pozdrowienia. Będzie wiedział o kogo chodzi gdy podam Rafał B?

Możesz mu wspomnieć o "tajnym" forum, powinien się domyślić 😄

 

19 minut temu, Boch napisał:

Tomek jest autorem obrazu, zdjęcia są mojego autorstwa. Pozdrawiam serdecznie. 

Dzięki i wzajemnie i gratuluję bardzo dobrych zdjęć, choć dałbym sobie rękę uciąć, że czuć w nich ducha Tomka 😉

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Twój warsztat, narracja historyczna, wykonanie modelu i zdjęcia osiągnęły najwyższy poziom. Po prostu mistrzostwo. Od dziś będę do Ciebie zwracać się MISTRZU. :brawo:

Tak naprawdę to mi słów brakuje żeby opisać moje wrażenia. Czekam na kolejny warsztat.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 godzin temu, M.A.V. napisał:

co tu dużo mówić - model rewelacja,  a poza tym miło się czyta historyczny background   :piwo:

Bardzo dziękuję.

 

9 godzin temu, Rafał B napisał:

Możesz mu wspomnieć o "tajnym" forum, powinien się domyślić 😄

Pozdrawia również :)

 

9 godzin temu, Rafał B napisał:

Dzięki i wzajemnie i gratuluję bardzo dobrych zdjęć, choć dałbym sobie rękę uciąć, że czuć w nich ducha Tomka 😉

Taki człowiek jak on, nie może nie inspirować. Moje modelarstwo to w dużej mierze jego zasługa i jego podejście, wpływy więc wydają się oczywiste. 

 

9 godzin temu, barszczo napisał:

O tak, Nieuport jest świetny. Naprawdę fantastyczna robota :super:.

Dzięki Barszczo. Cieszę się, że Ci się podoba.

 

Godzinę temu, Endrju napisał:

Twój warsztat, narracja historyczna, wykonanie modelu i zdjęcia osiągnęły najwyższy poziom. Po prostu mistrzostwo. Od dziś będę do Ciebie zwracać się MISTRZU. :brawo:

Tak naprawdę to mi słów brakuje żeby opisać moje wrażenia. Czekam na kolejny warsztat.

Bardzo mi miło, dziękuję, choć z tym mistrzem to przesada 😂. Przez najbliższy rok będę tylko wam kibicował na łamach forum, zaczynam serię modeli, z których relacji z różnych przyczyn nie będzie, przynajmniej nie w klasycznej formie. Tak czy owak na pewno jak skończę to wszystko ze szczegółami przedstawię. 

Edited by Boch
Link to comment
Share on other sites

6 minut temu, Boch napisał:

Pozdrawia również :)

 

Dziękuję, czyli jednak jeszcze pamięta 😎

8 minut temu, Boch napisał:

Taki człowiek jak on, nie może nie inspirować. Moje modelarstwo to w dużej mierze to jego zasługa i jego podejście, wpływy więc wydają się oczywiste.

 

Zgadzam się w całej rozciągłości. W swoim czasie i mnie Tomek służył wsparciem 👍

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

To chyba nie tylko talent, choć odmówić go z pewnością nie można.

Ilość włożonej pracy, poświęconej na próby i eksperymenty, dbałość o szczegóły, ogromna praca popularyzatorska - to musiało zaprocentować.

Gratuluję pięknego modelu, to wielka przyjemność móc go oglądać.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

3 godziny temu, zaruk napisał:

To chyba nie tylko talent, choć odmówić go z pewnością nie można.

Ilość włożonej pracy, poświęconej na próby i eksperymenty, dbałość o szczegóły, ogromna praca popularyzatorska - to musiało zaprocentować.

Gratuluję pięknego modelu, to wielka przyjemność móc go oglądać.

Bardzo Ci dziękuję. Dzięki za kibicowanie w całym okresie bydowy. Czekam z niecierpliwością na Twojego D.V.

 

1 godzinę temu, Pawel.G napisał:

Co tu dużo pisać model po prostu świetny!!!

Dziękuję Paweł. Miło mi, że się podoba.

 

 

Pzdr.

ŁB

Link to comment
Share on other sites

8 godzin temu, skarczu napisał:

Piękny. Z niecierpliwością czekam na następne warsztaty. 👍

 

Wielkie dzięki Skarczu. Następny, publikowany warsztat to dopiero przyszły rok. Będę do tego czasu jedynie obserwatorem waszych prac. 

 

Pozdrawiam

Łukasz

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Gratulacje, bardzo piękna i inspirująca praca! Bardzo wysoki poziom modelowania i prezentacji materiału.
Interesująca jest również narracja historyczna. Nie mogę się doczekać przyszłej pracy!

Edited by JollyMonk
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 godzin temu, JollyMonk napisał:

Gratulacje, bardzo piękna i inspirująca praca! Bardzo wysoki poziom modelowania i prezentacji materiału.
Interesująca jest również narracja historyczna. Nie mogę się doczekać przyszłej pracy!

Dzięki wielkie.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.